سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد یک کارمند وزارت دفاع رژیم صهیونیستی و وابسته ی نظامی سفارت رژیم صهیونیستی در روسیه به دلیل تلاش برای جمع آوری اطلاعات درباره ی همکاری های نظامی میان اعضای اتحاد کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و اعراب دستگیر و از کشور اخراج شد .

کلنل وادیم لیدرمن ، کارمند رسمی سفارت رژیم صهیونیستی در روسیه هفته ی گذشته در جریان ملاقاتی با یکی از افسران ارتش روسیه توسط سرویس امنیت فدرال دستگیر شد .

بنابر گزارشات ، پس از بازجویی وی توسط ماموران امنیتی روسیه ، به او 48 ساعت زمان برای خروج از روسیه داده شد .

هرچند مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی گزارش سرویس امنیتی روسیه درباره ی این کارمند سفارت اسراییل را "بی اساس و غلط" خوانده اند ، سرویس مطبوعاتی FSB در بیانیه ای اعلام کرد "مدارک موجود به خوبی ماهیت ضدروسی فعالیتهای وی را نشان میدهند ، لیدرمن سعی در جمع آوری اطلاعات درباره ی ابعاد همکاری های نظامی روسیه و اعراب که اسناد دولتی به حساب میاید را داشت  "

تصویر وابسته ی نظامی اخراج شده





      

به گزارش سرویس خبری میلیتاری پارسی ، اخیرا تصاویر جدیدی از تجهیزات نصب شده بر روی شی لانگ ،اولین ناو هوااپیمابر چینی که قرار است سال آینده آماده انجام مأموریت خود شود ، منتشر شده است .

 

همانطور که در این تصاویر مشاهده می کنید ، سامانه های دفاع نزدیک FL3000N و Type 730 بر روی این ناو هواپیمابرمستقر گشته و نصب رادارهای آرایه فازی نیز به پایان رسیده است .






 

سامانه دفاع نزدیک FL3000N



 

سامانه دفاع نزدیک Type 730 (پائین تصویر)

 

 

رادار آرایه فازی




      

با حضور سردار وحیدی صورت گرفت؛
افتتاح خطوط تولید انبوه مهمات ضدزره ثاقب 125 و 105 میلیمتری
خبرگزاری فارس: در آستانه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر خط تولید انبوه مهمات 125 و 105 میلیمتری ضدزره ثاقب با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرکز مهماتسازی سازمان صنایع دفاع افتتاح شد.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار وحیدی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دفاع در راستای افزایش توانمندی نیروهای مسلح در حوزه رزم زمینی و تکمیل سبد محصولات دفاعی در بخش مهمات ضدزره با همت و تلاش متخصصان زبده و مجرب سازمان صنایع دفاع موفق شد خطوط تولید 125 و 105 میلیمتری ثاقب را به بهره‌برداری برساند.

وزیر دفاع افزود: کار تحویل این مهمات به نیروهای مسلح نیز آغاز شده و آنان قادر خواهند بود با توجه به ویژگیهای این مهمات انواع زره‌های واکنشی نسل جدید و پیشرفته چندلایه را منهدم کنند.

سردار وحیدی، حرکت بر اساس انرژی جنبشی، سرعت 5 برابر صوت، قدرت نفوذ تاعمق نزدیک به نیم متر و وزن بالای قطعات نفوذکننده را از دیگر ویژگیهای این مهمات برشمرد.

وی تاکید کرد: امروز سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع، با در اختیار داشتن دانش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید تانک و انواع مهمات آن را بومی‌سازی می‌کند.

وزیر دفاع با تبریک این دستاورد به محضر فرمانده معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت شریف ایران تاکید کرد: وزارت دفاع با توکل بر خدا و تکیه بر استعدادهای ذاتی و نبوغ و خلاقیت فرزندان رشید ملت ایران در این وزارتخانه همه همت و توان خود را برای تقویت دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی بکار گرفته است.

وحیدی در پایان با قدردانی از تلاش مدیران، متخصصان سخت‌کوش مهمات‌سازی سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع گفت: بحمدالله امروز سازمان صنایع دفاع با مجموعه مدیران و نیروهای متخصص و کارآمدی که در اختیار دارد، قادر است نیازمندیهای نیروهای مسلح را در حوزه‌های مختلف با کیفیت بالا و استانداردهای لازم تأمین کند.

.

شماتیک زره واکنشی :




چند ده سانتیمتر زره کامپوزیتی آلیاژ نیکل ، پولاد و سرامیک و مرکاوا 4 :


               


زره واکنشی تی 72 :

                    

               

                    

               


شماتیک موشک ضد تانک :

                              




      

روز 22 می از وزیر دفاع پاکستان نقل شده است که این کشور از چین خواسته تا در یکی از بنادر بلوچستان پاکستان در مجاورت دریای عمان پایگاه نیروی دریایی تاسیس کند؛ وی در عین حال، واشنگتن را دوست خوب پاکستان دانسته است.

به گزارش سرویس خبری میلیتاری پارسی ،احمد مختار که یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان را در سفر به چین همراهی می کرد گفته است که این درخواست در خلال همین سفر و هنگامی مطرح شده که پاکستان برای احداث بندر گوادر در دریای عمان از چین قدردانی کرده است. مختار طی اظهاراتی رسمی بیان داشت: «با اینحال، چنانچه چین این پایگاه دریایی را در نزدیکی گوادر پاکستان احداث کند از دولت چین قدردانی  خواهیم کرد.» 75% سرمایه تاسیس بندر مورد بحث توسط چین تامین شده است که پاکستان بویژه پس از کشتن بن لادن در 2 می در شمال اسلام آباد در تلاش است تا این کشور را شریک راهبردی خود سازد. حمله کماندویی به اقامتگاه بن لادن موجب تنش در روابط آمریکا و پاکستان شده است و این در حالی است که مخفی ماندن بن لادن در فاصله دو ساعت به پایتخت پاکستان خشم سیاستمداران آمریکایی را برانگیخته است. گیلانی و همتای چینی اش، وِن ژیابائو، در حالی بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کرده اند که پاکستان خود را بسبب شایعاتی در خصوص اطلاع داشتن نیروهای امنیتی اش از حضور مخفیانه بن لادن در پاکستان تحت فشار می بیند. وزیر دفاع پاکستان در اظهاراتی رسمی گفت: «چین دوست و متحد نزدیک پاکستان است و شاهد این مدعی نیز موافقت فوری چین با درخواست همکاری بخش خصوصی پاکستان در حین سفر نخست وزیر به چین است.» با اینحال، هندوستان نگرانی عمیق خود را از گسترش روابط چین و پاکستان اعلام داشته و بر گسترش توانمندی های نظامی خویش در واکنش به گسترش روابط چین و پاکستان تاکید کرده است. این اظهارنظر دهلی نو پس از انتشار گزارشاتی در خصوص تصمیم چین برای فروش 50 فروند شکاری بمب افکن جدید JF-17 تاندر به پاکستان اعلام شد. هفته پیش، پاکستان همچنین یک نیروگاه هسته ای را با کمک چین در ایالت پنجاب مرکزی افتتاح کرد و اعلام داشت که قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته ای دیگر را با چین منعقد کرده است.




      

تحویل سری جدید موشکهای بالستیک در 3خرداد


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود که برخی از مقامات سازمان ملل مدعی شده‌اند بین ایران و کره شمالی فناوری موشکی رد و بدل می‌شود، این موضوع را رد کرد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، سردار احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص ادعای غربی‌ها مبنی بر تبادل تسلیحات موشکی بین کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را رد کرد و اظهار داشت: ایران در عرصه صنعت دفاعی کاملا خودکفا است و نیازی به کشورهای دیگری ندارد و هیچ چیزی در این حوزه بین ما تبادل نشده است.
در روزهای اخیر سازمان ملل در گزارشی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی با همدیگر در عرصه صنایع موشکی تبادل کالا داشتند.
*برخی شناورها و یک سری از موشک‌های بالستیک 3 خرداد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد
خبرنگاری از وزیر دفاع و پشتیبانی درباره آخرین اخبار مربوط به صنعت دفاعی سؤال کرد که وحیدی پاسخ داد: در سالروز آزاد سازی خرمشهر (3 خرداد) پروژه‌های جدیدی در حوزه دفاعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که برخی شناورها و یک سری از موشک‌های بالستیک و برخی از عنوان مهمات جدید از جمله آنها است.
وی درباره ویژگی‌های موشک‌های بالستیک جدید گفت که این سلاح‌ها جزء سلاح‌هایی است که قبلا تحقیقات آنها به ثمره رسیده‌ و اکنون به مرحله تحویل رسیده و طی مراسمی به بهره‌برداری می‌رسد.





      

آمریکا: پاکستان لاشه Stealth Black Hawk را باز میگرداند




سناتور John Kerry که برای انجام مذاکرات مهمی در اسلام آباد به سر میبرد اعلام کرد که پاکستان موافقت خود را برای بازگرداندن لاشه هلیکوپتر رادار گریز آمریکا به خاک این کشور را اعلام کرده است.

یکی از هلیکوپترهای Black Hawk حامل نیروهای مخصوص آمریکا در حین عملیات دچار سانحه شده و خلبان آن موفق میشود تا هلیکوپتر را به گونه ای بنشاند که مانع سقوط شده و عملیات را نجات میدهد ولی در اثر فرود سخت، بخش انتهائی بلک هاوک از بدنه جا میشود.

تصاویر منتشره از دم به جای مانده نشان میدهد که Black Hawk از تکنولوژی رادار گریزی بهره برده است. ترکیب دم، نحوه پوشش آن و تیغه ها همگی نشان دهنده این است که این مدل فوق سری از Black Hawk نه تنها دارای خصوصیات رادار گریزی بوده بلکه بسیار کم صدا هم بوده به طوریکه حتی از فاصله 200 فوتی صدای آن به سختی قابل تشخیص میباشد. کوماندوهای آمریکائی Black Hawk سانحه دیده را نابود میسازند اما بعدا پنتاگون به دلیل استفاده از مواد و تکنولوژی پیشرفته به کار گرفته شده ، از پاکستان میخواهد تا لاشه Black Hawk را بازگرداند.


May 16, 2011
CBS News





      

گزارشی که چندی پیش از سوی مقامات اسراییلی منتشر شد، نشان از این حقیقت دارد، که ایران حمله استاکس نت را بی پاسخ نخواهد گذاشت و چندی بعد رییس سازمان امنیت داخلی اسراییل موسوم به شین بت، از تلاش های جدی برای حملات سایبری به تاسیسات حیاتی این کشور خبر داد.

سال ها پیش زمانی که برادران "واچفسکی " با اولین قسمت از سه گانه تخیلی ماتریکس، تماشاگران سینماهای جهان را با نبردهای شخصیت های مجازی انگشت به دهان کردند، کمتر کسی تصور می کرد که در آینده نزدیک بخشی از این پیش بینی آخرالزمانی محقق شود.
اما پیشرفت سریع تکنولوژی و گسترش فرایند کنترل رایانه ای نشان داد که چقدر پیش بینی های موجود در خصوص مسیر آینده فناوری می تواند از حقیقت دور باشد.
اینترنت و اتصال شبکه های الکترونیکی در تمام دنیا مفهوم دهکده جهانی را به واقعیت نزدیک کرد و در عین حال امکان دسترسی به محرمانه ترین رایانه ها را تامین کرد.
در کار این به دور از برخی تفکرات آرمانی این فضای جدید نیزنتوانست از برخی خصوصیات نامطلوب دنیای مدرن فاصله بگیرد و تبهکاران اینترنتی همانند اسلاف خود در دنیای به سرعت فعالیت های خود را ساماندهی کردند.
هک شدن رایانه های مهم، سرقت اطلاعات شخصی ، جابجایی اطلاعات مالی و ... تنها بخش کوچکی از خساراتی بود که توسط این افراد به منافع اشخاص مختلف وارد می شد و نا امنی فضای وب را فراهم می کرد.
اما هنوز پرده های دیگری در این بازی مجازی باقی بود و آن هم ورود ارتش های سایبری برای نبرد و حفاظت از منافع ملی بود. نبردی که هنوز در آغاز راه است و تا مشخص ابعاد و تبعات آن و همچنین قواعد حاکم بر آن روشن نیست.

* شمشیر دو لبه ای به نام استاکس نت

نبرد در فضای مجازی تنها محدود به چند سال اخیر نمی شود،بلکه همواره به عنوان جزیی از راهبرد همه جانبه برای درهم کوبیدن توان دفاعی دشمن در نبردهای دو دهه اخیر بکار گرفته می شوند.
تجربیات بکار گرفته شده در جنگ اول خلیج فارس برای مختل کردن سیستم بانکی این کشور و شبکه تلفن همراه این کشور و سپس هک شدن صندوق پستی فرماندهان عراقی به منظوراطلاع از مکالمات محرمانه بخشی از این سابقه محسوب می شوند.
به تدریج در نبردهای کوزوو در سال 1998 و هم چنین عملیات اشغال عراق استفاده از این راهبرد تکامل بیشتری پیدا کرد، گرچه همین استفاده محدود نیز بیشتر در قالب عملیات ایذایی و هم چنین اخلال در رسانه های مجازی انجام می شد.
البته غرب نیز از ثمرات چنین فناوری بی بهره نماند و در اولین دهه قرن بیست و یکم شبکه های اینرنتی غرب چندین بار مورد تهاجم قرار گرفت که اعلب آن ها از سوی قدرت های نو ظوری هم چون چین هدایت می شدند.
معروف‌ترین نمونه از جنگ سایبری تا امروز، "جنگ وبی اول " بود. این اصطلاح برای حمله‌ای به‌کار می‌رود که هکرهای روسی در سال یییی علیه رسانه‌ها، بانک‌ها و نهادهای دولتی کشور استونی آغاز کردند. علت این حمله، جابه‌جایی یک بنای یادبود مربوط به جنگ‌های شوروی توسط استونی‌ها بود که خشم روس‌ها را برانگیخت.

*کارخانه ویروس سازی اسراییل

شاید استاکس نت اولین سلاح تهاجمی سایبری بود که با یک هدف مشخص و برای یک انهدام واقعی بکار گرفته شد. انهدام برنامه هسته ای ایران.
پیشتر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای با اشاره به تلاش آمریکا برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران از دستور جرج بوش برای امتحان تمام روش های تجربی برای اختلال دربرنامه اتمی ایران پرده برداشت.
گرچه هنوز ثمرات این حمله سایبری در برآورده کردن این هدف چندان روشن نبوده است، اما مقامات اسراییلی مدعی هستند که این ویروس توانسته است با اخلال در سیستم های هدایت زیمنس موسوم به اسکادا موجب از کار افتادن یک هزار سانتریفیوژ و یک تعویق سه ماه در راه اندازی نیروگاه بوشهر شده است.
افتخاری که حتی سرلشگر اشکنازی رییس پیشین ستاد ارتش اسراییل نیز آن در مراسن تودیع خود به عنوان یکی از دستاوردهای خود معرفی می کند.
استاکس نت در خفا و به وسیله واحد 8200 سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسراییل و با همکاری CIA در ساخته شد و به عنوان ابزاری تهاجمی در یک جنگ سایبری بکار گرفته شد
شاید به زعم مقامات اسراییلی استاکس نت توانسته باشد اختلالی در برنامه هسته ایران ایجاد کرده باشد، اما دست ایرانی ها را برای تلافی باز کرده است.

*شهاب های ایرانی دیجیتال می شوند

در حوزه دفاع سخت موشک های سری شهاب اصلی ترین بازوی تهاجمی ایران برای مقابله با هر گونه تهدیدی به خصوص از سوی آمریکا و اسراییل هم پیمان منطقه ای آن قلمداد می شوند.
اما سئوال اصلی این است که آیا شهاب های ایرانی تنها در عرصه قدرت سخت حضور دارند و یا ایران گوشه چشمی به دنیای سایبر نیز خواهد داشت.
گزارشی که چندی پیش از سوی مقامات اسراییلی منتشر شد، نشان از این حقیقت دارد، که ایران حمله استاکس نت را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
یووال دیسکین رییس سازمان امنیت داخلی اسراییل موسوم به شین بت که چندی بعد جای خود به یورام کوهن خواهد داد، از تلاش های جدی برای حملات سایبری به تاسیسات حیاتی این کشور خبر داد.
این نخستین باری بود که در دوره‌ای از "نبرد سایبری " میان دو دشمن سرسخت خاورمیانه؛ اسرائیل و ایران یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است.
گرچه هیچ سخنی درباره خسارت های احتمالی این حمله گفته نشد اما شاید شهاب های ایرانی در عرصه سایبری آماده هدف قرار دادن اهدافی در اسراییل و آمریکا باشند.

*رگ های حیاتی که آسیب پذیر است

اتکای شدید و بی سابقه نیروهای مختلف نظامی جهان و تاسیسات حیاتی وابسته به شبکه های رایانه ای و حفاظت از آن ها به مهم ترین دغدغه کاربران آن ها تبدیل شده است.
شبکه های هدایت و کنترل نقش یک محمل مناسب برای هرگونه عملیات خرابکاری را تشکیل می دهند و این مسئله از سوی بزرگترین کاربر این گونه شبکه ها یعنی دولت ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته است.
ارتش ایالات متحده از شبکه ای به نام شبکه فرماندهی جهان گستر برای کنترل نیروهای خود در سرتاسر جهان و انتقال اطلاعات بین نیروهای خود استفاده می کند.
هرگونه نفوذ به این شبکه می تواند می تواند مخاطرات شدید و سنگینی را به نیروهای نظامی این کشور تحمیل کند. گرچه مراکز فناوری اطلاعات آمریکا بر غیر قابل نفوذ بودن این شبکه تاکید کرده اند، اما نفوذ یک کاربر نیروی دریایی از طریق پست الکترونیک خلاف بودن این ادعا را ثابت کرد.
آکادمی نیروی دریایی آمریکا نیز براین نکته تاکید کرده است که ایران، روسیه و چین سرمایه گذاری قابل توجهی را بر جنگ سایبری و نفوذ در شبکه های رایانه ای متمرکز کرده اند.
شاید تا کنون گزارشی در خصوص نفوذ در این شبکه ها منتشر نشده باشد ولی آمریکایی ها خطر را احساس می کنند.

*برق آمریکا خاموش می شود

از جمله سیستم های حیاتی که بارها آسیب پذیری آن در مقاطع مختلف به اثبات رسیده است، شبکه برق آمریکا است.
سیستم های هدایت و کنترل در صنایع برق آمریکا بارها در شرایط مختلف مختل شده اند که همین مسئله منجر به خسارت های گوناگونی شده است.
در سال 1999اختلال در شبکه برق آمریکا منجر به فطعی در برق در شهرهایی همچون شیگاگو،نیویورک و واشنگتن شد. این در خالی که بنا به گفته کارشناسان غربی هیچ گاه توجه کافی به این مسئله نشده است.
کمیسیون حفاظت از زیر ساخت های اساسی ایالات متحده در سال 1998 بر ضرورت سرمایه گذاری کافی در خصوص حفاظت از توانمندی حفاظتی شبکه برق ایالات متحده تاکید کرده است.
حملات هکرهای چینی به شبکه برق آمریکا نشان داده است که چنین اظهاراتی کاملا در قالب یک پیش بینی واقعی صورت گرفته و سیستم های هدایت و کنترل برق در ایالات متحده در مقابله حمله هکرها آسیب پذیر است.
در صورت درگیری احتمالی آمریکا با ایران و هر کشور دیگری شبکه برق آمریکا در معرض حملات متعددی قرار خواهد داشت که شاید آمریکا را دچار خاموشی های اساسی کند.

* بمب های EMP یک کابوس تمام عیار

حتی اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی خود را برای بدترین حملات سایبری آماد کرده باشند، اما حمله همه جانبه با بمب های EMP یک کابوس تمام عیار محسوب می شود.
بمب های EMP یا شوک های الکترو مغناطیس که بیشتر در فیلم های علمی-تخیلی دیده می شدند حالا به عنوان یک واقعیت در دنیای حقیقی نگریسته می شوند.
البته برخی از کارشناسان نسبت به کارا بودن این سیستمها در شرایط فعلی به دیده تردید می نگرند، اما سرمایه گذاری قابل توجه کشورهای مختلف درباه استفاده از این بمب ها نشانه توجه جدی به این مسئله است.
در کارگاه جنگ سایبری نیروی زمینی ایالات متحده در سال 2010 بمب های EMP به عنوان شدید ترین تهدید سایبری دسته بندی شدند.
انفجار یک بمب EMP عملا یک منطقه را به قرن هجدهم برمی گرداند و سبب از کار افتادن هرگونه وسیله الکترونیکی می شود.
ذوب شدن هسته های ریزپردازنده ها و قطع برق نیز از عواقب دیگر استفاده از چنین سلاح هایی است.گرچه تاکنون گزارش قابل اتکایی درباره دسترسی ایران به چنین سلاح هایی منتشر نشده است، اما گزارش های نهاد های اطلاعاتی غربی از تلاش های ایران برای دسترسی به چنین سلاح هایی حکایت می کند.
شبکه خبری فاکس نیوز نیز یک بار در گزارشی به این نکته اشاره کرد که ایران به سلاح های EMP دسترسی پیدا کرده است.
شاید ایران در صورت دسترسی به این سلاح توانایی استفاده مستقیم و پرتاب آن به آمریکا را نداشته باشد، اما به طور حتم هرگونه حمله این چنینی به اسراییل و یا پایگاه های آمریکا در منطقه ضربه سنگینی به این نیروها وارد خواهد کرد.
"موشه ورد " پژوهشگر موسسه بگین-سادات نیز در خصوص توان سایبری می گوید: توانایی ایران در محدود کردن جنگ سایبری نیز بسیار بالاست و منطقی آن است که به نحوی از جنگ سایبری با ایران پرهیز کنیم و یا ایران را در این مورد به شکلی فریب بدهیم.
سخنی که به نظر می رسد با اعتراف چندی پیش مقامات اسراییلی در مورد حمله به تاسیسات حیاتی اسراییل نه تنها دور از حقیقت نیست بلکه حقیقت آن برای دشمنان ایران اثبات شده است.

منبع : فارس نیوز





      

حمله سایبری ایران به صنایع کلیدی و تاسیسات هسته‌ای اسراییل
خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است. هرچند دیسکین اشاره ای به نام عواملی این حمله سایبری نکرده اما ارزیابی‌ها می‌گوید که ممکن است سخن از اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران باشد.


به گزارش خبرگزاری فارس، رادیو فردا ارگان فارسی زبان سازمان سیا در گزارشی به اعتراف مقامات اسراییلی درباره حمله سایبری به تاسیسات هسته ای این رژیم پرداخته است.
این گزارش می نویسد:
برای نخستین بار در دوره‌ای که از "نبرد سایبری " میان دو دشمن سرسخت خاورمیانه؛ اسرائیل و ایران سخن می‌رود، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است.

یووال دیسکین، فردی که در سال‌های اخیر ریاست شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل (سازمان موسوم به "شین بت ") را برعهده داشته و قرار است یکشنبه پانزدهم مه این پست را به یورام کهن، یک اسرائیلی ایرانی تبار، تحویل دهد، در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در مقام ریاست شباک، به حملات سایبری بیگانگان به تأسیسات کلیدی اسرائیل اذعان کرده است.

هرچند دیسکین اشاره ای به نام عواملی که در صدد حمله سایبری به صنایع اسرائیل بوده اند، نکرده است اما ارزیابی‌ها می‌گوید که ممکن است سخن از اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران باشد.

ایران در ماه‌های اخیر حملات سایبری به پاره‌ای از تاسیسات زیربنایی و مهم خود، به ویژه سایت‌های اتمی را تأیید کرده بود.

هرچند جمهوری اسلامی ایران صریحا نگفته است که آیا حمله کنندگان سایبری، اسرائیلی بوده اند، اما ژنرال عاموس یادلین، هنگامی که ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده داشت، گفته بود که کشورش به یک "ابرقدرت " در نبرد سایبری تبدیل شده است.

هیچگاه معلوم نشد که یادلین که در صدر یکی از بسته‌ترین نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بود و خود نیز شخصیتی به شدت درونگرا داشت و هرگز رازهایی مانند حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی سوریه یا کاروان‌های حامل سلاح در سودان را افشا نکرد، به چه دلیل از مبدل شدن کشورش به "ابرقدرت " در نبرد سایبری آشکارا سخن گفته بود.

این احتمال مطرح بود که اسرائیل می‌خواهد به جمهوری اسلامی ایران هشدار دهد که این کشور قادر است به تأسیسات کلیدی ایران، از آب و برق و خطوط مواصلاتی گرفته تا اموربانکداری و مالی از راه کامپیوتری حمله کند.

در دوسال اخیر همواره توجه جامعه جهانی به حملات ویروس رایانه‌ای به تأسیسات ایران معطوف بوده اما تا حال هیچ مقام اسرائیلی از این امر که این کشور نیز مورد حمله متقابل بوده است، سخنی مطرح نکرده بود.

اکنون، آقای دیسکین، رئیس شین‌بت از وجود پاره‌ای تلاش‌ها و رد پاها جهت تلاش در حمله سایبری به تأسیسات کلیدی اسرائیل سخن گفته و تأکید کرده که نیاز به تقویت توان مقابله با چنین تلاش‌هایی، جدی است زیرا روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد، و به گفته او، "خطر به آستانه در رسیده است ".

افزایش توان سایبری در خاورمیانه تنها مختص اسرائیل نیست و سپاه پاسداران ایران نیز در سال‌های اخیر واحد نبرد سایبری خود را گسترش داده و نظر به گسترش تهدیدات برای ایران، این مبارزه را بسیار جدی تلقی کرده است.

فرماندهان سپاه پاسداران آشکارا تأکید کرده‌اند که برای سپاه سایبری خود اهمیت بسیار قائل هستند، و تهدید کرده‌اند که این نیروها عملیاتی را نیز برای حمله به "دشمن " تدارک دیده و برخی موارد را حتی به عنوان ممارست، پیشتر آزمون کرده‌اند.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی