سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

شبکه دو اسراییل فاش کرد که که صنایع نظامی اسراییل نوعی افعی مصنوعی را ساخت که در سر آن دوربین فیلمبرداری قرار دارد و مجهز به دستگاه احساس خطر و درک است و می تواند مبارزان لبنانی و فلسطینی را تعقیب کند.

شبکه دو تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: «جسم این افعی پارچه‌ای و به رنگ محیط اطرافش بوده و قادر است از سوراخ‌ها عبور کند و قطر آن از یک ظرف شیشه‌ای تجاوز نمی‌کند. همچنین این افعی مصنوعی می‌تواند در حالت‌های دشوار به افعی انتحاری تبدیل شود و بمبی که در داخل خود دارد را منفجر کند».
این افعی مصنوعی توسط یک کامیپوتر ساده توسط هر نظامی اسرائیلی و در هر مکانی می‌تواند اوامر را دریافت کرده و سربازان می‌توانند آن را هدایت کنند.
دانشمندان فیزیولوژیست اسراییل حرکات افعی را در حالت‌های مختلف جغرافیایی در نظر گرفته و اطلاعات خود را در اختیار سازندگان افعی مصنوعی قرار دادند و آن را به نوعی ساختند که مانند یک افعی طبیعی بوده که زاده محیط زیست محلی خود است.

تلویزیون اسراییل آورد که طول افعی دو متر بوده و هنوز در مرحله تجربه اولیه است و با تولید آن در واحدهای ارتش اسراییل به کار گرفته خواهد شد.





      

دریاسالار "ولادیمیر ویسوتسکی" فرمانده کل نیروی دریایی روسیه روز پنجشنبه در سنت پتربورگ به خبرنگاران اطلاع داد که روسیه در آینده تنها به ساخت ناوهای هواپیمابر بسنده نمی کند بلکه به ساخت مجموعه ناوگان های هوایی-دریایی خواهد پرداخت.

وی گفت: دکترین نظامی-دریایی روسیه ساخت ناوهای هواپیمابر جدید را در نظر دارد، اما این فقط حامل هواپیماها نخواهند بود بلکه یک مجموعه کامل دریایی-هوایی است که در خود بخش های هوایی، دریایی و فضایی  و فناوری های فوق پیشرفته در دیگر زمینه ها را نیز در نظر دارد. به گفته دریاسالار ویسوتسکی ساخت ناوهای هواپیمابر ساده دورنمایی ندارد.





      

امریکا 176 موشک استینگر در اختیار ترکیه قرار می دهد
وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در قراردادی با فروش موشک های استینگر و دیگر ادوات نظامی به ترکیه موافقت کرد.
به گزارش پایگاه خبری رادیو سوا
بر اساس این قرارداد شرکت رایتون امریکا، فعال در زمینه ساخت تسلیحات موشکی، 178 فروند موشک استینگر، 10 سامانه موشک انداز و تجهیزات کنترل الکتریکی این موشک ها را به اضافه تجهیزات جانبی در اختیار ترکیه قرار می دهد.
ارزش این قرارداد موشکی 26 میلیون دلار تخمین زده می شود. مقر اصلی شرکت سازنده تسلیحات موشکی، در شهر تکسون ایالت آریزونا قرار دارد.

 





      

 
روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داد
سرخوردگی اسرائیل از پاسخ منفی روسیه به عدم فروش S-300 به ایران

روابط اسرائیل و روسیه با قوت گرفتن فروش سیستم پدافند هوایی «S-300» مسکو به ایران تیره تر شده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگویی تلفنی ازهمتای روسی خود ولادمیر پوتین خواسته بود که معاملات تسلیحاتی خود با ایران را متوقف کند.
به گزارش رجانیوز به نقل از
هاآرتص، در جریان دیدار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از روسیه، ایگدور این رژیم تلاش کرد به‌منظور متوقف کردن همکاری روسیه با ایران، فشارهای بین‌المللی را بر روی روسیه افزایش دهد.
به نوشته هاآرتص، تعاملات بین ایران و روسیه برای خرید سیستم پدافند هوایی ازحدود یک سال قبل شروع شده بود، اما با افزایش فشارها که بیشتر به رهبری امریکا و اسرائیل هدایت می شد، در روند این معاملات تأخیر افتاد.
در هفته های اخیر شنیده شده است که نظر روسیه عوض شده و خواهان فروش این سیستم پدافند هوایی به ایران شده است.
در جریان دیدار ایگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهور روسیه، مدودوف تأکید کرده بود روسیه قصد دارد این موشک های دفاعی را به ایران بفروشد و تا کنون نیز مقداری از هزینه خرید آن توسط ایران پرداخت شده است.
مدودوف به لیبرمن گفته بود: "این پول زیادی است، در حال حاضر بحران اقتصادی بسیار زیاد است و ما در شرایط دشواری به‌سر می بریم."
همچنین بنا بر گزارش روزنامه معاریو، مدودوف حتی به لیبرمن پیشنهاد کرده بود که اسرائیل نیز می تواند این موشک‌ها را خریداری کند و یا یک کشور سومی را معرفی کند که این موشک ها را بخرد.
اما هاآرتص نوشت لیبرمن در اثر این پیشنهاد سرخورده شده و گفته است که این پیشنهاد مبهم و غیرمعمول است. وی به پوتین خاطرنشان کرده بود که فروش این موشک ها باعث بر هم خوردن تعادل نظامی منطقه خواهد شد.
سیستم پدافند زمین به هوای «S-300» همواره برای امریکا و متحدانش یک دردسر بوده است. سیستم «S-300» یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد هوایی در جهان محسوب می‌شود که قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان و هدف گرفتن هواپیماها و موشک‌ها در شعاع بهینه 120 کیلومتری (شعاع اسمی 150 کیلومتری) است.
با آن که ارتش‌های اسرائیل، امریکا و روسیه پدافندهای پیشرفته‌تری از S-300 (نظیر S-400 یا سیستم‌های مشابه غربی) را در اختیار دارند، اما قابلیت‌ها و توان همین سیستم نیز به حدی بالاست که توان پدافندی در مقابل حملات احتمالی را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
مشخصات این سامانه پیشرفته موشکی به گونه است که تمامی اهداف هوایی مدرن ازجمله هواپیماها، موشک‌های بالدار و همچنین دستگاه های پرنده بدون خلبان را نابود کند.
واحد شمارش این سیستم "گردان" می‌باشد، هر گردان شامل 4 سیستم و هر سیستم 3 لانچر دارد. هر لانچر قادر است 4 موشک شلیک کند. هر سیستم می‌تواند به 6 هدف به صورت همزمان حمله کند. برد موشک ها 150 کیلومتراست.
هر پرتابگر (Luancer) تعداد 48 موشک NGE را که دارای برد 150 کیلومتر است، حمل می‌کند. هر سیستم کامل شامل 3 تا 5 پرتابگر و قادر است 6 هدف را به طور همزمان نشانه بگیرد و 12 موشک را به سمت آن‌ها پرتاب کند. این سیستم پس از تغییر مکان و پر کردن مهمات می‌تواند به سرعت برای دفع تکرار حمله دوباره مستقر شود.
سامانه‌های موشکی «S-300» خود نیازمند حفاظت هستند و برای این منظور می‌تواند از موشک‌های زمین به هوای Tor-M1 و موشک‌های Fm-80 به همراه «S-300»استفاده کند. این موشک‌های کوتاه برد می‌توانند یک سیستم دفاع هوایی کارآمد را برای حفاظت از تاسیسات فراهم کند. به این ترتیب «S-300»می‌تواند به عنوان سلاحی برای منهدم کردن اهداف پیشرفته در فواصل دور عمل کند.




      

شبکه Fox News از قولMike Jorgenson که تهیه کننده مستندی  در باره  بمب افکنHorten 229 است گزارش داد که المانها در زمینه فناوری رادار گریزی (stealth technology) بیست سال از رقبای خود جلوتر بودند. شرکت Northrop با اقای Jorgensen در تهیه این مستند همکاری میکند. پژوهش گران معتقدند این بمب افکن میتوانسته با پرواز در ارتفاع حدود بیست متری زمین (a few dozen feet) از دید  رادارای انگلیسی پنهان بماند.
با تسلیم المان در سال 1945 این بمب افکن به مرحله تولید انبوه نرسید.
عکسهای بمب افکنHorten 229  حاکی از شباهت زیادی بین بمب افکن امریکایی ‌B2 و نمونه المانی هستند که به دست امریکایی ها افتاد.

Ho 229

B2





      

استاد آمریکایی بخاطر ارائه اسرارنظامی به ایران وچین محکوم شد

پروفسور روت استاد بازنشسته دانشگاه تنسی آمریکا روز چهارشنبه 1 جولای بخاطر ارائه اطلاعات محرمانه درباره نیروی هوایی آمریکا به چین و ایران محکوم به 4 سال زندان شد.
به گزارش «ریا نووستی» از آسوشیتدپرس، اتهام دولتی از این قرار بود که پروفسور روت به دو دانشجوی دوره دکترای خود، "سیروس نورگستر" از ایران و "سینگ دای" از چین، اجازه داد که در چارچوب تحقیقات در زمینه سیستم های پلاسما برای هدایت هواپیماهای پرنده بدون سرنشین با اطلاعات محرمانه ای که او در اثر ارتباطات خود با ارتش آمریکا بدست آورده بود، آشنا شوند.
این اتهام مربوط به کار او در سال های 2004-2006 در رابطه با دو قرارداد با نیروی هوایی آمریکا بود.






      






      

مدویدیف: روسیه به نیروهای مسلح مدرن و کارآمد نیاز دارد


"دمیتری مدویدیف" رئیس جمهور فدراسیون روسیه روز چهارشنبه ضمن تبریک پایان موفقیت آمیز تحصیلات به فارغ التحصیلان دانشگاه های نظامی در ضیافتی که در کرملین برگزار شد، اعلام داشت که برای منافع امنیت ملی روسیه نیاز به ایجاد نیروهای مسلح مدرن و کارآمد وجود دارد.
مدویدیف اظهار داشت: "در برابر شما، فارغ التحصیلان امروز دانشگاه های نظامی وظیفه مدرنیزه سازی فعالانه نیروهای مسلح، مجهزسازی به روش های معاصر برای ساخت و ساز نظامی و هدایت نیروها قرار دارد، خود شما مجهز به نوین ترین نمونه های تسلیحاتی خواهید شد و کار با تجهیزات جدید را به زیردستان خود یاد خواهید داد".
وی ابراز یقین نمود که فارغ التحصیلان گردهم آمده در کرملین آماده خدمت و انجام به وظایف پرمسئولیت خود بوده و با شایستگی به دین خود عمل کنند. رئیس جمهور برای فارع التحصیلان سلامت و سعادت و خدمتی موفق،را آرزو کرد.






      

با گذشت سی سال از شکوهمند ترین انقلاب جهان ، و پس از 20 سال از حماسه هشت ساله خون و اتش ملت سر افراز ایران امروز کشور ما جمهوری اسلامی ایران درگیر شرایط خاص بین المللی و منطقه ایست که لزوم هوشیاری فرزندان این اب و خاک در نیروهای مسلح  را دوچندان می کند ، با بررسی دقیق توان نظامی دشمنان قسم خورده این اب و خاک به راحتی می توان دریافت که برای دفاع از اسمان مقدس ایران اسلامی هر چند با نوین ترین جنگ افزار های در دسترس ، سرمایه گذاری صرف بر روی نیروی هوایی و تاکید بر مشی رژیم گذشته بر رهگیری هوایی تهدیدات دشمن کاری بسیار عبث و بیهوده است ، از این رو در سالیان گذشته سرمایه گذاری هدفمند و نتیجه بخشی بر روی توانایی های موشکی نیرو های مسلح صورت پذیرفته است ، که علی رغم تمامی تحریمها با همت سرشار جوانان این مرز و بوم این سرمایه گذاری ها به بار نشسته و نیروهای مسلح ایران امروزه به عنوان یک قدرت موشکی در جهان شناخته می شوند .
با برگزیدن استراتژی مقابله موشکی ، قسمت اعظم دفاع در برابر تهدیدات هوایی دشمن به دست گردانهای پدافندی سپرده می شود ، شاید یکی از مهمترین حلقه های زنجیره در هم تنیده پدافند هوایی مجموعه هشدار زودهنگام و کنترل صحنه نبرد باشد  که این معنا تقریبا با رادارهای هشدار زود هنگام زمین پایه مترادف دانسته می شود.در این حوزه نیز مانند بسیاری از حوزه های دیگر هرچند تمامی تلاشها و توانمندی ها تحت الشعاع متانت بیش از حد ( شایدهم خوانده شود حفاظت بیش از حد ) نیروهای مسلح قرار گرفته است ، لیکن با رجوع به اسناد موجود و با ادله محکم می توان به حقایق افتخار امیز و اطمینان بخشی در مورد بکار گیری رادارهای پدافندی در ایران رسید ، انچه در ادامه می اید شرحی است بر یافته های مستدل و اثبات شده از توانمندی های هشداری پدافند در ایران.

 

کاشف به عنوان نخستین رادار  نسل جدید به نمایش در امده در سیستم نیروهای مسلح ایران شناخته میشود . کاشف یک نمونه از رادار پیشرفته چینی YLC-6 است که با تغییرات چشمگیری در داخل کشور ساخته میشود ، هر چند مشخصات بسیار کمی تا کنون در مورد این رادار افشا گردیده است لیکن با توجه به اندک اطلاعات موجود می توان تخمین های قابل قبولی را از مشخصات این سامانه بدست اورد ، رادار ار تفاع پایین پیشرفته  دو بعدی YLC-6 به عنوان یک رادار شناسایی کننده اهداف پنهانکار شهرت دارد این رادار نسل  جدید چینی قادر به شناسایی اهدافی با سطح مقطع .1 متر مربع در فواصل 40 تا 60 کیلومتری می باشد . برد نهایی این رادارباند اس برای اهدافی با سطح مقطع 3 تا 5 متر مربع احتمالا بین 100 تا 150 کیلومتر است ، تغییر مهم ایجاد شده در رادار کاشف در نمونه های ساخت داخل طراحی و ساخت گیرنده های جدا از فرستنده است که به این سامانه توانایی بالایی در شناسایی اهداف پنهانکار و مقابله با تدابر متقابل الکترونیکی می بخشد . گیرنده های دوقلو جداگانه کاشف با عث میشود تا تاکتیک منحرف ساختن امواج راداری که بیش از 70 درصد توانایی پنهانکاری هواگردهای پنهانکار را تشکیل میدهد عملا در برابر این رادار  نا کار امد باشد ، علاوه بر این این گیرنده ها می توانند به عنوان حسگرهای تشخیص فرکانسهای مشابه با رادار مادر عمل نمایند و بدین  طریق تولید هر گونه سیگنال با فرکانس شبیه به فرکانس رادار مادر با نیت اختلال در اردار کاشف  خود  به عاملی برای کشف هواگرد دشمن بدل خواهد گردید. شواهد حاکی از وجود دو نوع رادار YLC-6 در کشور می باشد که با نامهای کاشف 1 و 2 شناخته می شوند اما به دلیل عدم افشای اطلاعات از این رادار چینی و  نیز عدم افشای جزئیات تولید ان در داخل کشور  در مورد تفاوتها و کیفیت این دو نوع نمونه توان اظهار نظر قاطعی نمود.

رادار های تاکتیکی کاستا برای اولین بار در رژه روز ارتش در نوزدهم فروردین سال 1388 به نمایش در امدند ، رادار کاستا از جمله جدید ترین سیستمهای راداری ساخت روسیه است که می تواند در بیش از 150 کیلومتری 55 هدف پنهانکار را شناسایی نماید ، این رادار مشهور و پیشرفته در باند UHF به رهگیری اهداف می پردازد ، طول موج بلند این باند هرچند باعث خطای قابل توجه رادار در تخمین موقعیت دقیق اهداف می گردد اما اثرات مواد جاذب امواج راداری (RAM) و سطوح منحرف کننده و به دام اندازنده امواج رادرای را به حداقل می رساند ، عامل شهرت کاستا در واقع توانایی بالای این رادار برای شناسایی اهداف پنهانکار در محیط های الوده به جنگ الکترونیک است ، رادار کاستا نیز به عنوان یک رادار ارتفاع پایین با برخورداری از نشانگر های دیجیتالی اهداف متحرک می تواند اهداف در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین و یا اهداف قرار گرفته در پس زمینه های محیطی را شناسایی نمابد، در رژه فروردین ماه سال 1388 دو نوع از رادار کاستابه نمایش در امد ، نمونه های 2KE,2KE2 ، رادار کاستا در نمونه 22KE از یک بشقاب مرتفع با ارتفاع 14.5 متر از سطح زمین استفاده می نماید که این رادار را برای عملیات در مناطق نا هموار و حتی مناطق شهری به گزینه ای ایدال بدل می سازد ، اما نمونه 2KE از یک بشقاب پروانه ای شکل بهره می برد که بیش تر برای عملیات در نقاط هموار و کویری مناسب است ، نمایش هر دو گونه از رادار کاستا احتمال خرید این رادار در حجم گسترده را نیز به میزان بالایی تایید می نماید

NEBO-U , NEBO-SUV

دیگر رادار به نمایش در امده در رژه  نوزدهم فروردین سال 1388  رادار ارایه فازی نبو بود که در کنار کاستا  در صحن رژه حضور یافت .رادرا فول دیجیتال  و ارایه فازی نبو برای ردیابی انواع اهداف هوایی از جمله  هواگردهای پنهانکار و با اندازه کوچک همچون تهدیدات بالستیک ، موشک های کروز سرکوب دفاع هوایی ، و همچنین هوا پیما های پنهانکار طراحی گردیده است ، این رادار قادر است تا سطح مقطع  2.5 متری یک جنگنده معمولی را در صورت پرواز در ارتفاع بیش از 10000 متری در فاصله بیش از 340 کیلومتر کشف نماید ، نبو همچنین قادر است اهداف کوچک با سطح مقطع راداری .9  متر مربع را در فاصله بیش از 240 کیلومتری شناسایی نماید ، باند VHF که این رادار از ان برای کشف اهداف هوایی استفاده می نماید یک پتانسیل بالا برای افزایش توانایی این رادار در رهگیری اهداف پنهانکار می باشد ، اما با توجه به مقادیر اعلام شده توسط شرکت روس ابورون اکسپورت می توان حدس زد که این رادار توانایی کشف اهداف پنهانکار ( با سطح مقطع .25) را در فواصل 100 کیلومتری دارا می باشد . نبو از  یک مجموعه پردازنده پیشرفته استفاده می نماید که با استفاده از تکنیکهای جهش فرکانسی و تقویت ظرفیت اشباع  این رادار را به یک رادار پایدار در محیطهای شدیدا الوده به جنگ اکترونیک تبدیل می نماید.

GAMMA-DE , GAMMA-S1E

مرور اولین منبعی که خبر خرید نبو و کاستا را اعلام نمود  گوشه های دیگری از حقایق پدافند دفاع هوایی ایران را بازگو می نماید ،" میخاییل بارابانوف" در اولین شماره از " مسکو دیفنس بریف" در سال 2009 مقاله ای به رشته تحریر دراورد که به نقل از منابع رسمی و وزارت دفاع روسیه خبر از ورود رادار های کاستا ، نبو و گاما می داد ، خبر خرید رادار گاما را می توان در سخنان فرماندهاین نیروی هوایی نیز هنگامی که با اعتماد به نفس از امنیت اسمان ایران و شناسایی سطح مقطع های کوچکتر از 2. متر مربع را می دادند نیز جستجو  کرد ،  گاما در واقع یکی از پیشرفته ترین رادار های عملیاتی جهان می باشد این رادار ارایه فازی میتواند جسمی به اندازه یک توپ تنیس را در فاصله 240 کیلومتری شناسایی کند ، برد این رادار برای شناسایی جنگنده های پیشرفته نسل چهار به بعد به حدود 400 کیلومتر میرسد ، رادار گاما را به راحتی میتوان با رادارهای ساخت لاکهید مارتین که در صحرای نقب در فلسطین اشغالی نصب شده اند ( و فخر دفاع هوایی غرب به شمار می ایند )، مقایسه نمود. گاما و کاستا دو عضو لاینفک گردانهای S-300PMU3 و S-400  شناخته می شوند ، رادار ارایه فازی گاما یک رادار پر انرژی ارتفاع میانی – بالا محسوب می گردد که در طول موجهای دسی متریک به کشف اهداف می پردازد ، گاما حاصل اخرین تکنولوژی روز روسیه به عنوان یک رادار بسیار مقاوم در برابر جنگ الکترونیک شناخته می شود که توانایی کشف تهدیدات مدرن و فرا مدرن دارا می باشد. گاما را می توان گل سر سبد نیرو های پدافندی ایران دانست ، اگر روزگاری در دفاع از اسمان ایران تامکت یک مهره کلیدی و اساسی به حساب می امد امروز گاما در ساختار گردانهای پدافندی ایران همان نقش تامکت را در سالهای دور ایفا می کند ، رادار گاما در دونوع عرضه شده که این تفاوت این دونوع بیشتر در برد کشف اهداف نمایان میشود ، به دلیل عدم نمایش گاما هنوز نمی توان هیچ حدسی در مورد گونه های خریداری شده از این بیان نمود لیکن با توجه به تایید مقامات رسمی دفاعی روسیه ، ورود این رادار در سال 2007 و بعد از ان به کشور قطعی می نماید .

نتیجه گیری و نقد :
انچه ارائه گردید تنها بخشی از حقیقت بود که میشد به زبان مدارک و مستندات ارائه گردد ، انچه که می توان با اخبار نیمه موثق بدان دست یافت بسیار  گسترده تر از نوشتار بالا می باشد ، امروزه تقریبا به اثبات رسیده که رادار های اوبورونا یا پلویلانا  در گردانهای پدافندی ارتش مشغول به خدمت می باشند ،  همچنین پس از اعلام صریح فرمانده نیروی هوایی ارتش مبنی بر ساخت رادارهای با برد بیش از 1000 کیلومتر در کشور مستنداتی افشا شد که نشان از تولید تحت امتیاز رادارهای ضد پنهانکار تخصصی رزونانس-ان می داد ، گفته های دیگری نیز حاکی از ساخت رادار های تولید داخل و نصب اولین رادارهای هشدار زود هنگام بومی در اطراف پایگاه چهاردهم شکاری در مشهد  است،  اما نگارنده ترجیح می دهد به بیان قسمت اثبات شده شنیده ها بپردازد و نه به حدس و گمانها.
قطعا ساختار هشدار زودهنگام نیروی پدافند هوایی ارتش را می توان یک ساختار لایه لایه وبا تراکم بالا در هر لایه دانست در نفس این ساختار ایراد انچنان محکمی وارد نیست ، اما یا برای بقا پذیری این سیستمهای ارزشمند و مدرن نیز تدابیری اندیشیده شده ؟ حفاظت از یک پست رادار استراتژیک که قطعا یک هدف با اولویت بالا در نبردهای سنگین برای دشمن خواهد بود نیاز مند تدابیر مختلفیست که از جمله آنها می توان به نصب سامانه های پدافندی دوربرد ، نصب سامانه های حفاظتی کوتاهبرد برای هدف قرار دادن موشکهای ضد رادار ( همچون سامانه روسی فینیکس ) و ایجاد فریبدهنده های خاص در منطقه رادار ی و همچنین استفاده کامل از پدافند غیر عامل نام برد ، به راستی ایا این تدابیر به کار گرفته شده اند؟ پاسخ به این سوال نیاز مند یک بازدید رسمی از یک سایت راداری است که نه نگارنده و نه احتمالا هیچ کس دیگر در کشور اجازه همچین بازدیدی را ندارد ، لیکن با بررسی احتمالات می توان تا حدودی از برخی از این اقدامات اطمینان حاصل کرد ، برای مثال با بررسی چینش سایتهای پدافندی وگا ( که در داخل با نام القارعه شناخته میشوند ) می توان به این اطمینان دست یافت که امروز بیش از 80 درصد فضای اسمان کشور تحت پوشش این سامانه پدافندیست ، سامانه ای که قدرت خود را در سخت ترین شرایط ممکن در گرجستان اثبات نمود . علاوه بر این سامانه های پدافندی شهاب ثاقب و تورام-1 می توانند عنصر ارزشنمندی در حفاظت از از سایتهای راداری در برابر موشکهای کروز یا ضد رادار باشند ،لیکن  تمام تدابیر بالا  تا وقتی که با دلایل محکم تایید نشده باشند در حد احتمالات باقی خواهند ماند .
توان راداری قدرتمند یگانهای پدافندی ایران بیانگر انست که اگر در حوزه ای نیاز به تجهیزات احساس گردد ، این نیاز با قدرت و به بهترین نحو پاسخ داده خواهد شد ، توان پدافندی امروز نهاجا علاوه بر تک تک پرسنل قهرمان این نیرو تا حدود زیادی مدیون تدابیر امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی فرمانده اسبق نیروی هوایی می باشد ، کسی که به واسطه بیان بخشی از اقتدار نهاجا بی رحمانه مورد تاخت و تاز اندیشه های رادیکال و معاندان نیروی هوایی قرار گرفت ، اما حقیقت بیانگر تدبیر و عظمت فرماندهی فرمانده کنونی قرار گاه پدافندی خاتم الانبیا( و یا به عبارتی نیروی پدافند هوایی ارتش)  است ، تاریخ قطعا از این افسر نیروی هوایی به نیکی یاد خواهد کرد.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی