سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

تانک پل ساز صراط در نیشابور رونمایی شد

مشهد - خبرگزاری مهر: تانک پل ساز صراط دستاوردی دیگر از دستان توانمند مهندسان پاسدار کشور همزمان با هفته دفاع مقدس در نیشابور رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار مهر در نیشابور، شامگاه سه شنبه در این مراسم که با حضور هاشمی معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار نیشابور، سردار احمدی فرماندهی سپاه امام رضا(ع) و سردار معدنی فرماندهی تیپ مستقل 21 زرهی امام رضا(ع) برگزار شد، این تانک اقدام به انجام حرکت و مانور کرد که با استقبال زایدالوصف مردم و نیروهای مسلح حاضر در مراسم همراه بود.
در این مراسم، پرسنل این تانک اقدام به پهن کردن و جمع کردن دو تکه پلی که بر روی این تانک سوار بود کردند که با تشویق و صلوات حاضران همراه بود
در حاشیه مراسم، فرماندهی تیپ 21 امام رضا(ع) به خبرنگار مهر گفت: از این فناوری در حال حاضر در جهان فقط سه کشور روسیه، آلمان و ایران برخوردار است.
سردار سرتیپ دوم پاسدار ولی معدنی هزینه ساخت هر پل به همراه خودرو پل گذار که تانک T72 است را حدود 30 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی درباره مشخصات پل این تانک توضیح داد: طول 24 متر، عرض 50/3 متر، جنس پل آلومینیوم، وزن 70 تن، ظرفیت عبور خودروهای عبوری، سنگین و ادوات زرهی تا وزن 60 تن، مدت زمان باز شدن پل 10 دقیقه و 30 ثانیه و زمان نصب حداکثر 6 دقیقه است.
وی با بیان اینکه این پل می تواند روی شکاف ها و گودال هایی با عرض 23 متر نصب شود، گفت: از این پل ها که ساخت جهاد خودکفایی سهند سپاه آذربایجان شرقی است، تنها چند دستگاه در مناطق مختلف کشور آماده انجام مأموریت است.

 





      

راپتورهای آمریکا بمب افکنهای روسی را همراهی کردند

ولادیمیر دریک" دستیار فرمانده کل نیروی هوایی فدراسیون روسیه روز چهارشنبه به «ریا نووستی» اطلاع داد که دو بمب افکن استراتژیک روسی "توپولف-95 ام. اس." روز سه شنبه طبق برنامه گشت هوایی بر فراز اقیانوس آرام بسوی جزایر آلئوتسک پرواز کردند که دو جنگنده نسل پنجم اف-22 نیروی هوایی آمریکا نیز آنها را همراهی می کردند.
جنگنده های اف-22 (راپتور) در حال حاضر تنها هواپیماهای نسل پنجم و گرانقیمت ترین جنگنده های جهان می باشند که در نیروهای مسلح وجود دارند.
دریک اظهار داشت: "سرنشینان توپولف-95 با موفقیت به وظایف خود طبق برنامه گشت هوایی عمل کرده و مهارت های هدایت پرواز بر فراز محل بدون مشخصه برای شناسایی را تمرین کردند... مدت پرواز هواپیماها حدود 15 ساعت بود. بهنگام پرواز، سرنشینان سوخت گیری در هوا از تانکرهای ایلوشین-78 را نیز تمرین کردند".

 

 





      

رژیم صهیونیستی قرارداد خرید دو زیردریایی اتمی از نوع «دلفین» را از آلمان امضا کرد.
روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست " چهارشنبه گزارش داد قرارداد خرید دو زیردریایی هسته ای از نوع «دلفین» اواخر ماه گذشته میلادی به امضای مقامات تل آویو و آلمان رسیده است.
زیردریایی های کلاس «دلفین» قادر به شلیک موشک های دارای کلاهک هسته ای هستند و نوعی سیستم رانشی دارند که آنها را قادر می سازد برای مدتی طولانی تر از زیردریایی های کنونی رژیم صهیونیستی زیر آب باقی بمانند.
به نوشته روزنامه جروزالم پست، این زیردریایی ها در آینده نزدیک تحویل اسرائیل خواهد شد.
قیمت هر فروند زیردریایی دلفین 3/1 میلیارد دلار است. رژیم صهیونیستی هم اکنون سه زیردریایی کلاس دلفین در اختیار دارد.

اسرائیل: عبور زیر دریایی ما از کانال سوئز "پیامی برای ایران" بود
یک سخنگوی نظامی اسرائیل خبرگزاری فرانسه گفت که اخیرا دو فروند زیردریایی از نوع دلفین را دریافت کردیم.
وی اضافه کرد: ساخت این زیردریایی ها در حوضچه هایی در آلمان صورت گرفته است.
روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن آورده است: اسرائیل با اضافه شدن این دو فروند زیردریایی، دارای  پنج فروند از این نوع زیردریایی پیشرفته خواهد بود که موسوم به "یو 212" هستند. محدوده فعالیتی این زیردریایی ها نیز چهار هزار و 500 کیلومتر تعیین شده و قابلیت شلیک موشک هایی با کلاهک هسته ای دارند.
رسانه های اسرائیلی نیز مدعی شدند که یکی از این زیردریایی ها به طور دائمی در منطقه خلیج فارس ، زیردریایی دیگر در دریای مدیترانه مستقر خواهد شد.
رادیو سراسری اسرائیل نیز پیش از این اعلام کرده بود که یک فروند زیردریایی اسرائیل از نوع دلفین از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه بازگشته است. این زیردریایی برای مشارکت در مانورهای نظامی با عبور از کانال سوئز به دریای سرخ رفته بود.
این رادیو همچنین اعلام کرده بود: عبور زیر دریایی دلفین اسرائیل از کانال سوئز که برای اولین بار روی داده بود می بایست به عنوان " پیامی برای ایران " درک شود.
البته ایرانی ها هم معتقدند اسرائیل نیز باید پیام مانورهای موشکی ایران را دریابد زیرا هم اکنون تمام اسرائیل در تیررس موشک های دوربرد و پر شمار ایران قرار دارد.




      

قدرت نمایی موشکهای اتمی و آمادگی برای صلح پایدار جهانی


پکن- خبرگزاری مهر : رئیس جمهور چین در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین که به واسطه نمایش تسلیحات هسته ای کشورش مورد توجه حاضران و رسانه های خارجی قرار گرفته بود ، تاکید کرد : پکن برای ساخت جهانی مبتنی بر صلح پایدار و شکوفایی مشترک تلاش خواهد کرد.
صبح امروز پنجشنبه در بزرگترین میدان پایتخت کشور چین مراسم ویژه بزرگداشت شصتمین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین برگزار شد.
در این مراسم که به طور همزمان در تعدادی از استانها و شهرهای مهم چین نیز برگزار می شد 56 گروه از نیروهای نظامی ارتش چین موسوم به "ارتش آزادی بخش" از مقابل جایگاه اصلی تعبیه شده در میدان تیان آن من پکن رژه رفتند.
بر اساس گزارش رسانه های چینی، در این رژه انواع تجهیزات نظامی کشور چین از جمله 150 فروند هواپیمای جنگی و ترابری برای حاضران به نمایش در آمدند.
نمایش نسل جدید جنگنده های ساخت چین با عناوین «جی – 10» و «جی- 11 بی» برای نخستین بار از دیگر ویژگیهای رژه شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین بود.
نمایش موشکهای هسته ای چین، موشکهای پیشرفته کروز، انواع تجهیزات زرهی، دفاعی، راداری، جنگ الکترونیک و دیگر ادوات جنگی این کشور در این رژه با توجه حاضران و نمایندگان رسانه های خارجی مواجه شده بود.
آن گونه که در این مراسم اعلام شد 90 درصد این تجهیزات ساخت کشور چین بوده و این رژه به واسطه میزان کیفی و کمی تجهیزات نظامی و بومی بودن آنها از جمله بزرگترین رژه های تاریخ چین محسوب می شود.
هو جین تائو رئیس جمهور و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سخنرانی خود در این مراسم از آمادگی دولت و ملت چین برای سازندگی کشورشان و انجام خدماتی برجسته به جهان سخن گفت.
وی با بیان اینکه پس از تأسیس چین نوین، مردم این کشور توانستند با غلبه بر مشکلات و چالشهای مختلف به دستاوردهای قابل ملاحظه ای برسند تاکید کرد: چین در آینده ضمن پایبندی بر مسیر توسعه سوسیالیستی و اجرای اصلاحات در کنار سیاست درهای باز به توسعه بر اساس اصول علمی و هماهنگی جامعه یاری کرده و روند ایجاد جامعه ای نسبتا مرفه را به طور همه جانبه تکمیل خواهد کرد.

رئیس جمهور چین همچنین در سخنانش به برخی مسائل موجود میان کشورش با مناطقی چون هنگ کنگ، ماکائو و تایوان اشاره کرد و یادآور شد که همه باید برای تحقق وحدت کامل کشور تلاش کنند.
وی درباره مسائل جهانی و سیاست خارجی کشورش نیز گفت: چین همچنان ضمن پایبندی بر سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز و مسیر توسعه صلح آمیز، راهبرد منافع مشترک را در تعامل با کشورهای مختلف پیگیری و همچنان برای ساخت جهانی مبتنی بر هماهنگی، صلح پایدار و شکوفایی مشترک تلاش خواهد کرد.
از چند هفته قبل برنامه ریزی و تبلیغات فراوان برای برگزاری باشکوه مراسم گرامیداشت شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در استان های مختلف این کشور و همچنین رسانه های گفتاری، شنیداری و مکتوب آن کاملا مشهود بوده است. به همین مناسبت مراسمی مشابه جشن میدان تیان آن من، در شهرها و بخشهای مهم کشور چین از جمله شانگهای، تبت، سین کیانگ و دیگر استانهای این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد حاضران در میدان تیان آن من به هنگام برگزاری مراسم جمعیتی بیش از صد هزار نفر تخمین زده می شود. تعدادی از حاضران در میدان تیان آن من که لباسهای متحد الشکل به تن داشتند با عنوان "پیشرفت من با وطنم" گوشه هایی از تاریخ مردم چین به رهبری حزب کمونیست را در دوره های زمانی مختلف نمایش می دادند.
تعدادی از دانش آموزان و کودکان چینی نیز با لباسهای متحد الشکل در این مراسم حضور داشتند. در بخشی از این مراسم نیز به طور نمادین، سازه هایی مرتبط با مسابقات المپیک پکن و نخستین سفینه فضایی کشور چین به نمایش در آمدند. گروههای مختلف فرهنگی و هنری نیز پیش از انجام مراسم رژه و سخنرانی رئیس جمهور چین به اجرای برنامه های مفرح با تکیه بر آئینهای سنتی کشور چین می پرداختند.

علاوه بر پرچمهای کوچک کشور چین که در دست تعدادی از حاضران مشهود بود، لباسهای مخصوص با نقش "من چین را دوست دارم" بر تن تعدادی از حاضران غیرچینی در این مراسم جلب توجه می کرد. این مراسم با رهاسازی تعدادی پرنده و بادکنکهای سرخ رنگ حاضران پایان یافت.
کلیه مراکز دولتی، ادارات و مراکز علمی و دانشگاهی کشور چین هر سال به مناسبت سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، به مدت یک هفته رسما تعطیل است.

 






      

معاونت تحقیقات و خودکفایی نزاجا (نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) یکی از بخش های تأمین تسلیحات و ادوات نظامی موردنیاز کشور است که با حضور نیروهای خلاق، مبتکر و بی ادعا در این مسیر حرکت می کند. سرهنگ سیدمسعود رضا زواره ای، معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا، با اشاره به خروج 50هزار مستشار حاضر در ارتش پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، می گوید که برخی تجهیزات نظامی که از سوی دولت های غربی و شرقی وارد ایران به عنوان ژاندارم منطقه شده بود، تنها به دست این مستشاران قابلیت فعالیت داشت به گونه ای حتی برخی وسایل بدون حضور آنان حتی استارت هم نمی خورد.
زواره ای که خود از محققان برتر نیروی زمینی است، معتقد است که جنگ کردستان که اولین حضور جدی ارتش در یک جنگ داخلی بود، سبب شد تا اولین گام خودکفایی یعنی جرأت روشن کردن و استارت زدن تجهیزات، برداشته شود سرهنگ زواره ای دومین گام خودکفایی را ساخت مواد سرویس این تجهیزات در همان روزهای اول عنوان می کند و ادامه می دهد که روغن ها و ف_ * ل*_ ت رها از اولین چیزهایی بودند که نیروهای نظامی ارتش برای سرویس تجهیزات نیاز داشتند و با موجودی پایین انبارها به سرعت معادل آنها در داخل ساخته شد.
وی به ایجاد موج خودکفایی خودجوش در یگان های مختلف آجا و نزاجا پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 62 اشاره می کند و می گوید که این سال نقطه عطفی برای ارتش محسوب می شود زیرا فرماندهی معظم کل قوا که در آن موقع ریاست جمهوری را برعهده داشتند فرمان تشکیل این معاونت را در هر سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی صادر کردند که نتیجه آن علاوه بر نظام مند شدن فعالیت ها، جلوگیری از فعالیت های موازی شد.
معاون جهاد تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی تصریح می کند که روند قطعه سازی در سال های ابتدایی تشکیل این معاونت کم کم با خلاقیت پرسنل و سیاستگذاری ارتش تبدیل به زیرسیستم ها و زیرسامانه هایی شد که به خصوص در بخش الکترونیکی و اداری باعث ارتقای تجهیزات موجود و بعضاً برتری آن بر تجهیزات بکار گرفته شده توسط دشمن بعثی که پشتیبانی شرق و غرب را داشته می شد.
به گفته وی بازسازی و نوسازی تجهیزات فرسوده شده در جنگ مأموریت این معاونت در 8 سال بعد از جنگ بود که باز با هوشمندی، هدایت و حمایت های فرماندهی کل قوا زمان ساخت ادوات موردنیاز همچون تانک، نفربر، کشتی، هواپیما و بالگرد ارتش با رسیدن به یک سطحی از بلوغ و پشت سر گذاشتن مراحل مونتاژ و مهندسی معکوس به مرحله طراحی و ساخت رسید. 
سرهنگ زواره ای با اشاره به دست خط مقام معظم رهبری به ارتش که «کهن جامه خویش پیراستن/ به از جامع عاریت خواستن» خاطرنشان می کند فرمان عمردهی به تجهیزات که به تعبیر ایشان آغاز عمر انقلابی تجهیزات پس از عمرقانونی است، مأموریت دیگر معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی را تشکیل می دهد.
وی معتقد است که میخ کوب شدن 12ساله کشورهایی که زمانی مستشارانشان در ایران جولان می دادند به دلیل پیشرفت ایران در ارتقاء و بکارگیری ادوات است.
وی اطمینان می دهد که سیستم ها و صنایع دفاعی ایران در سطح منطقه حرف اول را می زند و در سطح جهان نیز با شناخت نقاط ضعف دشمن و ساخت تجهیزاتی که این نقاط ضعف را نشانه گرفته، اجازه هیچ تعرضی را به هیچ کشوری نمی دهد.


¤ ¤ ¤


معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی که در منطقه لویزان در مجموعه تأسیسات ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد شاهد اتفاقات زیادی است که از مهمترین این اتفاقات ساخت تانک ذوالفقار نفربر کبری، خودرو شناسایی صیاد و بسیاری دیگر از محصولات نظامی است که با نیازسنجی از یگان های رزمی، در این مجموعه تحقیقات آن و مراحل ساخت نمونه های اولیه طی می شود و سپس از تأیید موسسه استاندارد نظامی به تولید انبوه می رسد.

تانک ذوالفقار، اولین تانکی است که در خاورمیانه ساخته شده است، این تانک به طراحی بدنه ایرودینامیک، توپ و سیستم تعلیق در ایران دراختیار نیروی زمینی ارتش قرار گرفته است.
قدم زدن در این معاونت و رفتن ازهر قسمت به قسمت دیگر شوق و شوری را در انسان ایجاد و به انسان احساس سربلندی و افتخاری می دهد که وصف ناپذیر است هنگامی که می بینم جوانان و مسن ترها، سرباز و پایور، بازنشسته و وظیفه در کنار هم در تلاش هستند تا دشمن فکر نگاه چپ به کشور را از سر بیرون کند، به ایران اسلامی می بالم.
وقتی می شنوم که خودروی رمل نورد که نوعی خودروی سبک تهاجمی است در پروژه سمندر روزهای پایانی و آزمایش نهایی را پشت سر می گذارد درحالی که این خودرو پیش از این تنها در اختیار ارتش های آمریکا، انگلیس، یونان و عمان بود احساس غرور می کنم. سرهنگ بازنشسته مسئول این پروژه که با شور و حرارت خاصی از این خودرو به عنوان خط شکن یاد می کند و مأموریت آن را در خشکی مانند مأموریت قایق های تندرو در آب می داند و می گوید نمونه ای از آن را در مانوری در یونان دیدم و پس از تحقیقات گسترده نمونه ای از آن را در اینجا ساختیم دلم می خواهد که دست های تک تک شان را ببوسم.
عکس های نمونه های خارجی این خودرو که از اینترنت گرفته شده است در کارگاه وجود دارد و گفته می شود که این نمونه همان کارایی را خواهد داشت و می توان با پول خرید تنها یک تانک غربی بیش از 500 دستگاه از این خودرو را در داخل ساخت.
در کارگاه دیگری تعدادی لوله های ترکیده و چند سرباز و نمونه هایی از خمپاره اندازهای 60، 81 و 120 وجود دارد، این کارگاه را بخش ساخت سلاح ابتکاری خمپاره اندازهای سبک معرفی می کنند در این بخش با تحقیقات گسترده شیمی لوله های خمپاره انداز سبکی تولید می شود که تنها با داشتن فرمول آن و چند کارگر ساده می توان به سادگی و بدون داشتن لوازم ریخته گری و سایر دستگاه های پیشرفته در سخت ترین شرایط خمپاره اندازهایی را تولید کرد. این خمپاره اندازها حتی می تواند با استفاده از وسایل مخابراتی از راه دور کنترل شوند و فردی در یک سنگر می تواند منطقه وسیعی را پوشش دهد. مأموریت اصلی آنها که فقط با 20 تا 30 هزار تومان در مقابل 200 تا 300 دلار نمونه خارجی آن ساخته شده است مقابله با بالگردها و حملات هوایی است.
بخش متالوگرافی مواد و شیمی بخش دیگری از این مجموعه است که در ابتدای ورود به آن بوی خوشی به مشام می رسد، این بوی خوش مربوط به ماده ای است که جایگزین ذغال، لجن و واکس برای استتار نیروهاست و در پنج رنگ به صورت کاملا بهداشتی و خوش بو ساخته شده است.
سرهنگ دیگری که او نیز همچون همراه و راهنمای ما لباس رزم را از تن بیرون کرده و تنها از روی درجه ای که بر روی یقه آن نصب شده می توان فهمید که سرهنگ است و فردی نظامی، مسئول پروژه های مخابراتی و الکترونیکی و لجستیکی است که گفته می شود به دلایل نظامی از معرفی همه ساخته های آنها معذورند ولی یکی از پروژه هایی که او توضیح می دهد و صرفه جویی میلیاردی سالیانه را به همراه دارد، ابتکار ساخت لوله جوفی تانک است.
لوله جوفی وسیله ای است که به جای گلوله واقعی در درون لوله توپ تانک قرار می گیرد و با انجام تمام حرکات مربوط به شلیک غیر از انفجار مهارت های خدمه تانک که طبق استاندارد و باید سالانه 30 گلوله شلیک کنند را حفظ می کند این درحالی است که در صورت انجام این عمل با گلوله های حقیقی، سرخه... هر تانک در سال باید 90 گلوله شلیک کنند که هر گلوله هزینه ای معادل 500 هزار تومان برای یک تانک T72 دارد و اگر حساب کنیم که در هر گردان 42 تانک وجود دارد و هر تیپی سه گردان و هر لشکری سه تیپ دارد و این یعنی هزینه سرسام آور در سال فقط برای آموزش و حفظ مهارت خدمه!
البته ناگفته نماند که این دستگاهها در اختیار کشورهای سازنده تانک هست ولی به دلیل تفکرات اقتصادی و استعماری آنان از تحویل آن خودداری می شود و تاکنون لوله جوفی دو T72 و M47 در این معاونت ساخته شده است.
بر روی میز، طرحهای متفاوتی وجود دارد و در گوشه و کنار وسایل الکترونیکی دیده می شود که مشخص است وسایل راداری و مخابراتی است اما بالن سفیدی در گوشه یکی از اتاق ها وجود دارد که توجهم را جلب می کند و سرهنگ می گوید که این (Airship) یا بالن پرنده است که از صفر تا صد آن در ایران ساخته شده است این بالن پرنده که طرح آن بدون سرنشین با قابلیت اضافه شدن سرنشین است می تواند مأموریتهایی نظیر فعالیتهای مراقبتی، نقشه برداری، امدادرسانی، پیام رسانی، فیلم برداری آنلاین و یا حتی فعالیتهای غیرنظامی مانند تعیین وسعت زلزله و آتش در مناطق صعب العبور بدون هزینه کرد پرواز بالگرد انجام دهد و باید به آن اضافه کرد، کنترل از راه دور که 10کیلومتر برد دارد، این مزیتی برای این وسیله ساخت داخل است که نمونه های نظامی خارجی آن در دسترس نیست و نمونه های تجاری خارجی آن نیز هزینه زیاد و کارایی کمی دارد.
هواپیمای دست پرتاب داخلی هم که تا ارتفاع هزار متر بالا می رود از دیگر دستاوردهای بخش الکترونیکی است که از راه دور کنترل می شود.
از این بخش که بیرون می آییم به سمت بخش بهینه سازی می رویم با فردی که روپوش کارگری سیاه شده و روغنی پوشیده روبرو می شویم که درجه های سرهنگی اش زیرسیاهی روغن از نظرها کمی پنهان شده است او مسئول بخشی است که خودروهای زرهی فرسوده را که برخی حتی رده پنج را گذرانده اند- رده پنج آخرین رده تعمیر است و در سالهای گذشته پس از گذشتن از این رده خودروها به ذوب آهن و سایر دستگاهها برای ذوب و استفاده از آن آهن و فولاد آن سپرده می شد- را به تجهیزات به روز مجهز می کند و با تقویت آنها استفاده مجدد از آنها یا به قولی عمر انقلابی آن را شروع می کند.
وی روند رسیدن به اینکه باید تانکها بهینه سازی شوند را وجود تانکهای شرق و غرب از پیش از انقلاب در ارتش عنوان می کند و می گوید که این موضوع در جنگ سبب شد تا نقاط ضعف تانکها مشخص شود که هر کدام درچه بخشی اعم از شنی، چرخ دنده ها، برجک تانک ها چه ضعفهایی دارند و با تحقیقاتی که انجام شد این ضعفها تجمیع و در جهت رفع آن اقدام شد.
این افسر آچار به دست استفاده از تانک را به دلیل حفاظت زرهی، مخابرات و کنترل آتش آن می داند و با اشاره به جنگ 33روزه که در آن تانک مرکاوای نوع دو رژیم صهیونیستی که گفته می شد ضد گلوله است توسط حزب الله منهدم شد، گفت که افسانه ساخت زره ضدگلوله به پایان رسیده است و استفاده کنونی از تانکها تنها به دلیل حفاظت از خدمه و قدرت آتشی است که این وسیله جنگی دارد بگفته وی پیشرفتها به سمتی می رود که حتی سیستم تثبیت تیر برای نشانه روی هدف متحرک توسط تانک درحال حرکت را عرضه کنند و با سبک و مقاوم کردن زره تانک توسط فرمول های کامپوزیت و تغییر شنی و وسایل مخابراتی و کم کردن ارتفاع که از مهمترین مشکلات تانکها بوده است، هم سرعت را بالا ببرند و هم ضریب حفاظتی آن را افزایش دهند.
بهینه سازی آشپزخانه صحرایی فرسوده که با حمام گلیسیرین برای پخت غذا استفاده می شود تنها قابلیت پخت خورش و آش را داشت به آشپزخانه مدرنی که قابلیت دم کردن برنج را هم دارد و موتوربرق دارد و حتی درحال حرکت هم امکان پخت غذا را دارد از دیگر وسایلی است در این سوله ها ساخته می شود در چند یگان آموزشی امتحان خود را پس داده و آماده تولید انبوه است ولی توصیه می شود با وجود سربازهای آشپز حرفه ای!! در سربازخانه ها خدا نصیب نکند.
ستوان سوم فوق لیسانس مکانیک که پروژه بهینه سازی برجک شلیکا را برعهده دارد و می گوید این برجک که از رده خارج شده بود، سیستم هیدرولیک داشته است که از کل سیستم حذف و جای خود را به یک سیستم الکترونیکی داده است و تا مدتی دیگر به عنوان برجکی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد در بخش پرس هم چندین پرس و دستگاه برش وجود دارد که یکی از آنها پرس2600 تنی است که برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و به طور مثال بدنه تانک در زیر این پرس همه مراحل کوره حرارتی، سخت کاری و پرس کاری را یکجا پشت سر می گذارد و به عنوان یک خط تولید کامل عمل می کنند (سخت کاری همان کاری است که در گذشته توسط آهنگران با پتک انجام می شد و پس از قرار گرفتن در کوره های حرارتی سخت کاری را انجام می دهد.
سرهنگ مهندس محسن امینی منش که در این بازدید ما را همراهی می کرد و بسیاری از این توضیحات می دهد، قسمت عمده نیروهای این معاونت را از نخبگان و افراد دارای طرح می داند که طرحهایشان پس از بررسی در کار گروههای تخصصی دعوت به همکاری شده اند او معتقد است که یکی از محاسن این معاونت فاصله کم میان مسئولان و افراد دیگر با طرحهاست و می گوید که کار اصلی ام تحقیقات است.
سرهنگ امینی منش یکی از راههای جذب نیرو را از طریق بنیاد نخبگان معرفی می کند و ادامه می دهد هم اکنون در پروژه هواپیمای دست پرتاب چند نفر از نخبگان هوافضا حضور دارند که نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیا منحصر به فردند.
وی از آمادگی این معاونت از دریافت طرحهای ابتکاری خبر داد و تصریح می کند که علاوه بر نیروهای ستادی و پایور که از طریق یگانهای خود اقدام به ارسال طرحها می کنند و یا سربازان وظیفه ای که از یگانهای آموزشی توسط کارشناسان مصاحبه و جذب می شوند سایر شرکت ها و افراد دارای طرح های کاربردی می توانند با این معاونت در ارتباط باشند که در صورت پذیرفته شدن طرح با آنها قرارداد منعقد می شود.
کوتاه سخن دشمن و مستشارانی که به خیال خام خود ایران را عاری از متخصصین کارآمد می دانستند و خداحافظی هم نکردند و رفتند تا بازگردند، بدانند که این تنها بخش کوچکی از پیشرفتهای نظامی جمهوری اسلامی است که فقط در نیروی زمینی ارتش به کار گرفته شده است و باید به آن اضافه کرد پیشرفتهای عظیم و گسترده سایر بخشهای نظامی کشور را که هر سال بخشی از آن در رژه نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه در رده های مختلف هوایی زمینی و دریایی به نمایش درمی آید.

 

مجید مغازه ای

برگرفته از روزنامه کیهان




      

روسوبورون اکسپورت Rosoboronexport شرکت صادرات تسلیحات روسیه روز جمعه اعلام کرد برای امضا قرارداد فروش هواپیماهای شکاری SU-35 (اس یو - سی و پنج) به برزیل از شانس بالایی برخوردار است.
این در حالی است که فرانسه در روزهای اخیر از قرارداد سی و شش فروند هواپیمای رافائل با برزیل خبر داده است.
ویاچسلاو داویدنکو سخنگوی شرکت روسی خاطر نشان کرد پیشنهاد امتیازات زیادی دارد و از شانش زیادی برای بدست اوردن این قرارداد برخوردار هستیم.
اناتولی عیسی ایکینه Anatoli Issaïkine مدیر این شرکت نیز اعلام کرد پیشنهاد ما برنامه های مهم انتقال فناوری از جمله خدمات فنی، تعمیر و همه موارد لازم برای ساخت هواپیمای شکاری را شامل می شود.
برزیل به غیر از روسیه پیشنهادهایی از سازندگان هواپیمای فرانسوی، امریکایی و سوئدی نیز دریافت کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه بیست و سوم سپتامبر (اول مهر) از امضا قطعی قرارداد فروش سی و شش فروند هواپیمای شکاری رافائل به برزیل خبر داده بود.





      

زیردریایی 500 تنی ایران تا دو سال آینده عملیاتی می‌شود

امیر دریادار فرهاد امیری معاون جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به عملیاتی شدن جدیدترین ناوچه موشک‌انداز این نیرو که به نام درفش در منطقه چهارم دریایی ارتش در دریای مازندران به آب انداخته شد، اظهار داشت: این ناوچه از کلاس ناوچه‌های موشک‌اندازهای ارتش است که در منطقه جنوب از آنها استفاده می‌شود.
امیری با بیان اینکه در خلال جنگ تحمیلی دو فروند از ناوچه‌های کلاس پیکان با نام پیکان و جوشن را قهرمانانه از دست دادیم، خاطر نشان کرد: با تلاش نیروی دریایی ارتش و سازمان صنایع دریایی، توانستیم برای اولین بار سه فروند از ناوچه‌های کلاس پیکان را جایگزین کنیم که اولین آنها به یاد ناوچه قهرمان پیکان، پیکان نام گرفت، ناوچه دوم جوشن و سومین ناوچه موشک‌انداز نیز به نام درفش در روزهای اخیر عملیاتی شد.
وی در خصوص ویژگی‌های ناوچه موشک‌انداز درفش با بیان اینکه این ناوچه به پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات دریایی مجهز است، به توپ 76 میلی متری بر روی سینه این ناوچه اشاره کرد و افزود: این توپ یکی از به‌روزترین تسلیحات دریایی جهان است که در ناوچه موشک‌انداز درفش به کار گرفته است.
امیری با بیان اینکه در زمینه خودکفایی در نیروی دریایی ارتش به مراحل قابل قبولی رسیده‌ایم، تصریح کرد: می‌توانیم مدعی باشیم که امروز تمامی نیازهای این نیرو را در داخل کشور و به همت متخصصین داخلی تولید می‌کنیم.
وی با بیان اینکه امروز انواع زیردریایی‌های سبک در صنایع دفاعی کشور به تولید انبوه رسیده و تاکنون تعداد قابل توجهی نیز به توان زیرسطحی کشورمان افزوده شده است، افزود: به امید خدا تا دو سال آینده، زیردریایی کلاس متوسط با تناژ 500 تن را به آب انداخته و در این زمینه نیز به خودکفایی خواهیم رسید.




      

 

دولت اکوادور اعلام کرده است در جهت بازسازی ارتش خود 6 فروند هواپیمای میراژ 50 متعلق به ونزوئلا را که در اواخر دهه 1960 ساخته شده‌اند اما به نظر می رسد در وضعیت کاملا خوبی قرار داشته باشند، می‌پذیرد.
اکوادور همچنین تلاش کرده است 12 فروند هواپیمای جنگی از آفریقای جنوبی و 24 فروند هواپیمای سوپر توکانو، ساخت برزیل، را خریداری نماید.
کلمبیا که در اوائل سال گذشته میلادی با استفاده از ضعف هوائی اکوادور اقدام به بمباران بخش هائی از خاک اکوادور نموده بود، تحویل هواپیماهای ونزوئلائی به اکوادور را نشانه اتحاد نظامی دو کشور اکوادور و ونزوئلا بر ضد کلمبیا توصیف کرده است، اتهامی که هم اکوادور و هم ونزوئلا به شدت آن را رد کرده اند.
کلمبیا که اخیرا با آمریکا توافق کرده است 7 پایگاه نظامی در داخل خاک خود را به ارتش آمریکا تحویل نماید، مکررا با کمک رسانه های غربی و همصدا با پرو، دیگر متحد آمریکا در آمریکای جنوبی، کشورهای مستقل قاره آمریکا را به راه‌اندازی یک مسابقه تسلیحاتی متهم می کند.
کشورهای عضو اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی، "اوناسور "، نیز با برگزاری اجلاس های متعدد در سطح سران مراتب نگرانی و ناخشنودی خود را از این قرارداد به صور مختلف ابراز داشته اند.





      

خبرگزاری فارس: جنبش الحوثی فیلم سرنگونی یک هواپیمای "میگ " متعلق به ارتش یمن را که دیروز صبح توسط این نیرو‌ها مورد هدف قرار گرفت به نمایش گذاشته ‌است.
جنبش الحوثی فیلم سقوط یک هواپیمای میگ متعلق به ارتش یمن را که دیروز صبح توسط این نیرو‌ها مورد هدف قرار گرفت به نمایش گذاشته ‌است. در این دو فیلم آتش گرفتن هواپیما و خاموش کردن آن توسط مردم محلی و همچنین هویت خلبان به نمایش درآمده است.
در این فیلم مردم محلی با شعار "الله اکبر " از سقوط این هواپیما اظهار خوشحالی می‌کنند. جنبش الحوثی دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد این هواپیمای میگ که قصد داشت مثل هر روز در دو ماه گذشته به بمباران روستا‌ها، خانه‌ها و منازل مردم اقدام کند، مورد حمله ضد هوایی نیروهای این جنبش قرار گرفت.
این هواپیما که بمب و موشک با خود حمل می‌کرد در منطقه "الشعف " و در بخش "ساقین " استان صعده سرنگون شد.
این در حالی است که ارتش یمن در ابتدا اعلام کرد این هواپیما با کوه‌های منطقه برخورد کرده است اما این درحالی است که منطقه سقوط هواپیما یک مزرعه است.
این هواپیما به همراه یک هلی‌کوپتر که ده روز پیش در منطقه "دماج " سقوط کرد چهارمین هواپیمایی است که در طول شش جنگ اخیر توسط جنبش الحوثی مورد هدف قرار گرفته است. این جنبش همچنین اعلام کرد سروان "شمسان محمد عبده " که خلبان این هواپیما بوده است در این حمله کشته شده است.
این جنبش همچنین طی بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد از ادامه درگیری‌های این جنبش و ارتش یمن در منطقه "مقاش " در حومه شهر صعده و منطقه "منازله " در مرز عربستان و منطقه "آل عمار " خبر داد.





      

"آناتولی سردوکوف" وزیر دفاع فدراسیون روسیه روز سه شنبه پس از پایان مذاکرات با "الیاس المر" وزیر دفاع لبنان که هم اکنون در مسکو می باشد، اطلاع داد که روسیه به لبنان 10 فروند جنگنده میگ-29 می فروشد.
سردوکوف اعلام نمود که طرف روسی امیدوارست که مذاکرات سازنده برگزار شده و نیروی تازه ای به همکاری های دوجانبه فنی-نظامی ببخشد.
وزیر دفاع روسیه گفت: "ما فهرست نیازهای نیروهای مسلح لبنان را دریافت کردیم و آماده بررسی آن در آینده نزدیک هستیم".
وزیر دفاع لبنان نیز به نوبه خود از سردوکوف بخاطر پذیرایی گرم تشکر نمود. وی به شرکت کنندگان در هیئت لبنان اطلاع داد که "روسیه موافقت کرد 10 فروند جنگنده میگ-29 به لبنان بفروشد".


 «این جنگنده‌ها قبل از عید استقلال لبنان در اختیار ارتش قرار گرفته و در آن روز در آسمان لبنان به پرواز در خواهند آمد».
وی افزود: «پنج فروند از این هواپیماها اکنون در مجارستان در پایگاه‌های ارتش روسیه آماده تحویل است».

این مسئول لبنانی افزود: «مسئولان روس به هیات لبنانی گفتند که تجهیز این هواپیماها به میزان 90 درصد بر عهده روسیه خواهد بود و این که مخازن سلاح روسی بر روی لبنان باز است».
این عضو هیات لبنانی افزود:
«مسئولان روسی ابراز آمادگی کردند که آماده اعزام متخصصان روسی برای آموزش خلبانان و کادر فنی لبنانی هستند».
وی گفت: «هیات لبنانی در برابر این بخشندگی روسیه لیست سابق خود را کنار گذاشته و درصدد تهیه لیست جدیدی از نیازمندی‌‌های خود است».
وی افزود: «الیاس المر وزیر دفاع لبنان، هیات دولت را در جریان جزییات گفتگوهای خود با مسئولان روسی قرار خواهد داد، زیرا المر بر این باور است که روسیه تنها دولت بزرگی است که سلاح سنگین در اختیار لبنان قرار خواهد داد، زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا درهای این نوع کمک‌ها را مسدود کردند».
این عضو هیات لبنانی افزود:
«روس‌ها موافقت کردند که تانک‌های تی 90 و خمپاره‌انداز و خودروهای نظامی و توپخانه و سلاح‌های ضد تانک در یار لبنان قرار دهند، اما ارائه رادار و موشک‌های ضد هوایی موکول به درخواست لبنان و ارزیابی بهایی آن د».
وی با اشاره به موافقت عربستان و سوریه برای این خریدها گفت: «انتظار می‌رود که برخی از کشورهای عربی کمک‌های بلاعوض در اختیار لبنان قرار دهند تا بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کند».
روسیه قرار است 10 میگ 29 به بهای 300 میلیون دلار به عنوان کمک بدون عوض در اختیار لبنان قرار دهد.
روزنامه السفیر در این زمینه نوشت: «مسکو رسما اعلام کرد که ده فروند جنگنده میگ 29 هدیه روسیه به لبنان است و در ازای آنها وجهی دریافت نخواهد کرد، بلکه بودجه آنها را وزارت دفاع روسیه تقبل کرده است. منابع آگاه گفتند که این جنگنده‌ها تا اواسط تابستان آینده به لبنان می‌رسند».
روزنامه الانباء کویت نیز نوشت: «الیاس المر وزیر دفاع لبنان به زودی برای ادامه گفتگوها بار دیگر عازم روسیه خواهد شد و انتظار می‌رود که ظرف مدت آینده هیئت‌هایی از لبنان و روسیه به دو کشور سفر کنند و همکاری‌های نظامی میان مسکو و بیروت به شکل قابل توجهی افزایش یابد».





      
   1   2      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی