سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

Gripen Demo اولین پرواز خود را با موفقیت به انجام رساند

نسل جدید جنگنده گریپن به نام Gripen Demo اولین پرواز آزمایشی خود را دیروز با موفقیت از فرودگاه Saab واقع در Link?ping به انجام رساند. این پرواز 30 دقیقه به طول انجامید و مطابق برنامه به اتمام رسید. Gripen Demo در ارتفاع 6,400 متری و با حداکثر سرعت 320 knots به پرواز درآمد. به گفته خلبان آزمایشگر این جنگنده - Gripen Demo تفاوتهای فاحشی با نسل قبلی Gripen دارد اما باوجود آن بسیار آسان به پرواز درمیاید

 جمله سیستمها و تجهیزات مدرن به کار گرفته شده در این جنگنده عبارتند ار:

- موتور بسیار پرقدرت
- رادار آرایه فازی الکترونیکی فعال
- سیستمهای ارتباطی جدید
- سیستمهای الکترونیکی جدید
- امکانات گسترده و توسعه یافته تسلیحاتی





      

آموزش چتربازان واحد ناوگان اقیانوس آرام روسیه

چتربازان قبل از پرش

چتربازان آماده برای پرش

چتربازان در حال سوار شدن در هواپیمای آنتونوف-26
استاد در حال یادآوری آخرین آموزشها
استاد در حال یادآوری آخرین آموزشها
پرش از Antonov An-26




      

 





      

موضوع حمله نظامی به ایران در رسانه های جهانی طی تمامی سال های اخیر فعالانه بررسی می شود. در عین حال تاریخ های دقیق حمله نیز نامبرده شده و جزئیات انجام عملیات و بسیاری موارد دیگر اطلاع داده شد. اما زمان می گذرد و حمله همچنان به آینده موکول می شود. بطور مسلم این سوال پیش می آید: آیا واقعاً آمریکا و اسرائیل قصد دارند به ایران حمله کنند و یا اینکه ما شاهد عناصر جنگ روانی هستیم؟

سه روش هرطور که بخواهید

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی که از گروه محافظه کاران جدید می باشند، به دولت "جرج بوش" سه روش برای حل "مشکل ایران" را توصیه کردند که کاخ سفید از بعد از براندازی رژیم شاهنشاهی محمد رضا پهلوی 30 سال است نگران آن می باشد:

1-حمایت از فعالیت گروه های اپوزیسیون ایرانی با هدف سرنگون سازی نظام ولایت فقیه (انقلاب نارنجی)؛

2-حملات گسترده موشکی و بمباران تاسیسات هسته ای و نظامی ایران (سناریوی یوگسلاوی)؛

3-عملیات نظامی زمینی که نه تنها نابودسازی کامل زیرساخت های ایران، بلکه نابودسازی رژیم دین سالار آن را نیز در نظر دارد (سناریوی عراق)؛

تلاش برای تحقق چنین عملیاتی متقارن با دشواری های بسیاری خواهد بود.

این گزینه ها را بررسی می کنیم:

آخرین گزینه را در کل می توان غیر واقعی نامید، حداقل اینکه در آینده نزدیک، چرا که تحقق آن تنها در صورت حضور فعال ایالات متحده آمریکا ممکن است. واشنگتن با راه انداختن عملیات نظامی علیه ایران، باید آماده تلفات بسیاری در بین نفرات خود باشد، زیرا تعداد نفرات نیروهای مسلح دائمی ایران (ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) طبق اطلاعات مختلف بین 540 هزار تا 900 هزار نفر است، ضمن اینکه این نیروهای مسلح از لحاظ نظم عالی و وفاداری خود به نظام ممتاز هستند.

آنطور که بنظر می رسد، ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران از دول امیرنشین خلیج فارس و حتی مصر و اردن دشوار خواهد بود.

متفق قابل اعتماد آمریکا در منطقه تنها اسرائیل است که پتانسیل نظامی و راهبردی آن آشکارا برای انجام موفقیت آمیز عملیات نظامی زمینی علیه ایران کافی نیست.

گزینه دیگر، حمایت از گروه های اپوزیسیونی ایران با هدف سرنگون سازی نظام دین سالار است که همین قدر توهم آمیز بنظر می رسد، هر چند که دولت جرج بوش روی همین روش تکیه داشت. از این آغاز می کنیم که استراتژی نامبرده، هر چقدر هم که اپوزیسیون قوی باشد، نتیجه مطلوب را در آینده ای کوتاه بدنبال نخواهد داشت. مشکل بدین دلیل وخیم می شود که در جمهوری اسلامی ایران در کل اپوزیسیونی قوی وجود ندارد. عملاً تمامی نیروهای سیاسی جدی که از اوضاع موجود در کشور ناراضی هستند، مخالف کلی نظام اسلامی نیستند و بلکه مخالف افراد و گروه هایی معین هستند که بر سر قدرت هستند و یا مخالف اقدامات آنها.

بدین ترتیب برگزاری عملیات نظامی و یا تحقق "انقلاب نارنجی"، حداقل اینکه در آینده نزدیک، بسیار بعید است.

امکان تفرقه اندازی بین اقوام مختلف ایران، باوجود تعداد زیاد اقوام مختلف در این کشور 70 میلیونی که حدود 26 میلیون آن آذربایجانی، 4.7 میلیون کرد، 2.2 میلیون ترکمن، و 1.4 مییلون اعراب و بلوچ ها هستند نیز تردید برانگیز است. مسلماً پس از آنکه کردها منطقه مستقلی در خاک عراق بدست آوردند، تمایل آنها برای ایجاد دولت خود با متحد سازی کردان ترکیه، ایران، عراق و سوریه، بسیار زیاد شد. اما این با برخورد شدید بویژه از سوی آنکارا و تهران مواجه شد. پیامد آن نیز این بود که فعلاً مشکل کردها در جمهوری اسلامی به میزان کافی خفه شده است.
احتمال "سناریوی یوگسلاوی"

گزینه ای که شامل وارد ساختن ضربات گسترده به تاسیسات هسته ای و نظامی ایران می باشد، در نظر اول موثرترین گزینه بنظر می رسد. در اینجا نیز می توان اقدامات فوق العاده نتیجه بخش تل آویو در تابستان 1981 را به یاد آورد که در آن زمان دولت یهودی رآکتور هسته ای عراق را نابود کرد. در آن زمان 14 فروند جنگنده اسرائیلی پروژه صدام حسین برای ایجاد بمب اتمی را متوقف کردند.

هر اعلامیه ای درباره امکان وارد ساختن ضربات محدود (نقطه ای) به ایران حقیقت ندارد، چرا که اقدامات احتمالی در پاسخ بدان بسیار خطرناک خواهند بود.

ایران دارای 35 مرکز هسته ای است که توسط پدافندهای هوایی محافظت می شوند. هدف گرفتن این مراکز بطور ناگزیر کاربرد تسلیحات موشکی از سوی ایران را بدنبال خواهد داشت که در مجموعه های زمینی، دریایی و هوایی مستقر هستند. در عین بیشترین برد عمل را موشک های زمینی دارند که به همین دلیل نیز باید آنها را در درجه اول نابود کرد. در مرحله دوم، باید تمامی پایگاه های نظامی هوایی و دریایی را نابود کرد.

اما ایران نیروهای ویژه ای نیز دارد که دارای آمادگی خوبی برای عملیات تخریبی هستند، یعنی نیروهای "قدس" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در ترکیب آن حتی یگان فداییان نیز وجود دارد. پس نتیجه می شود که آنها را نیز باید فوری از بین برد. اما با مقرهای فرماندهی نظامی و راداری و انبارهای تسلیحات و تجهیزات نظامی و تاسیسات صنایع دفاعی چه کرد؟ نابود کردن همه این ها در چارچوب وارد ساختن ضربه ای محدود و نقطه ای ممکن نیست. در چنین شرایطی تنها دو امکان وجود دارد، یکی اینکه اصلاً ضربه نظامی به ایران وارد نکرد، دوم اینکه تمامی تاسیساتی را که در بالا ذکر شدند را از بین برد.

تصور می شود که سناریوی حمله نظامی به ایران می تواند این گونه باشد: نیروهای هوایی و دریایی آمریکا اولین ضربه را توسط موشک های بالدار به پدافندهای هوایی، مقرهای فرماندهی، ارتباطاتی، پایگاه های موشکی و محل استقرار نیروهای ویژه وارد می کنند. همزمان با این، عملیات جنگ الکترونی برای تحت فشار گذاشتن کانال های ارتباطاتی و رادارها و ایجاد اختلال در هدایت نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. این اقدامات نظم عملیات نظامی را از بین برده و شرایطی مناسبی برای تحقق اولین حمله هوایی ایجاد می کند.

پس از آن از طریق ضربات موشکی و بمباران، از جمله با استفاده از نزدیک ترین پایگاه های هوایی، آمریکا می تواند مسلط بر حریم هوایی شده و بدون اینکه پاسخی از سوی ایران دریافت کند به ترتیب پایگاه های هوایی و دریایی، هسته ای، نظامی و صنایع دفاعی ایران را نابود کند. در این مرحله از عملیات، استفاده گسترده از هواپیماهای مستقر روی عرشه ناوهای هواپیمابر و نیز هواپیمایی استراتژیک آمریکایی ممکن است. هدف نهایی عملیات نابودسازی کامل توان نظامی و دفاعی ایران خواهد بود. علاوه بر این ایران بطور کامل محاصره می شود که عملاً امکان هرگونه صادرات نظامی به این کشور را منتفی می سازد. دقیقاً یک چنین استراتژی از سوی ناتو در حین عملیات موفق در یوگسلاوی در بهار سال 1999 استفاده شده بود.

شایان ذکر است که جنگ بی تماس نیازی به توافق بین واشنگتن با ترکیه، آذربایجان، کشورهای عضو شورای همکاری های دول عربی حاشیه خلیج فارس برای در اختیار گذاشتن حریم هوایی خود به نیروهای آمریکایی و یا گشودن مرز با ایران ندارد. ترکیب نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و سایر مناطق برای وارد ساختن ضربات خلع سلاح کننده بدون اعزام و انتقال سایر نیروها کافی است که همین نیز اجازه می دهد عملیات را بطور ناگهانی انجام داد. در ترکیب واحد های نظامی آمریکا هم سلاح های فوق دقیق وجود دارند و هم زیرساخت های لازم برای استفاده از آنها (پایگاه های نظامی، ناوهای هواپیمابر و یگان های تهاجمی دریایی و واحدهای نظارت هوایی و فضایی که همواره فعال هستند). آمریکا همه اینها و نیز نقشه کاربرد نظامی را نیز در اختیار دارد. اما دلایلی در موافقت و مخالفت با این طرح وجود دارند...

ادامه دارد...

ولادیمیر یفسییف، روزنامه "نیزاویسیمایا گازیتا"، خبرگزاری
«ریا نووستی» روسیه





      


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص دستاوردهای این نیرو گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر سال نوآوری و شکوفایی، ما در مرحله پایان طراحی هواپیماهای رادار گریز در ایران و همچنین آزمایش موشک جدید هوا به هوا در ارتش هستیم که تاکنون مرحله طراحی هواپیمای رادارگریز ایران به پایان رسیده و این هواپیماها اکنون در مرحله ساخت نمونه اولیه، البته در حجم کوچکتر می باشند.
وی افزود: این هواپیماها پس از انجام آزمایش های لازم وارد بخش واقعی تر خواهند شد و امیدواریم بخش تحقیقاتی این کار تا پایان امسال انجام شود و سپس وارد بخش تولید شویم. تلاشگران جهادخودکفایی نیروی هوایی ارتش هم اکنون در حال ساخت نمونه کوچک این هواپیماهای رادار گریز هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین درباره موشک حرارتی هوا به هوای جدید که ساخت ایران است و مورد آزمایش قرار گرفته نیز گفت: یکی از موشکهای هوا به هوای حرارتی که ساخت آن در نیروی هوایی انجام شده ،آزمایش شده و تست گرم این موشک در یکی از میادین نظامی ما صورت گرفته است . پرتاب این موشک به این صورت است که از طریق یکی از هواپیماها به سمت هدفی شلیک می شود و موشک هدف را تعقیب می کند،این موشک در رزمایش اخیر در شمال غرب کشور به گونه دیگری آزمایش شد و اکنون تست گرم آن انجام شده است ،کار ما در بخش تحقیقات انجام شده و تولید انبوه این موشک به بخش صنایع داخلی وزارت دفاع سپرده خواهد شد .برد نهایی این موشک حرارتی هوا به هوا بیش از 100 کیلومتر است، برد این موشک حرارتی در این پرتاب بیش از 40 کیلومتر است که با توجه به ارتفاع، تا برد کیلومتر 100 هم ارتقا پیدا می کند.
وی در خصوص اینکه نوع و شکل جنگها بویژه با حمله آمریکا به عراق، عوض شده است، در پاسخ به این سئوال که نیروی هوایی چه تمهیداتی برای رویارویی احتمالی با این نوع جنگها اندیشیده است، اظهار داشت: نیروی هوایی یک نیروی واکنش سریع است و ارتباطی با نوع و شکل جدید جنگها در عصر حاضر ندارد. در دوران جنگ تحمیلی نیز از این بعد و ویژگی نیروی هوایی، بارها استفاده شد. در جنگهای امروزی هم قدرت و مزیتهای نیروی هوایی موجب توجه بیشتری است.
شاه صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی ارتش به دلیل سوق الجیشی بودن و حساسیتی که منطقه خاورمیانه دارد و وجود منافع ما در این منطقه، بویژه در خلیج فارس و نیز نیاز دنیای غرب به انرژی موجود در این منطقه و همچنین حضور ایران در این منطقه حساس و سیاست مستقلی که در پیش گرفته و الگوی جهانی از یک کشور مستقل ارائه کرده، سعی دارد با تکیه بر خودکفایی و خود اتکایی، خود را در حد امکان به بهترین سامانه های آفندی و پدافندی روز دنیا مجهز کند. ما معتقدیم به دلیل حساسیت هایی که گفته شد، نه تنها نیروی هوایی بلکه کل آحاد کشور و قسمتهای گوناگون فنی، دفاعی و حتی سیاسی ما باید خود را با شکل و نوع جدید جنگها و تحولات روز دنیا آشنا و هماهنگ کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره وضعیت گذشته، حال و آینده این نیرو نیز گفت: امروز با انجام 120سورتی پرواز در یک دوران کوتاه ، آزمایش های بی سابقه، محول کردن ماموریتهای جدید به انواع مختلف هواپیما و انجام پروازهای بلند مدت به مسافت 2هزار کیلومتر نشان میدهد که آمادگی نیروی هوایی ارتش بالاست، هم اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار داریم واز بعد نظامی باید آمادگی ما صد چندان شود.
وی افزود: روند گذشته نیروی هوایی یک روند درخشان و پربار، چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی بوده و این بر کسی پوشیده نیست . شهامت ، شجاعت ، ایثار و از خودگذشتگی که کارکنان شریف نیروی هوایی در زمان انقلاب از خود نشان دادند ، درواقع باعث کسب افتخار برای این نیرو شد.
شاه‌صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس نیز با رشادتهای فراوانی که از خود نشان دادند، به افتخارات خود که در زمان پیروزی انقلاب کسب کرده بودند، افزودند. همچنین در جریان جنگ تحمیلی و بعد از آن نیز شاهد بودیم ، کارکنان نیروی هوایی با تعمیر ، نگهداری و به روز نگه داشتن ادوات و تجهیزات خود و سازماندهی مجدد آنها و همچنین در بعد آموزشی ، تلاش بسیار وسیعی انجام دادند. در بعد سازندگی، کارکنان شریف این نیرو، خودشان، فکر و خلاقیت را باور کردند و با عملکرد خود این امر را به منصه ی ظهور رساندند که علی رغم تحریم، می توان روی پای خود ایستاد و نیازها را برآورده کرد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: به نظر بنده در طول مدت بعد از پیروزی انقلاب و با وجود جنگ تحمیلی هشت ساله ، عزیزانمان در نیروی هوایی توانسته اند رسالت بزرگ خود را به نحو احسن به اجرا برسانند . این کار با وجود کمبودهایی که در این زمینه وجود داشته انجام شده و ارزش کار را بیشتر کرده است.
به گفته وی نیروی هوایی در گذشته پرونده درخشانی داشته و مدارک و اسناد موجود بیانگر این موضوع است. اما امروز تمامی ساخت و سازها و آموزشهای نیروی هوایی در داخل کشور انجام می شود و این روند ادامه دارد. با این مزیت که در حال حاضر برنامه ریزی و سازندگی در نیروی هوایی به صورت کاملا علمی و نهادینه در حال انجام می باشد و کارها همگی بر روی اصول علمی و عملی استوار شده و نتیجه اش نیز خوب و راضی کننده بوده است. ما امروز دانشگاه هوایی شهید ستاری را داریم که کار دانش آموزان جوان و آینده ساز نیروی هوایی در آن ، با کمک سایر دانشگاهها و الگو گیری علمی از آنها به نحو احسن در حال اجراست.
شاه‌صفی خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه با انجام کار علمی و بر اساس نیاز نیروی هوایی به تربیت افراد در ابعاد مختلف خلبانی، فنی ، مدیریتی و ... می پردازیم. همچنین فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرایی نیز با استفاده از امکانات موجود واساتید مجرب ، تلاش وافری در جهت تامین و آموزش کارکنان جوان در سطوح مختلف که مورد نیاز نیروی هوایی است، انجام می دهد. بنابراین در حال حاضر ، آموزش و بازسازی با روند خیلی خوبی در حال اجراست.
وی ادامه داد: برای آینده هم با توجه به اینکه نیروی جوان ، پر انرژی و تحصیل کرده فارغ التحصیل از دانشگاه هوایی شهید ستاری و آموزشهای هوایی شهید خضرایی به بدنه نیروی هوایی اضافه خواهد شد، من آینده بسیار خوبی را برای نیروی هوایی پیش بینی می کنم. جوانان تحصیل کرده عزیز ما پس از ورود به نیروی هوایی، در کنار پیشکسوتان این نیرو قرار گرفته و از تجربه آنها در کنار تحصیلات علمی و آکادمیک خود استفاده کرده و ما به این عزیزان بسیار امیدوار هستیم.
فرمانده نیروی هوایی افزود: انشاءالله آینده نیروی هوایی متعلق به جوانان این نیرو است و با تلفیق علم و تجربه، آینده نیروی هوایی، آینده ای روشن خواهد بود.
شاه‌صفی در پاسخ به این سئوال که یکی ازعوامل مهم افزایش بهره‌وری در یک نیرو یا سازمان نیروی انسانی است، شما به عنوان فرمانده نیروی هوایی چه راهکارهایی برای جایگزینی کارکنان بازنشسته و استفاده از تجارب نیروهای کیفی که در حال انجام خدمت هستند، دارید، اظهار داشت: در این زمینه معتقدم که نیروهای جوانی که به بدنه نیروی هوایی اضافه می شوند، نیروهای کیفی و قابل اتکایی هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطر نشان کرد: در کنار آنها نیز متخصصین پیشکسوت که انسانهایی خوشفکر و زحمتکش بوده و دوران دفاع مقدس را نیز پشت سرگذاشته اند وجود دارند. قبل از پیروزی انقلاب ، به دلایل خاص در یک برهه از زمان استخدامهای زیادی انجام شد و حالا که سی سال از آن زمان گذشته، کارکنان آن سالها در حال بازنشستگی هستند. البته نیروهای جوان کیفی ما جای خالی آنها را پر خواهند کرد و ما از نیروهای کیفی قدیمی که به وجود آنان نیاز است خواهیم خواست که در کنار جوان‌ها بمانند و تجربیات خود را به آنها منتقل کنند. در حال حاضر، تدبیری اندیشیده شده است مبنی بر اینکه جوانان در کنار افراد قدیمی، در قسمت‌های مختلف نیروی هوایی قرار داده شوند تا از تجربیات افراد قدیمی‌تر در کارهایشان استفاده کنند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: جوانان فارغ التحصیل در نیروی هوایی جوانهایی بسیار فکور و دارای پشتکار و لایق هستند که علم خود را با تجربه قدیمی ها تلفیق کرده و نتیجه و بازده خوبی از آن بدست خواهند آورد. همچنین برای جبران کمبود احتمالی نیرو از بحث خرید خدمت نیروهای کیفی بازنشسته یا خارج از بدنه نیروی هوایی نیز می توانیم استفاده کنیم. در ضمن از توانمندیهای صنعتی و علمی دانشگاههای خارج از ارتش نیز برای جبران کمبودهای احتمالی و افزایش سطح بهره وری در نیروی هوایی استفاده خواهیم کرد.
شاه‌صفی افزود: در این زمینه، یک مثلث علمی از کارکنان ورزیده و خوش فکر و مبتکر نیروی هوایی ، علم و دانش اساتید و دانشگاهها و ظرفیت صنعتی موجود در صنایع کشور بوجود آمده و الحمدلله امروز با استفاده از تعامل میان اضلاع این مثلث ما پیچیده ترین سامانه ها را در داخل خود نیرو طراحی کرده و از آنها در جهت اهداف عالی نیروی هوایی استفاده می کنیم.
این فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش در پایان سخنان خود با بیان اینکه دشمن در حال حاضر نگاه دزدانه به کشور دارد، گفت: در صورتی که آمادگی خود را حفظ نکرده و تساهل کنیم، دشمن کار خود را انجام خواهد داد، دشمنان پرواز هواپیماهای ما را زیرنظر دارند تا ببینند چه ماموریتهایی به آنها محول می‌شود.
فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: نشاندن هواپیماهای بیگانه وهواپیماهای دیگری که در یکی از یگانهای جنوبی ما نشست ،باعث شد حساب دیگری روی نیروی هوایی باز شود ،نیروی مسلح قوی باعث می‌شود انرژی هسته ای و سایر پروژه های بزرگ کشور به سرانجام برسد.نیروی هوایی ارتش با همسویی کامل با راهبرد دفاعی کشور از جمله تفکیک پدافند از آفند، در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده تر از هر زمان ممکن ، از اصول خود که دفاع از اسلام و تمامیت ارضی ایران است ، کوتاه نخواهد آمد وبا قدرت هرچه تمام تر از این اصول دفاع و حمایت می‌کند وما به عنوان بخشی ازنیروهای مسلح بدون توجه به شعارها و تهدیدات،بایستی از آمادگی کامل برخورداربوده تا بتوانیم با توانایی های تجهیزاتی و تاکتیکی خود در مقابل هر گونه تهدیدی که امنیت کشور را به خطر می انداز مقابله کنیم





      

ارتقای تجهیزات ارتش
رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش با اشاره به ارتقای تجهیزات نظامی 40 سال پیش به پیشرفته ترین فناوریهای روز به نمونه هایی از توانمندی نظامی- دفاعی کشور که منجر به جهش در دیگر بخشهای علمی و صنعتی کشور شده اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر آن شدیم که در مورد میزان تأثیر ابتکارات و خلاقیت های دوران دفاع مقدس بر پیشرفتهای علمی و صنعت دفاعی کشور- با توجه به تحریمهای همه جانبه ایران پس از انقلاب- گفتگویی با رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. امیر دریادار محمد صدری که از دانش آموختگان ممتاز ارتش در پیش از انقلاب و از فرماندهان برجسته و پیشکسوت نیروی دریایی در طول جنگ تحمیلی است بیش از 7 سال است مسئولیت اداره تحقیقات و جهادخودکفایی ارتش را بر عهده دارد.


هوانیروز ایران بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا است



امیر دریادار صدری در گفتگو با خبرنگار مهر در ابتدای سخنان خود به وضعیت تجهیزات نظامی و کارکنان ارتش پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب ارتشی داشتیم که با هدف خاصی با یکسری امکانات در کشور ایجاد شد. قرار بود این ارتش در مقابل بلوک شرق به عنوان ژاندارم منطقه بتواند 48 ساعت مقاومت کند تا نیروهای ناتو وارد منطقه شوند.

وی افزود: برای این منظور تمام ابزار و ادوات مورد نیاز را حامیان رژیم گذشته در اختیار ارتش نهادند. به طوری که هواپیماهای اف 14 که در سال 1974 میلادی در آمریکا به عنوان آخرین دستاورد تولید شد در سال 1975در اختیار ارتش ایران گذاشته می شود.


ارتقای تجهیزات نظامی 40 سال پیش به فناوریهای روز


رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش تصریح کرد: نه تنها هوانیروز ما بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا بوده و هم اکنون در منطقه چنین است بلکه نیروی دریایی ما در جنگ تحمیلی و هم اکنون در منطقه خلیج فارس حرف اول را می زند. به طوری که در حال حاضر ایران ناوچه هایی می سازد که پیش از انقلاب با مشارکت چندین کشور اروپایی و آمریکا ساخته و به ایران فروخته می شد.

وی با اشاره به وجود انواع هواپیماهای شرقی و غربی در ارتش از پیش از انقلاب تا کنون تأکید کرد: قبل از انقلاب برای راهبری این تجهیزات 60 هزار مستشار خارجی در ایران وجود داشته که با پیروزی انقلاب همه این افراد از ایران خارج می شوند و تجهیزات هوایی، دریایی و زمینی پیشرفته بر جای می ماند که در خیلی از موارد مستندات آن نیز وجود نداشت تا برای اشکال یابی، تعویض و طراحی قطعه از آن استفاده کنیم اما نیروی انسانی آموزش دیده و متعهد این تجهیزات را در خدمت انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی به کار گرفت.

امیر صدری ضمن اشاره به حمایت اطلاعاتی و نظامی کشورهای غربی و عربی از عراق در طول جنگ تحمیلی بر توان بالای نظامی- دفاعی ایران تأکید کرد و گفت: با شروع جنگ فقط در حوزه های هوایی، دریایی و زمینی توان داشتیم که امروز توانمان با حوزه زیر سطح و هوا فضا به 5 حوزه افزایش پیدا کرده و دستاوردهای این حوزه ها را تسری داده ایم.

وی افزود: ما از کار کوچک و عهده دار شدن امور تعمیر و نگهداری و راه اندازی اقلام عمده نظامی که بی نهایت گسترده بود شروع کردیم و آنها را در زمان جنگ به کار گرفته رفع اشکال کردیم و قطعات را به روش علمی طراحی و ساختیم الان به جایی رسیدیم که هواپیما و زیر دریایی تولید می کنیم در حالی که تا 20 سال پیش چنین امکانی نداشتیم.

امیر صدری ضمن تأکید بر ارتقای تجهیزات دهه 60 به فناوری های پیشرفته روز گفت: بحمدالله در یک حرکت هم افزا با کمک مراکز علمی و تعاملاتی که با صنعت داشتیم به توانمندیهای ویژه ای دست پیدا کرده ایم. این همکاری باعث رشد و پویایی دانشگاهها و صنایع شده است چرا که دانش دانشگاههای ما یک فاصله صد ساله با دنیا دارند اما آنچه که در اختیار ما بوده فاصله کمتری با دنیا داشته است.


قادریم هر نوع سلاحی را که نیاز باشد طراحی و تولید کنیم


وی حرکت علمی و صنعت دفاعی کشور را درجهت اثبات"ما می توانیم" خواند و افزود: برای دفاع خودمان به شکلی که تاکتیک و استراتژی نظام دفاعی کشور اعلام می شود با استفاده از توان مراکز علمی و صنایع دفاعی مان و محققان نیروهای مسلح قادریم هر نوع سلاحی را که نیاز باشد طراحی و تولید کنیم.

امیر صدری ضمن اشاره به مصادیق متعددی از ابتکارات و خلاقیت های نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، نصب موشک پدافندی بر روی هواپیما و انحراف سامانه های تهاجمی دشمن با استفاده از سامانه "چف" را از جمله این ابتکارات خواند و گفت: یک موشک زمین پایه که روی یک ایستگاه ثابت زمینی است بر روی پیشرفته ترین هواپیما قرار دادیم و علیه اهداف هوایی استفاده کردیم که این را متخصصین می دانند یعنی چه.

وی افزود: یکی دیگر از ابتکارات، انحراف موشکهای پیشرفته دریایی است که کشورهای حامی صدام در اختیار این رژیم بعثی قرار دادند. با استفاده از سامانه چف و یکسری از اهداف کاذب تعداد کثیری از موشکهایی که دقت اصابت آن نزدیک صد در صد است منحرف شد.سیستمهای چف الیاف و براده های آلومینیوم فشرده شده ای است که در پرتابه قرار می گیرد و نقش واحدهای شناور و پروازی را برای حسگرهای رادار شبیه سازی می کند.


تشکیل کنسرسیوم بین کشورهای اسلامی در جهت آموزش، تحقیقات و تولیدات دفاعی



رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش یکی از موانع معرفی دستاوردهای نظامی-دفاعی کشور را اطلاعات طبقه بندی شده خواند و در عین حال از معرفی برخی از دستاوردها در مجلات تخصصی غربی خبر داد و گفت: بخشی از این توانمندیها به صورت تولید در نمایشگاههای دفاعی که در سه نقطه دنیا برگزار می شود معرفی و یا در بازارهای بین المللی ارائه می شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه تمرکز اصلی ما بر تأمین نیازهای اولویت دار نیروهای مسلح است افزود: هر چند که گام بعدی ما این خواهد بود که یک سهمی در بازارهای بین المللی داشته باشیم ضمن اینکه بخشی از تولیدات صنایع دفاعی ما تولیدات دو منظوره هستند که هم کاربرد نظامی و هم کاربردهای صنایع عمومی دارند.

امیرصدری با بیان اینکه ایران در حوزه دفاع کاملا مستقل و خودکفاست از پیشنهاد ایران جهت تشکیل کنسرسیوم بین کشورهای اسلامی در جهت آموزش، تحقیقات و تولید در حوزه دفاعی خبر داد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر از این تولیدات دفاعی در حوزه دستاوردهای بومی تعریف می شود گفت: بومی به این معنی است که سامانه ای را طراحی کنید و اجزاء آن را می توان بر اساس توجیه اقتصادی از منابع داخلی و یا خارجی تأمین کرد. امروز در بخش صنایع دفاعی زیر ساخت ایجاد شده و وقتی می گوییم موشک X را با بردN کیلومتر می سازیم واقعا در کشور خط تولید آن ایجاد شده که این تغییر رویکرد است.


تعامل نیروهای مسلح با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور نهادینه شده است



امیر صدری با اشاره بر نهادینه شدن تعامل و همکاری نیروهای مسلح با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور تصریح کرد: ما با قطب بندی دانشگاهها در سه حوزه هوا-فضا، برق- الکترونیک و مواد از توان تمام دانشگاهها استفاده می کنیم و این تعاملات باعث شده که دانشگاهها نیز با آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه آشنا شوند.

وی با تأکید بر کاربردی کردن علوم تصریح کرد: آنچه که از ما مطالبه می شود این است که علم به تنهایی کافی نیست بلکه علم را به فناوری، فناوری را به تولید، تولید را به توسعه صنعتی وصل کنیم. اینها منابع قدرت هستند. الان در بخش دفاع متخصصینی داریم که از بهترین اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند و شاید بتوان آنها را از برترینهای دنیا خواند که در ساخت هواپیمای صاعقه نیز با ما همکاری داشتند.

وی با تأکید بر مشارکت نخبگان کشور در دستگاه تحقیقاتی بر جذب نخبگان مشمول خدمت سربازی اشاره کرد که با اجرای پروژه خدمت نظام وظیفه آنها یکساله می شود.


طرح ژنریک سازی سامانه ها و زیر سامانه ها در ارتش دنبال می شود



رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش تعداد متخصصین ایرانی در حوزه زیرسطحی را شگفت انگیز خواند و گفت: تا دو دهه پیش از این حوزه چیزی نمی دانستیم در حالی که اکنون سیستمهایی را طراحی کرده و می سازیم. یک مجموعه ای که قبلا کاملا وابسته بوده الان به جایی رسیده که قطعات را جایگزین و به روز کرده و قابلیتها را افزایش می دهد و برای اینکه تولیدات توجیه اقتصادی داشته باشد به دیگر امور نیز تسری داده می شود.

امیر صدری بر بهره مندی نیروهای مسلح از فناوریهای نوین تأکید کرد و گفت: نانو، هوش مصنوعی، فناوریهای زیستی(بایو)،ICT، علوم شناختی، شبیه سازی و... از نیازمندیهای این عصر است که به خوبی در آن سرمایه گذاری شده است. یکی از موضوعات آموزش ما تأمین شبیه سازهای مورد نیاز است که بخش عمده آن در کشور تأمین شده و مطلقا نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست که شبیه ساز بالگرد 206 که برای نخستین بار در ایران طراحی و ساخته شد نمونه ای از آن است.

وی با اشاره به اینکه هر وقت در هر حوزه ای به دستاوردی رسیدیم همان کسانی که دم از تحریم می زدند خودشان به سمت ما می آیند افزود: ترسشان در این است که هر چه بر ما سخت تر بگیرند ما بالاخره به جلو پیش می رویم.


متناسب با نیاز روز قابلیت های مان را افزایش می دهیم


امیر صدری با اشاره به دستاوردهای بی شمار نیروهای مسلح در صنعت دریایی کشور بر حضور قدرتمند و توانمند نیروی دریایی در آبهای دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان تأکید کرد و گفت: ما متناسب با نیاز و الویت پروژه هایی در دست اجرا داریم و در حوزه ساخت شناوهای مورد نیاز و تجهیزات زیر سطحی کاملا موفق بوده و ابزار مورد نیاز امنیت دریایی در منطقه را در اختیار داریم و متناسب با نیاز روز قابلیتهایمان را افزایش می دهیم.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش در خصوص میزان بودجه دفاعی کشور در مقایسه با دیگر کشورها با توجه به شرایط خاص منطقه خاورمیانه و تهدیدات خارجی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آنچه حرف اول و آخر را می زند نیروی انسانی متعهد و ولایت مدار است کما اینکه در دوران دفاع مقدس هم تلفیقی از این نیروی انسانی با انگیزه و تجهیزات موجود در آن زمان، آن حماسه جاویدان را خلق کرد.


استراتژی ایران دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است



وی با مقایسه بودجه بالای رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی با درآمدهای نفتی ایران که از عمده ترین منابع تأمین هزینه های کشور از جمله اقلام دفاعی بود نتایج شگفت انگیز آن دوران را یادآور شد و بودجه های کلان را در مباحث نظامی و دفاعی کشور به تنهایی تعیین کننده ندانست و گفت: ما به دنبال مسابقه تسلیحاتی با کسی نیستیم که به مقایسه بودجه ایران با دیگر کشورها بپردازیم. تجهیزات و اقلام دفاعی زمانی کارساز است که انسانی با انگیزه برای مقابله با دشمن آن را به کار ببرد.

امیر دریادار صدری افزود: تأکیدات فرمانده معظم کل قوا بر این است که ما باید تولید علم کنیم. این نهضت نرم افزاری و شکستن مرزهای دانش، قدرت اقتصادی و سیاسی به ارمغان می آورد. همه اقتدار ما به اقتدار علمی ما بستگی دارد که این مسئله به جدیت دنبال می شود.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش بر توسعه کمی و کیفی زیرساختها تأکید کرد و طرح تحول در ارتش، توسعه منابع انسانی، اطلاع رسانی، اصلاح ساختاری، ایجاد زیرساختها، اصلاح فرایندهای تحقیقاتی، جذب نخبگان، نظام رتبه بندی و ارتقای نخبگان، نهادینه کردن ارتباط با دانشگاه و صنعت را از جمله مؤلفه های جدی خواند که در ارتش دنبال می شود.

این فرمانده برجسته ارتش به فرازی از سخنان حضرت امام(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد خودکفایی اشاره کرد و آن را انگیزه نیروهای مسلح در پیشرفتهای صنایع دفاعی کشور خواند و گفت: ما از صنایع داخلی برای تأمین نیازهای دفاعی استفاده می کنیم.

امیر دریادار محمد صدری با بیان اینکه ما بر روی پای خود ایستاده ایم و باید در دنیا مرجع شویم تأکید کرد: ما نسلی هستیم که جنگ را پیش بردیم و این در حالی است که عقب افتادگی و خیانتهای 500 سال گذشته را نیز از ما مطالبه می کنند چون می دانند اگر کاری شود از سوی همین نسل است و این فاصله باید کم شود و این ظرفیت و اراده هم وجود دارد.

رئیس اداره تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش در پایان با اشاره به بخشهایی از سخنان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به جوانان نخبه ازعدم توجه و معرفی استعدادهای جوانان ایرانی توسط رسانه ملی به شدت انتقاد و بر هدایت الگوی ذهنی حاکم در جامعه به سمت مسائل علمی جهت ایجاد انگیزه در جوانان تأکید کرد.




      

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری " یونایتد پرس " باربیج در ادامه افزود : اسراییل با در اختیار داشتن این هواپیمای جنگنده هیچ نگرانی از استقرار سامانه ضد هوایی اس 300 در ایران نخواهد داشت و می تواند به راحتی به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی داشته باشد.
این کارشناس آمریکایی که خود طراح توسعه دهنده هواپیمای اف 35 است ، افزود که اساسا جت جنگنده آذرخش اف 35 تولید شده در این کمپانی ، برای بی اثر کردن سامانه ضد هوایی اس 300 روسی طراحی شده است.
وی توضیح داد: تمامی عملیات های شبیه سازی شده کامپیوتری انجام شده از این جنگنده جدید موفقیت آمیز بوده و در تمامی این آزمایش ها جنگنده آذرخش اف 35 توانسته است به راحتی سامانه اس 300 روسی را بی اثر کند.
سامانه ضد هوایی اس 300 روسی یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی موجود در جهان است که رادار آن قابلیت تعقیب و مانیتور 100 هدف را دارد و این سامانه می تواند همزمان 12 هدف را در شعاع عملیاتی 200 کیلومتری و در ارتفاع 27 کیلومتری از سطح زمین مورد اصابت قرار دهد.
از سال 2005 تا کنون گهگاه اخباری مبنی بر فروش این سامانه ضد هوایی روسیه به ایران منتشر می شود اما در هر بار مقامات سیاسی و نظامی روسیه ضمن تایید فروش این سامانه ضد هوایی به ایران ، تحویل نهایی و قطعی آن به ایران را تکذیب می کنند.
یک ماه پیش و همزمان با اعلام تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران از سوی" اسماعیل کوثری " نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ،جنجالی رسانه ای به پا خواست و مقامات آمریکایی از روس ها در این باره توضیح خواستند.
پس ازاعتراض آمریکا و اسراییل به روسیه ،مسکو هر گونه تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران را تکذیب کرد.
واشنگتن و تل آویو مخالف فروش اس 300 روسی به ایران هستند و ادعا می کنند که این سامانه برای محافظت از برنامه های هسته ای ایران استفاده خواهد شد که از دید آنها غیر صلح آمیز بوده و برای ساخت سلاح هسته ای است.
در 4 ماه گذشته اسراییل دو هیئت را برای مذاکره با مقامات روسیه و منصرف ساختن آنها از تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 به ایران،عازم مسکو کرده است که آخرین بار آن همزمان با اعلام تحویل این سامانه نظامی به ایران در ماه گذشته میلادی بود.
با توجه به اینکه اسراییلی ها ادعا می کنند که ایران تا یک سال دیگر قادر خواهد بود تا اولین بمب اتم خود را تولید کند،نگرانی محافل سیاسی و نظامی این رژیم از تحویل و استقرار سریع این سامانه ضد هوایی روسی به ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
مقامات نظامی روسی می گویند که کار استقرار سامانه اس 300 در ایران بیش از یک سال زمان می برد.
این در حالی است که مقامات آمریکایی نیز به همتایان اسراییلی خود اعلام کرده اند که هواپیماهای اف 35 را قادرند در فاصله سال های 2011 تا 2013 در اختیار اسراییل قرار دهند.
بنابراین شکاف دو ساله میان تجهیز احتمالی ایران به سامانه اس 300 تا زمان تحویل هواپیماهای اف 35 آمریکا به اسراییل مقامات اسراییل را واداشته تا به هر نحو ممکن جلوی تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 را به ایران بگیرند.
در این راستا در جریان سفر ماه گذشته یک هیئت نظامی اسراییل به روسیه ،این هیئت پیشنهادات اغوا کننده ای درباره فروش هواپیماهای فوق مدرن و بدون سرنشین جاسوسی به روسیه داده است و شرط تحویل این هواپیماهای جاسوسی به روسیه را عدم تحویل سامانه اس 300 به ایران ذکر کرده اند.
این پیشنهاد اسراییل با استقبال روسیه مواجه شده است اما برخی مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا از پیشنهاد فروش هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل به روسیه،اعلام نگرانی کرده اند.چرا که معتقدند فروش این هواپیماهای جاسوسی اسراییل به روسیه ممکن است برخی از ابعاد و زوایای پروژه های محرمانه نظامی آمریکا را در اختیار روسیه قرار دهد.





      

سامانه پدافند هوایی ساخت ایران دهه فجر عملیاتی می‌شود

 گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این سامانه که به دست متخصصان متعهد داخلی طراحی و ساخته شده است، در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری می رسد.
وی این اقدام را گام بلندی در زمینه بومی سازی پدافند هوایی با هدف ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران دانست و ارائه جزئیات بیشتر را به ایام دهه فجر موکول کرد.





      

 





      

نام:UTG 96 AWP

قیمت(جهانی):4750 دلار

ساخت:انگلیس

کالیبر: .338 لاپوا مگنوم

خشاب : 10 گلوله ای

وزن: 6 کیلوگرم

وزن مرمی:16.2 گرم

سرعت گلوله: 3000 فوت /ثانیه

انرژی وارد کننده مرمی: 7000 ژول (وحشتناکه!!!)

باید ذکر کنم که ایناسلحه نیمه اتوماتیکه و فقط به درد تک تیراندازی میخوره.
1-سرعت گلوله ی ژ3 2800 فوت بر ثانیست اما گلوله ی این سلاح 3000 فوت بر ثانیه.
2-انرژی وارد کننده ی مرمی ژ3 معادله با 2200 ژول اما گلوله ی این سلاح 7000 ژول انرژی وارد میکنه.
3-وزن مرمی گلوله ی ژ3 8 گرمه اما وزن مرمی گلوله ی این سلاح 16.2 گرمه.

سلاح(ام 107)

 


تفنگ تک تیراندازی M-24  ارتش آمریکا

کالیبر ............... 62/7
برد موثر............. 800 متر

اسلحه تک تیر اندازی M-82 ( نیمه سنگین)
کالیبر ...................... 7/12 میلیمتر
برد مفید................... 1850 متر


اسلحه تک تیر انداز سنگین XM-109  (توپ دستی)
کالیبر ................... 25 میلیمتر
برد موثر.................. 2000 متر





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی