سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

هواپیمای F-14 Tomcat بیشتر به دلیل سیستم تسلیحاتی و راداری اش بسیار مشهور است. به طوری که سیستم راداری با قدرت رادار به کار رفته در هواپیمای تامکت در زمینه تعداد هدف در یک زمان، در هیج هواپیمای دیگری یافت نشده است. این رادار در حقیقت برای هدایت و کنترل موشک های قدرتمند فینیکس به وجود آمد. ترکیب چنین سیستم راداری مقتدری با سامانه تسلحاتی AIM-54 Phoenix به تامکت امکان این را می داد که به راحتی از ناو هواپیمابر حامل آن دور شود، بدون آن که برای آن ترسی از وجود دشمن نهفته باشد. با این سیستم راداری تامکت القابی چون Mini AWACS نیز پیدا کرد و حتی در نیروی هوایی کشورمان، این جنگنده بارها در نقش شناسایی جنگنده ها به عنوان هواپیمای پیش اخطار در معیت فانتوم ها بدون هیچ اسلحه ای پرواز کرده است.
در مقاله زیر به تحلیل چگونگی طراحی AN/AWG-9 و خصوصیات آن خواهیم پرداخت:
AN/AWG-9 طرحی انقلابی برای زمان خود بود. قبل از معرفی این سیستم راداری، خدمه پروازی هواپیما های جنگنده می بایست انبوهی از سیگنال های برگشت خورده را که بر روی سکوپ رادار خودنمایی می کرد، از هم تمیز داده و هدف اصلی را کشف می کردند. AN/AWG-9 از نخستین سیستم های راداری بود که مجهز به یک پردازنده سیگنال مستقل برای ف_*ل_ن*__ر اطلاعات برگشتی و شناسایی دقیق هدف بود. چنین سیستمی به دستیابی خدمه به تصویری بسیار واضح تر از آنچه آسمان می گذشت، کمک بسیاری می کرد.
سیستم کلی AN/AWG-9 متشکل از دو قسمت تامین برق، سه قسمت کامپیوتر همه منظوره، پنج پردازنده سیگنال، چهار بخش کنترل رادار، سه قسمت فرستنده، سه بخش هدایت موشک، پنج یونیت مرتبط با دستگاه های نمایش دهنده رادار در کاکپیت و آنتن رادار است.
آنتن این رادار به شکل دایره ای توری شکل است که قطری در حدود یک متر دارد. قسمت های IFF یا تشخیص دوست از دشمن در جلوی این آنتن که به صورت دو ردیفی است به خوبی مشاهده می شود. قدرت خروجی رادار AN/AWG-9 در حدود 10 کیلووات است.
قسمت فرستنده این رادار می تواند امواج ادامه دار یا CW، امواج پالسی و امواج پالس دوپلر PD را تولید نماید. مزیت اینکه AN/AWG-9 مجهز به پردازنده سیگنال است غیر از ارائه تصویری واضح از اوضاع بیرون هواپیما، می تواند در قابلیت Look Down-Shoot Down یا نگاه به پایین- شلیک به پایین نیز در نظر گرفته شود. وجود پردازنده سیگنال به رادار کمک می کند که به راحتی امواج بازگشتی حاصل از برخورد با زمین را از امواج حاصل از برگشت از یک هواپیما تمیز داده و بدین ترتیب، با نگاه به پایین قادر به جستجو و اسکن فضای زیر هواپیما و ارتفاعات پایین تر نیز باشد که این مسئله در هواپیماهای رهگیر بسیار حائز اهمیت است.
ویژگی نگاه به پایین برای شناسایی موشک های ضد کشتی ملقب به Sea-Skimming که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند نیز بسیار موثر می نماید. سیستم راداری AN/AWG-9 قادر به تشخیص اهداف در ارتفاعات بسیار پایین، حتی در ارتفاع بیست متری و هدف هایی در ارتفاعات بسیار بالا مانند ارتفاع بیست و پنج کیلومتری است.
در حالت عادی و شرایط بهینه، برد این رادار به 340 کیلومتر می رسد که گفته می شود قدرت رادار AN/AWG-9 بسیار فرارتر از این مقادیر بوده و به حدود 700 کیلومتر می رسد و برد کم عملیاتی آن به دلیل محدودیت دید آنتن رادار در فضای مخروطی کوچک جلوی هواپیماست.

  تکنسینی در حال تست رادار AN/AWG-9

بزرگترین و قابل توجه ترین توانایی رادار AN/AWG-9 در تشخیص همزمان تعداد 24 عدد هدف پرنده در سرعت ها و ارتفاعات مختلف است که البته، تامکت با کمک چنین راداری می تواند شش عدد از این بیست و چهار هدف را درگیر کرده و دریک زمان به همه آن ها با موشک های فینیکس حمله ور شود.
شرکت هیوز در سال های اولیه تولید و تست موشک فینیکس دست به آزمایش مشابهی زد. در این تست، شش هدف پرنده یا درون، که چند فروند از آنان نقش جنگنده های دشمن و چند عدد دیگر نقش هواپیماهای بمب افکن دشمن را ایفا می کردند به پرواز درآمدند. رادار F-14 به به راحتی هر شش هدف را که با سرعت های مختلف زیر صوت و بالای صوت پرواز می کردند شناسایی نمود و موشک های فینیکس را در یک زمان روانه اهداف کرد.
از شش موشک فینیکس، چهار فروند آن ها به اهداف برخورد کرده هدف ها را با کلاهک جنگی خود به طور کامل نابود کردند. دلیل عدم برخورد موشک فینیکس به اهداف دیگر چنان بیان شد که در یکی از شلیک ها اشکالی برای موشک فینیکس پیش آمده بود که مانع از برخورد شد و در مورد دیگر اعلام شد که عدم برخورد به دلیل استفاده از هدف پرنده یا Drone بوده است که امواج راداری را نمی توانسته به خوبی منعکس نماید و اگر در شرایط واقعی هواپیمایی واقعی به پرواز در آمده بود، به طور قطع موشک بدان برخورد می کرد.
مانند بسیاری از رادارهای امروز، AN/AWG-9 نیز به حالت TWS-Track While Scan مجهز است. در این حالت رادار برای هر هدف فایل مشخصی در کامپیوتر درونی ایجاد می کند که این فایل حاوی فاصله هدف تا هواپیما و موقعیت آن است. هر لحظه که رادار امواج جدیدی از سوی هدف دریافت کند، رادار آن را با اطلاعات قبلی مقایسه کرده و در صورت مشاهده تغییر فایل مربوط بدان هدف را Update و به روز رسانی خواهد کرد. این خاصیت به رادار کمک می کند که تنها قفل کردن آن متوجه یک هدف نباشد و رادار به راحتی بتواند اهداف دیگر را نیز در یک زمان اسکن نماید.


روشی مشابه به رادار کمک می کند که چندین موشک فینیکس شلیک شده را به درستی با انتقال فایل های حاوی اطلاعات هدف به آن ها هدایت کند. همچنین، رادار AN/AWG-9 قادر است که با توجه به اطلاعاتی که گردآوری کرده، خطرناک ترین و تهدیدآمیز ترین هدفها را شناسایی کرده و موشک ها را ابتداً به سمت آن ها شلیک نماید.
همین ویژگی جالب به بقاپذیری بیشتر هواپیمای لانچر یا شلیک کننده در یک محیط جنگی پرخطر کمک زیادی می نماید. حالت های دیگری نیز وجود دارد که خلبان را در هدف گیری مقابل هواپیماهای مهاجم یاری می نماید. حالت جستجوی پالس دوپلر یا PDS اطلاعاتی از قبیل فاصله تا هدف و سمت آن را برای خلبان فراهم می کند.
حالت دیگری نیز برای یافتن اطلاعات فاصله تا هدف وجود دارد که بدان RWS نیز می گویند. در این حالت رادار با تولید امواجی با فرکانس بسیار بالا، می تواند نرخ تغییر فاصله و زمانی که طی آن هدف به یک میزان مشخص به هواپیما نزدیک می شود را نیز پیدا کرده و به این شکل داده های دقیقی از موقعیت هدف را به خلبان گزارش می کند. حالت Pulse Doppler Single Target Track یا PDSTT نیز برای مواقعی به کمک خلبان می آید که هدف او در حال انجام مانورهای شدید بوده و به وسیله حالت اسکن عادی قابل تراک کردن نباشد. در این حالت اگرچه رادار تنها بر روی یک هدف قفل است، اما تعقیب هدف در چنین شرایطی بسیار قابل اعتماد بوده و امکان گم کردن هدف بسیار کم است. همچنین در این حالت سیستم JAT یا Jam Angle Track نیز فعال می باشد که برای تعقیب هدف هایی که از سیستم های اخلالگر الکترونیکی ECM استفاده می کنند کاربرد گسترده ای دارد.
رادار AN/AWG-9 دارای فرستنده امواج دنباله دار نیز هست چرا که موشک AIM-7 Sparrow به دلیل سیستم هومینگ نیمه فعالش برای هدایت نیاز به چنین امواجی دارد. حالت Vertical Scan Lock-on یا VSL نیز برای نبرد های نزدیک بسیار کار آمد است. در این حالت جستجو، می تواند به صورت عمودی چهل درجه از فضای مقابل هواپیما را اسکن نماید. در دورزدن های سریع که در نبرد های داگفایت به وجود می آید، هواپیما تقریباً به حالت گردش روی یک بال در می آید که در چنین شرایطی، اسکن VSL می تواند تمام فضای جلوی هواپیما را برای قفل کردن روی هدفی که در نزدیکی هواپیما قرار دارد پوشش دهد. حالت Pilot Rapid Location یا PRL هم یک حالت قفل راداری است.

در این حالت، خلبان روی صفحه HUD محدودی ای دایره ای شکل را می بیند که این محدوده در حقیقت همان محدود امواج رادار هستند. برای هدف گیری و قفل روی هدف، خلبان باید هواپیمای هدف را به صورت بصری درون این دایره به اصطلاح گیر بیندازد، یعنی هواپیما را به سمتی که هدف در آن قرار دارد متمایل کند.
این حالت در نبرد های نزدیک که هواپیمای دشمن به طور چشمی قابل روئیت است کاربرد زیادی دارد. حالت دیگری نیز برای رادار توانای AN/AWG-9 وجود دارد که به Infra Red Search and Track یا IRST مشهور است. در این حالت خلبان رادار را خاموش می کند و به کمک سیستم جستجوی مادون قرمز به دنبال رد حرارتی گرمای موتورهای هواپیماهای دشمن می گردد. مزیت این حالت این است که چون رادار خاموش است و هیچ موجی منتشر نمی شود، هیچگاه خلبان دشمن نمی تواند پی به وجود هواپیمای خودی پی ببرد. در صورت یافتن امواج مادون قرمز حرارتی هواپیمای دشمن، رادار به صورت اتوماتیک روشن شده و روی هدف قفل می گردد و در این حالت، خلبان می تواند قبل از اینکه دشمن قادر به انجام کاری باشد، موشک خود را روانه هدف کند.

یاداشت تکمیلی مطلب رادار بسیار قدرتمند AN/AWG-9 اف-14 تامکت

رادار  AN/AWG-9 سیستم کنترل سلاح یک جنگند هایی هست که می تواند به طور همزمان بیش از 24 هدف را رهگیری کند  و نیز 6 موشک به سمت اهداف در همان زمان شلیک کند.
رادار به کنترل موشک هوا به هوای AIM-5A  فونیکس  توسعه داده شد. AWG-9  می تواند علاوه بر موشک های AIM-7 اسپرو  و AIM-9 سایدویندر موشک AIM-120  آمرام را نیز به کار برد.همچنین این رادار, به خوبی با توپ 20mm گاتلینگ F14 ها  همخوانی دارد.فرستنده آن می تواند امواج موج پیوسته CW/  پالس و پالس داپلر را تولید کند
رادار AWG-9  می تواند  اهدافی را در ارتفاع  کمتر از  15 متر  و تا بیش از 24.384 کیلومتر در فاصله 213 کیلومتری با پهنای عرض 287 کیلومتر در جلو آشکار سازی کند.
سیستم  26 واحد پاور دارد که شامل 3 یونیت برای کامپیوتر دیجیتال اصلی مورد نظر, 2 منبع تغذیه, 4 یونیت رادار و آنتن, 5 واحد برای پردازشگر سیگنال, 3 یونیت قدرت فرستنده,  3 یونیت رزرو موشک و 5 قسمت دیگر برای نشان دهنده کاکپیت.
آنتن آرایه ایی دو وجهی چاک دار این رادار 914 میلیمتر قطر دارد.رادار AWG-9 برای تشخیص  دوست از دشمن  یا همان سیستم IFF دارای 2 ردیف از 6 دوقطبی آرایه ایی  (آرایش داده شده) است.

پویش محل تصویر به صورت خط های  نواری است. منطقه تحت جستجو به صورت قسمت های افقی تقسیم بندی میشود, تعدادی از قسمت ها به عنوان نقشه خاص توصیف می شوند( به عنوان مثال,یک نقشه 4 نواره که از پایین به بالا شماره گذاری شده اند, می تواند به ترتیب 1-2-3-4  اسکن شود)یک جاروب وسیع( توسط رادار) که میدان دید رادار است, 13 ثانیه طول خواهد کشید و یک پهنه وسیع 170 درجه ایی به 8 خط تقسیم می شود , هر یک خط 10 درجه را جاروب میکند.رادارAWG-9  همچنین می تواند پویش و جستجو را در الگو های 2 و 4 خطه انجام دهد. حدود گردش متوسط( آزیموت) رادارAWG-9 ,  20 و 40 درجه است.
دو موج متحرک فرستنده لامپی به آنت نیرو و انرزی می دهند:
یکی  موج پیوسته CW   بکار رفته که کارش نمایاندن یک هدف برای حسگر داخلی موشک نیمه فعال راداری(SAR ) اسپرو هست و دیگری TWT  است,  که کارش تهیه کردن یکی از دو پالس قراردادی و یا  امواج پالس داپلر (رفت و برگشتی ) است. این موج می تواند  در 1 یا چندین حالت عمل کند.
شیوه های پالس شامل :
PS ( پالس سرچ) و PSTT یا رهگیری یک هدف هست.
شیوه ها و یا مد های حالت پالس داپلر( امواج رفت و برگشتی ) نیز شامل به شرح زیر است:
PDS جستجوی با امواج پالس داپلر // این شیوه جهت شناختن فاصله و جهت هدف  است.
RWS یا تشخیص فاصله در هنگام پویش( جستجو)//  به کار بردن یک پالس فرکانس بالا PRF که یه فاصله از هدف را به خوبی  حالت PDS تولید میکند.
PDSTT یا رهگیری یک هدف//  که برای اندازه گیری سرعت و بستن زاویه رهگیری است.
TWS رهگیری حین جستجو//  برای هدفگیری موشک فونیکس در مورد بالاتر از 24 هدف  به طور همزمان با 2 خط و 40 درجه و یا 4 خط و 20 درجه از نقشه.شگرد های فنی در تسهیم بندی زمان اجازه همزمان هدایت نیمه جهت دار از 6 موشک فونیکس در یک مرتبه را به  علیه 6 هدف مختلف  میدهد.
تولید کامل سیستم AWG-9 در آگوست 1988  یعنی در 22 سال پیش پایان پذیرفت.  رادار های ذخیره یا یدکی هم در 1989 تمام شدند.
کارخانه سازنده ,کمپانی گروره سیستم های راداری هواپیمایی هیـــــوز,  , El Segundo, Caliبودند.
مشخصات فنی رادار پر قدرت AN/AWG-9
کشور سازه: ایلات متحده امــــــریکا USA  
وزن: 590 کیلوگرم
ظرفیت: 0.79 cu m
پالس جستجو: 63 ناتیکال مایل برابر117 کیلومتر
PSTT یا پالس رهگیری تک هدف: 91 کیلومتر
PDS  یا  مد جستجوی پالس داپلر از یک هدفی با اندازه 5 سانتی مترمربع: 213 کیلومتر
RWS و TWS : برابر 167 کیلومتر
VSL و PRL :برابر 9 کیلومتر
برد موج پیوسته روشن کننده  برای موشک اسپـــــــــــارو: برابر 70 کیلومتر


< type=text/java src="./styles/subsilver2/template/prime_multi_quote.js">




      

در شلوغی های گذشته و اغتشاشات به وجود آمده توسط ضد انقلابیون و مشکلات به وجود آمده توسط آنان در بعضی موارد دیده میشد که بعضی از نیروهای ضد شورش نکته های خیلی کوچک اما کلیدی را رعایت نمیکردند که بیشتر این مشکل بیشتر در برادران بسیجی کم تجربه دیده میشد.

 اما ما با توجه به این مطلب لازم دونستیم تا بعضی موارد کوچک که از لحاظ حفاظتی مشکل ندارد اما در عین حال مهم میباشد و همچنین یک سری نکات جدید و مهم در بحث اغتشاشات در این قسمت مطرح کنیم.

 همچنین از دوستانی که در این زمینه میتوانند ما را یاری کنند دعوت به همکاری مینماییم.

 یکی از موارد کلیدی در کنترل اغتشاشات عملیات روانی میباشد که مهم ترین رکن کنترل اغتشاش میباشد. نیاز به توضیح نیست اما چند نمونه را مثال میزنیم

     1. زیاد بودن نیروهای ضد شورش و نظم آنها

     2. ایجاد صدا های یک نواخت و وحشت آور مانند کوبیدن باتوم به سپر و یا کوپیدن پوتین به زمین

     3. استفاده از لباس های یکنواخت و وحشت آور مثلا پلنگی پررنگ همراه با تجهیزات لازمه (بعدا توضیح داده میشه)

     4. هجوم های هماهنگ بطرف اغتشاش کننده ها

     5. ایجاد سر و صدا توسط خودرو های موجود

     6. استفاده از بلندگو های دستی!

 یکی از عوامل دیگه در کنترل اغتشاش عدم تحریک بی مورد اغتشاش کننده ها میباشد.

     1. بطور مثال نباید یک نفر از اغتشاش کننده ها رو جلوی خودشون بگیری تا جایی که جا داره بزنی!

     2. هجوم های بی مورد به طرف اغتشاش کننده ها

و هر چیز دیگری که باعث تحریک میشه

همیشه سعی کنید لوازم محافظ کامل در صورت موجود بودن استفاده کنید ، اما در صورت نبود لوازم سعی کنید از کلاه محافظ همراه با گارد پوشاننده گردن و صورت استفاده کنید.همچنین سپر یادتون نره در صورت امکان از سپر متوسط استفاده کنید (جهت قدرت مانور بهتر)

 یک موردی من در اغتشاشات گذشته دیدم که صدا و سیما هم زحمت کشید یک چند هزار باری نشون داد!!! این بود که با این وجود که این همه مربیان آموزش توصیه میکنند که با آرایش و نظم و با دستور فرمانده تیم یا گروهان یا ... حرکت کنید و ایمنی رعایت بشه اما دیده میشد یک بسیجی فکر کنم از جون گذشته!!!! یک تنه با یک باتون میرفت تو جمعیت کتکشو میخورد !!!! و بعد بزور میآمد بیرون . این جور کارا هیچ نتیجه ای که نداره هیچ همون طور که گفتم باعث تحریک میشه و باعث نشان دادن موضع ضعف خودتون . البته یک نتیجه خوب داره !!! و اون هم اینکه اگه زنده بمونی بدنت آببندی میشه!!!!!

 اون مورد را هم دیدید که یک بسیجی با یک موتور 125 میره از آخر به قلط کردم !!! راضی میشه و بعد از خوردن مشت و لگد موتورشو میزاره و فرار میکنه.

 اما نکاتی در مورد هجوم :

 اولا همون طور که گفتم داشتن آرایش مخصوص که بنا بر دستور فرمانده تیم داده میشه و حفظ نظم و هماهنگی در آن آرایش خود یکی از عوامل عملیات روانی هست همچنین حفظ اقتدار نیز باعث جزو موارد مهم هست به هیچ عنوان سعی نکنید با اغتشاشگر ها ارتباط کلامی داشته باشید . بطور مثال نباید اغتشاش گر را سرزنش ، فحش داد یا هر چیز دیگری صحبت کردن نامیده میشه .

 استفاده از تجهیزات :

 همان طور گفته شد حتما با آرایش پیش بروید و درصورت دستور فرمانده جهت پراکنده کردن مهاجمین حتما از نکات زیر پیروی کنید:

     1.باتوم: مامولا از باتوم یا تونفا برای مقابله با افراد مهاجم استفاده میشه ، سعی کنید از باتوم های متوسط استفاده کنید و در ضربه زدن ها فقط پایید تنه و کم خطر طرین نقطه و موثر ترین نقطه را انتخاب کنید مانند ضربه به ساق پا کشاله ها و در صورت داشتن تونفا میتوان به قسمت مفاصل پایین تنه ضربه بزنید. برای بکار گیری بهتر تونفا سعی کنید کار با آن را یاد بگیرید.سعی کنید سرعت زیادی در زدن ضربه داشته باشید تا مهاجمین توانایی گرفتن باتوم شما را نداشته باشند. در صورت گرفتن باتوم یک بار با سرعت بسیار زیاد سعی کنید آن را بکشید در صورت عدم موفقیت آن را رها کنید و خود را درگیر گرفتن آن نکنید.

      2.استفاده از افشانه: افشانه های ضد شورش در جهان در 4 قالب وجود دارد که سه تا از آن ها گاز و یکی از آن ها بصورت آیروسل میباشد در ایران دو نمونه از آن موجود است اولی به نام گاز اشک آور یا cs و دوم افشانه فلفل یا oc ، سعی کنید از افشانه فلفل برای برخورد با مهاجمین استفاده کنید و در صورت نیاز از اشک آور اما نحوه استفاده از افشانه های سایز کوچک از یک متری بطرف صورت فرد میباشد در صورت نگذشتن تاریخ انقضای افشانه بلافاصله عمل میکند. اما کپسول فلفل بهترین کارایی را دارد اما در ایران تا اونجایی که در جریانم موجود نیست اما عکس جالبی در این مورد این مورد در این قسمت قرار میدهم.

      3. شوکرها: (سعی کنید از این وسیله به هیچ عنوان استفاد نکنید و در صورت لزوم برای ایجاد رعب و وحشت ( عملیات روانی) استفاده کنید)

 البته شوکر ها فکر نمیکنم در سازمان بسیج باشد اما چون دست تعدادی از بسیجیان دیدم لازم دونستم توضیحی در این مورد هم بدم شوکرها در سه قالب باتوم ، پرتابی و دستی وجود داره که اونی که بسیجیا خریدن!!! دستیه در مورد استفاده از آن حتما این نکته را توجه کنید که روی هر فردی نمی شود از شوکر استفاده کرد مخصوصا افرادی که بیماری قلبی دارند و از همه مهمتر باید توجه داشت به چه قسمتی آن را بزنیم ، اصلا آن را در کنار رگ های اعصاب و همچنین در شکم و قفسه سینه کمر ، گردن ، سر نزنید در صورت لزوم استفاده شوکر بر روی دست یا پا استفاده کنید.





      

به درخواست دوست خوبم حمید:

«گریزلی-GRIZZLY » نام ناتوی این موشک و SA-17 نام آمریکایی آن است. توسعه ی این موشک توسط دفاتر طراحی «نیپ-NIIP » ، «ژوکوفسکی-Zhukovsky » و «ویمپل-Vympel » در مسکو انجام و اعتقاد بر این است که کارخانجات «اولیانوسکی-Ulyanovsky » در طراحی و توسعه ی موشک فعال بوده است. شباهتهایی میان موشک های دفاع هوایی SA-11 ، SA-17 روسیه و استاندارد(RIM66 ) آمریکایی به چشم می خورد. نام روسی مجموعه سیستم SA-17 «اورال-URAL » و علامت مشخصه موشک بهیسازی شده (BUK-M2-9M38M2 ) می باشد.
هدف از طراحی این موشک زمین به هوای کوتاه برد با سوخت جامد رهگیری هواپیما ، هلی کوپتر ، موشک های بالستیکی (ATBM ) ، موشک های کروز ، موشک های هوا به زمین (نظیر هاندداگ آمریکا) و نیز هواپیماهای بدون سرنشین یا PRV بوده است. طبق برنامه این سیستم جایگزین SA-11 می شود.
SA-11 در سال  1993 برای فروش عرضه شد و قرار بود تولید انبوه آن در سال 1995 شروع شود.
پیشران سوخت جامد موشک سرعت 1.2 ماخ را برای موشک فراهم و برد آن را به 50 ک.م. می رساند. حداقل برد موشک 3 ک.م. و محدوده ی عملیاتی موشک از نظر ارتفاع بین 10 متر الی 24 ک.م. است.
طول موشک 5.5 متر ، قطر آن 0.4 متر ، وزن آن 720 ک.گ. ، عمر انبارداری آن 10 سال و زمان لازم برای آماده سازی آن 5 دقیقه است. این موشک از لانچر چهار فروندی قابلیت این را دارد که با فاصله 4 ثانیه از یکدیگر به صورت رگبار پرتاب شود.
رادار مراقبت سیستم بر روی شاسی خودروی شنی دار مستقر و رادار درگیر آن که در ناتو
Chair Back B
(چیربک B ) گفته می شود قادر به درگیری با 4  هدف به صورت همزمان است.

 

در سال 1995 مدل جدیدی از این سیستم ارائه شد که در آن کل مجموعه بر روی خودروهای چرخ دار قرار داشتند. برابر آنچه از این سیستم در نمایشگاه هوایی مسکو در سال 1993 به نمایش گذاشته شد سکوی پرتاب موشک چهار فروندی بوده و بر روی خودروی شنی مفصل دار قرار داشت. اعتقاد بر این است رادار 9S18 با نام ناتوی «اسنو دریفت-Snow Drift » که با ارایه فازی کار می کند و به صورت سه بعدی عمل مخی نماید رادار مراقبت سیستمخ را تشکیل خمی دهد. برد این رادار 160 ک.م. است.
موشک دارای سرجنگی ترکشی به وزن 70 ک.گ. است. گزارشهای تأیید نشده حاکی است مدل جدیدی از SA17 ارائه شده که دارای باله ذوزنقه ای برای افزایش قدرت مانور موشک در مقابل هدف هایی است که در ارتفاع پست پرواز می کنند. سیستم جدید با نام «میسک-Mysk» شناخته می شود.

 

گزارشها حاکی است که مدل دریاپایه SA-17 با نام « SAN-12 » توسعه یافته و برنامه ریزی شده است که در رزمناوهای کلاس «سورمنی-Soremenny » عملیاتی گردند.
رادار درگیر SA-17 یا رادار «چیربک» دارای پویش TS از نظر سمت و 5- الی 85 درجه از نظر ارتفاع می باشد. این رادار که چهار هدف را ردیابی می کند با بخش IFF و موشک در ارتباط است.هدایت موشک در ابتدای مسیر  دستوری ، در بخش میانی اینرسی و در بخش پایانی راداری نیمه فعال است.

مشخصات موشک :
طول : 5.5 متر
قطر : 40 سانتی متر
جرم کامل : 720 ک.گ.
سرجنگی : به جرم 50 یا 70 ک.گ. حاوی مواد منفجره ی شدید(HE)
هدایت : اینرسی+دستوری+راداری نیمه فعال
پیشران : از نوع سوخت جامد
برد : 50 ک.م.
مشخصات رادارهای
SA-17 :
نوع بهسازی شده رادار «SNOW DRIFT »؛ فرکانس  مشخص نیست؛ توان مشخص نیست ؛ برد 160 ک.م.
رادار ردیاب :نوع ، رادار «CHAIR BACK A/B » ؛ فرکانس مشخص نیست؛ توان مشخص نیست ؛ برد 120 ک.م.

 

 





      

معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا فضا از پرتاب سومین راکت کاوشگر خبر داد و با تشریح جزئیات آماده سازی آن برای پرتاب گفت: این راکت با اهداف پژوهشی و تحقیقاتی در صورت آمادگی کامل مجموعه تا پایان سال جاری پرتاب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیمی سه شنبه در حاشیه سمینار هوا فضا به مناسبت سال جهانی هوا فضا در جمع خبرنگاران با اشاره به آنالیزهای راکت کاوشگر 2 گفت: این آنالیزها که توسط محققان پژوهشگاه هوا فضا بر روی راکت کاوشگر 2 انجام شد ما را برای پرتاب بعدی آماده ساخت.
وی به زمان این پرتاب اشاره نکرد و افزود: با هماهنگی سایر دستگاههای همکار زمان مناسب آن متعاقبا اعلام می شود ولی در صورت هماهنگی پیش بینی می شود تا پایان امسال اجرایی شود ولی این پرتاب وابسته به ما نیست بلکه سایر سازمانهای ذیربط در این پروژه همکاری دارند.
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا و فضا شتاب سنجها، سنسورها و اطمینان از عملکرد پره ها را از جمله این آنالیزها ذکر کرد و اظهار داشت: نتایج به دست آمده از این آنالیز نشان داد که تحقیقات ما کامل و دقیق بوده است.
وی این موفقیت را نقطه شروعی برای پرتابهای بعدی دانست و ادامه داد: این راکتها، راکتهای پژوهشی هستند از این رو تا قبل از انجام پرتاب باید کلیه قسمتهای آن تست شود چرا که اگر در راکتها مشکلی پیش آید می توانیم آن را جبران کنیم ولی در ماهواره ها و یا فضاپیمایی که یک موجود زنده را حمل می کند وقتی مشکلی ایجاد شود قابل جبران نیست از این نظر باید گام به گام به تکنولوژی آن برسیم تا از هزینه های فضایی کشور کاسته شود.
ابراهیمی به همکاری این پژوهشگاه با سایر دستگاهها اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه آمادگی خود را برای همکاری در زمینه هوا فضا اعلام کرده است و در حال حاضر برخی از دستگاهها درخواست مطالعه و اعتبارسنجی زیر سیستمهای خود را توسط پرتاب راکت کاوشگر ارائه کرده اند.
پرتاب کاوشگر به همراه موجود زنده
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا و فضا با برنامه های مطالعاتی این پژوهشگاه در زمینه ساخت کپسول زیستی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پرتاب زیستی در یک یا دو پرتاب آینده برنامه ریزی شده است.





      

خبرنگار "الف" کسب اطلاع کرد، بعد از طی پروسه‏های طولانی در فرماندهی کل سپاه، نیروهای مسلح و در نهایت دفتر فرماندهی کل قوا، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سازمان اطلاعات ارتقا می‏یابد.
با ارتقای معاونت اطلاعات سپاه، حسین طائب فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج به عنوان رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منصوب خواهد شد.
حسین طائب از جمله چهره‏هایی بود که در ابتدای دولت نهم و دهم به عنوان نامزد تصدی وزارت اطلاعات مطرح بود.
پیش از طائب، غلامحسین رمضانی معاونت اطلاعات سپاه را بر عهده داشت.
وی مدتی معاون هماهنگ‌کننده دفتر رهبر انقلاب و همچنین مدت بیش از سه سال معاون فرهنگی ستاد مشترک سپاه و نیز فرمانده دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) بود.
حسین طائب، پس از تصدی مسئولیت‌های مختلفی چون معاون فرهنگی ستاد مشترک و فرمانده دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) سپاه، به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.
وی در سال 1342 در تهران متولد شد و پس از طی دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه در مدارس محله 17 شهریور تهران، به جرگه طلبگی پیوست و دروس حوزوی را در حوزه‌های علمیه تهران، قم و مشهد تا سطح خارج سپری کرد.
وی درس خارج فقه و اصول را نزد اساتید عالی‏قدر و حضرات آیاتی چون شیخ جواد تبریزی، فاضل لنکرانی و مقام معظم رهبری فرا گرفت.
با توجه به تمرکز دشمن بر جنگ نرم و ضرورت تقویت نهادهای اطلاعاتی- امنیتی در مواجهه با این مساله، می‏توان دریافت که ارتقای معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات و آشنایی طائب با انواع جنگ نرم، فعالیت اطلاعاتی در کشورمان همراه با تعاریف مدرن دنیا، ماموریت متناسب با این مساله برای خود تعریف خواهد کرد.



      

سلام دوستان. تصمیم گرفتم از از این هفته به بعد هر هفته جواب دوستانی که سوال پرسیده بودن رو بدم.

حمید م:

سلام ایا پدافند اس11 وموشک بوک وارد ایران شده؟ پدافند بوک بله وارد شده ولی از ورود پدافند اس-11 بی اطلاعم

مسعود:سلام اگه میتونی یه لطف کن به من و بهم بگو که استخدام توی نیروهای نوپو چه جوری هست ممنون میشم :اگه اطلاعاتی توی این زمینه داری دریغ نکن. استخدام توی نیروهای نوپو به همین سادگیها هم که نیست. شما باید از فیلترهای سختی عبور کنید تازه اونوقت واجد شرایط برای ورود به این نیروها میشین. خب شما اولش باید وارد دانشکده افسری پلیس بشین پس از طی دورهای آموزشی و امتحاناتی که به عمل میاد و کسب نمره و علاقه و قابلیت هاتون میتونین برای ورود به این نیروها درخواست بدین. اگه بتونین از فیلترهای اعتقادی این نیروها بگذرین تازه میرسین به بحث آمادگی جسمانی. مثلا نباید دندونتون شکسته باشه. جای خالکوبی و بخیه نباید داشته باشین...

بعضی از دوستان از من انتقاد کردن که چرا از نیروهای نوپو عکس میذاری اینها اینجورین اونجورین...

ببینین دوستان این وبلاگ یک وبلاگ نظامی که فقط و فقط به مسائل نظامی و اخبار جید نظامی میپردازه. به دور از هر گونه حاشیه های سیاسی و وابستگی به حزب ، گروه و یا سازمان خاصی. بعضی ها منو متهم کردن به طرفداری از نظام. نه دوستان من نه اطلاعاتیم نه سپاهی نه ارتشی من حتی بسیجی ساده هم نیستم. یه فرد عادیم دانشجوی معماری که بنا به علایق شخصی خودم این وبلاگ راه اندازی کردم و همیشه هم سعی کردم که این وبلاگ از مسیر اصلی و حرفه ای خودش که همون انتشار اخبار و مسائل نظامی خارج نشه. امیدوارم که تا حالا موفق بوده باشم. یا حق.

در ضمن دوستانی زیادی در رابطه با مقاله آیا عاقلانه است که با آمریکا جنگید کامنت گذاشتن و اظهار نظر کردن. دوستانی که مایل به ابراز نظر و شرکت در بحث هستن میتونن به این مقاله کامنت بذارن . من همشون میخونم خودم هم علاقه مند به شرکت در این بحث هستم. این هم لینک مقاله: http://partizan.parsiblog.com/-806988.htm

 





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی