سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

فرمانده کل ارتش گفت: نیروی هوایی در ساخت انواع جنگنده‌ها با موفقیت عمل کرد و در سال جاری تعدادی از این جنگنده‌ها را که به دست نیروهای بومی خودمان ساخته شده است، به نمایش می‌گذاریم.
   
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه نیروی هوایی در این چند سال اخیر جهش و پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: اوج این جهش و پیشرفت را در 29 فروردین و با پرواز همزمان 140 جنگنده نیروی هوایی مشاهده کردیم.
سرلشکر صالحی افزود: امروز ما توانایی علمی استفاده از جنگنده‌هایی را داریم که شاید در منطقه کسی نتواند از آنها استفاده کند.
فرمانده کل ارتش ادامه داد: نیروی هوایی در ساخت انواع جنگنده‌ها با موفقیت عمل کرد و در سال جاری تعدادی از این جنگنده‌ها را که به دست نیروهای بومی خودمان ساخته شده است به نمایش می‌گذاریم.
سرلشکر صالحی انتصابات جدید در ارتش را با توجه به تمرکز فرمانده‌ها در زمینه‌های تخصصی بسیار موثر دانست و گفت: این انتصابات موجب تقویت بنیه دفاعی ارتش خواهد شد هرچند که همه آنها زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند.
فرمانده کل ارتش با اشاره به نوع تهدیدات کشورهای استکباری علیه جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توانمندی‌های پدافندی خصوصا پدافند زمین به هوای دوربرد را مورد نیاز هر کشوری دانست و خاطرنشان کرد: امروز دشمنی آمریکا برای کشورهای به ظاهر دوست نیز مسلم شده است و آنها نیز برای دستیابی به پدافند‌های ویژه تلاش می‌کنند.





      

تلاش برای غافلگیری ایران را با غافلگیری بزرگتری پاسخ می‌دهیم

سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که بیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشستی خبری حضور یافته بود، با تبریک اعیاد شعبانیه، فعالیت وزارت دفاع را در چارچوب استراتژی‌ دفاعی ایران عنوان کرد که محور اصلی این استراتژی، امنیت‌سازی از طریق ایجاد صلح، ثبات و آرامش و مقابله با تهدیدات است.
نجار افزود: این موضوع در دو بخش تولید قدرت سخت یعنی انواع سلاح‌های مدرن و امکانات مورد نیاز نیروهای مسلح و دوم قدرت نرم است که مثال‌های آن تحرک دیپلماسی دفاعی، رسانه‌ای و تعامل با قوای دیگر است.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امور حقوقی، رفاهی، نظارت و توانمندسازی و دیگر موضوعات مکمل، دیده‌بانی آینده و ارتقاء سطح فعالیت‌های وزارت دفاع را در دستور کار دارند.
وی تاکید کرد: خلق تکنولوژی‌های جدید با توجه به تحقیقات کیفرسازی، ‌بهره‌ورزی و بالابردن رضایت نیروهای مسلح از جمله تلاش‌های ما برای بالا رفتن قدرت دفاعی کشور است.
نجار، تولید انبوه و توجه به بخش‌هایی چون پدافند هوایی، موشکی، دریایی، زمینی، هوایی، رادار و جنگال (جنگ الترونیک) را مورد اشاره قرار دارد و اهم تولیدات وزارت دفاع را اینگونه تقسیم‌بندی کرد:

- پدافند هوایی: ساخ انواع موشک دوش پرتاب، سامانه‌های کنترل آتش و کشف رادار، موشک‌های ارتفاع متوسط، افزایش ظرفیت گلوله‌های ضد هوایی، سامانه‌های ضد کروز
- موشکی: انواع راکت با بردهای مختلف، موشک‌های دوربرد زمین به زمین، موشک هدایت شونده لیزری، موشک حمل ماهواره، انواع ضد زره

- دریایی: طراحی و ساخت سونار کف خواب، لندینگ کرافت، انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی، ناوچه‌های موشک‌انداز، ناوشکن، سامانه کروز دریایی

- زمینی: طراحی و ساخت خودروهای تاکتیکی 4/1 و 4/3 تن، بمب‌های هدایت شونده، انواع مهمات (ضد هوائی، توپخانه‌ای و دریایی) با کالیبرهای مختلف، طراحی و تولید مهمات هوشمند، کلاه و جلیقه‌های ضد گلوله، انواع مسلسل و سلاح‌های انفرادی، تک تیرانداز، توپخانه‌ای و زرهی، طراحی و ساخت نارنجک‌انداز اتوماتیک

هوایی: طراحی و ساخت انواع پهپاد، تولید صنعتی توپ‌های هوایی، طراحی بالگرد ملی، تولید هواپیماهای ایران 140 دریایی و تاکتیکی، تولید هواپیمای جنگنده، ساخت ملخ کامپوزیت برای بالگرد و جنگنده سبک در دست ساخت است.

رادار و جنگال: طراحی رادار بدون انتشار، ردیاب الکترواپتیکی، رادار کشف کروز، رادار موج میلیمتری، طراحی و تولید انبوه بی‌سیم‌های مختلف، طراحی شبکه ارتباط داده‌ای (دیتا لینک)، طراحی تجهیزات تاکتیکی فیبر نوری صحرائی، طراحی و تولید رادار VHF و ...

وزیر دفاع درباره فروش سامانه‌های موشکی روسی، به کشورمان به روابط خوب دفاعی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما از روسیه سامانه دفاعی تور ام ‌یک را سال گذشته تحویل گرفته‌ایم.
وی همچنین از صادرات محصولات دفاعی ایران به بیش از 50 کشور جهان علی رغم تلاش‌‌های دشمنان برای تحریم کشورمان خبر داد.
وزیر دفاع درباره کمک به اورهال هواپیماهای مسافربری گفت: بزرگترین آشیانه منطقه در اختیار وزارت دفاع است و در آن، هواپیماها اورهال می‌شوند. همچنین هواپیماهای ایران 140 نیز در حال ساخت است و ساخت هواپیمای توپولف 214 و بالگرد نیز در حال پیگیری بوده و تولید مشترک هواپیمای مسافربری با روسیه نیز در حالی بررسی است.
سردار نجار درباره ساخت موشک جدید دریایی سپاه گفت: این سلاح بومی است و با برد 300 کیلومتر می تواند انواع شناورها و ناوهای دشمن را نابود کند و به تعداد انبوه در اختیار نیروهای مسلح است.

سردار نجار در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی فارس پیرامون تهدیدات نیز گفت: نیروهای مسلح شبانه‌روز هوشیار و بیدار هستند و طی این 30 نیز همواره بیدار بوده‌اند و توان خود را ارتقاء داده‌اند و اکنون ایران یک قدرت بزرگ دفاعی است.
وی تاکید کرد: تهدیدات، جنگ رسانه‌ای است و گوش ملت ایران از این یاوه‌گویی‌ها پر است. همه باید بدانند اگر کسی بخواهد ما را غافلگیر کند با غافلگیری بزرگتری مواجه می‌شود و یکی از توانمندی‌های ما نیز همین غافلگیری با توجه به قدرت کشورمان است.

خبرگزاری فارس





      

به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا در این گزارش افزود: ایران در صورت هر اقدامِِی علِِیه فعالِِیت‌هاِِی هسته‌اِِی خود می تواند با زِِیر درِِیاِِییهاِِیِِی که در اختِِیار دارد به تانکرهاِِی حمل نفت و کشتیهاِِی جنگِِی بِِیگانه در خلِِیج‌فارس حمله کند.
بنا بر این گزارش، اِِیران در صورت هر اقدامِِی علِِیه فعالِِیت‌هاِِی هسته‌اِِی خود می تواند با زِِیر درِِیاِِییهاِِیِِی که در اختِِیار دارد به تانکرهاِِی حمل نفت و کشتیهاِِی جنگِِی بِِیگانه در خلِِیج‌فارس حمله کند.
این مرکز در ادامه گزارش خود در خصوص وِِیژگیهاِِی فنِِی و نظامِِی زِِیر درِِیائِِیها موجود در ناوگان درِِیاِِیِِی اِِیران می نوِِیسد: ِِیکِِی از وِِیژگیهاِِی خاص اِِین زِِیر درِِیائِِیها اِِین است که آنها از 6 مجراِِی شلِِیک اژدرهاِِی هداِِیت شونده برخوردارند که هر کدام از آنها میتواند اژدرهاِِیِِی با کلاهک‌هاِِی جنگِِی 100، 205 و ِِیا 305 کِِیلوگرمِِی شلِِیک نماِِیند.
برخِِی از کارشناسان مسائل نظامِِی با اشاره به اِِینکه اِِیران به همراه اِِین زِِیردرِِیاِِییها بِِیش از 1000 مِِین مدرن خرِِیدارِِی کرده اظهار می دارند که اِِیران اِِین مِِین‌ها را مجهز به سِِیستم‌هاِِی مغناطِِیسِِی، صوتِِی و سنسورهاِِی فشار سنج کرده است که همِِین موضوع مناطق درِِیاِِیِِی مِِین گذارِِی شده را تبدِِیل به محِِیط مرگبارِِی براِِی ورود زِِیردرِِیاِِییها و ِِیا شناورهاِِی بِِیگانه کرده است.
نکته دِِیگر در خصوص اِِین زِِیردرِِیاِِییها تواناِِیِِی آن در شلِِیک موشک‌هاِِی سطح‌ به سطح و سطح به هوا است. اِِین در حالِِی است که اِِین زِِیردرِِیاِِیِِی قابلِِیت مجهز شدن به استفاده از موشک‌هاِِی چِِینِِی YJ-1 و ِِیا موشک روسِِی Novator Alfa را نِِیز دارا هستند. اِِین در حالِِی است که اِِین زِِیردرِِیاِِییها بسته به شراِِیط جنگِِی گوناگون قابلِِیت شلِِیک‌ موشک‌هاِِی کروز با برد 3 تا 6 هزار ماِِیل درِِیاِِیِِی و ِِیا شلِِیک موشک‌هاِِی کروز زِِیر سطحِِی با برد 400 ماِِیل درِِیاِِیِِی را نِِیز داراست. اِِین کلاس از زِِیر درِِیاِِیِِی با ظرفِِیت 52 خدمه می تواند 45 روز در زِِیر درِِیا باقِِی بماند. حداکثر سرعت اِِین زِِیر درِِیاِِیِِی در زِِیر آب 17 گره درِِیاِِیِِی و در سطح آب 10 گره درِِیاِِیِِی است. با توان زِِیر درِِیائِِیهاِِی اِِیران و ساِِیر تواناِِیِِی نظامِِی اِِیران در خلِِیج‌فارس باِِید گفت که اِِیران هر چند زِِیر درِِیاِِیِِی اتمِِی در اختِِیار ندارد ولِِی با زِِیر درِِیاِِییها و موشک‌هاِِی ضد کشتِِی که در اختِِیار دارد میتواند عرصه را براِِی ناوگان درِِیاِِیِِی آمرِِیکا در خلِِیج فارس و هر نِِیروِِی متجاوزِِی بشدت تنگ کند.
ایران چندِِین دهه است که با تحرِِیم‌هاِِی گوناگونِِی مواجه است. آمرِِیکا و ساِِیر کشورهاِِی غربِِی تسلِِیحات پِِیشرفته به اِِین کشور نمیفروشند و به هر طرِِیقِِی سعِِی میکنند که مانع از دستِِیابِِی اِِین کشور به تسلِِیحات متعارف پِِیشرفته شوند. با اِِین حال اِِیران از طرِِیق ارتباطاتِِی که با ساِِیر کشورهاِِی جهان دارد و تلاش‌هاِِی مستمر براِِی رهاِِیِِی از وابستگِِی به تسلِِیحات خارجِِی توانسته است احتِِیاجات مورد نِِیاز خود را برآورده سازد و اقدام به طراحِِی و تولِِید تسلِِیحات بومِِی مورد نِِیاز خود کند.
مرکز مطالعات استراتژِِیک و بِِین‌الملل در گزارشِِی در اِِین خصوص می نوِِیسد: اِِیران هر چند بعلت تحرِِیم‌هاِِی آمرِِیکا مشکلاتِِی در تامِِین برخِِی از تجهِِیزات و ادوات نظامِِی درِِیاِِیِِی متعارف مورد نِِیاز خود دارد ولِِی سعِِی کرده است ضعف‌هاِِی درِِیاِِیِِی خود را با تهِِیه سه زِِیر درِِیاِِیِِی کلاس EKM Kilo بر طرف نماِِید. زِِیر درِِیاِِییهاِِی کلاس Kilo که از زِِیردرِِیاِِییهاِِی مدرن در جهان محسوب میشوند براِِی اولِِین بار در سال 1980 مِِیلادِِی عملِِیاتِِی شدند. اِِین زِِیردرِِیاِِییها که اِِیران آنها را از روسِِیه خرِِیدارِِی کرده مدل صادراتِِی اِِین کلاس از زِِیردرِِیاِِییهاست که EKM 877 نام دارد و طول آن 10 متر بِِیشتر از مدل اولِِیه ساخته شده اِِین زِِیر درِِیاِِیِِی است.
اِِین زِِیر درِِیاِِییها علاوه بر اِِینکه مجهز به سِِیستم‌هاِِی پِِیشرفته فرماندهِِی و کنترل هستند بدنه‌ آنها نِِیز بمنظور کاهش صداِِی موتورها و همچنِِین کشف نشدن موقعِِیت‌شان توسط سِِیستم‌هاِِی موقعِِیت‌ِِیاب دشمن با لاِِیه‌اِِی از کامپوزِِیت‌هاِِی ضد انعکاس روکش شده است. اِِین در حالِِی است که اِِین زِِیر درِِیاِِیِِی علاوه بر قابلِِیت حمل اژدرهاِِی گوناگون توان مِِین‌گذارِِی درِِیاِِیِِی را نِِیز داراست.
تواناِِیِِی اِِیران در استفاده از زِِیر درِِیاِِییهاِِیش براِِی مِِین‌گذارِِی در خلِِیج فارس و ِِیا شلِِیک اژدرهاِِی دور برد علاوه بر اِِینکه قابلِِیت‌هاِِی تهاجمِِی متنوعِِی را براِِی زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیرانِِی فراهم ساخته، شناساِِیِِی و حمله به آنها را نِِیز بسِِیار دشوار ساخته است. اِِین زِِیر درِِیاِِییها از اِِین توان برخوردارند که به طور مخفِِیانه و قبل از آغاز ِِیک درگِِیرِِی نظامِِی، مناطق حساس را مِِین‌گذارِِی نماِِید. مِِین‌هاِِیِِی که از قابلِِیت برنامه‌رِِیزِِی براِِی فعال شدن و ِِیا غِِیر فعال شدن در فواصل زمانِِی معِِینِِی را برخودارند و همِِین قابلِِیت است که پِِیدا کردن مِِین‌ها و عملِِیات مِِین‌روبِِی را براِِی ناوگان درِِیاِِیِِی دشمن بسِِیار دشوار می نماِِید. با در اختِِیار داشتن چنِِین توانِِی، اِِیران در صورت هر اقدامِِی علِِیه فعالِِیت‌هاِِی هسته‌اِِی خود میتواند با زِِیر درِِیاِِییهاِِیِِی که در اختِِیار دارد به تانکرهاِِی حمل نفت و کشتیهاِِی جنگِِی بِِیگانه در خلِِیج‌فارس حمله کند. اِِین در حالِِی است که کشتیهاِِیِِی که فاقد سِِیستم‌هاِِی سونار براِِی شناساِِیِِی موقعِِیت زِِیر درِِیاِِییها و ِِیا ساِِیر سِِیستم‌هاِِی ضد زِِیر درِِیاِِیِِی نِِیز میتوانند طعمه زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیران شوند.
مرکز مطالعات استراتژِِیک و بِِین‌الملل در ادامه گزارش خود در خصوص چالش‌هاِِی ناوگان غربِِی مستقر در خلِِیج‌فارس براِِی مقابله با زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیران مینوِِیسد: ِِیکِِی از مشکلات ناوگان درِِیاِِیِِی بِِیگانه براِِی مقابله با زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیران شراِِیط جغرافِِیاِِیِِی خلِِیج‌فارس است. بسِِیارِِی از مناطق خلِِیج فارس به علت عمق کم آب از قابلِِیت مناسبِِی براِِی تردد زِِیر درِِیاِِییهاِِی اتمِِی و غِِیر اتمِِی کشورهاِِی بِِیگانه برخوردار نِِیست چون اکثر اِِین زِِیر درِِیائِِیها براِِی آب‌هاِِی عمِِیق و اقِِیانوس‌ها طراحِِی شده‌اند.
مناطق عمِِیق خلِِیج‌فارس که قابلِِیت مانور بهترِِی براِِی زِِیر درِِیائِِیها دارد در داخل مرز درِِیاِِیِِی اِِیران قرار گرفته است. اِِین موضوع علاوه بر اِِینکه امتِِیازِِی براِِی اِِیران است نقطه ضعفِِی نِِیز براِِی ناوگان درِِیاِِیِِی بِِیگانه است چون مناطق عمِِیق خلِِیج‌فارس بسِِیار پر سر و صدا هستند که انجام عملِِیات‌هاِِی کشف موقعِِیت زِِیر درِِیاِِییها را بسِِیار مشکل می سازد.
درِِیاِِیِِ عمان نِِیز از نظر شراِِیط جغرافِِیاِِیِِی هر چند عمِِیق‌تر از خلِِیج‌فارس است و انجام عملِِیات‌ براِِی ناوگان درِِیاِِیِِی بِِیگانه را راحتر می سازد ولِِی بعلت اِِینکه اعماق آن مناطق پر سر و صداِِیِِی هستند، انجام عملِِیات‌هاِِی موقعِِیت ِِیابِِی زِِیر درِِیاِِیِِی را بسِِیار دشوار می نماِِیند. در هر صورت باِِید گفت که مِِیزان موفقِِیت در برابر زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیران به مِِیزان مشارکت ناوگان غرب براِِی انجام عملِِیات‌هاِِی ضد زِِیر درِِیاِِیِِی وابسته است. در نهاِِیت باِِید گفت که زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیران توجهات بسِِیارِِی را چه از سوِِی همساِِیگان عرب خود در خلِِیج‌فارس و چه از سوِِی ناوگان درِِیاِِیِِی بِِیگانه حاضر در منطقه معطوف خود ساخته و آنها به اِِین نتِِیجه رسِِیده‌اند که باِِید توان عملِِیاتِِی زِِیر درِِیاِِییهاِِی اِِیرانِِی را کاملا جدِِی گرفت هر چند که اِِین زِِیر درِِیائِِیها با مشکلاتِِی نِِیز مواجه هستند.




      

واحدهای مهندسی رزمی در ارتشهای مدرن دو وظیفه متضاد برعهده دارند. اولین وظیفه آنها از بین بردن موانع در میدان نبرد و دومین وظیفه آنها ایجادکردن موانع در میدان نبرد است. برای هر کدام از این وظایف ماشین آلات و ابزار گوناگونی ساخته شده اند. شیلدر یکی از آن ماشین آلات است، مناسب و سریع.

شرکت آلویس در حدود 30 سال پیش زرهپوش سبک استورمر را عرضه کرد. از آن روز تا کنون مدل های گوناگونی از این زرهپوش برای انجام ماموریتهای گوناگون رزمی طراحی و ساخته شده اند. یکی از آخرین نمونه های استورمر زرهپوش مین گذار "شیلدر" (Shielder)می باشد. شیلدر در سال 1995 سفارش داده شد و در سال 1999 به نیروی زمینی سلطنتی بریتانیا پیوست. هزینه 29 دستگاه شیلدر به همراه مینها، آموزش و لوازم یدکی در حدود 110 میلیون پوند برآورد شده است.
5
ماه قبل از تحویل شیلدر هنگ پشتیبانی نزدیک مهندسین سلطنتی به سیستم پخش کننده مین به نام "ام 163 ولکانو" مجهزشد. ولکانو می تواند به صورت خودکار یک میدان مین ضدتانک را به عمق 1 کیلومتر ایجاد کند. این سیستم توسط شرکت "آلیانت تکسیستمز" (Alliant Techsystems)آمریکا ساخته شده است. مینهای L35 A1 به گونه ای برنامه ریزی شده اند که پس از مدتی تعیین شده به صورت خودکار منفجر می شوند. با این روش از خطرات پایدار تسلیحات متعارف برای غیرنظامیان کاسته می شود و نیروهای نظامی به اهداف پروتکل اوتاوا نزدیک تر می شوند.

شاسی شیلدر به عنوان یک پروژه مخاطره آمیز خصوصی توسعه یافت. زرهپوش استورمر ارزش رزمی خود را در جنگ خلیج فارس با بکارگیری طیف وسیعی از سلاح ها ثابت کرده بود. شاسی استورمر برای حمل محموله سلاح جدید به همراه 2 خدمه بکارگرفته شد. حفاظت کامل زرهی و همچنین حفاظت در برابر حملات ش.م.ه برای خدمه شیلدر تامین شده است.

شیلدر توانایی حرکت خارج از جاده بالایی دارد چرا که فشاری که شنی های آن بر زمین وارد می سازند اندک و نسبت توان به وزن آن بالا است.

شیلدر اولین عضو از خانواده زرهپوشهای استورمر است که به گیربوکس و سیستم انتقال نیروی جدید تی 303 مجهز شده است. این گیربوکس اتوماتیک علاوه بر اینکه برای راننده بسیار مناسب است عمر طولانی تری هم نسبت به گیربوکس های قبلی دارد. دوره کار تی 303 برای رسیدن به تعمیرات اساسی دو برابر گیربوکس های قبلی است. تی 303 قابلیت اطمینان و ماندگاری قابل توجهی برای شیلدر فراهم کرده است. در طی آزمایشهای سخت و گسترده ای که بر روی 3 دستگاه شیلدر در مرحله توسعه انجام شد، آنها توانستند تا 30000 کیلومتر را بپیمایند بدون اینکه گیربوکس تی 303 اشکالی برایشان بوجود آورد. اکنون خریداران دیگر مدلهای زرهپوش استورمر نیز می توانند تی 303 را بر روی خودروهای خود سفارش دهند.

شیلدر می تواند به سرعت یک میدان مین موثر ایجاد کند. شلیک کننده های مین می توانند به هرجهتی بچرخند و اطراف خودرو را پوشش دهند. مینها در قوطی های مخصوصی نگهداری می شوند. هر قوطی می تواند تا 6 مین را در درون خود جای دهد و می توان حداکثر از 40 قوطی استفاده کرد. قوطی ها را در پرتاب کننده قرار می دهند. یک سیستم کنترل سیگنالهای شلیک، آزمایش و فعال سازی مکانیسم خود-انفجاری مینها را تهیه می کند.

نیروی محرکه
قدرت:250 اسب بخار
موتور: 1موتور 8 سیلندر 6500 سی سی
نسبت قدرت به وزن 31 اسب بخار/تن
جداکثرسرعت در جاده: 80 کیلومتر/ ساعت
برد: 500کیلومتر

تسلیحات و زره
یک قبضه مسلسل سبک
پرتاب کننده نارنجکهای دودزا
پرتاب کننده چند لوله مین ام 163ولکانو
حداکثر زره:؟

متفرقه
وزن رزمی:13500 کیلوگرم
وزن محوله: 4000کیلوگرم
طول:6.32 متر
عرض:2.68متر
ارتفاع:؟متر
خدمه:2-3 نفر

تولید
تعداد:29 دستگاه
سال ورود به خدمت:1999





      

ایران همکنون دارای سیزده پایگاه هوایی نظامی است. از این تعداد، یازده پایگاه هوایی در زمان شاهنشاهی محمدرضا شاه پهلوی و عمدتاً به کمک مستشاران نظامی آمریکایی ساخته شدند. این پایگاه ها عبارتند از :

- پایگاه یکم شکاری – مهر آباد تهران

این پایگاه در اصل برای حفاظت شهر تهران و تاسیسات صنعتی و نظامی آن و همچنین ماموریت های آموزشی و آزمایشی مورد استفاده قرار میگرد. در ضمن این پایگاه به عنوان سرفرماندهی هواپیماهای ترابری ارتش و دوره های اورهال و سرویس برخی از جنگنده و هواپیماهای ارتش مورد استفاده است . در این پایگاه عموما اکثر جنگنده ها و هواپیماهای ارتش در حال تردد هستند . در این پایگاه عمدتا از حدود 18 میگ 29 و حدود 5 اف 14 تامکت برای گشت های هوایی و رهگیری هواپیماهای متخاصم استفاده میشود . این ترکیب یعنی استفاده از دو رهگیر با قابلیت های متفاوت اما ماثر باعث شده در کنار پدافند های سنگین اطراف تهران که عمدتا اس200 و هاگ و البته سام میباشند آسمانی امنی برای تهران و حومه ان رقم بخورد. در این پایگاه سوخو24 هم عملیاتی است و پرواز میکند و احتمالا این بمب افکن ها در شرایط اضطراری و جنگ ماموریت ها خود را از این پایگاه شروع خواهند کرد . همچنین وجود اف 5 ها هم به دلیل آموزش میباشد . پایگاه مهر آباد در جریان جنگ چندان مورد هجوم هواپیماهای عراقی قرار نگرفت ولی در چنیدن بار میگ ها و سوخو های بمب افک عراقی این پایگاه را مورد هجوم خود قرار دادند .

 


2-پایگاه دوم شکاری ـ تبریز

این پایگاه به مامن اصلی انواع اف 5 شهیر است و احتمالا حدود 30 فروند از این شکاری در این پایگاه عملیات های پروازی و آموزشی و گذراندن دوره اورهال را پشت سر میگذرانند . چند سالی هم هست که تعدادی میگ 29 هم به این پایگاه اضافه شده و قدرت رهگیری آسمان اذربایجان شرقی و غربی و اردبیل را بهبود بخشیده است . اصولا اف 5 ها قدرت رهگیری در شب را ندارند به بنا براین یکی از ضعف ها بزرگ منطقه شمال غرب کشور عدم رهگیری در شب در مواجه با هواپیماهای متخاصم بود که در جنگ این موضوع بارها موجب حضور جنگنده های عراقی در شب بخصوص در ارومیه و شهر های مرزی میشد که البته آن موقع سعی میشد بیشتر از سیستم پدافند هوایی هاگ بهره برده شود و یا گاهی اوقات جنگنده های گشت پایگاه نوژه همدان و یا اف 14 های گشت تهران به کمک میا آمدند که البته به خاطر عدم پوشش کامل راداری این مهم به درستی انجام نمیپذیرفت . اما در حال حاضر وجود میگ های 29 این عیب را هم تا حدی زیادی پوشانده است و حتی گفته میشود . اما در کل این پایگاه نقش زیادی در جریان جنگ ایفا نمود و تعدادی زیادی از عملیات های هوایی با محوریت اف 5 ها از این پایگاه صورت میگرفت . این پایگاه همچنین در حال حاضر دوره اورهال و اموزش تکمیلی اف 5 را برگذار مینماید .

 


3-یگاه سوم شکاری – شهید نوژه همدان

پایگاه نوژه در 65 کیلومتری شهر همدان در میان کوه های بلند الوند قرار گرفته . موقعیت این پایگاه مشهور به به دلیل قرار گرفتن در غرب کشور بسیار مهم است همچنین مکان این پایگاه به علت قرار گرفتن در موقعیتی مناسب ار دید راداری بسیار حائز اهمیت است . این پایگاه مشهور که شهرتش به دلیل وجود تعداد زیادی اف 4 فانتوم است در جریان جنگ نقش بسیار گسترده و مهمی را ایفا نموده است بطوری که حدود 35%عملیات های مهم برخاسته از این پایگاه بوده است. این پایگاه بارها و بارها مورد هجوم جنگنده های عراقی قرار گرفت ولی به دلیل ها بسیاری منجمله موقیعت مکانی مناسب و واکنش سریع پدافند هوایی و رهگیری هوایی از صدمات زیاد مصمون ماند . در زمانی هم کودتای در این پایگاه صورت گرفت که به کودتای نوژه مشهور است و در ان تعدادی خلبان و کادر پروازی کشته شدند . این پایگاه بیشترین اف 4 های نیروی هوایی را در خود جای داده و به طبع دوره های اروهال و اموزش این جنگنده باوفا در این پایگاه برقرار است .

 


4- پایگاه چهارم شکاری – دزفول - وحدتی

پایگاه دزفول به دلیل قرار گیری در نزدیک مرز و عراق و وجود تاسیسات عمرانی مهم کشور از جمله سد دز که در حال حاضر کنترل کننده برق کل کشور است اهمیتی زیادی دارد . این پایگاه به عنوان یک پایگاه ضربتی و وا کنش سریع عمل میکند و وجود اف 5 های ضربتی دلیل بر این است که این پایگاه عمدتا به عنوان اولین واکنش دهنده به تهاجمات هوایی دشمن محسوب میشود .

 


5- پایگاه پنجم شکاری – امیدیه

این پایگاه در کنار شهر های آغاجاری و امیدیه و در 85 کیلومتری شهر اهواز واقع شده این پایگاه در قبل از انقلاب یک پایگاه رزرو محسوب میشد ولی بعد از انقلاب و با توجه به تهاجمات وسیع بمب افک های عراقی کم کم حالت عملیاتی به خود گرفت هر چند که هم اکنون نیز کاملا یک پایگاه مستقل و کاملا عملیاتی نیست این پایگاه اف 7 ها یا همان میگ های 21 چینی را درون خود جای داده و احتمالا علاوه بر تامین اسمان امنی برای تاسیسات نفتی و پالایشگاهی اهواز و اغاجاری ( که بعید این مهم را بتوان یا اف 7 انجام داد) بیشتر فعالیت آموزشی جنگنده اف 7 را پیش میبرد .

 


6- پایگاه ششم شکاری بوشهر ت شهید دوران

این پایگاه شهرتی خاص درکل منطقه دارد. این پایگاه بسیار مهم و حیاتی ایران به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا و همچنین موقعیت بسیار استراتژیک در منطقه همیشه مورد نگاها بوده و هست . وجود گردانی از اف 14 ها و اف4 ها که از قدیم تا به حال اصلی پایگاه را به وجود اورده اند . تعدای بسیار زیادی از عملیات های جنگ از این پایگاه شروع میشد و در طول جنگ این پایگاه که بیشتر به عنوان پشتیبان هوایی تاسیسات شریانی و مهم نفتی و گازی ایران عمل میکند بارها مود هجوم جنگنده های بعثی قرار گرفت و نبردهای هوایی بیشماری را به خود اختصاص داده است . درحال حاضر علاوه بر حفاظت تاسیسات نفتی جنوب که شریان اصلی اقتصاد کشور هست حفاظت از تاسیسات اتمی بوشهر و تاسیسات گازی عسلویه و پارس جنوبی در دستو کار این پایگاه است.

 


7- پایگاه هفتم شکاری شیراز

این پایگاه به عنوان سر فرماندهی بمب افکن های نیروی هوایی خدمت میکند . وجود سوخو 24 – سوخو 25 و احتمالا سوخو22 ثابت میکند این پایگاه مکانی برای بمب افکن های سبک نیروی هوایی است . البته در این پایگاه همیشه تعداد کمی در حدود 4 فروند جنگنده اف14 وجود دارد که احتمالا برای گشت های هوایی منطقه در نظر گرفته شده است . همچنین پایگاه شیراز از هواپیماهای دوربرد دریایی مشهور به اوریون نگهداری میکند که احتمالا 3 فروند میباشت . این هواپیماها گشت های دریایی را انجام میدهند و به عنوان پشتیبان نیروی دریایی عمل میکنند. در پایگاه شیراز با انواع هواپیماهای ترابری نیروی هوایی هم مواجه میشویم بطوری میتوان گفت از این پایگاه پرواز های زیاد ترابری انجام میشود .

 


8- پایگاه هشتم شکاری ـ اصفهان – شهید بابایی

پایگاه هشتم را شاید بتوان یکی از مشهورترین پایگاه های ایران و منطقه دانست و دلیل این شهرت وجود تعداد قابل توجهی از جنگند های اف 14 نیروی هوایی است . این پایگاه از قدیم هم به عنوان سرفرماندهی اف 14 ها مشهور بوده همینطور شهر اصفهان و تاسیسات عظیم دفاعی و موشکی و هسته ای آن بسیار حائز اهمیت است و میباست آسمان امن برای آْن تدارک دیده شود . عمده این تامین امنیت بر عهده پایگاه هشتم و جنگند های اف 14 و پدافند موشکی موسوم به s-300 است . در چند سال گذشته چند فروند جنگنده اف 5 هم در پایگاه وجود داشته که احتمالا به عنوان آموزش پرواز از آناه بهره بردای میشود.

 


9- پایگاه نهم شکاری بندر عباس

این پایگاه به دلیل موقیعت خاص و استراتژیک تنگه هرمز و همچنین پشتیبانی هوایی از نیروی دریایی و ناو های جنگی ایران که عمدتا در بندر عباس پهلو میگرند شکل گرفته است . البته باید گفت این پایگاه به عظمت و وسعت پایگاههای دیگر نیروی هوایی نیست و تعداد اندکی از جنگند های نیروی هوایی که عمدتا اف 4 باشند در این پایگاه حضور دارند . اما به دلیل موقیعت خاص منطقه این پایگاه میتواند نقش های زیاد و گوناگونی را ایفا کند . برخی گفته ها از حضور حداقل 2 فروند اف 14 در این پایگاه خبر میدهند که البته باید گفت زیاد هم دور از نظر نیست چرا که با توجه با وجود ناو های هواپیما بر آمریکایی و گشت های هوایی مدام جنگند های آن و برخی اوقات شکستن حریم هوایی ایران اینکه ایران اف 14 ها را به مقابله بیندازد چندان هم بعید نیست .

 


10- پایگاه دهم شکاری – بندر چابهار

این پایگاه هم نقش مشابه ای که پایگاه بندر عباس ایفا میکند را انجام میدهد یعنی دفاع هوایی ار منقطه جنوب شرقی ایران و پشتیبانی نیروی دریایی منقطه و احتمالا گشت های هوایی در مرز پاکستان . در این پایگاه هم تعدادی از جنگنده های اف 4 وجود دارد واین وظابف بر عهده این جنگند های میباشت .

 


11- پایگاه یازدهم شکاری – زاهدان

نمیتوان گفت این پایگاه مانند دیگر پایگاه های نیروی هوایی نقش ماثری را دارد .زیرا هنوز به درستی وظابف این پایگاه مشخص نیست . هرچند که وظیفه عمومی حفاظت از آسمان سیستان و گشت هوایی در اطراف مرز را میتوان به طور عمده گفت ولی نبود جنگند های کافی در این پایگاه و سایر موارد دیگر این پایگاه را در زمره پایگاه های مهم قرار نداده است .

 


12- پایگاه دوازدهم شکاری مشهد

پایگاه مشهد در ظلع شمالی فرودگاه مشهد واقع شده به عنوان جدید ترین پایگاه ایران از آن یاد میشود در گذشته همیشه خلا یک پایگاه هوایی در منطقه شمال شرق و شرق کشور احساس مشد با اینکه در آن منطقه معمولا تحرکات های مهمی صورت نمیگرید و لی عدم پوشش هوایی میتونست خطراتی را به دنبال داشته باشد که این مهم با شکل گیری این پایگاه تا حدی رفع شد.

این پایگاه از میرازهای فرانسوی پذایرایی میکند همان جنگند های که در دوران جنگ بسیار خلبانان ایران را آزار دادند . میرازها جنگند های ضربتی به شمار میایند . و میتواند عکس العمل سریعی نسبت به هجوم های هوایی دشمن داشه باشند . گفته میوشد این میرازها همان های هستند که عراق در سالهای 1991 و 2003 یعنی جنگ این کشور با امریکا به ایران به امانت گذاشت تا انها ار حملات جنگند های آمریکایی در امان باشند. نکته جالب در مورد این پایگاه این است که چند فروند سوخو 27 در این پایگاه حین پرواز دیده شده اند همان جنگنده های که ایران بیشتر اوقات وجود انها را درنیروی هوایی خود تکذیب میکند .

13-پایگاه سیزدهم ترابری زنجان: این پایگاه در 10 کیلومتری غرب زنجان قرار دارد و از آن هم جهت پروازهای غیر نظامی و هم نظامی استفاده می شود فرود هواپیماهای ترابری c-130 و ایولوشین ارتش و سپاه بارها در آن مشاهده شده است البته چندین بار هواپیماهای نظامی میگ 29 و فانتوم نیز در آن مبادرت به فرود و برخواست کرده اند.

 

 

 

در سال 1386 (2007 میلادی) ارتش ایران اعلام کرد که اولین پایگاه نظامی خود پس از انقلاب 1357 را، در نزدیکی شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی در شرق ایران افتتاح کرده است
منبع:ویکیپدیا





      

در آمریکا، اسراییل و هند از نزدیکی اخیر در روابط میان رژیم های ایران و سریلانکا به شدت نگران شده اند. مجموعه های صنایع دفاعی اسراییل به همین خاطر صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی به سریلانکا را متوقف نموده است.

اخیرا ایران به یکی از حامیان اصلای این جزیره تبدیل شده که در اقتصاد و دفاع آن سرمایه گذاری هنگفتی انجام می دهد. ماهیندا راجاپاکسا رییس جمهور سریلانکا نیز روابط گرم خود با محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران را پنهان نمی کند.

در همین رابطه اسراییل نگران است که ایران از این کشور اطلاعات لازم در باره تسلیحات جدید اسراییل و تجهیزات نظامی تولیدی این کشور را دریافت کند. اسراییل مدت زیادی یکی از صادرکنندگان اصلی تجهیزات نظامی به سریلانکا بود که حجم معاملات نظامی آن با سریلانکا سالانه به صدهای میلیون دلار می رسید. اسراییل به سریلانکا هواپیماهای "کفیر" مجهز به تجهیزات ناوبری مدرن، کشتی های موشک اندازی و هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم دید در شب و مجموعه های هدایت آتشباری در دریا و خشکی، موشکی های دریایی "گابریل" و سیستم هدایت و هدف گیری آنها و توپ های 155 میلیمتری به سریلانکا تحویل داده است.

نزدیکی ایران و سریلانکا در سال 2004 آغاز شده و از آن زمان ایران به اولین حامی و کمک کننده سریلانکا مبدل شده است. تهران سالانه در اقتصاد سریلانکا تقریبا نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده که از جمله آنها می توان به خبر احداث نیروگاه جدید برق در سریلانکا اشاره نمود.

اسراییل رسما صدور تجهیزات دفاعی به کلمبو به غیر از قطعات یدکی برای تجهیزاتی که پیش از این به این کشور صادر شده را متوقف نموده است. اما کمپانی های خصوصی به همکاری با سریلانکا ادامه می دهند و می توانند تجهیزات مدرن نظامی را به این کشور ارائه دهند.

"کورسور.رو"، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 7 مردادماه





      

به گزارش خبرگزاری فارس، در اوایل دهه 1980 نیروی دریایی ارتش اسراییل قراردادی را با بخش کشتی سازی شرکت امریکایی نورثروپ گرومن برای ساخت سه فروند ناوچه کلاس ساعر5 منعقد کرد.
دو شناور در سال 1993 و یکی در سال 1994 تحویل ارتش اسراییل شدند. سیستم های نظامی و رزمی توسط کمپانی های صنایع هوایی اسراییل و سیستم های مخابراتی توسط کمپانی تادیران بر روی ناو مذکور نصب شدند. سیستم های الکترونیکی و کنترل آتش که بر روی ناوچه نصب شده اند، قابلیت شبیه سازی حرارتی اجسامی تا کوچکترین سایزها را امکان پذیر می سازند.
البته در سال 2003 شرکت طرف قرارداد ملزم به ارتقای این سیستم و افزایش مقدار حساسیت گرمایی آن شد. همچنین ناوچه های ساعر به دوربین های تلویزیونی و مسافت یاب های لیزری متعدد مجهز هستند
در این ناوچه ها سیستم های فریب دهنده اژدر، ساخت شرکت آمریکایی سنسایتک نصب شده که به همراه سه پرتاب کننده چف در عقب کشتی (شراره های آتشین گمراه کننده) باعث منحرف شدن اژدر یا موشک متخاصم می شوند.
ساعر5 فضای لازم برای نشست و برخاست هلی کوپتر را داراست و برای جنگ ضد زیر دریایی نیز کاربرد دارد.
اژدرهای هدایت راداری مارک46 با برد 24 کیلومتر، موشک های ضد هوایی باراک (برد 10 کیلومتر)، موشک ضد کشتی مشهور هارپون امریکایی و گابریل و یک توپ دریایی 76 میلیمتری از جمله تسلیحات مدرن ساعر 5 به شمار می آیند.

در جولای سال 2006 زمانی که یکی از این ناوها (آی اس ان هانیت) در محاصره دریایی لبنان شرکت می کرد، هدف موشک حزب الله قرار گرفت و بنا به اعلام رسانه‌های صهیونیست، 4 نفر از خدمه آن به هلاکت رسیده و 5 نفر مفقود شدند.
48 ساعت پس از حمله وحشیانه صهیونیست ها به قانا و کشتار زنان و کودکان بی دفاع، یکی دیگر از ناوهای ساعر 5 مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.
نکته جالب در زمینه هدف قرار گرفتن این ناوچه های مدرن اسرائیل آن بود که اسرائیل پس از شلیک موفق و برق آسای حزب الله لبنان به اولین ناوچه، اعلام کرد که سیستم های شناسائی و مقابله این ناوچه خاموش بوده است. با اینکه این ادعای رژیم صهیونیستی در شرایطی که این رژیم در حالت جنگ قرار داشت، امری غیرقابل پذیرش از سوی کارشناسان نظامی محسوب شد اما زمانی که سید حسن نصرالله در مصاحبه زنده خود از مردم خواست تا 2 دقیقه دیگر شاهد منهدم شدن یک ناوچه مدرن دیگر اسرائیل باشند و برخی شبکه‌های تلویزیونی نیز این لحظه را به طور مستقیم به تصویر کشیدند، همگان متوجه شدند حزب الله باب دیگری از قدرت نظامی و طراحی تاکتیکی خود را به نمایش گذاشته و دیگر ادعاهای مقامات صهیونیست در این خصوص طرفداری نخواهد داشت.
تاکنون کمتر در خصوص توانمندی های حزب الله لبنان در بخش دریایی سخن گفته شده است ولی از بهت و حیرت فرماندهان نیروی دریایی زژیم صهیونیستی و نیز شگفتی کارشناسان نظامی از این بخش از توانمندی آشکار نشده حزب الله لبنان می توان به اهمیت و سطح بالای این اقدام حزب الله پی برد.
با اینکه این ناوچه ها از بالاترین سیستم های مدرن غربی برای حفاظت از خود بهره می گرفتند اما نحوه انهدام و عدم اطلاع خدمه و فرماندهان این شناورها از این موضوع، نمونه ای از ضعف های متعدد تکیه بر قابلیتهای این تجهیزات را نشان داد.
جالب‌تر آنکه بعد از 2 روز بمباران بی وقفه در آغاز جنگ 33 روزه، رسانه‌های اسراییلی اعلام کردند که به احتمال قوی سید حسن نصرالله کشته شده است اما غروب 23 تیر 1385سید حسن نصرالله مصاحبه ای تلفنی با تلویزیون "المنار" انجام داد به همه صهیونیست ها قول داد که به زودی می فهمند که چه احمق هایی بر آنها حکومت می کنند و در آخر مصاحبه نیز برای اینکه نشان دهد این مصاحبه مستقیم است و از قبل ضبط نشده، سخنان خود را اینگونه پایان برد:" اتفاقات غیر منتظره ای که قولش را به اسراییلی ها داده بودم از الان آغاز می شود. همین حالا یک ناوچه اسراییلی که در آب های مقابل بندر "صور" مستقر شده بود و اماکن و ابنیه و زیر سا خت های حیاتی لبنان را هدف قرار می داد، توسط مجاهدان حزب الله هدف قرار گرفته و با سرنشینان آن در حال سوختن است و این تازه اول کار است و اتفاقات غیر منتظره بعدی در راه است "
همزمان با ادای این جملات ، شبکه " المنار" تصاویر مربوط به سوختن ناوچه اسراییلی را به طور زنده پخش کرد و تقریبا همه تلویزیون های شناخته شده دنیا که در حال پخش زنده ی صحبت های سید حسن نصرالله بودند این تصاویر را در دنیا پخش کردند. مردم شهر " صور" هم با رفتن به ساحل یا پشت بام خانه ها به صورت مستقیم سوختن ناوچه اسراییلی را تماشا کردند.
چند دقیقه بعد تلویزیون دولتی اسراییل به نقل از ستاد ارتش، خبر انهدام ناوچه نیروی دریایی اسراییل را تایید کرد. چنین حادثه ای از سال 1967 میلادی (1347شمسی) بی سابقه بود. اخرین کشتی جنگی اسراییلی در همین سال(1347شمسی) از بین رفته بود، آنهم به وسیله نیروی دریایی ارتش مصر.
انهدام ناوچه جنگی اسراییل در 23 تیر 1385 شمسی کار بزرگی بود. نیروی دریایی اسراییل در حدود 40 سال گذشته هیچ مزاحمی در آب های دریای مدیترانه نداشت. ارتش اسراییل چند ساعت بعد از عملیات دریایی حزب الله اعلام کرد که ناوچه منهدم شده از نوع "ساعر 5" است که از مدرن ترین ناوچه جنگی دنیا محسوب می‌شود.
ساعر به طور پیوسته می تواند 7400 کیلومتر در آب حرکت کند.
هنوز هم بحث درباره علت و نحوه انهدام ناوچه های اسرائیلی بین کارشناسان صورت می گیرد ولی آنچه که مسلم است نوع هدف گیری و قدرت دریایی حزب الله لبنان به تائید همه رسیده است.
مشخصات ساعر :
طول: 85.6 متر
عرض: 10.39
بیشترین سرعت: 33 گره دریایی
آبخور ناو: 3.17 متر
برد: 4000 ناتیکال مایل
خدمه: 61 نفر شامل 25 افسر و 36 سرباز و 10 خدمه هوایی

منابع: مجله جنگ افزار و سایت نظامی اسراییلیwww.israeli-weapons.com





      

تجهیز قریب الوقوع ایران به سامانه روسی S-300

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ارشد نظامی اسرائیل نوشت: "ایران احتمالا تا پایان سال 2008 به سامانه پیشرفته ضد هوایی S-300 روسیه مجهز خواهد شد."

یک مقام نظامی اسرائیل ادعا کرد: "تهران براساس قرارداد منعقده با مسکو سامانه موشکی S-300 را تا پایان سال جاری میلادی تحویل خواهد گرفت و اولین محموله موشک های S-300 نیز اوایل سپتامبر (شهریورماه) به ایران ارسال خواهد شد."

وی افزود: "عملیات استقرار و راه اندازی سامانه موشکی S-300 در ایران حدود شش ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید."

براساس این گزارش پیش بینی می شود با تجهیز ایران به سامانه پیشرفته روسی، توان این کشور برای مقابله با حملات هوایی به ویژه از جانب اسرائیل افزایش یابد.

مقام یاد شده اسرائیلی گفت: "بدون تردید سامانه S-300 حمله هوایی به ایران را بسیار دشوارتر از گذشته خواهد کرد."

S-300 یکی از بهترین سامانه های موشکی ضد هوایی در جهان است که می تواند همزمان 100هدف را ردیابی کرده و جنگنده هایی در فاصله 120 کیلومتری را هدف قرار دهد.

در همین حال گفته می شود این سامانه ها قرار است از طریق بلاروس به ایران تحویل داده شود.

«رابرت هیوسون»، سردبیر مجله دفاعی «جین» ادعا کرد: "قرارداد تحویل S-300 از طریق بلاروس اجرایی می شود چرا که روسیه پیش از این به خاطر کمک به ایران در ساخت یک راکتور اتمی تحت نظر غربی ها قرار گرفته است."

وی افزود: "بلاروس یک مسیر واسطه است، برای زمانی که روسیه بخواهد عمل فروش را تکذیب کند اما مسلما هیچ چیزی بدون خواست روسیه انجام نمی گیرد."

ایران پیش از این موشک های زمین به هوای «تور- ام- یک» را از روسیه خریداری کرده و وزیر دفاع ایران دسامبر گذشته از عقد یک قرارداد جدید با طرف روسی خبر داد و گفت: "تعدادی موشک S-300 قرار است به ایران تحویل داده شود."

هرچند مسکو در آن زمان وجود هرگونه قرارداد فروش سامانه S-300 به تهران را تکذیب کرد اما روزنامه روسی کومرسانت در گزارشی ارزش این قرارداد را 800 میلیون دلار برآورد کرده بود.

برد موشک های «تور- ام- یک» محدود به 12 کیلومتر و صرفا قادر به شناسایی و انهام اهدافی تا ارتفاع 6 کیلومتری است اما برد موشک های پیشرفته S-300 تا 300 کیلومتر می رسد و این موشک ها برخلاف «تور- ام- یک» قادر به هدف قرار دادن جنگنده بمب افکن های آمریکایی هستند

رسانه ها پیش از این ادعا کردند: "یکصد جنگنده اسرائیلی با هدف تمرین حمله هوایی به ایران بر فراز دریای مدیترانه و یونان، کشوری که سامانه های S-300 را مستقر کرده، مانوری برگزار کرده اند." این خبر توسط مقامات یونانی تکذیب شد.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی