سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

تست فورمیشن پروازی F-35B





در تاریخ 17 مارچ، دو فروند F-35B  در نزدیکی پایگاه هوا دریای Patuxent River, اقدام به انجام تست فورمیشن پروازی کردند. خلبان آزمایشگر شرکت لاکهید مارتین David "Doc" Nelson با BF-2 و لیدر اسکادران نیروی هوائی سلطنتی Steve Long  با BF-3 اقدام به پرواز نمودند. F-35B  و F-35C  در حال گذراندن تستهای ارزیابی و آزمایشی برای تحویل به تفنگداران دریائی و نیروی دریائی آمریکا به ترتیب میباشند.






31 مارچ 2011

فرماندهی سیستمهای هوا-دریائی آمریکا




      

  شاهد285 بالگردی تهاجمی است که در نمونه های زمینی و دریایی ساخته شده و در خط تولید قرار دارد.                         
                         
                                                       
                                             
                              
                    

                                   
                                                                                                                        
               
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، صنایع هوایی شاهد، پس از موفقیت در ساخت بالگرد ترابری شاهد278 کار ساخت نمونه رزمی و تهاجمی سبک را با جدیت بیشتری در دستور کار قرار داد که در سال 1385 به تولید بالگرد شاهد285 منجر شد.
این بالگرد از نوع تکنفره و برای اجرای مأموریت های نظامی از جمله شناسایی و گشت رزمی و پشتیبانی از نیروهای زمینی توسعه یافته است.
در مأموریت شناسایی و گشت رزمی، اجرای عملیات گشت زنی در حال حمل سلاح و درگیری با واحدهای شناسایی شده دشمن در صورت لزوم و سنجش میزان توانمندی آنها و تسلیحات در اختیار آنان مدنظر می باشد که بالگردهای سبک، به دلیل ابعاد کوچکتر و مانورپذیری بالاتر، برای اجرای اینگونه مأموریت ها مناسبتر هستند.
در پشتیبانی از نیروهای زمینی، حمله به مواضع نیروهای دشمن، اجرای آتش روی آنها، انهدام سنگرهای دشمن و حمله به ادوات نیمه سنگین و سنگین(تانک ها، نفربرها و ...) که منجر به کاهش فشار روی نیروهای خودی می گردد در دستور کار است.
شاهد285 به عنوان یک بالگرد سبک و پر تحرک، دقیقاً در رده بالگردهایی برای اجرای هر چه بهتر مأموریت های پیش گفته قرار دارد.
این بالگرد دارای برد بالای 800 کیلومتر بوده و مداومت پروازی مطلوب آن که حدود 5 ساعت است، امکان باقی ماندن آن در آسمان بدون نیاز به دفعات زیاد بازگشت برای سوختگیری را ممکن می سازد.

 

شاهد285 در حال شلیک راکت

 

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی غیر فلزی، علاوه بر کاهش وزن پرنده و جذب و کاهش انرژی امواج راداری، فواید دیگری نیز دارد. از آن جمله می توان به عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی( که در فلزات، پدید می آید)و در نتیجه امکان کار در محیط های گوناگون، جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت. کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن محموله قابل حمل این پرنده نیز می شود.
به نظر می رسد در طراحی شکل بدنه، سعی بر ایجاد قابلیت های پنهان کاری راداری شده است که در استفاده از سطوح شکسته با زاویه های غیر 90 درجه، نمود دارد.
جایگاه حمل جنگ افزار، یک عدد در هر طرف بدنه است که هر یک امکان نصب یک یا دو پرتابگر هفت تایی راکت 2.75 اینچی را دارد.
در تصاویر مختلف بالگرد شاهد، تیرباری مستقر در دماغه دیده می شود، یک نمونه تیر بار کالیبر 7.62 میلیمتری ثابت و یک نمونه هم سوار بر یک مکانیزم دو درجه ازادی که امکان گردش در سمت( چپ و راست) و ارتفاع(بالا-پایین) را می دهد. همچنین بر روی سقف کابین آن نیز وسیله ای که به نظر یک سامانه الکترواپتیک یا حرارتی بوده و قابلیت نصب و جدا شدن را دارد، مشاهده شده است.
نمونه دریایی
به گزارش مشرق با استفاده از طرح بالگرد شاهد285، یک نمونه دریایی هم توسعه داده شده که دارای شباهت های ظاهری بسیاری با نمونه زمینی است و  شاهد285سی نامیده شده است. از جمله تفاوت های نمونه دریایی و زمینی شاهد 285، نصب یک رادار جستجوی سطحی در دماغه نمونه دریایی است که دارای شباهت هایی با انواع موجود در شناورهای دریایی تندرو می باشد و از اینرو کمینه برد آن بین 30 تا 40 کیلومتر تخمین زده می شود؛ این رادار به جای تیربار تک لول نصب شده است.

 



رنگ استتار آبی روشن، برای محیط های دریایی در این نمونه، به کار گرفته شده و تاکنون دو نوع سلاح موشکی بر روی آن دیده شده است. موشک های شناخته شده ضد کشتی «کوثر» با وزن 120 کیلوگرم و برد حدود 25 کیلومتر(که در اثرشلیک از بالگرد، افزایش هم می یابد) که یک فروند در هر سمت بالگرد نصب شده است.
همچنین موشکی با نام «سدید1» که در مقر چهارتایی در دوطرف بالگرد نصب شده و بنا به اظهارات منابع، دارای هدایت لیزری و برد 10 کیلومتر می باشد. البته سلاح های موشکی آزمایش شده بر روی این پرنده، تنها شامل انواع مذکور نبوده و احتمال بکارگیری این موشک در نمونه زمینی این بالگرد هم وجود دارد.

 

شباهت های بسیاری بین دو نوع بالگرد شاهد 278 و 285 دیده می شود. در واقع تفاوت های ابعادی عمده، طول کشیده تر نمونه دریایی به اندازه یک متر و قطر بیشتر ملخ دم به اندازه 6 سانتی متر است. با توجه به اینکه بالگرد های خانواده شاهد، جزو اولین بالگردهای ایرانی هستند که به تولید انبوه رسیده و وارد یگان های عملیاتی شده اند و طراحان ایرانی در ایجاد تغییرات لازم بر روی آنها تلاش زیادی داشته اند، استفاده حداکثری از طرح ها، قطعات و سامانه های یکسان، باعث کاهش چشمگیر زمان توسعه طرح، هزینه های طراحی و تولید، فرایند آموزش خدمه پروازی و تعمیر و نگهداری گردیده و امکان استفاده از قطعات مشترک هر یک از دو نمونه را بر روی دیگری، در شرایط محیط رزمی فراهم می کند که به افزایش آمادگی عملیاتی این بالگردها در یگان های مربوطه نیز می انجامد.
بنابر ظاهر، ملخ های اصلی و ملخ های دم، بخش هایی از بدنه اصلی و دم در دو بالگرد شاهد 278 و 285 مشابه می باشند و با توجه به اطلاعات منتشره از توان موتور و بیشینه وزن برخواست این دو بالگرد، قاعدتاً موتور و سامانه انتقال توان نیز مشترک می باشند که جزء مهمترین بخش های هر بالگردی هستند.

 

همچنین سامانه های داخل کابین نیز دارای اشتراکات فراوانی هستند و از نمایشگرهای چندمنظوره(MFD) نیز در این بالگردها استفاده شده است.
مشخصات فنی، عملیاتی نمونه شاهد AH-85A :
مشخصات عملکردی:
سقف پرواز ایستایی(IGE) : 3350 متر
سقف پرواز ایستایی(OGE): 2040 متر
سقف پرواز سرویس: 4160 متر
بیشترین نرخ صعود: 6/7 متر بر ثانیه
بیشرین سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
برد(5000پایی): 875 کیلومتر
مداومت پروازی: 5 ساعت
مشخصات فنی:
طول: 84/11 متر
عرض: 78/2 متر
ارتفاع: 42/3 متر
قطر روتور اصلی: 16/10 متر
قطر روتور دم: 57/1 متر
وزن خالی: 820 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 1450 کیلوگرم
حداکثر قدرت موتور 420 اسب بخار
کاربردها:
• اجرای آتش با قابلیت درگیری نزدیک
• پرواز سرعت بالا در ارتفاع پایین
• جستجو و هدف یابی
• شناسایی رزمی
ویژگی‌ها:
• بدنه و پره ها از مواد مرکب پیشرفته
• عملکرد در شرایط جغرافیایی متنوع
• قابلیت انجام مأموریت‌های مختلف
• عملکرد بالا

 






      

TROPHY  را همچنین ASPRO  نیز مینامند ناگفته نماند تروفی در نیروهای دفاعی اسرائیل طراحی و ساخته شده است و یک نوع سیستم حفاظت فعال است .که بر روی سیستم های زرهی سبک و سنگین مانند تانک و نفربر نصب شده و آنها را در برابر موشکها-راکتها-پرتاب کننده های نارجک و .... خلاصه هر چیزی که قصد صدمه زدن به آن را دارد محافظت میکند . این سیستم محصول مشترک 10 سال کار بین صنایع پیشرفته نظامی رافائل و  التا د ر اسرائیل می باشد .
در اوت سال 2009 پس از طی مراحل آزمایشی موفقیت آمیز اسرائیل اعلام کرد از سال 2010 شروع به نصب و به کار گیری این سامانه بر روی سیستم های زرهی خودش خواهد کرد.
در 1 مارس 2011 تروفی موفق به ردگیری و نابود کردن موشک هایی شد که به سوی یک تاک مرکاوا از نوار غزه شلیک شد و این صحت آزمایشات تروفی را تائید کرد .
این سیستم از یک کامپیوتر مرکزی که از چهر آنتن تخت که در اطراف تانک نصب شده اطلاعات را جمع آوری کرده و سپس به دو برجک مسلح با غابلیت پوشش دهی 360 درجه ای ارسال و سلاح نصب شده بر روی برجک ساچمه هایی را مانند گلوله شات گان در مسیر هدف پرتاب کرده که باعث نابودی موشک-کلاهک جنگی و... میشود.
در ادامه چند تصویر از این سیستم و نحوه کار آن که وقتی خودم اولین بار آن را دیدم شگفت زده شدم . و تاریخچه کار برروی این سیستم  که شروع  طراحی آن قبل از جنگ حزب الله بوده بر آینده نگری نیروهای نظامی اشغالگر بر تداوم حضور خود در منطقه است :






  


 





      

ساخت هدف پرنده هوائی پیشرفته توسط امارات

 

 

 

 

 

 

شرکت ادکوم امارات جدیدترین هدف پرنده هوائی طراحی شده خود را به نام Yabhon-GRN.  به نمایش گذاشت. این هدف پرنده دارای بال رو به جلو بوده و پس از یک برنامه توسعه 5 ساله بر روی آن ساخته شده است. حداکثر وزن برخاست آن نیز 220 کیلوگرم میباشد. نتایج تستهای اولیه بیش از پارامترهای مورد نظر اعلام شده است. Yabhon-GRN هنگام رسیدن به سرعت 900 کیلومتر در ساعت بسیار پایدار نشان داد. با سقف پرواز 11 کیلومتر، Yabhon-GRN  خود را به عنوان اولین هدف پرنده بال- رو به جلو با سقف پرواز بالا / سرعت بالای جهان معرفی کرد.




      

10 خودروی جنگی و زرهی برتر دنیا



1- 113- M

پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به یک نفربر زرهی خدمه برای نیروهای پیاده نظام احساس می شد که نتیجتا ثابت شد خودرویی تمام شنی که بتواند ترکیبی از سرعت و قابلیت حرکت در انواع زمین ها را ارائه دهد، خودرویی مناسب خواهد بود.

از این رو 113- M در اوایل دهه 1960 وارد عرصه تولید گردید. این نفربر با قابلیت حمل 10 نفر نیرو، سرعت 40 مایل در ساعت و همچنین شعاع عمل 300 مایل، حقیقتا یک برنده محسوب می شد. از همان زمان 80 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسید، به طوری که حتی به حدود 50 کشور نیز صادر گردید.

113- M همچنین دارای قابلیت حمل به صورت محموله هوایی بود و خودروی آبی خاکی نیز محسوب می شد، کمااینکه در جنگ ویتنام خاورمیانه و عراق مورد استفاده های گسترده ای قرار گرفته است.

از ویژگی های دیگر این خودرو باید به این مطلب اشاره کرد که علاوه بر نقش آن که حمل خدمه بود، در نقش هایی همچون حامل خمپاره انداز، خودروی فرماندهی، ضد هوایی و شعله افکن نیز عمل می کرد. 113- M هنوز هم خودرویی قدرتمند به حساب می آید به طوری که به عنوان یکی از خودروهای زرهی بسیار پرکاربرد به تولید می رسد.



2- M-2 Bradley

نقایص نفربر زرهی به عنوان خودروهای جنگی، همچون زره نازک و قدرت شلیک محدود به ایجاد راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در اواخر دهه 1960 منجر گردید.

در این طرح به جای ساخت خودرویی که بتواند فقط نیروهای پیاده نظام را تا میدان جنگ حمل کند، به طوری که آنها برای جنگیدن مجبور به پیاده شدن از خودرو باشند، طرحی به نام IFV ارائه شد که با آن نیروها در حالی که داخل خودرو هستند، می توانند با سلاح هایشان به جنگ دشمن بروند و با آن درگیر شوند و در عین حال به واسطه زره خودرو حفاظت شوند.

Bradley IFV که از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود، در سال 1981 وارد تولید شد. این خودرو که M-2 نیز نام دارد، به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113 ، حفاظت بیشتری برای مسافران خود به عمل می آورد.

Bradley همچنین با دارا بودن توپ 25 میلیمتری از قدرت شلیک بالاتری برخوردار است و می تواند گلوله های اورانیوم تهی شده را شلیک کند. این سلاح بسیار قدرتمند توانسته بسیاری از خودروهای زرهی عراق را در طی عملیات "طوفان صحرا" نابود کند.



3- MCV-80 Warrior

نفربر زرهی انگلیسی MCV-80 همچون Bradley آمریکایی، بازتاب دهنده تغییری در فلسفه طراحی خودروهای زرهی نفربر می باشد و این در زمانی اتفاق افتاده که خودروی شوروی BMP-1 معرفی گردید.

نفربر زرهی، هم اکنون از خودروهای جنگی پیاده نظامی محسوب می شوند که می توانند پشتیبانی آتش فراهم آورند و همچنین با خودروهای دشمن درگیر شوند.

Warrior در طی جنگ اخیر عراق، توانایی های خود را بارها به اثبات رساند، به خصوص در زمان هایی که در درگیری های شدید گرفتار می شد، راننده آن آنقدر قدرت عمل داشت که می توانست خودرو را از مسیرهای خطرناک بیرون آورد و زندگی نیروهای به شدت زخمی شده خود را نجات دهد و به همین دلیل به وی نشان پیروزی یعنی بزرگ ترین افتخار نظامی انگلستان اعطا شد.

Warrior ، نفربری جامع است که می تواند مخازن و تجهیزات را به مدت حتی 48 ساعت با شعاع عمل 410 مایل، سرعت 47 مایل بر ساعت و توپ 7.62 میلی متری با خود حمل کند.



4- Stryker

Stryker اولین خودروی زرهی جدید است که در سال 1980 به ارتش ایالات متحده معرفی گردید.

از این خودرو بسیار توانا می توان هم به صورت یک نفربر پیاده نظام و هم به صورت سیستم متحرک توپ با لوله 105 میلی متری استفاده کرد.

ماکسیمم سرعت خودرو 62 مایل است و قابلیت حمل 9 نفر نیرو و خدمه را داراست.

این خودرو که توانایی حرکت در همه نوع زمین را داراست، می توانند قابلیت حمل و نقل را با سرعت بسیار بالا فراهم کند.

همچنین قابلیت حمل هوایی به وسیله C-130 Hercule را دارد و می تواند بسیار سریع تر از تانک سنگین Abrams به مناطق جنگی برسد.

از Stryker در عراق و افغانستان استفاده های زیادی شده و بیش از 2400 دستگاه از آن به تولید رسیده است.



5- Sd.Kfz.251

زمانی که آلمان نازی، توسعه نظریه حمله رعدآسای خود را در دهه 1930 آغاز نمود. بسیار واضح بود که نیروهای پیاده نظام و توپخانه ای آن به نوع جدیدی از خودرو نیاز دارند. نتیجه امر به طراحی یکی از مهم ترین خودروهای جنگی آن زمان که نیمه شنی بود، انجامید.

عنوان این نفربر زرهی که Sd.Kfz.251 نام داشت، برای اولین بار در سال 1938 معرفی گردید.

این خودرو در طی جنگ لهستان، ارزش های خود را ثابت کرد و نشان داد که شریک ایده آلی برای خودروهای زرهی و بسیار سریع آلمانی می باشد.

از این جنگنده نیمه شنی در ابتدا به صورت حامل زرهی خدمه و یا خودروی یدک کش توپخانه استفاده می شد اما پس از مدتی نقش های دیگری همچون خودروی ضد تانک، ضد هوایی، آمبولانس، خودروی فرماندهی و حتی راکت انداز که با عنوان stuka پیاده نظام شناخته شده را پذیرفت.

توانایی برجسته این خودروهای نیمه شنی از سیستم منحصر به فرد و پیچیده track شنی (کشنده) آن ناشی می شود. با این وجود قدرت کم چرخ های جلوی آن سبب گردیده در مقایسه با خودروهای مشابه آمریکایی از قابلیت مانور پذیری کمتری برخوردار باشد.

از این نفربر در همه جنگ های مهم ارتش آلمان در طی سال های جنگ جهانی دوم استفاده شده است. تا ده سال پس از جنگ نیز به وسیله ارتش چک و اسلواکی مورد استفاده قرار گرفت.



6- BMP-1

از زمانی که نفربر زرهی، قابلیت های خود را در جنگ جهانی دوم به اثبات رساند، خودروهای چرخدار و شنی در تمام ارتش های جهان به خدمت گرفته شدند.

ارتش سرخ شوروی، اولین ارتشی بود که به سمت این ایده یعنی نفربر زرهی گام برداشت، از همین رو نیروهای پیاده نظامش می توانستند به جای آنکه از خودرو پیاده شوند و بدون حفاظت از زره بجنگند، از داخل نفربر، با دشمن درگیر شوند.

اولین بار که غرب این خودروی جدید را در نمایشی باشکوه مشاهده کرد، در سال 1967 در Red Square بود.

Bronevaya Maschina Piekota یا همان BMP-1 به دریچه هایی جهت شلیک خدمه مجهز بود تا خدمه بتوانند از این طریق در حالیکه داخل خودرو هستند، به شلیک بپردازند. این جنگنده همچنین دارای توپ 73 میلی متری بود که بر روی برجک تانک نصب شده و قابلیت شلیک موشک های مجهز به باله HEAT را داشت. BMP جنگنده ای آبی خاکی بود که به واسطه شنی از آب عبور می کرد.

با وجود تمام مزیت هایی که برای BMP ذکر شد، باید گفت که این نفربر زرهی بسیار توانا از نقایصی هم برخوردار بود. زره آن نازک بود، همچنین low silhouette آن سبب گردیده، جا برای خدمه و مسافران بسیار محدود شود اما با این حال در بسیاری از ارتش های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. BMP-2 مدل بعدی آن است که به تعداد بسیار زیادی به تولید رسید و در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت.



7- خودروی زرهی همگانی Bren Gun

این خودرو زرهی انگلیسی نسبت به همه خودروهای جنگی زرهی جنگ جهانی دوم، بیشترین کاربرد را داشته است. چرا که می توانست چهار تا چهارده نیرو را در خود جای دهد و در غالب چندین مدل از حمله حامل مسلسل، پرتاب شعله، سکوی خمپاره انداز و کشنده توپ مورد استفاده قرار می گرفت.

این خودرو همچنین با توپ ضد تانک 6 پوندی اش قابلیت حمل هوایی را نیز داشت.

از قابلیت های این خودرو باید به این مطلب نیز اشاره کرد که از میادین جنگ اروپا تا جنگ های خاور دور، در همه مبارزات جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از این خودروهای زرهی به تسخیر آلمانی ها درآمد اما آنها خودرو را برای حمل توپ ضد تانک 37 میلی متری اصلاح کردند و اسم آن را Panzwrjaeger Bren نهادند.

در واقع، Bren تنها عاملی است که به وسیله سربازان تمام کشورها در جنگ های رخ داده در طول سال های 45-1939 استفاده شده است.

نکته آخر در مورد این خودروی بسیار توانای جنگ جهانی دوم این است که بیش از 200 هزار از آن به تولید رسید.



8- خودروی نیمه شنی M-3

ارتش ایالات متحده در سال 1938 تولید خودروی نیمه شنی را آغاز کرد که از طراحی فرانسوی برخوردار بود. این طرح که M-3 نام داشت در سال 1941 وارد عرصه تولید شد.

M-3 جزء لازم و ضروری لشکرهای زرهی به حساب می آید، به طوری که هر گردان پیاده نظام، به طور متوسط 62 دستگاه از آن را در اختیار داشت.

با به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، 40 هزار دستگاه خودروی نیمه شنی M-3 به تولید رسید که از شکل ها و مدل های مختلفی از جمله حامل خدمه، کشنده توپخانه و خودروی مخابراتی برخوردار بود.

این جنگنده از همدوره خود یعنی جنگنده آلمانی Sd.Kfz.251 از قابلیت مانورپذیری آسان تری برخوردار بود و آن هم به علت این بود که گیربکس آن در محور جلویی خودرو قرار داشت. البته این خودرو معایبی هم داشت، مثل اینکه قابلیت حرکت در هر نوع زمینی را نداشت و در ضمن نمی توانست در حمل نیرو موثر واقع شود.

M-3 در اکثر کشورها و در طی سال های جنگ جهانی دوم و البته سال های پس از آن مورد استفاده قرار گرفت. تولید آن در سال 1945 متوقف شد، با این حال به وسیله نیروی دفاع اسراییل در جنگ دهه 1980 نیز مورد استفاده قرار گرفت.



9- LVT MK-4

LVT ها که با عنوان خودروهای زرهی آبی خاکی شناخته شده اند، از خودروهای بسیار لازم و در واقع ستون همه اسکله های دریایی در طی جنگ بلند و خونین اقیانوس آرام به حساب می آمدند.

این خودروها که در سال 1944 معرفی گردید، نوعی خودروی ابتکاری بود که به یک در عقب مجهز بود تا از این طریق توپ یا جیپ تخلیه گردد. این در همچنین زندگی هزاران تکاور دریایی را نجات داده است.

LVT MK-4 با هویتزر 75 میلی متری و قدرتمند خود می توانست برای حفاظت از 30 نیروی خود که از خودرو پیاده می شوند، شلیک آتش باری انجام دهد.

این LVT به جای استفاده از چرخ با شنی حرکت می کرد و همین عامل قابلیت حرکت آسان آن را در آب، شن و یا جنگل های گل آلود و حتی در جاده های صعب العبور و یا زمین های چمن فراهم می نمود. نیروهای انگلیسی نیز از این خودرو در رودخانه هایی همچون راین در طی جنگ اروپا استفاده کرده اند.



10- Humvee

این خودروی چرخدار و چند منظوره با قابلیت حرکت بالا یا همان Humvee برای اولین بار در سال 1980 ظاهر شد. شرکت سازنده آن یعنی AM General به علت ساخت حدود 60 هزار دستگاه افزایش یافته، به طوری که به بیش از 36 کشور نیز فروخته شده است.

مرکز ثقل پایین و شاسی محکم آن سبب گردیده Humvee به خودرویی بسیار قابل اعتماد در بیش از 12 ترکیب متفاوت تبدیل شود.

از خودرو زرهی گرفته تا عملیات های ویژه، از سکوی پرتاب موشک تا خودرویی با تفنگ بدون عقب نشینی، تمام این خصوصیات شگفت انگیز باعث شهرت فراوان آن گردیده است.

البته قابلیت حمل هشت نیرو و خدمه، سرعت بالای بیش از 65 مایل بر ساعت و همچنین مسلسل کالیبر 50 آن به این شهرت قوت می بخشد.

ارتش ایالت متحده از این خودرو قابل حرکت در انواع زمین ها در عملیات های واقع در سومالی، عراق و افغانستان استفاده های گسترده ای کرده است.

البته Humvee به خاطر آسیب پذیر بودنش مورد انتقاد برخی نیز قرار گرفته اما در کل باید گفت که سودمندی این خودرو به پیروزی هایی منجر گردیده است که آن موقعیت ها مستلزم استفاده از خودروهای زرهی و مجهز به سلاح های بسیار سنگین بوده است.




      

آغاز حضور ناوگروه های ایرانی در خلیج عدن به حدود سه سال پیش باز می گردد که هدف آن برقراری امنیت ناوگان تجاری ایران در آبهای این منطقه حساس بود. تا پیش از آن، فعالیت های عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب های سرزمینی کشورمان محدود شده و تنها سفرهای آموزشی در محدوده شمال اقیانوس هند و یا حضور در بنادر کشورهای همجوار مانند هند به انجام رسیده بود. اما با اجرای این سفرهای دور و دراز، نیروی دریایی به مناطقی در 2800 کیلومتری پایگاه های اصلی خود رهسپار شد و اقتدار دریایی ایران و آماده به کار نگه داشتن و بهینه سازی و ارتقاء شناورهای رزمی این نیرو را در تحریم همه جانبه کشورهای سازنده تجهیزات آن به رخ جهانیان کشید.
انتقال حدود 12 میلیون بشکه نفت خام کشورهای اوپک و غیر اوپک از مسیر تنگه باب‌المندب و سواحل کشور سومالی به طرف قاره اروپا و امریکا و تردد بیش از 40 درصد صادرات گاز مایع (LNG) قاره آسیا در منطقه ناامن تنگه باب المندب انجام می گیرد، همچنین تردد سالانه بیش از 65 هزار کشتی که عمدتاً حامل کالاهای صادراتی و وارداتی هستند از مسیر مذکور مهمترین دلایل اهمیت امن بودن تنگه راهبردی باب المندب است. امرزه در دنیا بیش از 95 درصد تجارت از طریق دریاها صورت می گیرد و دزدان دریایی برای 20 هزار تانکر و کشتی تجاری که سالانه از این مسیر عبور می کنند مشکلات زیادی ایجاد کرده اند.
از نظر شرایط جغرافیایی نیز عمق آب در خلیج عدن بیش از سه هزار متر است که شش ماه از سال را با بادهای شدیدی سپری می کند. وزیدن این بادها باعث به وجود آمدن موج هایی با ارتفاع بیش از 10 متر می شود. همین پدیده طبیعی موجب می شود که ارتفاع زیادی از بدنه کشتی ها زیر آب قرار بگیرد که کار را برای آن ها سخت می کند. از سوی دیگر، این بادها باعث می شوند کشتی ها همواره تا حدود 35 درجه در آب به سمت چپ و راست متمایل شوند و کشتی هایی که تحمل این شرایط را دارند، از ویژگی های برتری در شناوری و حفظ تعادل برخوردارند.
به گزارش مشرق، در راستای محافظت از ناوگان تجاری کشورمان که در این منطقه در حال رفت و آمد هستند، از اوائل سال 88 فعالیت های مستمری در قالب اعزام ناوگروه هایی متشکل از دوکشتی که عموماً یک فروند آنها رزمی و دیگری پشتیبانی(لجستیکی) هستند به منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام شدند.
ناوگروه اول شامل ناوشکن جمهوری اسلامی البرز و ناو جمهوری اسلامی بوشهر با طی مسافت 12هزار مایل دریایی و انجام رهگیری و رصد بیش از 700 نوع کشتی که 36 فروند آن کشتی های تجاری و نفتکش ایرانی بودند برای نخستین بار در نیروی دریایی، یک ماموریت صد در صد عملیاتی را در آب های بین المللی با موفقیت کامل اجرا کردند.
ناو گروه دوم، ناوهای جمهوری اسلامی ایران شهید نقدی و ناو لجستیکی بندر عباس بودند. ناو نقدی به عنوان یک کشتی رزمی در آن هنگام حدوداً 60 ساله بود و به گفته یکی از مسئولان نداجا، در برخورد با کشتی های نظامی سایر کشورها که طبق قواعد، برخی از ویژگی های شناور دو طرف به یکدیگر اعلام می شود، شناورهای دیگر با دانستن سال ساخت این ناو به آن ادای احترام نظامی می کردند. این کشتی توسط متخصصان دریایی کشورمان بازسازی و بهینه سازی شده و به موشک های ضدکشتی دوربرد نور و توپ پیشرفته دریایی فجر27 و پرتابگرهای سه قلوی اژدر و بسیاری سامانه های پیشرفته الکترونیکی و ارتباطی مجهز شده است.

 

ناو شهید نقدی

 

در مدت 64 روز ماموریت، 2 هزار و 279 یگان تجاری و نفتکش توسط این ناوگروه رهگیری شد و 21 فروند کشتی حفاظت گردید. 81 فروند ناو نظامی نیز از 21 کشور در این منطقه حضور داشتند. این ناوگروه در مسیری به طول بیش از 800 کیلومتر برای کشتی های تجاری و نفتکش ها اقدام به محافظت کرد و در نهایت دومین ناوگروه اعزامی ارتش پس از طی مسافت بیش از 9 هزار مایل با موفقیت به میهن بازگشت.
ناو گروه سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو خارک، بزرگترین ناو خاورمیانه که یک کشتی لجستیکی است و همچنین ناوشکن سبلان بود. کاربری و تعمیرات و آماده نگهداشتن ناو خارک و نیز بازسازی ناوشکن سبلان که در حمله نظامی آمریکا در فروردین سال 1367 آسیب بسیار جدی دیده بود و حضور ده ها روزه این شناورهای بهینه سازی شده در منطقه، سند قطعی توانایی علمی و مهندسی متخصصان دریایی کشورمان بود.
چهارمین ناوگروه، ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر با 256 خدمه بودند که در مدت 80 روز مأموریت در خلیج عدن به حفاظت از کشتی های عبوری پرداختند. از مجموع 4 ناوگروه اول اعزامی به خلیج عدن، 3 ناوگروه از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس و یکی از ناوگروه ها نیز از بوشهر به آن منطقه اعزام شدند.
پنجمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از دو ناو لاوان و چیرو از منطقه یکم دریایی ارتش عازم شدند. هر چند هیچ یک از این دو ناو، رزمی نیستند، اما به تسلیحات مناسبی از جمله توپ های 20 میلیمتری با نواخت تیر بالا مجهز شده اند و در این سفر نیز موفق ظاهر شدند. این ناوگروه پس از 44 روز پیمایش دریایی، 33 فروند کشتی تجاری کشور را مورد حفاظت و پشتیبانی قرار داد.

 

 

ناو چیرو

 

اما در ششمین مأموریت از این نوع، باز هم ناو رزمی نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس با یکدیگر همسفر آب های دوردست شدند.
هفتمین مأموریت ناوگروه اعزامی نداجا به خلیج عدن، باعث شکل گیری دومین همکاری ناو عظیم جمهوری اسلامی خارک و ناوشکن سبلان به استعداد 410 نفر خدمه گردید. این ناوگروه پس از طی 18 هزار و 900 مایل دریایی در مدت 93 روز علاوه بر تأمین امنیت کشتی های ایرانی در خلیج عدن، رهگیری یک هزار و 334 یگان شناور نظامی و غیرنظامی را به انجام رساند.
به گزارش مشرق، دالان امنیتى که نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران در منطقه مأموریتی جدید خود تشکیل داد، حد فاصل سواحل عمان ـ یمن، سواحل شمالى سومالى تا تنگه باب المندب و مدار 10 درجه است که محدوده ای به طول970 کیلومتر تا 1300 کیلومتر را در بر گرفته و ناوگروه های رزمى نیروى دریایى ارتش، تمام شناورهاى جمهورى اسلامى ایران و هر کشورى که براى گذر از این مسیر، از ایران تقاضاى کمک کند، را اسکورت می نمایند.
طول دوره مأموریتی این ناوگروه ها، متغیر بوده و به طور معمول بین 60 تا کمتر از 95 روز ادامه دارند. در این عملیات ها، شناورهای رزمی کشورمان با پشتیبانی هوایی بالگردها و نیروی های ویژه با قایق های دزدان دریایی که در طول این چند سال روز به روز به سلاح های پیشرفته تری مجهز می شدند، درگیر شده و بعضاً 22 قایق آنها در یک حمله شرکت می کردند که با وجود این موارد، با حضور یگان های نداجا، هیچ موفقیتی کسب ننمودند.
در هشتمین مأموریت دوربرد دریایی نداجا که 92 روز به طول انجامید، بار دیگر ناو پشتیبانی بندعباس با ناو رزمی نقدی در مجموع با بیش از 300 خدمه همراه شد. این همراهی از آب های شمال اقیانوس هند به خلیج عدن و دهانه ورودی دریای سرخ در تنگه باب المندب رسید. ناو نقدی با طی16 هزار مایل دریایی(نزدیک به سی هزار کیلومتر) 2 هزار و 780 کشتی تجاری و نظامی را شناسایی و رهگیری کرده و از 90 کشتی ایرانی نیز حمایت نمود.



ناو پشتیبانی لارک، یک بالگرد سی کینگ در بالای آن و یک فروند هاورکرافت و ناوشکن الوند در زمینه تصویر

 

نهمین ناوگروه نداجا، شامل ناو پشتیبانی خارک و ناو محافظ(ناوشکن) الوند بود. این سفر نیز حدود 3 ماه به طول انجامید.
دهمین ناوگروه نداجا نیز شامل ناوهای لارک و چیرو بود.
در یازدهمین مأموریت، ناو رزمی بایندر(هم رده با ناو نقدی) و ناو لجستیکی تنب و همچنین تیم عملیات ویژه به منطقه عملیاتی نداجا در خلیج عدن اعزام شدند.
اما دوازدهمین سری از این عملیات ها، دوربردترین مأموریت تاریخ نیروی دریایی نوین ایران است که از بندر عباس شروع شده و با گذر ناوگروه از دریای سرخ و سپس کانال سوئز برای اولین بار، به بندر لاذقیه در سوریه رسید. ناوشکن الوند و ناو لجستیکی غول پیکر خارک، این مأموریت بدیع را آغاز نمودند و در این سفر تعدادی از دانشجویان نیروی دریایی ارتش را نیز به همراه خود بردند. در این سفر 575 نفر، برای اولین بار از مدار 10 درجه عبور کردند و هم اکنون نیز در منطقه می باشند.
در تمام این سلسله مأموریت ها، خلبانان شجاع هوادریای نداجا نیز با بالگردهای خود حضور ارزشمندی داشتند و به اجرای پروازهای گشتی-رزمی در منطقه مبادرت می نمودند. درگیری با قایق های دزدان دریایی و اقدام به تیراتدازی به سوی آنها نیز توسط این واحدها گزارش شده است.

 

همچنین، شنیده ها حاکی از آن است که ناو جماران نیز در آب های بین المللی حضور داشته و به رصد و پایش نیروهای فرامنطقه ای پرداخته است.

 

 

ناو خارک

 

به گزارش مشرق، دریانوردی ناوها و ناوشکن های یک نیرو در آب های بین المللی و دوردست و با فاصله چندین هزار کیلومتری از سرزمین اصلی، بیانگر عقبه قوی علمی و دانش بالای آن کشور است، که جهانیان در پی مشاهده ناوگان شناورهای ایران یقیناً به توانایی های ایرانیان در ابعاد دفاعی پی میبرند و "عمردهی انقلابی" به تجهیزات دریایی کشورمان را با چشمان خود خواهند دید. در واقع اگر کشوری به تمام زوایای فنی و عملکردی شناورهای خود مسلط نباشد، توان بکارگیری آنها را در آب های ساحلی خود نیز به خوبی نخواهد داشت، چه رسد به اینکه آنها را به فواصل چندین هزار کیلومتری و برای چندین ماه اعزام نماید؛ همچنین اگر توان ارتقاء تجهیزات آنها را با ساخته های بومی خود و ادوات و تسلیحات بروز نداشته باشد، در عرصه نبرد تکنولوژیک دریایی امروز نیز حرفی برای گفتن نخواهد داشت. بنابراین، پر واضح است که اعزام ناوگروه های مختلف نداجا از شناورهای قدیمی و جدید سطحی و زیرسطحی به آب های دوردست، برای حفظ منافع کشور، دارای چه پیام هایی است.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 87، 12 ناوگروه برای مقابله با پدیده شوم دزدی دریایی به خلیج عدن اعزام کرده که تاکنون در بیش از 547 مورد، اسکورت کشتیهای تجاری و نفتکش ایرانی را انجام داده و تنها در سال جاری در چهار مورد توانسته کشتی های عبوری ایرانی را از حمله دزدان دریایی نجات دهد.
بر این اساس می توان شناورهای سنگین ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر اساس میزان سفرهای انجام شده به منطقه عملیاتی جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن، بدین شرح رده بندی کرد: خارک 4 سفر، شهید نقدی و بندرعباس 3 سفر، الوند، البرز، سبلان، چیرو و بوشهر 2 سفر و شناورهای لاوان، لارک، تنب و بایندر 1 سفر.
آخر اینکه بر اساس اعلام دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، این نیرو در سال 90 برنامه منسجمی را برای اعزام ناوگروه به مناطق جدید در دنیا خواهد داشت که با این حساب باید منتظر اخبار خوشی از دستاوردهای دریادلان "نیروی راهبردی" جمهوری اسلامی باشیم.




      

نیروی دریائی آمریکا : AH-1Z Cobra عملیاتی شد

 

 

 

 

 

 

 

جدیدترین هلیکوپتر تهاجمی تفنگداران نیروی دریائی آمریکا به نام  AH-1Z Cobra طبق برنامه زمان بندی شده در ماه فوریه، قابلیتهای مقدماتی عملیاتی را بدست آورد. به گفته مدیر برنامه هلیکوپترهای تهاجمی سبک سپاه تفنگدارن دریائی آمریکا، این مدرنترین هلیکوپتر تهاجمی نیروی در جهان میباشد. طبق برنامه قرار است تا AH-1Z ها جایگزین هلیکوپترهای AH-1W گردند. AH-1Z ها در نقش های پشتیبانی هوائی تهاجمی و شناسائی، جنگهای هوائی ، جنگهای الکترونیک و کنترل هواپیماها و موشکها به کار گرفته خواهند شد. کبرا های جدید در بخشهای ارابه فرود، پروانه های موتور و کاکپیت/ آوینیک به روز شده اند.

 

 

همچنین AH-1Z مجهز به دو دستگاه موتور توانمند General Electric T700-GE-401 میباشد. تفنگداران دریائی آمریکا 131 فروند AH-1W  را به  AH-1Z تبدیل و 58 فروند AH-1Z را خواهد ساخت.

 





      

 


پرواز آزمایشی موفق آمیز هواپیمای بازسازی شده اف 4 به دست متخصصین داخلی کشور در پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در حالی انجام شد که هیچگاه دشمنان این نظام تصور نمی کردند که دلاور مردان ایرانی روزی به دانش بازسازی هواپیماهای جنگی پیشرفته دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران در تعمیر و تجهیز و برگرداندن هواپیماهای از رده پروازی کنار رفته خود که تا قبل از انقلاب بوسیله مستشاران آمریکایی انجام می شد به خودکفایی و دانش بومی رسیده بطوریکه با همت جوانان کشورمان امروز شاهد بازسازی یک فروند هواپیمای جنگی اف 4 شدند.
امروز این هواپیمای بازسازی شده بر روی باند پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان به پرواز درآمد تا بار دیگر موفقیتی دیگر از دلاورمردان این مروز و بوم به رخ دشمنان نظام کشیده شود و غروری دیگر در بین ایران و ایرانی بوجود آید.
صدای الله اکبر در پرواز و بلند شدن این هواپیمای داخلی و نشستن آن بر روی باند که بار دیگر با صداهای الله اکبر همراه بود شور و شوق خاصی را به همگان داده بود که هیچگاه قابل وصف نیست.
سرهنگ منصور ونک فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه گفت: با پیشرفت‌های سریعی که در بخش هواپیمایی در کشور داشته‌ایم، توانستیم در تعمیر و تجهیز اف 4 که هواپیمای نظامی است با تلاش مجموعه متخصصان داخلی کشور به خودکفایی برسیم و برای سایر قسمت ها هم نیز تلاش هایی را داشته ایم که در آینده بازگو خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این پرواز بسیار مهم و حیاتی بود اظهار داشت: پرواز موفقت آمیز هواپیمای بازسازی شده توسط مختصصان داخل کشور نشان دهنده بزرگی ملت ایران است.
فرمانده ارشد نظامی استان همدان در ادامه اظهار داشت: خودکفایی ایران در تعمیر و تجهیز هواپیمای اف 4 ما را به یکی از کشورهای پیشتاز در بخش تعمیر و تجهیز در دنیا مبدل می‌کند و دیگر در کشور محتاج مستشاران بیگانه و غربی برای راه‌اندازی و تجهیز و تعمیر نخواهیم بود.
وی افزود: با توجه به ارزش ریالی بالای تعمیر و تجهیز و راه اندازی هواپیماهای نظامی مورد استفاده در کشور هم اکنون ما با درصدی بسیار کمتر از آنچه بوده است به خودکفایی بومی و داخلی در این بخش دست یافته ایم که افتخار‌آمیز است.
وی زمان تعمیر و تجهیز این هواپیما را 15 هزار نفر ساعت اعلام کرد و گفت: چیزی در حدود 15 هزار نفر ساعت بر روی این هواپیما کارشده که ما هم اکنون شاهد پرواز آن هستیم.
ونک در ادامه ابراز داشت: به برکت نظام جمهوری اسلامی و در سایه توجهات حضرت بقیه الله توانسته ایم به این مرز برسیم که بدون کمک از بیگانگان بتوانیم فعالیت های این بخش را به بهترین نحو انجام دهیم.
وی ضمن یادآوری روزهایی که متخصصان آمریکایی این کارها را انجام می دادند گفت: امروز روز جوان ایرانی است روزی که به خود ببالد که در چنین مرز و بومی زندگی می کند و روزهای آینده برای آن روزهای خوش یمنی خواهد بود.
وی در خصوص توصیه به جوانان افزود: نیروهای مسلح به توانایی رسیده اند که خود بی نیاز از غرب بوده و به جوانانی که وارد مجموعه ارتش و نیروی هوایی شده اند تبریک می گویم که چنین روزهایی را شاهد هستند.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: این پرواز به جوانان نوید می دهد که خواستن توانستن است و برای رسیدن به خواسته های خود با اتکا به ولایت و پشتکار می توان به هدفهای خود رسید.
سرهنگ بهنام نظاملو معاون آماد و پشتیبانی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه نیز گفت: از سال 87 به بعد مجموعه کار و فعالیت این بخش را با جدیت مورد توجه قرار داده و طبق دستورات و با استفاده و بهره گیری از دانش و علم جوانان مومن و متدین کشورمان توانسته ایم به این خودکفایی برسیم.
نظاملو در ادامه افزود:
تاکنون 5 فروند تعمیرات سنگین بر روی هواپیماها از رده پروازی کنار رفته صورت گرفت و این هواپیما از 5 سال پیش به دلیل نیاز به تعمیر قادر به پرواز نبود و امروز با تلاش متخصصین داخلی شاهد پرواز موفقیت آمیز این هواپیمای نظامی بودیم.
وی ضمن ارائه آماری در خصوص تعمیرات و چگونگی چک کردن هواپیماها گفت: هر چهار سال یکبار تمامی قسمت های هواپیما چک و مورد بازبینی قرار می گیرد و اگر تعویض و یا تعمیری هم نباشد به طور حتم باید این کار انجام شود و این همان دستور و فرمانی است که شرکت و کمپانی سازنده بر روی هواپیما درج می کند.
نظاملو با تاکید بر اینکه چک لیست ها در موعد مقرر انجام می گیرد اضافه کرد: کارخانه سازنده کارتی را بر روی هواپیما دارد که باید طبق آن نسبت به بازبینی آن توجه داشت.
وی با اعلام این مطلب که پایگاه سوم شکاری شهید نوژه کارهای عملیاتی هم انجام می دهد گفت: تمام تلاش مجموعه این است که تعمیر و بازسازی هواپیماها را خود انجام دهد و این یک افتخاری است که با این کار هم توان خود را بالا برده و هم در بخش ریالی بسیار صرفه جویی خواهد شد.
معاون آماد و پشتیبانی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه در ادامه ابراز داشت: اگر بخواهیم همین کار را به جایی دیگر ارجاع دهیم چیزی در حدود 40 برابر مبلغ هزینه شده باید پرداخت شود که این نشان دهنده صرفه جویی در این بخش است.


















      

به‎همت متخصصان صنایع دفاعی صورت گرفت؛
افزایش سرعت استقرار توپخانه با تولید اولین توپ 155م.م. خودکششی چرخدار
خبرگزاری فارس: با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نخستین توپ هویتزر 155 م.م. خودکششی چرخدار در سازمان صنایع دفاع رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار وحیدی در مراسم رونمایی از این پروژه مهم طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در چابک‌سازی نیروهای مسلح اظهار داشت: توپ هویتزر 155م.م. خودکششی چرخدار با هدف افزایش قدرت تحرک توپخانه‌ای نیروهای مسلح توسط متخصصان خلاق و نوآور سازمان صنایع دفاع مبتنی بر راهبرد، تاکتیک و نیاز نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است.

وحیدی افزایش شعاع عملیاتی، افزایش سرعت عمل، افزایش قدرت تحرک، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت تمام‎شده کم‌تر نسبت به توپ خودکششی شنی‌دار را از ویژگی‎های این نوع توپ جدید خودکششی برشمرد و گفت: ان‎شاءالله با تولید انبوه این توپ در آینده‌ای نزدیک نیروهای مسلح قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن توپخانه را در منطقه مورد نظر آماده عملیات کرده و پس از اجرای مأموریت در کمترین زمان و با کمترین خدمه جابه‎جا شوند.

وزیر دفاع با تشکر و قدردانی از تلاش متخصصان سازمان صنایع دفاع که با همت مضاعف و کار مضاعف هرروز توان جدیدی را به توانمندی‎های نیروهای مسلح می افزایند، تاکید کرد: این روند باید در سال 1390 با شتاب بیشتری تداوم یابد.
















      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی