سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران،امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش که صبح امروز شنبه در جمع کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش سخنرانی می‌کرد، با اعلام این خبرافزود: در این رزمایش بزرگ یگان‌های پیاده، زرهی، مخابراتی، اطلاعاتی ونیرو مخصوص نیروی زمینی ارتش با همکاری یگان‌هایی از سپاه پاسداران انقلاباسلامی شرکت خواهند کرد و همزمان تمرین پاسگاه فرماندهی با شرکت تعدادی ازلشگرها و تیپ های مستقل برگزار خواهد شد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه سخنانش یکی از ویژگی‌های رزمایش مذکور را شرکت نیروهای احتیاط که خدمت سربازی خود را در سال‌های گذشته انجام داده و ترخیص شده‌اند، در قالب یک گردان احتیاط ذکر کرد و اظهارداشت: این رزمایش هم در ارتقاء قابلیت‌ها و توانمندی‌های رزمی نیروی زمینیو هم در تأمین امنیت منطقه مؤثر خواهد بود و پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای منطقه اعلام خواهد کرد.
وی همچنین با اعلام اینکه برخی تجهیزات بومی نیروی زمینی ارتش ازجمله تانک ذوالفقار و نفربر صیاد توسط صنایع دفاع به تولید انبوه خواهد رسید، افزود: کلیه تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز این نیرو متناسب باتاکتیک‌ها و منطبق با تهدیدات جنگ‌های ناهمطراز توسط صنایع دفاعی کشورمان تولید و تأمین شده است.
پوردستان در ادامه با اشاره به تمرکز دشمن در استفاده از تهدیدات نرم، نقش سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را در ارائه فعالیت‌های اثرگذار فرهنگیبسیار مهم و کلیدی ارزیابی نمود و افزود: در جنگ های آینده عامل اصلی درتعیین سرنوشت جنگ نیروی انسانی مؤمن و فرهیخته است نه تجهیزات و ادوات پیشرفته؛ لذا ما امروز از فعالیتهای فرهنگی و کارکنان با ایمان و انقلابی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی و حمایت می کنیم.
قبل از سخنرانی فرمانده نیروی زمینی ارتش، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به ارائه گزارشی از فعالیتها واولویتهای کاری این سازمان با توجه به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا پرداخت و همچنین از حضور امت حزب الله در اعتراض به حرمت شکنی روز عاشورا تقدیر وتشکر کرد.
در پایان این مراسم، امیر پوردستان از بخشهای مختلف حوزه مرکزیسازمان عقیدتی سیاسی ارتش بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیتها وتولیدات فرهنگی این سازمان قرار گرفت



      

 

نخستین زن خلبان جنگنده های اف 16 به گروه خلبانان هواپیماهای جنگی در کره جنوبی پیوست.
به گزارش واحد مرکزی خبر از پکن به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ، "کیم هیو سون" دومین زن خلبان هواپیماهای جنگی در جهان است که عصر روز پنجشنبه در مراسمی با حضور "لی میونگ باک" رییس جمهور کره جنوبی ، ماموریت های نظامی خود را در گروه بیستم نیروی هوایی ارتش این کشور آغاز کرد.
رییس جمهور کره جنوبی روز جمعه در نخستین روز سال 2010 برای فرماندهان عالی رتبه ششصد و پنجاه و پنج هزار نظامی این کشور پیام تبریک سال نو فرستاد و بر لزوم آمادگی نظامیان این کشور برای دفاع در برابر تهدیدهای خارجی تاکید کرد.
لی میونگ باک در این پیام صوتی که از طریق تلفن همراه به فرماندهان نظامی این کشور از جمله نظامیان مستقر در آبهای سواحل سومالی برای تامین امنیت کشتی ها در برابر حملات دزدان دریایی فرستاده شده گفته است: نقش ارتش در تامین امنیت کره جنوبی در برابر تهدیدها مهم است.





      

Project IBEX
پروژة مارال
هواپیمای جاسوسی ELINT بوئینگ 707 نیروی هوایی شاهنشاهی ایران


پروژة آی‌بکس که کار مشترکی بود بین سازمان CIA + آژانس اطلاعات ملی آمریکا NSA و ایران، اقدامی بسیار مهمی بود جهت بنا کردن پایگاههای جاسوسی و انجام یک سری مشاهدات جاسوسی و ایجاد پستهای شنود در طول مرز مشترک با شوروی به همراه خریداری و عملیاتی نمودن تعدادی قابل توجهی هواپیمای شناسایی ...

پروژة Ibex
پروژة آی‌بکس (به معنی مارال یا بز کوهی) در حدود سال 1974 در ایران کلید خورد و هر دو کشور ایالات متحده و ایران به اندازة برابر در اجرای آن سهم داشتند. با این حال ایران تقریبن تمامی هزینه‌های پروژه را که بیش از 500 میلیون دلار بود به پیمانکار اصلی پروژه یعنی کارخانة Rockwell پرداخت نمود. پیش از آنکه کمپانی راکول عهده‌دار ساخت قطعات پروژة IBEX شود، یک پروژة پیشنهاد شده توسط اسرائیلی‌ها از طرف نیروی هوایی شاهنشاهی به دلیل ضعیفتر بودن تکنولوژی رد شد.

پروژة آی‌بکس که کار مشترکی بود بین سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) + آژانس اطلاعات ملی آمریکا (NSA) و ایران، اقدامی بسیار مهمی بود جهت بنا کردن پایگاههای جاسوسی و انجام یک سری مشاهدات جاسوسی و ایجاد پستهای شنود در طول مرز مشترک با شوروی به همراه خریداری و عملیاتی نمودن تعدادی قابل توجهی هواپیمای شناسایی.

تا پیش از انقلاب مذهبی 1979، تعداد پنج ایستگاه جاسوسی بسیار مدرن در شمال ایران وجود داشت: سه ایستگاه به صورت مشترک توسط پرسنل نیروی هوایی شاهنشاهی و نیروی هوایی ایالات متحده اداره می‌شد و دو تای دیگری توسط پرسنل سازمان CIA و شاید NSA. ایستگاههای پرسنل سازمان سیا در نوشهر (سایت شماره 1) و کبکان (سایت شماره 2) قرار داشتند.

روشن‌ترین وظائف پنج ایستگاه جاسوسی مستقر در شمال ایران اینها بودند:
- شنود مکالمات رادیویی و سنجش میزان ترافیک و جابه‌جایی نیروهای ارتش سرخ در قسمت جنوب این کشور (شمال ایران) به ویژة یافتن شواهدی که نشان‌دهندة فعالیت غیرعادی و زیاد نیروهای نظامی شوروی در ورای مرزها باشد.
- آگاهی از آزمایشات موشکی شوروی.
- دریافت تصاویر بسیار با کیفیت ثبت شده توسط ماهواره‌های جاسوسی آمریکا.

پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده، ماموریتهای پروازی ELINT (شنود الکترونیک) خارج از پایگاههای آمریکا همچون پایگاه اوکیناوا و آلاسکا را به انجام می‌رساندند. در این پایگاهها، پرسنل رهگیر (Tracksmen) پیام‌های هشدار را در مورد مشاهدة موشکهای اتمی شوروی به آگاهی می‌رساندند. این سایتها بسیار پیچیده بودند به طوری که (Stansfield Turner) آنها را سیستم‌های ساخته شده برای قرن 21 ام توصیف کرد.
دریادار استانسفیلد ترنر، رئیس پیشین سازمان سیا


برخی از قسمتهای نیروی هوایی شاهنشاهی ایران درگیر پروژة IBEX بودند و وظیفة تأمین دفاع هوایی برای این پنج پایگاه را برعهده داشتند. دورتادور تمامی پایگاهها با چندین لایه سیم خاردار و میدانهای مین پوشش داده شده بود و پرسنل نگهبانی نیروی هوایی شاهنشاهی قادر بودند به سرعت پرسنل غیرمجاز از ورود به داخل ایستگاه را شناسایی و از آنجا دور نمایند.
هواپیمای ترابری DHC-4 Caribou که تا مدتی پیش با رنگ آمیزی تاریخی و ارزشمند IIAF در محل نمایشگاه هوایی تهران وجود داشت و اکنون با رنگ آمیزی فاجعه آمیز مجدد، به دفتر کار یک شرکت بیمه تبدیل شده است!


به جز اینها، دو فروند هواپیمای DHC-4 Caribou از نوع برخاست کوتاه (STOL)، جهت فراهم آوری امور لجستیکی این پایگاهها خریداری شده بودند و پرسنل را به پایگاههای دوردست پروژه ترابری می‌کردند. چنین چیزهای بسیار جالب به نظر می‌رسند، اگرچه پرسنل نیروی هوایی شاهنشاهی هرگز هواپیماهای DHC-4 را به کار نگرفتند اما یکی از این هواپیماها هنوز در محل موزة این نیرو در پایگاه مهرآباد تهران با رنگ‌آمیزی کامل نیروی هوایی شاهنشاهی وجود دارد. سرنوشت دیگر هواپیماهای DHC-4 روشن نیست.

برنامة اصلی پروژة IBEX بر روی دو هواپیمای بوئینگ 707 نیروی هوایی شاهنشاهی و دو فروند از شش فروند هواپیمای گشت دریایی P-3F Orion نیروی دریایی شاهنشاهی پیاده گردید و آنها برای وظیفة ELINT تغییر داده شدند. با این حال به جای استفاده از هواپیماهای P-3F Orion، نیروی هوایی شاهنشاهی تصمیم گرفت تا چهار فروند هواپیمای هرکولس از نوع C-130E/H را خریداری نماید. زیرا آنها قادر بودند ضمن اینکه دستگاههای حساس و پیچیدة ELINT را بار زده‌اند، از باندهای غیرآماده و خاکی واقع در ارتفاعات زیاد نیز برخاست نمایند. دگرگونی چهار هواپیمای هرکولس C-130E/H در بخش گرینویل از کارخانة لاکهید همزمان با یک فروند بوئینگ B707-3J9C نیروی هوایی شاهنشاهی با تجهیز به سیستم‌های بسیار پیشرفتة الکترونیکی، در سال 1975 آغاز شد.
هواپیمای هرکولس سی-130 جاسوسی نیروی هوایی شاهنشاهی ملقب به خفاش


هر هواپیمای هرکولس که به ادوات مرتبط با پروژة IBEX مجهز شده بود، تعداد 13 جایگاه اپراتور داشت. هر زیرسیستم ELINT نصب شده در هرکولس‌ها قادر بود فرستنده‌های الکترونیکی همچون رادار، سایتهای پرتابگر موشکهای سام، بی‌سیم و ... در فواصل بسیار دور را شناسایی و طبقه‌بندی کند. در کنار زیرسیستم‌های ELINT، یک دوربین عکاسی پرقدرت با زاویة دید اریب و عمودی نیز به عنوان جزئی از سامانه‌های ELINT وظائف تجسس و شناسایی را کامل می‌کرد.

دگرگونی‌ها مورد نیاز در هرکولس‌ها نیازمند گسترش و تقویت سازه درونی هواپیماها جهت نصب ادوات ویژة الکترونیکی بود که شامل نصب آنتن‌هایی با طیف‌های کاری گوناگون بر روی بالها و بدنه، یک جهت‌یاب آرایه‌ای قابل جمع شدن در زیر بدنه و یک جایگاه ویژه و بزرگتر شده به شکل پاد (غلاف یا جایگاهی الکترونیکی که در بیرون هواپیما نصب می‌شود) در قسمت زیرین دو موتور انتهایی بالها می‌گردید. هرکولس‌های پروژة IBEX، به همان خوبی که قادر بودند وظیفة دیده‌بانی و ذخیرة داده‌های رادیویی و سیگنالهای راداری روسها را انجام دهند، به دوربین‌های عکاسی با فاصلة کانونی بسیار بلندی جهت تصویربرداری از فرستنده‌های راداری روسها از ارتفاعات بسیار بالا مجهز بودند.
هواپیمای Aero Commander-560


بر اساس برخی گزارشها، قسمتی از قطعات و تجهیزات مربوط به پروژة IBEX دست کم درون دو فروند هواپیمای متعلق به هوانیروز ارتش شاهنشاهی از نوع Aero Commander-560 نیز نصب شده بودند. باید توجه کنید که هر دو گونه هواپیمای C-130 و Aero Commander-560 در اوایل دهه 1970 به طور گسترده در پروازهای جاسوسی - شناسایی در نزدیک مرز شوروی به کار گرفته شدند.

جدا از جستجوها و دیده‌بانی‌هایی که برای آزمایشات موشکی اتحاد شوروی انجام گرفتند، ارتش شاهنشاهی ایران به وسیلة سیستم‌های IBEX، کار شناسایی و مکان‌یابی، جستجو و تعیین هویت و همچنین تشخیص سیگنالهای راداری را که سرچشمه‌شان کشورهای همسایه و به ویژه عراق بودند به انجام می‌رساند.

با این حال پس از نصب تجهیزات IBEX در ایران، خبری پخش شد مبنی بر اینکه شاه فقید از کیفیت و کارکرد تجهیزات راضی نیست و بدین جهت کمپانی راکول از کارشناسان سازمان سیا جهت بهبود کارکرد ادوات کمک گرفت. به جز اینها، در مرحلة بسیار ابتدایی پروژه، نگرانی‌های شدیدی در واشینگتن و سایر مراکز سیاسی آمریکا پخش شد زیرا کمپانی راکول برخی از کارشناسان سابق سازمان اطلاعاتی NSA را جهت آموزش به پرسنل ارتش شاهنشاهی به کار گرفته بود که بعضی از آنها پس از کار با تجهیزات مورد نظر در داخل آمریکا، دچار اختلالات و بیماری شده بودند.

تاکنون نحوة حل مشکلات پیش آمده با IBEX مشخص نشده است اما به هر حال سیستم عملیاتی شد و تمامی چهار هواپیمای هرکولس C-130H پروژه که به نام مستعار خفاش شناخته می‌شدند پیوسته در نزدیکی مرز با شوروی پرواز داده شدند. این هواپیماهای جاسوسی سی-130 (خفاش) به همراه پنج ایستگاه زمینی، تحت فرماندهی تیمسار عبدالله عصرجدید، قسمت مهمی از واحد الکترونیک هوایی شناسایی نیروی هوایی شاهنشاهی را تشکیل داده و مابقی واحدها، دو اسکادران مستقل از هواپیماهای شناسایی - جاسوسی RF-4E و RF-5A بودند. تمای خفاش‌ها و تنها هواپیمای بوئینگ 707 این پروژه در حالت عادی در پایگاه هوایی مهرآباد تهران استقرار داشتند اما پایگاههای برجسته و مهمی نیز به عنوان پایگاههای پیشرو در تبریز و همدان و احتمالن در سایر جاها همچون شیراز و زاهدان نیز به خوبی قادر به سرویس‌دهی بودند.
در اکتبر 1978، هواپیمای ELINT بوئینگ 707 با اسکورت دو شکاری اف-14 تامکت نیروی هوایی شاهنشاهی مجهز به موشکهای فونیکس، یک فروند میگ-25 شناسایی شوروی را از فاصلة 200 کیلومتری بر فراز دریای خزر رهگیری می‌کنند


اگرچه امروزه یقین حاصل شده است که هواپیماهای شناسایی در ده‌ها ماموریت عملیاتی پرواز داده شده‌اند، اما تنها در مورد یک عملیات برخی جزئیات روشن شده است: به تاریخ اکتبر 1978، هواپیمای بوئینگ 707 ویژة شنود با اسکورت دو شکاری اف-14 تامکت نیروی هوایی شاهنشاهی، یک فروند میگ-25 شناسایی شوروی را بر فراز دریای خزر رهگیری می‌کنند. این رهگیری و قفل رادار، بی‌هیچ مشکلی از فاصله‌ای بی‌اندازه دور (200 کیلومتر) انجام گرفت و به پرسنل سازمان سیا همانند برخی از پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده اجازه داده شد به قسمتی از نتایج عملکرد رادار اف-14 تامکت در این رهگیری که حاوی نکات بسیار مهم و حساسی بود دست پیدا کنند.
با سقوط حکومت محمدرضا شاه و شعله کشیدن عقاید افراطی ضدآمریکایی در اواخر سال 1978 و اوایل 1979، با تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری آیت الله خمینی، به سرعت نقطة پایانی بر هر دو پروژه نهاده شد


اینکه پس از انقلاب مذهبی چه بر سر این سایتهای مهم آمد، هنوز مشخص نشده است اما با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای چنین مواقعی، من گمان می‌کنم هر دو سایت متعلق به سازمان سیا به ویژه تجهیزات درونشان، پیش از رفتن پرسنلشان به سمت ترکیه، تمامن نابود شده‌اند. اطمینان دارم که پس از انقلاب مذهبی، هواپیماهای این پروژه، مشکل اساسی برای تهیة قطعات یدکی داشته‌اند اما جدا از تنها هواپیمای DHC-4 Caribou که در موزة نیروی هوایی در مهرآباد جای گرفته است، هیچکس اطلاعی از سرنوشت مابقی آنها ندارد. با کنار هم قرار دادن دانسته‌های پراکنده‌ای که تاکنون بدست آمده‌اند، آشکار شده است که هر دو پروژه کاملن موفقیت‌آمیز بوده‌اند و اگر ادامه یافته بودند، بیش از یک ریسک و پروژة پرخرج سودمند می‌شدند.


تنها عضو زندة پروژة IBEX، هواپیمای ELINT یا همان بوئینگ 707 ویژة شنود الکترونیکیBoeing 707-3J9C به شماره سریال پیشین 8316 - 5 و رجیستری 20834 می‌باشد که گویا هنوز هم پرواز می‌کند. این هواپیما در سال 1975 در بخش گرینویل به سیستم‌های الکترونیک مجهز شد و از پیکربندی استاندارد خود که ترابری و سوخترسان بود خارج گردید. پس از تغییر پیکربندی این هواپیما، تعداد 13 جایگاه ویژة اپراتورهای سیستم‌های الکترونیک در آن تعبیه گردید. زیرسیستم ELINT نصب شده در این هواپیما قادر به کشف و طبقه‌بندی فرستنده‌های الکترونیک اطرافش بود. به همراه این سیستم، یک دوربین عکاسی پرقدرت با دید اریب و عمودی در پشت یک درب چهارگوش در قسمت دماغة هواپیما نصب شده بود. گیرنده‌های ELINT نیز در قسمت صیقلی ریشة بال قرار گرفته بودند.

در طی دورانی که این بوئینگ 707 در پروژة IBEX شرکت می‌کرد، پروازهایی فراوانی در ارتفاع بالا و سرعت زیاد در نزدیکی مرز با شوروی جهت جمع‌آوری داده‌های مربوط به فعالیتهای راداری و سیستم‌های دفاع هوایی روسها جهت یافتن روزنه‌های فاقد پوشش راداری به انجام رساند. در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، این روزنه‌ها جهت نفوذ بمب‌افکن‌های سنگین بی-52 می‌‌توانستند مورد استفاده قرار بگیرند.


این هواپیما اکنون در اختیار پایگاه یکم نیروی هوایی در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد. هیچ نوشتة خاصی بر روی این هواپیما مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد هنوز همان وظیفة گردآوری داده‌های ELINT را به انجام می‌رساند. با این حال هنوز آشکار نیست که آیا سیستم‌های گیرندة آن به طور پیوسته به‌روز شده‌اند یا خیر.

اگرچه ایرانیان همواره علاقه دارند اینطور نشان دهند که نیروی هوایی و توانمندی‌های الکترونیکی کاملن پیشرفته‌ای دارند اما در حقیقت آنها با فاصلة بسیار زیادی در پشت سر غرب قرار دارند مگر اینکه تکنولوژی مورد نیازشان را به نحوی بدست آورده باشند یا احتمالن به وسیلة مهندسی معکوس، یک سیستم تا حدی امروزی ELINT را توانسته باشند بسازند، هرچند که توانمندی آنها در ساخت چنین تجهیزاتی بسیار محدود خواهد بود.


به تاریخ سوم ژوئن 1973، برابر 13 خرداد 1352، اعضای گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق، کارشناس زبدة آمریکایی درگیر در پروژة IBEX یعنی سرهنگ هاوکینز را در منطقة قیطریة تهران در مقابل منزل مسکونی‌اش ترور کرده و به قتل می‌رسانند. گروهک مذهبی مارکسیستی «موحدین» به وسیلة چند تن از متعصبین  در اهواز تشکیل شده بود و . . . و . . . از جمله موسسین این سازمان آدمکشی به شمار می‌رفتند. این تروریستها، در راستای اقدامات نظامی و براندازی، به چند رشته عملیات مسلحانه دست زدند. حمله به کنسولگری عراق در خرمشهر، ترور« پل گریم » کارشناس نظامی آمریکایی درگیر در پروژة IBEX، انفجار شهربانی اهواز و. . . . از جمله افتخارات این سازمان جهنمی به شمار می‌روند.




      

این هلی کوپتر یک موتوره و دو پره ای ،یک هلی کوپتر شناسایی نظامی است که در پشتیبانی از نیروهای نظامی امریکا در سراسر جهان از جمله هائیتی ،سومالی و خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است .هلی کوپترهای Kiowa در سالهای 2002 و 2003 نیز به ترتیب مورد استفاده نیروهای سازمان ناتو در بوسنی و امریکا در عملیات آزاد سازی کشور عراق قرار گرفت .


مورد استفاده این هلی کوپتر ،بکارگیری آن به عنوان یک هلی کوپتر تک ور شناسایی است ،اما می توان به اختسار آنرا به تجهیزات جانبی و سکوهای بیرونی مخصوص حمل بار مجهز نمود .در اینصورت هلی کوپتر Kiowa قادر به حمل بار تا 2000 پوند خواهد بود ،از دیگر موارد استفاده این هلی کوپتر تخلیه پزشکی مجروحین از راه هوایی است که می توان دو مجروح بستری بر برانکارد و تجهیزات لارم را که مجموعا بالغ بر 320 کیلوگرم می باشد ،حمل کرد . هلی کوپتر Kiowa را می توان برای حمل 6 سرباز و جهت انجام ماموریت های امنیتی و شناسایی نقطه حساس مورد استفاده قرار داد .

دو هلی کوپتر Kiowa را می توان در یک هواپیمای C-130 حمل و جابجا نمود .چنانچه این هلی کوپتر در ترابری هوایی مورد استفاده واقع شود ،می توان آنتن IFF و دوربین نصب شده بر روی دکل هلی کوپتر و کاتر سیم را از مجموعه تجهیزات آن حذف نمود و همچنین می توان دنده فرود جهت کنترل کاهش ارتفاع نصب کرد . هلی کوپتر Kiowa مدل OH-58D نسل جدیدی از هلی کوپترهای شناسایی نظامی است که در خدمت ارتش امریکا قرار گرفته است .

کابین خلبان :

هلی کوپتر Kiowa نخستین هلی کوپتر ارتش امریکا بود که دارای کابین خلبان تمام شیشه ای است ،این کابین مجهز به سیستم های پرواز Sperry هدف یاب و ردیاب هدفهای متحرک ،سیستم ANVIS (سیستم دوربین های هوایی دید شبانه) و نمایشگر های قابل نصب بر روی کلاهخود است .


نمایشگرهای چند کاره نصب شده در کابین خلبان ،کنترل مخابراتی و اطلاع رسانی از وضعیت را انجام می دهد و دارای یک دوربین ویدئویی نصب شده بر دکل هلی کوپتر است .این دوربین تصاویر مربوط به ماموریت را که توسط تصویربردارهای حرارتی و دوربین های تلوزیونی تهیه می شود در خود ضبط می کند و در کابین خلبان در معرض دید قرار می دهد .


جنگ افزارها (سیستم تسلیحاتی) :

هلی کوپتر Kiowa مدلOH-58D مجهز به دو Pilon (دروازه) جنگ افزاری سریع التغییر است که هر پیلون را می توان به دو موشک Hellfire هفت راکت 70 میلیمتری Hydra ،دو موشک هوا به هوای stinger یا یک مسلسل ثابت جلویی با کالیبر 50 مجهز نمود .

دکمه های کنترل کامپیوتری که در سوئیت اجرای ماموریت نصب شده ،زیر سیستمهای استاندارد این هلی کوپتر به شمار می روند که هدف مورد نظر را از 10 متری تشخیص می دهند و موقعیت مکانی آنرا مشخص می کنند .


اقدامات متقابل :

سوئیت اقدامات ضد الکترونیکی شامل یک سیستم تولید پارازیت مادون قرمز با نام AN/ALQ-144 گیرنده های رادار اعلام خطر هوایی و آشکار ساز لیزری است .


دیده بانی و کنترل آتش :

دوربین (MMS) ساخت شرکت بوئینگ نام دوربینی است که بر دکل هلی کوپتر و بالای پره های هلی کوپتر نصب شده و به آن امکان می دهد تا در هنگام شب و روز براحتی قادر به تشخیص سیستم های تسلیحاتی دشمن با بیشترین برد باشد و خود کمترین احتمل دیده شدن را داشته باشد .

دوربین MMS شامل یک مجموعه سنسور به شرح زیر است : دوربین تلوزیونی با قابلیت تمایز بالا و تشخیص هدف با برد بلند ،تصویر بردار حرارتی برای جهت یابی ،ردیاب و مسافت یاب ،مسافت یاب لیزری و آشکار ساز برای هدایت موشک های Hellfire و راکت ها و یک دوربین با سنسورهای فعال در حین پرواز که مجب هم محور شدن سلاح ها با دستگاه کنترل آنها میگردد.

ردیاب / مسافت یاب لیزری نیز مشابه با سیستمی است که در هلی کوپتر کبری مدل AH-1 کار گذاشته شده است .همچنین تصویربرداهای حرارتی و سیستم های آشکار ساز هدف در این مدل بهسازی شده اند .


سیستم های مخابراتی و جهت یابی :

هلی کوپتر OH-58D مجهز به سیستم AHRS و سیستم CYPS (تعیین موقعیت جهانی) و سیستم هدایت کننده داخلی است.همچنین وجود یک سیستم بارگذاری اطلاعاتی موجب شده تا اطلاعات جهت یابی و فرکانسهای رادیویی پیش از انجام ماموریت ،در سوئیت مخابراتی هلی کوپتر ذخیره گردد .

تجهیزات ماموریتی هلی کوپتر شامل یک مودم اطلاع رسانی برای ایجاد ارتباطات دیجیتالی با صحنه عملیات می باشد ،سیستم مخابراتی هلی کوپتر بر اساس امواج ضد پارازیت VHF , FM ساخته شده است .


موتور :

هلی کوپتر Kiowa دارای موتور توربینی مدل 250 و با 485 کیلووات قدرت است .سیستم انتقال نیرو در حدود 475 کیلووات نیرو را به هلی کوپتر انتقال می دهد .موتور و سیستم انتقال نیرو در این هلی کوپتر بهسازی شده و در برابر افزایش شدید دما و شرایط نامساعد آب و هوایی مقاوم شده است .







      

  Zulfiqar 1

Zulfiqar 2

Zulfiqar 3





      

رتش لبنان در پی نقض حریم هوایی این کشور توسط چند فروند جنگنده رژیمصهیونیستی، با تیراندازی بسوی این جنگنده‌ها آنان را مجبور به ترک لبنانکرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "المنار "، ارتش لبنان در پی نقضحریم هوایی این کشور توسط 4 فروند جنگنده "فانتوم " اسرائیلی در محور"حاصبیا " در جنوب لبنان، در ساعت 9:10 صبح امروز جنگنده‌های مزبور رامورد هدف قرار داد و این جنگنده‌ها را مجبور به ترک خاک لبنان کرد.
بر اساس این گزارش، 4 فروند جنگنده‌ رژیم صهیونیستی از ساعت 8:40 صبحامروز بر فراز مناطق "العرقوب "، "حاصبیا " و "البقاع " پرواز کردند و ایناقدام در سایه افزایش فعالیت نیروهای صهیونیستی در مزارع اشغالی "شبعا "بوده است.
از سوی دیگر مرکز فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردحوالی ساعت 9 صبح امروز، 4 فروند جنگنده اسرائیلی با نقض حریم هوایی اینکشور به پرواز بر فراز منطقه جنوبی "حاصبیا " پرداختند.
بنا بر این گزارش، سامانه پدافند هوایی ارتش لبنان در برخی پایگاههاینظامی این جنگنده‌ها را هدف قرار داد لذا جنگنده های مزبور ناگزیر شدندارتفاع خود را بیشتر کنند.
این چهارمین بار در سه ماهه اخیر است که سامانه پدافند هوایی ارتشلبنان به تجاوز هواپیماهای رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان پاسخمی‌دهد و آنها را مجبور به فرار می‌کند.
این در حالی است که سازمان ملل پرواز جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز خاک لبنان را نقض قطعنامه 1701 می داند.
سامانه پدافند هوایی لبنان آخرین‌بار 11 آذر چهار فروند هواپیمایبمب‌افکن رژیم صهیونیستی را که حریم هوایی لبنان را نقض کردند و بر فرازروستاهای منطقه "العرقوب "، "حاصیبا " و بقاع غربی این کشور به پروازدرآمده بودند هدف قرار داد و آنها را مجبور به فرار به سمت فلسطین اشغالیکرد



      



خبرگزاری فرانسه از تصمیم امریکا برای فروش 24 فروند اف شانزده به مصر خبر داد.

خبرگزاری فرانسه : شرکت لاکهید مارتین با اشاره به موافقت دولت های امریکا و مصر درمورد قرارداد فروش اف شانزده به مصر اعلام کرد ، قرار است در یک معامله سه میلیارد و 200میلیون دلاری ، بیست و چهار فروند جت جنگنده اف شانزده به مصر بفروشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، 25 کشور جهان از جت جنگنده اف شانزده استفاده می کنند و بیش از چهار هزار و 400 فروند آن به کشورهایی در پنج قاره جهان فروخته شده است

مصر پیش از این دارای بیش از 200 فروند هواپیمای F-16  از مدلهای A/B/C/D بوده است





      

مانور نظامی ارتش رومانی

model 1981 152mm howitzer














Tr-85M1






9M113 Konkurs






LAROM MLRS



قدرت آتش





      


 

هواپیمای شکاری supermarine spitefire یک نوع انگلیسی است که برای اولینبار توسط Royal Aire force و دیگر متفقین ، درجنگ جهانی دوم ، مورداستفاده قرارگرفت.
می توان گفت این نوع هواپیمایی شکاری تا اوایلدهه 1950 ، مورد استفاده قرار می گرفت. اولین نوعSpitefire توسط R.JMichele رئیس طراحان Supermarine طراحی شد ، لازم به ذکر است که اولیننوعSpitefire یک هواپیمایی رهگیر بود. این رهگیر از 1928 درهمان محلVickers Armstrcag باقی ماند) . وی برطراحی هایش تا لحظه مرگ در1937 ادامهداد، ذکر این نکته جالب است که وی درطراحی هایش از Joseph smith کمک میگرفته است. بالهای بیضی شکل Spitefire لاغر بودند و به هواپیمااجازه میدادند که بیشتر اوج بگیرد. ( می توانست بیشتر از نوع Hawkey Hurricane اوجبگیرد) . شتاب بزرگ ترین ملاک یا خصوصیت ، برای انواع شکاری های موشکانداز می باشد. بالهای سیاه Spitefire ، سبب شد تا درجنگ بریتانیا ، نقشمهم را به خوداختصاص دهد.
نوع معمولی که درجنگ استفاده می شد نوع شکاری RAF بود . وزن اکثر انواعhurricane ،همانند وزن luftwciffe ها بود. پس ازجنگ بریتانیا ،spitifre بهعنوان ستون فرماندهی RAF قلمداد می شد. می توان نحوه عملکرد آن رادرتئاتراروپا تئاتر اقیانوس آرام و تئاتر آسیای شرقی مشاهده کرد .بیشترعشق و علاقه به خاطر خلبانان آن می باشد، spitfireچندین نقش جالبایفا کرد : هواپیمای جنگی موشک انداز، شکاری باربر ، فرهیختار و هواپیمایشناسایی . می توان گفت این نوع شکاری در انواع واقسام مختلف ساخته شد.
گاهی تفاوت ها دربال ها و موتورها بودند spitfireهمواره با رقیب اصلییش109Messerchmitt BF مقایسه می شود. هردو درابتدا درنوع کوچک و با قدرتموتور V12 ساخته شده اند.



جنگ افزار
Brcwnings نوعی تفنگ استاندارد می باشد که درماشینتوپ Raf در1934 قرارداده شده است. لازم به ذکر است کهspitfire ، دارای 4سلاح از این نوع می باشد.
تحقیقات نشان داده که مادامی که این سلاح در spitfire مورد استفاده قرارمی گرفته ، در ارتفاع سرمایی احساس نمی شده است. ( یعنی سلاح سرد نمی شودبا اینکه درارتفاع قراردارد. ) می توان گفت علت این امر وجود یک پیچ بازدر Raf Browning می باشد. این سلاح یکی ازمهمات جنگی بریتانیا میباشد.Supermarire تا اکتبر 1983 به مشکلی برنخورد .
این نوع شکاری دارای بال های بسیار داغ درارتفاعات بود. یک قطعه فابریکقرمز رنگ از اسلحه باعث سردی آن شده بود . محیط را آلوده کرده و سبب آتشسوزی شده بود. خلبان به زودی متوجه شد که هواپیما دچارصانحه شده است.گزارشات رسمی نشان داده که میانگین چرخش 500/4 درجنگ های هوایی ، لازم وضروری است . درنوامبر1938 آزمایشات مجدداً انجام شد. نتایج حاصل ازآزمایشات این بودکه کالیبرmm20 ، بهتر عمل خواهد کرد. در Jule سال 1938دربال های spitfire تغییراتی انجام شد. تفنگ ها دربالای بال ها وصل شدند.درJanuary سال 1940 فردی بنام Goerge proudmar پدیده ای جدید را برعرصهجنگ وارد کرد، اما این سلاح پس از اولین دورچرخش ، آتش گرفت ، درحالیکهباید تحمل 30 دور ، را می داشت . یکی از استوانه ها ، دچار حمله شوند،باید بقیه کار کنند. تاکنون ،هرگز بیش از 30 استوانه ، مورد استفادهقرارنگرفته است. براین استوانه ها MK IB می گویند ، و این درحالی است کهدرجنگ ها به MK IA معروف است. درماه Jule سال 1940 ، بر اسکادران 19،تحویل داده شد. می توان گفت Hisparos مورد اعتمادترین نوع می باشد. امادراگوست ، supermarine ،مطمئن ترین استوانه های تیراندازی را دارا بوده .این سلاح ها درچهاربال بیرونی نصب شده بودند . شکاری ارتقاء داده شده ،بعدها به اسکادران 19 تحویل داده شد.



عملکرد تاریخی :
9795، نهمین تولید MK ، با اسکادران 19 درسال 1938
موضوع اصلی : عملکرد تاریخی supermarine spitfive
عملکرد تاریخی شکاری spitfire با RAF با اولین 9789MKIS ، شروع شد . دراگوست 1938 به اسکادران 19 تحویل داده شده است.
Spitfire خود را درجنگ بریتانیا نشان داد، می توان گفت این نوع شکاری بانوع معروف spitfire fard سراسری می کرده است. لازم به ذکر است که این نوعشکاری توسط Lord Beave,brook رئیس نیروی هوایی ، راه اندازی شده است. باورود با این نوع شکاری ، موشک اندازهای Luftwaff که از رده خارج شدند،امابازهم برتر از شکاری های آلمان بودند، به خصوص نوع BF109 .
معروفترین خلبان شکاری spitfire JF Johnire Johrscn می باشد که درطی سال های 1945-1940 خلبانی این نوع شکاری را برعهده داشت.
Bob Tuck ، نیز در 1940 ، خلبان معروفی بود. این دو خلبان معروف در 1941 و1942 ، درحالیکه برفراز فرانسه پرواز می کردند، مورد حمله قرار گرفتند واز میان رفتند.
Soilor Malan از آفریقای جنوبی و Alan Deere از نیوزیلند نیز از خلبان های معروف بوده اند.
Spitfire حتی پس از جنگ جهانی دوم هم برپرواز هایش ادامه داد . می توانگفت این نوع شکاری همواره ،بهترین شناسایی کننده بوده است . گاهی درمورادغیرجنگی هم از این نوع شکاری استفاده می شد، اما معمولاً جنبه استفاده ازآن درموارد جنگی بوده است.
در 1941 ، 1942 انواع Fyeya , PRU مجهز به sarzbury شدند و در 1943 ،آلمان هواپیمایی شکاری دو موتوره Vergelturgswaff ، را ساخت و برفرازدریای بالتیک به پرواز درآورد.
درمدیترانه ، spitfire ، مورد حمله شدید Luftwaffe قرارگرفت.
لازم به ذکر است که درسال 1943 ، خط هوایی مورد تاخت و تاز و حملهsicilyدرایتالیا قرارداشته است. در7 مارچ 1942 ، MKVs قادر به حمل 90گالونسوخت بود. این مقدار سوخت برای 600 مایل پرواز لازم می باشد. این نوعspitfire ها ، درخدمت بریتانیا قرارداشتند.
Northern territory از استرالیا ، درحمله هوایی ژاپن از RAF استفاده کردهبود. تا به کنون هزاران نوع هواپیمایی شکاری ، درحملات هوایی مورد استفادهقرارگرفته اند که spitfire را می توان از آن جمله برشمرد.
درجبهه های هوایی درسال 1943 این نوع شکاری توسط provitc –vozdushraya oborora سرویس دهی می شده است.



سازنده
    Supermarine
      طراح
    R.J.mitchell
      اولین پرواز
    5 مارچ ، 1936
      معرفی رسمی
    4 آگوست 1938
      ازرده خارج شدن
    1961 خط هوایی ایرلند
      اولین استفاده کننده
    Royal Air Force
      تولید
    1948-1938
      شماره ساخت
    351 و 20
      قیمت
    (1939) 604 و 12 یورو
      جایگزین
    Supermarine seafire




      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی