سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر




امیر "کاشانی فرد" گفت: از قابلیت‌های ویژه سوخو 24 که مشابه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف111 آمریکا است، پرواز اتوماتیک در ارتفاع پست و مصون ماندن آنها از دید رادارهاست.     
امیر خلبان "عبدالله کاشانی فرد" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا، هفته دفاع مقدس را به ملت ایران و فرمانده معظم کل قوا تبریک گفت و یاد و خاطره جانفشانی های رزمندگان اسلام در هشت سال مقاومت و پایداری را گرامی داشت.
وی با بیان این که امروز متخصصان متعهد ایرانی توانسته‌اند به دانش طراحی و ساخت هواپیماهای جنگی دست یابند، اظهار داشت: در این راستا، امروز توانسته‌ایم از صفر تا 100 هواپیماهای جنگی صاعقه را که از جمله هواپیماهای نسل چهارم است در کشور تولید کنیم و این هواپیما در رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت حضوری موثر داشت.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش افزود: هواپیمای جنگی صاعقه در این رزمایش توانست با موفقیت در مراحل تمرینی و اصلی عملیات با استفاده از انواع مهمات سبک و سنگین، مشقی، جنگی و همچنین هوشمند نقطه زن، اهداف تعیین شده را با موفقیت منهدم کند.
وی با بیان این‌که در مراحل بعدی پیش‌بینی‌های خوبی برای ارتقای سامانه‌های مختلف هواپیمای بومی صاعقه شده است گفت: با برخورداری از هواپیمای صاعقه که از نوع هواپیماهای جنگنده سبک و مقرون به صرفه است، دیگر گرفتار تامین سلاح و قطعات آن نخواهیم بود.
امیر سرتیپ کاشانی‌فرد افزود: از ویژگی‌های هواپیمای صاعقه، سبک بودن و نیاز به تعداد نفرات کمتر برای آماده‌سازی و نیاز به حداقل زمان لازم برای شروع پرواز است.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: هواپیمای جنگنده صاعقه می تواند بخوبی در رهگیری هوایی و شناسایی تهدیدهای هوایی شرکت کند و قابلیت اجرای عملیات تاکتیکی را دارد.
به گفته این مقام نظامی، هواپیمای بومی صاعقه که در حال تولید انبوه در کشور است، از قابلیت استفاده از موشک های راداری، حرارتی و سامانه تیراندازی برخوردار است.
** هواپیمای جنگنده بمب افکن اف4
امیرسرتیپ کاشانی‌فرد در ادامه با اشاره به جایگاه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف4 در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این جنگنده یک هواپیمای چندمنظوره است که قابلیت پرواز در تمامی شرایط جوی و انجام عملیات را دارد.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش افزود: هواپیمای اف 4 از قابلیت حمل انواع موشکهای حرارتی، لیزری، راداری و تلویزیونی با سطح حجم تسلیحاتی سبک تا سنگین برخوردار است.
وی حضور هواپیمای اف 4 در رزمایش اخیر فدائیان حریم ولایت 3 را نیز چشمگیر خواند و خاطرنشان کرد: هواپیمای اف 4 در این رزمایش به صورت دسته ای عملیات های مختلف رهگیری، تیراندازی، حمل انواع بمب های با وزن‌ مختلف و شناسایی اهداف و بمباران آنها را با موفقیت انجام داد.
امیر سرتیپ کاشانی فرد اظهارداشت: از ویژگی‌های منحصربه فرد هواپیمای جنگنده بمب افکن اف 4، سوخت‌گیری در شب است که رده پروازی این نوع هواپیما را از یک هزار و 500 کیلومتر به بالا افزایش می دهد.
وی در ادامه از عملیات "اچ 3" توسط جنگنده بمب‌افکن‌های اف 4 به عنوان نمونه ای از افزایش مدت زمان پروازی برای این نوع هواپیما یاد کرد که در دوران هشت ساله دفاع مقدس و در عمق خاک عراق و با انجام دو مرحله سوخت‌گیری در آسمان انجام شد.
این مقام نظامی یادآور شد: سامانه‌های موشک های لیزری هواپیمای جنگنده بمب افکن اف 4 توسط متخصصان توانمند نیروی هوایی ارتش راه اندازی شده است که در عملیات تاکتیکی این نیرو تمرین می شود و در صورت نیاز و با توجه به نوع تهدیدات دشمن می توانیم از این سامانه‌ها برای دفاع از کشور بهره گیریم.
** جایگاه هواپیماهای جنگنده سوخو 24 در نیروی هوایی ارتش
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش همچنین گفت: جنگنده بمب افکن سوخو 24 از دیگر هواپیماهای راهبردی است که به عنوان یکی از تجهیزات سازمانی نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
امیر سرتیپ کاشانی فرد افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع هواپیما آن است که در صورت روشن بودن رادار دشمن در منطقه و به دلیل توانایی حمل موشک های لیزری قادر است که هرگونه فرکانس موشکی دشمن را شناسایی و با متمرکز شدن بر روی مراکز راداری و هواپیماهای دشمن، به طور اتوماتیک این مراکز و هواپیماها را به طور صددرصد منهدم کند.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه این نوع هواپیماها از توانمندی‌های بیشتری برخوردار است، گفت: این نیرو در حال ارتقای توانمندی‌های دیگر این هواپیما و رساندن آن به جایگاه خود به عنوان یک هواپیمای راهبردی است.
امیر سرتیپ کاشانی فرد افزود: از قابلیت‌های ویژه این هواپیما که مشابه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف111 آمریکا است، پرواز اتوماتیک در ارتفاع پست و مصون ماندن آنها از دید رادارهاست.
معاون طرح وبرنامه نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:از دیگر توانمندی‌های این هواپیما در جنگ الکترونیک پیشرفته است که توسط متخصصان این نیرو ایجاد شده و می تواند کارآیی‌های بالایی در انجام ماموریت‌ها داشته باشد.
وی گفت: هواپیمای سوخو 24 توانایی از کار انداختن تمامی رادارها و موشکهای دشمن در منطقه را دارد و می تواند به عنوان هواپیمای پیشرو، سامانه جنگ الکترونیک را به کار گیرد و هواپیماهای دیگر به دنبال آن برای بمباران اهداف دشمن وارد عمل شوند.





      

رونمایی و بهره‌برداری از 16 سامانه راهبردی و محصول هواپایه




به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت هفته دفاع مقدس و همزمان با سی امین سالگرد شکست حصر آبادان با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 16 سامانه راهبردی و محصول هواپایه به طور همزمان در پایگاه‌های هوایی مهرآباد، همدان، تبریز، اصفهان، دزفول، چابهار، طی مراسمی در منطقه هوایی شهید دوران شیراز رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

سردار وحیدی در مراسم بهره‌برداری از این سامانه‌ها و محصولات هواپایه طی سخنانی در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس وشهدای هفتم مهر شهیدان فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا و تبریک سالروز پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در عملیات دشمن کوب ثامن الائمه به محضر فرمانده معظم کل قوا، گفت: در تداوم فتوحات رزمندگان اسلام در حماسه دفاع مقدس جوانان برنادل و متخصصان سختکوش و اقتدارآفرین صنایع الکترونیک وزارت دفاع درصا شیراز موفق شدند پروژه‌های کلیدی و مهمی را تحقیق، طراحی و تولید کره دستاوردهای گرانسنگ و ارزشمند دیگری را به منصه ظهور برسانند.

وزیر دفاع افزود: از جمله مهمترین این پروژه‌ها رادار تقرب فرودگاهی است که یکی از اصلی‌ترین سامانه‌های فرودگاهی به شمار می‌رود و قادر است از فاصله 30 کیلومتری فرودگاه هواپیما را تحت کنترل و هدایت خود گرفته و تا لحظه نشستن و پارک هواپیما آن را هدایت کند.

وحیدی سامانه ناوبری رادیویی تکن ترانسپاندر زمینی را از دیگر پروژه‌های افتتاح شده ذکر کرد و گفت: این سامانه در ارتباط با سامانه مشابه نصب شده در داخل هواپیما که قبلا طراحی و تولید شده است قادر است هواپیما را تا 400کیلومتری در آسمان هدایت و به طور دائمی فاصله هواپیما و جهت مسیر پروازی خلبان با ایستگاه مرجع زمینی را نمایش دهد با ساخت و بهره برداری از این پروژه جمهوری اسلامی ایران جز سه کشور سازنده این سازمانه بسیار پیچیده قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ این سامانه کاملا متحرک و تاکتیکی طراحی شده و علاوه بر کاربری در فرودگاه‌های دائمی کشور قابلیت نصب و به کارگیری در فرودگاه‌های موقت اضطراری و یاهر نقطه کشور را دارد.

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: سامانه‌های الکترونیکی هواپیماهای ترابری و جنگنده شامل رادیو بی سیم، سامانه تشخیص دوست از دشمن، سامانه ناوبری هواپیمای تکن نصب شده برای پرنده، سامانه کانورتور اکسیژن برای تنظیم دائمی اکسیژن داخل هواپیما، مرکز سوئیچ تلفنی ثابت و سیار از دیگر محصولاتی است که به صورت صد در صد داخلی و بومی بدست توانمند متخصصان زبده و کارآمد صنایع الکترونیک شیراز طراحی وساخته شده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: طراحی و تولید این سامانه‌ها در شرایطی که نیروهای مسلح و مراکز هوانوردی و هواپیمایی کشور در تحریم کامل قرار دارند نماد دیگری از تحریم شکنی فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع است.

وزیر دفاع تاکید کرد: این محصولات برابر استانداردهای بین المللی تولید شده که به تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیز رسیده است.

وی افزود: این وزارتخانه علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات این توانمندیها و محصولات را در دستور کار دارد.

وحیدی با قدردانی از همکاری بسیار خوب فرماندهان و متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و دانشگاه‌های کشور در طراحی و تولید این سامانه‌های راهبردی و مهم تصریح کرد: با به کارگیری این سامانه‌ها و محصولات قدرت عملیاتی نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی به نحو چشمگیری افزایش یابد.

وزیر دفاع با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام اخیرشان تأکید فرمودند امروز با پیشرفت و درخشش کشور و تأثیر عمیق آن در بیداری اسلامی بار دیگر ارزش مجاهدات فداکارانه شهیدان آشکار و خون شهیدان ضایع نگشت، گفت: افتتاح این پروژه‌ها از مصادیق بارز این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سایه الطاف الهی و در استمرار مجاهدت و ایثار شهیدان گرانقدری همچون فکوری، نامجو، چمران، فلاحی، جهان آرا و هزاران امیر و سردار رزمنده شهید بروز و ظهور یافته است.





      

"باور373" نتیجه دستور رهبر انقلاب برای ساخت S300



امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، پیرامون آخرین اخبار از طراحی و ساخت سامانه بومی S300، با بیان اینکه این سامانه موشکی یکی از سامانه‌های پیشرفته دنیا محسوب می‌شود، گفت: با این حال معتقدیم که اگر تمام کشور را به سامانه S300 که از خارج تقدیم ما شده باشد و مستشاران خارجی هم 5 سال مامور شوند و حقوق و مزایایشان را هم خود روسیه بدهد، مجهز کنیم، 10 درصد دفاع ما هم تامین نمی‌شود، زیرا S300 تنها سامانه دفاعی لازم در پدافند هوایی نیست.

وی با اشاره به پیمان شکنی روسیه در موضوع قرارداد تحویل این سامانه به ایران، افزود: در موضوع قرارداد S300، طرف ایرانی تمام مفاد قرارداد را تا سال 2007 به صورت کامل اجرا کرد و هیچ مورد شبهه‌ برانگیزی وجود نداشت و قرار بود این سامانه واگذار شود که متاسفانه به دلیل شیطنت دولت‌های غربی این کار صورت نگرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت دفاع مسئول پیگیری پرونده S300 است، اظهار داشت: دولت به خوبی بحث تخلفات صورت گرفته توسط طرف خارجی را دنبال می‌کند.

* دستور رهبر انقلاب درخصوص S300 همزمان با طی دوره نیروها در روسیه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: البته در همان ابتدا و زمانی که اولین بحث‌ها مبنی بر تحویل ندادن S300  مطرح شد و نفرات ما هنوز در روسیه دوره می‌دیدند، مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند که "بروید و خودتان این کار را ملی کنید" و از آن زمان این کار در دستور کار قرار گرفت که طراحی مفهومی آن هم در وزارت دفاع، هم در قرارگاه و هم برخی مراکز علمی و دانشگاهی کشور آغاز شد.

* استفاده از چند نوع موشک متفاوت در سامانه بومی S300

اسماعیلی با اشاره به مراحل طراحی و ساخت سامانه بومی مشابه S300، تاکید کرد: اگر S300 در برخی موضوعات خلاء داشت، در طرح بومی این سامانه، این خلاء‌ها برطرف شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده و حتی پروژه، نامگذاری شده است و در حال حاضر در مرحله نیازسنجی و طراحی دقیق هستیم که این کار مشترک با همکاری قرارگاه و وزارت دفاع در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در بحث راداری این سامانه نیز به نقاط قوت بسیار خوبی در حوزه کشف و شناسایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: وزارت دفاع در خصوص موشک‌های آن نیز پیش‌بینی کرده که این سامانه با دو یا سه نوع موشک در لایه‌های مختلف بتواند وارد عمل شود.

* S300 ایرانی با نام "باور373" می‌آید

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین در خصوص نام سامانه بومی جایگزین S300، گفت: نام این سامانه بومی "باور 373" است که 373 از القاب رسول‌الله(ص) در حروف ابجد بوده و "باور" نیز یعنی ما باور داریم که این کار انجام می‌شود.





      

نیروی دریایی کره جنوبی در حال اجرای برنامه ای جهت بارگزاری موشکهای سطح به دریای میسترال بر روی شناورهای گشتی خود برای دفاع در برابر اهداف دریایی و هوایی است.
یک فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی در این باره گفت:"گشتی هایی که این موشکها بر روی آنها نصب میشوند در دریای زرد و در نزدیکی مرز آبی کره شمالی به کار گرفته خواهند شد"
این افسر نیروی دریایی همچنین اضافه کرد : "این برای اولین بار است که کره جنوبی از موشکهای قابل حمل SAM استفاده می کند"




میسترال موشکی قابل حمل توسط نفر بر ضد اهداف هوایی است که با دست و به کمک اشعه فرو سرخ هدایت میشود و دارای برد موثر 5.3 کیلومتر و ماکزیمم سرعت 2.4 ماخ است





      

سردار وحیدی خبر داد:
رونمایی از دوربین های برد بلند اپتیکی؛ به زودی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : بزودی دوربین های برد بلند اپتیکی که قادر به پوشش فواصل چند صد کیلومتری هستند رونمایی می شود .

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سردار وحیدی در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی کرج با بیان اینکه 90 درصد از تولیدات وزارت دفاع بومی شده است افزود : در 3 سال اخیر محققان این وزارتخانه موفق شده اند 400 نوع ماده مورد نیاز ساخت تجهیزات دفاعی را در داخل کشورتولید و بومی کنند .
وی گفت : این نشان دهنده توانمندی های جوانان ایرانی برای رسیدن به خودکفایی کشور و تضعیف تحریم ها است .
وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به رونمایی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور گفت : بزودی دوربین های برد بلند اپتیکی که قادر به پوشش فواصل چند صد کیلومتری هستند رونمایی می شود .
سردار وحیدی از پرتاب کاوشگر 5 در آینده نزدیک خبر داد و افزود : هر سال وزارت دفاع بین 150 تا 200 طرح تحقیقاتی جدید را تکمیل و معرفی می کند .
وی گفت : امیدواریم امسال نیز بتوانیم این تعداد طرح تحقیقاتی را همانند سال های گذشته به مردم ایران تقدیم کنیم .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره طرح های تحقیقاتی دیگر این وزارت خانه نیز گفت : طرح های در حوزه های پدافند هوایی ، زیردریایی های سنگین تر از زیردریایی های فعلی ، موشک های بالستیک و کروز جدید را در دستور کار داریم .
وی افزود : همچنین در حوزه هوایی نیز چند طرح در دستور کار این وزارت خانه است که امیدواریم تا پایان امسال یا سال اینده به نتیجه برسد .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که برای بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی به کرج رفته بود با دستاوردهای محققان این پژوهشگاه آشنا شد .
سردار وحیدی از بخش های مختلف این پژوهشگاه شامل پژوهشکده های سرامیک ، نیمه هادی ها و انرژی و نیز آزمایشگاههای مستقر در این پژوهشکده ها بازدید کرد و هدف از این بازدید را را شناخت بیشتر توانمندی های این پژوهشگاه ، توسعه بیشتر روابط و نیز بهره مندی از توانمندی های محققان این پژوهشگاه درعرصه های مختلف وزارت دفاع اعلام کرد .
وی گفت : پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از قطب های تحقیقاتی بزرگ کشور است که توانسته تعاملات قابل توجهی در بخش های مختلف تحقیقات مورد نیاز وزارت دفاع داشته باشد .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : مواد و انرژی یکی از اصلی ترین و زیربنایی ترین مقوله های تحقیقاتی کشور است .
سردار وحیدی افزود : این وزارتخانه آمادگی دارد از طرح های تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و نیز پایان نامه های دکتری این پژوهشگاه که مرتبط با طرح های موردنیاز وزارت دفاع است حمایت های مادی و معنوی کند .





      

سردار وحیدی خبر داد:
رونمایی از دوربین های برد بلند اپتیکی؛ به زودی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : بزودی دوربین های برد بلند اپتیکی که قادر به پوشش فواصل چند صد کیلومتری هستند رونمایی می شود .

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سردار وحیدی در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی کرج با بیان اینکه 90 درصد از تولیدات وزارت دفاع بومی شده است افزود : در 3 سال اخیر محققان این وزارتخانه موفق شده اند 400 نوع ماده مورد نیاز ساخت تجهیزات دفاعی را در داخل کشورتولید و بومی کنند .
وی گفت : این نشان دهنده توانمندی های جوانان ایرانی برای رسیدن به خودکفایی کشور و تضعیف تحریم ها است .
وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به رونمایی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور گفت : بزودی دوربین های برد بلند اپتیکی که قادر به پوشش فواصل چند صد کیلومتری هستند رونمایی می شود .
سردار وحیدی از پرتاب کاوشگر 5 در آینده نزدیک خبر داد و افزود : هر سال وزارت دفاع بین 150 تا 200 طرح تحقیقاتی جدید را تکمیل و معرفی می کند .
وی گفت : امیدواریم امسال نیز بتوانیم این تعداد طرح تحقیقاتی را همانند سال های گذشته به مردم ایران تقدیم کنیم .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره طرح های تحقیقاتی دیگر این وزارت خانه نیز گفت : طرح های در حوزه های پدافند هوایی ، زیردریایی های سنگین تر از زیردریایی های فعلی ، موشک های بالستیک و کروز جدید را در دستور کار داریم .
وی افزود : همچنین در حوزه هوایی نیز چند طرح در دستور کار این وزارت خانه است که امیدواریم تا پایان امسال یا سال اینده به نتیجه برسد .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که برای بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی به کرج رفته بود با دستاوردهای محققان این پژوهشگاه آشنا شد .
سردار وحیدی از بخش های مختلف این پژوهشگاه شامل پژوهشکده های سرامیک ، نیمه هادی ها و انرژی و نیز آزمایشگاههای مستقر در این پژوهشکده ها بازدید کرد و هدف از این بازدید را را شناخت بیشتر توانمندی های این پژوهشگاه ، توسعه بیشتر روابط و نیز بهره مندی از توانمندی های محققان این پژوهشگاه درعرصه های مختلف وزارت دفاع اعلام کرد .
وی گفت : پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از قطب های تحقیقاتی بزرگ کشور است که توانسته تعاملات قابل توجهی در بخش های مختلف تحقیقات مورد نیاز وزارت دفاع داشته باشد .
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : مواد و انرژی یکی از اصلی ترین و زیربنایی ترین مقوله های تحقیقاتی کشور است .
سردار وحیدی افزود : این وزارتخانه آمادگی دارد از طرح های تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و نیز پایان نامه های دکتری این پژوهشگاه که مرتبط با طرح های موردنیاز وزارت دفاع است حمایت های مادی و معنوی کند .





      

خط تولید انبوه راکت ضد زره، به مناسبت روز صنعت دفاعی، در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع به بهره برداری رسید.

 


این راکت 73 میلیمتری، یکی از انواع راکت های ضد زره است که برای انهدام تانک ها ، نفربرها ، خودروهای سبک زرهی ، محل تجمع نفرات ، انبارهای مهمات و استحکامات دشمن طراحی و تولید شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم بهره برداری از این سلاح گفت: سر جنگی راکت ضد زره از نوع خرج گود است که به هنگام اصابت تا فاصله 1300 متری با نفوذ 300 میلیمتری در زره، اهداف موردنظر را منهدم می کند.

سردار سرتیپ وحیدی افزود: این سلاح با خودرو قابل حمل است و همچنین به علت سبکی، فرد می تواند آن را حمل کند.

وی با بیان اینکه این سلاح از سه پایه نشانه روی مستقیم، تیر اندازی و شلیک می کند، گفت: این سلاح به علت سبکی، سادگی و سهولت در بکارگیری ، قدرت خوب سرجنگی و سرعت و دقت اصابت بالا ، نقش مهمی در رزم های دور و نزدیک و جنگ های منظم و نامنظم برای انهدام اهداف مورد نظر دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه این سلاح در عملیات های زمینی و تاکتیکی نقش مهمی دارد، گفت: قدرت نفوذ بالا و دقت بسیار بالا از دیگر ویژگی های راکت ضدزره است.

سردار وحیدی افزود:
یکی از راهبردهای اصلی وزارت دفاع در طراحی و تولید سلاح، افزایش تحرک نیروهای مسلح است که با تولید و تحویل انبوه این سلاح به یگان های عملیاتی نیروهای مسلح، تحرک عملیاتی آنان به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

وی با قدردانی از مدیران، کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع دفاع در طراحی و تولید راکت ضدزره، این موفقیت را نمونه دیگری از توان بالای صنعت دفاعی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در مقابله با تهدیدات بیان کرد.

سردار وحیدی در پایان افزود:‌
امروز سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع در حوزه تامین انواع محصولات موردنیاز نیروهای مسلح به عنوان صنعتی ریشه دار، پیشتاز و خوداتکا، حلقه های وابستگی را یکی پس از دیگری قطع می کند و برگ های زرینی از افتخار و اقتدار را به کارنامه صنعت دفاعی کشور می افزاید.




      

امروزه سامانه های پدافند هوایی کوتاه برد در کشورمان در یک شبکه به هم متصل بوده و داده های اولیه را از منابع مختلفی دریافت می کنند. هر یک از سلاح های یاد شده دارای ویژگیهای تقریباً متفاوتی هستند و ابتکار متخصصان داخلی در افزودن سامانه های کمی برای کشف اهداف به خصوص تهدیدات پنهانکار (رادارگریز) توان مضاعفی به آنها داده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رویکرد فرماندهان نظامی کشورمان تاکنون بکارگیری تجهیزات موجود توأم با بهینه سازی آنها و همچنین بکارگیری تجهیزات جدید ساخته یا خریداری شده بود است. از اینرو در چیدمان سلاح های پدافند هوایی کشور نیز ترکیب سلاح های قبلی با نمونه های جدید را شاهد هستیم. در ادامه سایر سامانه های توپخانه ای مهم کشور را معرفی می نماییم.

توپ 20 میلیمتری دریایی

این توپ تک لوله ساخت شرکت معروف اورلیکن از کشور سوئیس بوده و جزئی از پدافند هوایی شناورهای خریداری شده از پیش از انقلاب است. نمونه های ابتدایی این سلاح از سال های جنگ جهانی دوم در حال خدمت بوده اند و به مرور نمونه های جدیدتر آن ساخته و به کشورهای مختلف صادر شده است. بر روی هر یک از ناوهای کلاس الوند کشورمان چند قبضه از آن رو به طرفین مشاهده شده و سامانه هدفگیری آن اپتیکی و هدایت آن دستی است. نواخت تیر 450 شلیک بر دقیقه و برد آن 2000 متر علیه اهداف هوایی و سرعت خروج گلوله از دهانه لوله این سلاح بالغ بر 820 متر با ثانیه است.

توپ 20 میلیمتری که بر روی ناو جماران نصب شده است
توپ 35 میلیمتری سماوات

توپ های 35 میلیمتری ضدهوایی ایران سابقه ای بیش از 35 سال دارند. این توپ های دو لول نیز ساخت شرکت اورلیکن بوده، برد مؤثر 4 کیلومتر داشته و به همراه رادارهای اسکای­گارد با برد 19 کیلومتر (به عنوان سامانه هدفیابی) خریداری شدند. این سامانه امروزه به صورت ارتقاء یافته در حال خدمت است.

رادار اسکای گارد و توپ 35 میلیمتری اورلیکن
شاهکارهای این سلاح در زمان جنگ تحمیلی، متخصصان دفاعی کشور را بر آن داشت تا با استفاده از این طرح موفق، سامانه توپ ضد هوایی 35 میلیمتری سماوات را طراحی کرده و بسازند. در این سامانه علاوه بر استفاده از یک رادار از مجموعه ای از سامانه های اپتیکی و لیزری نیز استفاده شده است. نرخ شلیک این توپ 1100 تیر بر دقیقه بوده و سرعت خروج گلوله ها از دهانه لوله بیش از 1150 متر بر ثانیه است. قابلیت شناسایی هوشمند اهداف هوایی و سامانه کنترل آتش بهسازی شده از ویژگی ها سماوات است.

توپ 35 میلیمتری دو لوله
همانطور که پیشتر اشاره شد نمایش این توپ در کنار سامانه مصباح1 ممکن است به معنی هماهنگ شدن توپ 35 میلیمتری با آن باشد. در اینصورت ترکیب قابلیت های دو توپ 35 میلیمتری و هشت لول 23 میلیمتری باعث افزایش کارایی سامانه در برابر اهداف گوناگون شده و توپ 35 میلیمتری با توجه به برد بیشتر در لایه اول و بعد از آن توپ 23 میلیمتری عمل خواهد کرد.

سامانه راداری ترکیب شده با تجهیزات اپتیکی که به همراه سامانه سماوات معرفی شد
توپ 40 میلیمتری دریایی فتح

خط تولید این سلاح تک لوله دو سال پیش به بهره برداری رسید. البته نمونه ای از آن در شناورهای نیروی دریایی ارتش از ابتدا به چشم می خورد. توپ ساخته شده در ایران از نواخت تیر 300 تیر بر دقیقه بر خوردار است و برد نهایی آن به 12 کیلومتر می رسد. این توپ برای نصب روی شناورهای بومی ساخته شده و تاکنون در ناوچه های پیکان، جوشن و درفش و ناو جماران مشاهده شده است. برای افزایش دقت این سلاح از یک سامانه الکترواپتیک استفاده شده است.
این توپ توانایی چرخش 360 درجه در سمت و 90 درجه در بلندا را دارد. با توجه به ویژگیهای برتر این سلاح، توانایی هدف قرار دادن موشک های کروز با آن وجود دارد.

توپ 57 میلیمتری

این توپ هم جزو با سابقه های پدافند محسوب شده و در نمونه های دو لول مسقر بر خودروی زرهی و تک لول مشاهده شده است. بهره گیری از رادار برد مؤثر این توپ که با نام ZSU-57-2 شناخته می شود را از 4000 متر به 6000 متر می رساند که برد قابل توجهی است. سرعت خروج گلوله از لوله این سلاح حدود 1000 متر بر ثانیه است. علاوه بر رادار یک سامانه اپتیکی نیز برای هدایت این سلاح به کار می رود.

نواخت تیر پایدار این توپ 70 شلیک در دقیقه و بیشینه آن 105 تا 120 تیر بر دقیقه عنوان شده که مقادیر قابل توجهی برای یک سلاح با این کالیبر است. نمونه کششی تک لول این توپ 4660 کیلوگرم و نمونه خودکششی(مستقر بر روی خودروی زرهی) 28 تن وزن دارد.

توپ 57 میلیمتری
این سلاح به بیش از 30 کشور جهان صادر شده و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز از سوی دو طرف مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به برد مناسب، نواخت تیر بالا و بهره گیری از رادار برای ردیابی اهداف، این سلاح توان ایجاد آتش مؤثری دارد و هنوز هم در شبکه دفاع هوایی کشور مشغول به خدمت است.

توپ 76 میلیمتری دریایی فجر27

به گزارش مشرق، توپ 76 میلیمتری تمام خودکار فجر27 شاید مهمترین توپ کالیبر بالای در حال خدمت در کشور باشد که توسط متخصصان داخلی و با الگو برداری از توپ های 76 میلیمتری اوتومرلا موجود در ناوچه های نیروی دریایی ارتش و با تلاشی 6 ساله ساخته شده است. نرخ آتش 120 گلوله در دقیقه و بیشینه برد 17 کیلومتر، برد 12 کیلومتر بر ضد اهداف سطحی و 7 کیلومتر بر ضد اهداف هوایی از جمله قابلیت های فجر27 است. این توپ هم اکنون در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا نیز استفاده می شود.

توپ فجر27 نصب شده در ناو جماران
فجر27 با برخورداری از فناورهای پیشرفته دارای 30 مجموعه مکانیکی و 22هزار قطعه و زمان آماده سازی 4 ثانیه و توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی با هدایت خودکار، توسط سامانه راداری است که سامانه هدفگیری اپتیکی نیز برای این توپ در ناو شهید نقدی مشاهده شده که درصورت وجود فضای مغشوش جنگ الکترونیک، بسیار مفید است. سرعت عمل و نواخت تیر این توپ به نسبت کالیبر آن بسیار مناسب بوده و پدافند مناسبی را برای بردهای زیر 10 کیلومتر برقرار می نماید. اهداف هوایی تا ارتفاع 23000 پا معادل حدود 7000 متر در تیررس این توپ پیشرفته هستند.
توپ 100 میلیمتری

توپ پدافند هوایی 100 میلیمتری یکی از بهترین مثال های ترکیب یک سامانه قدیمی با فناوری های جدید و در نتیجه ارتقاء چشمگیر کارایی در کشورمان است. همانطور که پیشتر اشاره داشتیم با این راهبرد تجهیزات موجود برای عملیات در فضای نبردهای جدید توانمند می شوند.

توپ 100 میلیمتری خودکار
تغییرات اعمال شده در این سلاح شامل طراحی سامانه خودکار کنترل زوایای سلاح، بارگذاری خودکار مهمات در سلاح، هماهنگی آن با سامانه جستجو و کشف، هدفیابی و ردگیری و تعقیب راداری بعلاوه سامانه اپتیکی و احتمالاً حراراتی است. با این تغییر تعداد خدمه این توپ که شامل چندین نفر نیروی ورزیده بود به کمترین تعداد ممکن کاهش یافته است یعنی تمام فرایند یافتن هدف، گرفتن مختصات آن و القاء به توپ برای جهت گیری مناسب و سپس شلیک توپ با توجه به وضعیت دینامیکی پرواز هدف بدون نیاز به خدمه قابل اجرا است. ب

رای این منظور یک سامانه پیشرفته کنترل آتش مرکزی با دریافت اطلاعات از سامانه ها، اقدام به تشخیص تهدیدات و تخصیص آنها به سلاح می دهد. ناگفته نماند که با این اصلاحات اعمال شده، چندین توپ 100 میلیمتری با هم یکپارچه شده اند و می توانند به چند هدف شلیک کرده یا با الگوریتم های خاصی به یک هدف حمله کرده و با پوشش دادن فضای اطراف آن، احتمال اصابت در اولین شلیک را حتی بر ضد اهداف مانور کننده بسیار بالا ببرند.
همچنین شبکه شدن این توپها به معنای جمع شدن نرخ شلیک آنها با هم است. نرخ شلیک یک قبضه از این سلاح تازه نفس شده، حداقل 20 تیر بر دقیقه ارزیابی می شود. بنابراین در صورت استفاده از مثلاً 4 قبضه توپ در قالب یک آتشبار نواخت تیر 80 گلوله بر دقیقه حاصل خواهد شد. البته باید اشاره نماییم که در سلاح هایی با کالیبر بالا فرایند گلوله گذاری به کندی صورت می گیرد و در این سامانه استفاده از گلوله گذار خودکار تا حدودی این مشکل را رفع کرده است.
این سلاح قابلیت هدف قرار دادن اهداف تا سقف پرواز کمتر از 18000 متر را دارد که بدین ترتیب باید گفت تمام ارتفاع پست و متوسط به خوبی در پوشش آن قرار دارد، ارتفاعی که بهترین فضا برای حملات هوایی جنگنده ها به شمار می رود.

تصویری از نمایشگر سامانه کنترل آتش توپ در حالیکه روی هدف قفل کرده است
از دیگر نکات قابل توجه در توپ 100 میلیمتری، مجهز بودن گلوله های آن به فیوز مجاورتی است. در گلوله های معمولی در صورت عدم اصابت هدف پس از رسیدن به ارتفاع مشخصی گلوله منفجر می شود تا با انتشار ترکش ها آخرین امکان برای آسیب رساندن به هدف از دست نرود.

اما در گلوله های این توپ فیوز مجاورتی در صورتی که با هدف برخورد مستقیم پیدا نکند با تشخیص فاصله از هدف پیش از دور شدن از آن منفجر شده و با این روش احتمال آسیب زدن به هدف را از دست نمی دهد و ترکش ها در فاصله نزدیک به هدف اصابت می کنند. همچنین این قابلیت، وجود توانمندی این سامانه در درگیری با موشکهای کروز و سایر اهداف کوچک را تضمین می نماید.
امروزه سامانه های پدافند هوایی کوتاه برد در کشورمان در یک شبکه به هم متصل بوده و داده های اولیه را از منابع مختلفی دریافت می کنند . هر یک از سلاح های یاد شده دارای ویژگیهای تقریباً متفاوتی هستند و ابتکار متخصصان داخلی در افزودن سامانه های کمی برای کشف اهداف به خصوص تهدیدات پنهانکار(رادارگریز) توان مضاعفی به آنها داده است.




      

تفنگ تک تیر انداز SVD یکی از شناخته شده ترین سلاح های تک تیراندازی در جهان است که بر پایه اسلحه کلاشنیکف طراحی شده است. بنابراین ساختار کلی و مکانیزم گلنگدن SVD مشابه AK-47 و برگه ناظم آتش آندارای دو وضعیت ضامن و نیمه خودکار است.



دراگانوف یاسیمینوف SVD سلاح سازمانی تک تیراندازان ایران نیز می باشد.
ایووژنی فدروویچ دراگانوف متولد 1920 در ایوسک روسیه بود. او از دوران نوجوانی در کارگاه های فلزکاری کار می کرد و در ابتدای جنگ دوم جهانی نیز به عنوان سرباز وارد ارتش سرخ شد و درگارگاه فلزکاری اسلحه هنگ مشغول خدمت شد.




آقایداراگانوف طراح سلاح
او در این مدت تجریبات زیادی را به دست آورد و از همان زمان به سلاح های دور زن علاقه داشت. پس ازجنگ و ادامه تحصیل به اداره طراحی سلاح شوروی پیوست. در سال 1958 وظیفه طراحی یک تفنگ تکتیرانداز نیمه اتوماتیک به او واگذار شد.
نمونه اصلی در سال1959تولید شد. اسلحه دقت خوب و قابل اطمینان از خود به نمایش گذاشت. SVD بارها مورد آزمایش قرار گرفت و همه کیفیت های لازم را دارا بود. و سرانجام از سال 1963 اسلحه تیراندازان زبده ارتش شوروی گردید. آزمایشات نشان داد که در یک دایره 100 میلیمتری دقت برخورد 100درصداست.
وزن SVD به همراه خشاب پر و دوربین 4.8 کیلوگرم است. خشاب SVD گنجایش 10 فشنگ را دارد. قنداق این سلاح طوری طراحی شده که گونه تیرانداز به راحتی روی آن قرار گیرد. شعله پوش آن از نوع بلندبوده و کاهنده لگدسلاح است. کیف وسایل SVD معمولا 4 خشاب اضافه، کیت نظافت سلاح، باتری ولامپ یدکی دوربین را در خود جای داده است. دوربین معمول این سلاح PSO است که حداکثر بردمفیدسلاح را به 1300متر می رساند. نواخت تیر اسلحه حدود 30 تیر در دقیقه است.



SVD دراگانوف
با کمک این سلاح میتوان انواع گلوله های ثاقب، رسام، ضد زره و مغزی فولادی را شلیک کرد. هم چنین می توان انوع دوربین های مادون قرمز را بر روی آن نصب کرد.
مدل های مختلف SVD در بسیاری از کشورهای دنیا مشغول خدمت می باشند. یکی از این کشورها
عراق بود که درجنگ علیه ایران هم از این سلاح استفاده کرد. هنگامیکه عراق توسط نیروهای ائتلاف اشغال شد تعدادزیادی از این سلاح در انبارهای عراق کشف شد. نیروهای امریکایی از ترس اینکه مبادا این سلاح ها دربین شورشی ها و مبارزان پخش شود اکثر آن ها را معدوم کرد.



SVD در خدمت ایالاتمتحده
جالب اینکه ارتش امریکا تعدادی از SVD های عراقی را در ارتش خود به خدمت گرفت و در اختیارسربازانش قرار داد. و این امر فقط به دلیل قابلیت های بالای SVD بود.
هم اکنون هم این سلاح با بهسازی هایی در ایران تولید می شود و در اختیار یگان های مربوطه قرارمیگیرد.


نمایشگاه وزارت دفاع و دراگانوف های ساخت داخل

مشخصات فنی
کالیبر: 7.62
طول: 1225میلیمتر
برد مفید با سایتمکانیکی: 800 متر
برد مفید بادوربین: 1300 متر
مکانیزم: فشار غیرمستقیم گاز باروت و گلنگدن چرخشی نیمه خودکار


آثار گلوله هایی که از فاصله 100 متری شلیک شده اند. کارایی بالای سلاح کاملا مشهود است.

 





      

پس از اولین نمایش تکان دهنده ی جنگنده ی نسل پنجمی روسیه موسوم به T-50 در نمایشگاه MAKS 2011 ، این بار نوبت شرکت Morinformsystem-Agat JSC بود که با رونمایی از اولین دستگاه سیستم موشک کانتینری جنجالی Club-k موسوم به Pandora Box "جعبه ی پاندورا" ، کابوس 1 ساله درباره ی این سیستم موشکی را به واقعیت تبدیل کند !

ویژگی بی همتای این سیستم ، Compact بودن شدید آن است ، بطوریکه کل این سیستم (اعم از لانچر چهار موشک کروز و تجهیزات ناوبری و شلیک موشک) در یک کانتینر 40 فوتی استاندارد قرار گرفته است . این کامپکتینگ بی نظیر به کاربر اجازه میدهد این سیستم موشکی را براحتی حمل و بدون آمادگی قبلی از روی هر وسیله ای (کشتی باری ، تریلی ، قطار و ...) به طرف اهداف زمینی یا دریایی شلیک کند . این یعنی عملا هر وسیله ی نقلیه ای با این سیستم موشکی میتواند به یک ماشین جنگی قدرتمند تبدیل شود.



نام این سیستم ، اولین بار در آوریل 2010 در نمایشگاه مالزی بر سر زبان ها افتاد و از همان زمان ، وحشت رسانه های خارجی و برخی کشورهای غربی از پتانسیل بالای این سیستم را برانگیخت ، بگونه ای که مقامات آمریکایی این سیستم را به دلیل حمل و نقل و استفاده ی بسیار آسان و قیمت بسیار پایین (15 میلیون دلار برای هر دستگاه) "سلاحی ایده آل برای تروریستها" دانستند . اگرچه روسها با رد کردن این اظهارات اعلام کرده اند این سلاح را "نه برای مقاصد چریکی و تروریستی بلکه تنها برای مسلح کردن کشورهایی که نیاز به پاسخ سریع به تهدیدات احتمالی دارند ، خواهند ساخت" .



سیستم Club-k بر پایه ی موشک کروز هایپرسونیک 3M-54TE (کد SS-N-27 در ناتو) که یکی از مرگبارترین موشکهای کروز جهان و از خانواده ی موشکهای کروز Klub است ، ساخته شده است که در اصل یک موشک کروز ضد کشتی بوده ، اما قابلیت زمین به زمین نیز به ان اضافه شده ، این موشک از طریق اینرسیایی و ماهواره ای قابل هدایت بوده از یک الگوی هوشمندانه برای حرکت به سمت هدف استفاده میکند ، موشک در بخش اول در ارتفاع بالا و با سرعت حدود 3 ماخ به هدف نزدیک شده و سپس به ارتفاع زیر دید رادار دشمن (50 متر در سطح زمین و 20 متر در سطح دریا) میرود .

این موشک با سطح مقطع راداری پایین به یک موتور توربوجت چند مرحله ای سوخت جامد مجهز است که سرعت حداکثری 3 ماخ در ارتفاع بالا را به موشک میدهد . برد این موشک 300 کیلومتر است و یک سر جنگی قدرتمند 450 کیلویی ، را حمل میکند .


 





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی