سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

میر علوی خبر داد

:تحویل بمب های فوق سنگین ارتقا یافته به نیروی هوایی
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش گفت: نسل جدید بمبهای فوق سنگین با تغییر کاربری و ایجاد یکسری توانمندیها و ارتقا در آن، در دست تولید می باشد و به محض واگذاری به نیرو در تمرینات و رزمایشها مورد آزمایش قرار می گیرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، امیر خلبان محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش گفت: در طی سالهای گذشته با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ داده و جنگهایی که در دهه گذشته در افغانستان، عراق و منطقه خلیج فارس اتفاق افتاده است و همچنین حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه ، نیروی هوایی تهدید را خیلی جدی احساس کرد و در نتیجه نسبت به ارتقای توان رزمی خود در مقایسه با گذشته سرعت مضاعفی بخشید.
* ساخت تسلیحات هوشمند توسط نیروی هوایی ارتش
امیر علوی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت تسلیحات راهبردی توانسته است تسلیحاتی را بسازد که با رها کردن این تسلیحات هوشمند و نقطه زن از راه دور، بتواند دشمن را مورد اصابت قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله این تسلیحات بمب قاصد با تناژ بسیار بالا است که پس از شلیک از مسافت دور ،هدف را به صورت نقطه ای مورد اصابت قرار داد و آن را منهدم کرد.
امیر علوی گفت: در خصوص انهدام اهداف دریایی نیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم اینک موفق شده است با اتکای به خداوند و متخصصان متعهد خود موشکهایی مشابه کروز را تولید و با موفقیت آنها را شلیک و اهداف را منهدم کند.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که تولید انبوه موشکهای مشابه کروز در کشور آغاز شده است، گفت: متخصصان ایرانی همچنین موفق شده اند موشکهای زمین پایه را تغییر ساختار داده و آنها را هواپیما پایه کنند و بر روی جنگنده بمب افکنهای نیروی هوایی نصب نمایند.
امیر علوی خاطرنشان کرد: این موشکها هم اینک در حال بهره برداری بوده و در تمامی پایگاههای هوایی نیز استقرار یافته اند.
* ساخت جنگنده صاعقه در راستای ارتقای توان رزمی نیروی هوایی
وی در خصوص ارتقای توان رزمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده نیز گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین موفق شده است با همکاری صنایع وابسته به وزارت دفاع و کارکنان فنی و جهادگر نیروی هوایی هواپیمای جنگنده صاعقه را بسازد که روند تولید این هواپیما با سرعت زیادی پیش رفته و در یکی از پایگاههای شکاری نیروی هوایی نیز گردان شکاری این هواپیما تشکیل شده و الان هم در حال پرواز است.
امیر سرتیپ علوی با اشاره به دیگر دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجهیزات مورد نیاز این نیرو، افزود: احیای تمامی سیستمها و موشکهای دوربرد هواپیماهای راهبردی و بمب افکن سنگین سوخو 24 که در منطقه و در جنگ الکترونیک از این هواپیما استفاده می شود و در رزمایشهایی که بویژه در سال گذشته انجام شد، مورد استفاده قرار گرفت، از جمله این دستاوردها است.
* کسب دستاوردهای جدید در زمینه جنگ الکترونیک
وی در خصوص دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه جنگ الکترونیک نیز اظهارداشت: باتوجه به محدودیتهایی که این سامانه در کشور دارد و نمی توان به طور گسترده مطالب مربوط به آن را بیان کرد اما این نوید را به مردم می دهیم که متخصصان متعهد ایرانی در زمینه جنگ الکترونیک به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته اند.
وی افزود: این پیشرفتها از جمله شامل اختلال در سیستمهای راداری، الکترونیکی، ارتباطی و همچنین جنگ در تمام شبکه های راداری دشمن به طور دور ایستا و هواپایه است.
* ساخت شبیه ساز 10 نوع هواپیمای جنگنده در کشور
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت شبیه سازها نیز به دستاوردهای خوبی دست یافته است، خاطرنشان کرد: برغم تحریمهای بیش از سه دهه گذشته متخصصان توانمند و متعهد ایرانی همچنین موفق به ساخت شبیه ساز 10 نوع جنگنده بمب افکن موجود در کشور شده اند.
امیر علوی، گفت: شبیه ساز سامانه ای است که برای تهیه آن نیاز به صرف هزینه ها سنگینی وجود دارد و حتی از هواپیماهای شکاری نیز گرانتر است .
وی با بیان این که از جمله برکات انقلاب اسلامی آن بود که امام خمینی (ره) به ما نشان داد باید روی پای خود بایستیم، افزود: از مدتها پیش ساخت شبیه سازها در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی توسط کارکنان معاونت تحقیقات جهاد خودکفایی این نیرو آغاز شد و هم اینک علاوه بر شبیه ساز 10 نوع جنگنده ای که در کشور داریم ، موفق شده ایم سامانه های شبیه سازهای هواپیماهای ترابری، سنگین، فوق سنگین و سبک را در کشور بسازیم که بهره برداری عملیاتی از آنها در تمامی پایگاههای کشور در حال انجام است.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای توان رزمی و تلفیقی از موشکهای شرقی به غربی و غربی به شرقی و این که بتوانیم این موشکها را در داخل مشابه سازی کنیم، موفق شده ایم که هواپیماهای شرقی و غربی را با تسلیحات مشابه خودشان در کشور تجهیز کنیم.
* تمامی هواپیماهای نیروی هوایی توسط کارکنان توانمند این نیرو اورهال می شوند
امیر علوی اظهارداشت: در بحث اورهال هواپیماها که پیش از انقلاب توسط مستشاران خارجی و وابسته ها در سایرکشورها انجام می شد ، امروز می توانیم به جرات بگوییم که تمام هواپیماها را با دست توانمند کارکنان فنی نیروی هوایی در داخل کشور اورهال می کنیم و رژه 140 فروندی هواپیماهای جنگنده ایران در رژه سالهای اخیر و همزمان با روز 29 فروردین موید این ادعا است.
وی خاطرنشان کرد: پرواز 140 فروند جنگنده که در روز دوم جنگ تحمیلی عراق به ایران در سال 1359 انجام شده بود در رژه روز 29 فروردین سال گذشته نیز حاکی از آن بود که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از 30 سال از آن زمان همچنان استوار است و توانسته حسرت کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان را برانگیزد.
امیر علوی در ادامه یادآور شد: هدف از تمام فعالیتهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی دادن پیام صلح و دوستی به تمام کشورهای منطقه است.
* نیروی هوایی آماده مقابله با هر نوع تهدیدی است
وی افزود: کشورهای همسایه و منطقه باید این را هم بدانند که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور 24 ساعته آماده مقابله با هر نوع تهدیدی در فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران است و با تمام قوا و قدرت با آن مقابله خواهد کرد و اجازه تعدی به دشمنان را نمی دهد.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بکار گیری بمبهای فوق سنگین در این نیرو، افزود: این بمبها با تناژ بالا و دارای قدرت تخریب بسیار زیادی هستند که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تغییرکاربری که به این بمبها داد، آنها را نقطه زن کرده و برد عملیاتی آنها را نیز افزایش داده است.
امیر سرتیپ علوی اظهارداشت: بدین ترتیب هواپیماهای جنگنده بمب افکن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به راحتی قادر خواهند بود تا از مسافتهای دور این بمب را رها کرده و کنترل پروازی بر روی این بمبها داشته باشد و آنها را به سمت اهداف مورد نظر هدایت و آنها را منهدم کند.
* تولید انبوه بمبهای فوق سنگین در نیروی هوایی
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مرحله اول این بمب تولید انبوه شده و به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار شده و تمرینات زیادی نیز با این نوع بمبها انجام شده است، گفت: مرحله دوم این نوع بمبها که تغییر کاربری و ایجاد یکسری توانمندیها و ارتقا در آن است در دست تولید می باشد و به محض واگذاری به نیرو در تمرینات و رزمایشها مورد آزمایش قرار می گیرد.
امیر سرتیپ علوی ابراز امیدواری کرد که بمبهای جدید در آینده نزدیک در رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بکار گرفته شود و هدفهایی را در دریا به صورت نقطه ای مورد اصابت قرار دهد.

 
نگاهی به بهینه سازی یک بمب افکن تاکتیکی ایران
سوخو 24؛ تیغ شمشیرباز نیروی هوایی زیر گلوی اسرائیل
با احیای نوعی سوختگیری در سوخو-24های نهاجا این بمب افکن تاکتیکی، توانایی رسیدن به مسافت بیش از 1800 کیلومتری را با حمل محموله جنگی یافته است؛ بردی که برای ضربه زدن به هر هدفی تا شرق دریای مدیترانه کافی است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تا پایان جنگ تحمیلی بار تمام عملیات های هوایی در عمق زیاد در خاک دشمن، بر دوش جنگنده بمب افکن بسیار مشهور اف-4 فانتوم بود. این هواپیما با دو مدل دی و ئی به ایفای این مأموریت های خطیر می پرداخت و نتایج بسیار خوبی نیز گرفت. اما نبود سلاح های هدایت دقیق به تعداد انبود و عدم وجود سلاح های دورایستا در آن برهه زمانی، تلفاتی بر ناوگان این پرنده کارکشته وارد کرد. پس از پایان جنگ، با درایت شهید منصور ستاری و سایر کارشناسان نهاجا، هواپیمای بمب افکن تاکتیکی سوخو-24 (ملقب به فنسر یا شمشیرباز) به عنوان یک هواپیمای جنگی با مأموریت تخصصی ضربتی و بمباران خریداری شد.
این هواپیما اما به صورت استاندارد به تسلیحات دورایستا مجهز بود. هر چند که با کارشکنی روسها، از ابتدا با توانمندی کامل عمل نمی کرد ولی چند سال گذشته را باید سالهای تجدید حیات این پرنده برای نهاجا دانست؛ زیرا قابلیت های متنوعی از این پرنده ارزشمند احیا شد. از آن جمله قابلیت سوختگیری این بمب افکنها از یکدیگر بود.
با این امکان، برد پروازی این هواپیما بدون اتکا به سوخت رسان های غول پیکر، افزایش چشمگیری می یابد؛ قابلیتی که جای آن برای فانتوم های نهاجا خالی بود و شاید تعداد عملیاتهایی که اف-4های ایران در خاک عراق مبادرت به سوختگیری هوایی کردند به کمتر از انگشتان دست برسد.

البته عمده این نقص، به روش سوختگیری هوایی فانتوم که از نوع ماده است، برمی گردد. در حالی که در همان سالها، میراژهای اف-1 عراقی، با بهره گیری از قابلیت سوختگیری جنگنده از جنگنده، تا عمق قابل توجهی از خاک ایران و حتی تا مازندران نفوذ می کردند. البته اف-14های نهاجا نیز که سامانه سوختگیری آنها از نوع لوله ای می باشد، تجربه سوختگیری از فانتوم ها را داشتند، اما اف-14ها اساساً‌ مأموریت دیگری غیر از نفوذ به عمق خاک دشمن دارند.
با این روش سوختگیری، جنگنده ای که نقش سوخترسان را ایفا می کند نیز تا میزان زیادی از بیشینه برد خود به همراه گروه بمباران کننده وارد فضای دشمن می شود و در منطقه ای امن، با سوخت دهی به گروه حمله، راه برگشت را در پیش می گیرد و هواپیماهای حمله کننده می توانند به برد بیشتری دست یابند. حال با احیای این قابلیت در سوخو-24های نهاجا این بمب افکن تاکتیکی 22ونیم متری، قابلیت رسیدن به مسافت بیش از 1800 کیلومتری را با حمل محموله جنگی یافته است؛ مسافتی که برای ضربه زدن به هر هدفی تا شرق دریای مدیترانه کاملاً کافی است.

سوخوی-24 در آستانه سوختگیری به کمک سامانه سوخت رسانی اوپاز

از دیگر توانمندی های احیا شده این پرنده، توانایی بمباران دقیق در شب است که به معنای حمله به دشمن در تمام ساعات شبانه روز خواهد بود. در شب به دلیل کاهش قابل توجه امکان رؤیت شدن چشمی، احتمال موفقیت حمله با توجه به عنصر مهم غافلگیری، بالاتر است. همچنین طبق اعلام معاون عملیات نیروی هوایی ارتش، سامانه های الکترونیکی این هواپیما نیز احیا و موشک های دوربرد آن نیز عملیاتی شده است.
* توانایی سوخو 24 برای مقابله با پاتریوت آمریکا
با رجوع به منابع، این موشک ها می تواند شامل انواع کی-اچ 28،58،59،31 به ترتیب با بیشینه برد 110، 250، 285 و 110 کیلومتر در مدل های مختلف آنها باشد. موشک های یاد شده عمدتاً ضد رادار و ضدکشتی هستند هر چند که در فهرست تسلیحات فنسر، موشک های هوا به سطح هدایت تلویزیونی با برد چند ده کیلومتر نیز دیده می شود.
نمونه های نمایش داده شده طی ماههای اخیر در کشور، شامل موشک ضد رادار کی-اچ 58 و موشک های هدایت لیزری و اپتیکی کی-اچ-29 و موشک کی-اچ-25 می شود. موشک کی-اچ-25 در مدلهای مختلف برد 10 تا 40 کیلومتر داشته و دارای مدل های متنوع هدایت از جمله راداری، لیزری،‌ اپتیکی و ضد رادار بوده و سرعتی از 300 تا 670 متر بر ثانیه دارد که باید سرعتی هواپیما در لحظه پرتاب را نیز به عنوان عامل کمکی در نظر داشت.


موشک کی-اچ-25

موشک کی-اچ-58 بردی حدود 46 تا 250 کیلومتر و سرعت 3.6 ماخ معادل 3823 تا 4410 کیلومتر بر ساعت بسته به ارتفاع پرتاب دارد. سرعت سرسام آور این موشک علاوه بر دشوار کردن امکان انهدام آن توسط سامانه های دفاعی و گرفتن فرصت واکنش از دشمن، اجرای عملیات سرکوب پدافند هوایی دشمن را نیز با سرعت بیشتری ممکن می سازد زیرا این سرعت ها معادل 1062 تا 1225 متر در هر ثانیه است یعنی تا عقربه ثانیه شمار ساعت، یک گام به جلو حرکت می کند، موشک مذکور بیش از یک کیلومتر به سوی هدف پیشروی کرده و بنابراین در کمتر از یک دقیقه با سر جنگی 149 کیلوگرمی خود به بردهای زیر 75 کیلومتر دست می یابد و برای انهدام مجموعه های راداری سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا با بیشترین برد 160 کیلومتر، نهایتاً به 2.5 دقیقه زمان نیاز دارد.


موشک ضد رادار کی-اچ-58

با در اختیار داشتن و عملیاتی کردن این نوع از موشک ها، عملاً نیروی هوایی کشورمان صاحب توان چشمگیری در عملیات سرکوب پدافند هوایی دشمن شده است؛ توانی که به معنای در هم شکستن دیوارهای قلعه دشمن تلقی می شود.

به گزارش مشرق، موشک های کی-اچ-29 بردهای 10 تا 30 کیلومتر را در نمونه های مختلف پوشش می دهد و با سرجنگی 320 کیلوگرمی خود، ‌اهداف بزرگ نیز از نابودی در امان نخواهند بود. این موشک ها با توجه به رده مأموریتی خود از سرعت مناسبی برخوردار هستند که بین 250 تا حدود 410 متر بر ثانیه در نمونه های مختلف است. این سلاح ها در زمره تسلیحات هدایت دقیق سوخو-24های نهاجا قرار داشته و در عملیات ضربتی، بسیار مورد توجه قرار دارند.


هر دو نمونه تلویزیونی(جلو) و لیزری موشک کی -اچ-29 در رژه روز ارتش

بدین ترتیب می توان سوخو-24 فنسر را که قابلیت حمل حداکثر 8000 کیلوگرم محموله جنگی را دارد، یکی از دستان بلند نهاجا برای مأموریت های آینده دانست. احیای قابلیت های الکترونیکی،‌ از جمله سامانه های جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک به اجرای امن تر و افزایش بقاپذیری در مأموریت های نفوذی در خاک دشمن کمک شایانی می کند و شاید به جرأت بتوان گفت در عصر حاضر بدون پشتیبانی الکترونیکی نمی توان در صحنه نبرد کاری از پیش برد.




      

تجهیز زیرسطحی‌های ارتش به سامانه‌های مدرن موشکی

 

در رادار موج2 به جای لامپ از ترانزیستور و آی سی استفاده شده

 




قطعاً یکی از بزرگترین ویژگی‌ها و دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران کنار دیگر نیروهای مسلح را باید خودکفایی در تأمین نیازها و تجهیزات عمده دفاعی کشور با تکیه بر دانش بومی و متخصصان بعضاً جوان ولی نخبه داخلی دانست.

باور اینکه ارتش وابسته ایران با گذشت سه دهه، امروز به عنوان یکی از مستقل‌ترین ارتش‌های جهان مدتهای زیادی است که هیچ تجهیزات عمده‌ای را از خارج کشور تامین نکرده، چندان سخت و دور از ذهن نیست وقتی به عینه می‌توان این شکوفایی و افتخارات را در نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و پدافندی مشاهده کرد.

از ساخت جنگنده‌های بومی صاعقه و آذرخش و رزمناو جماران و انواع تانک و نفربرها گرفته تا انواع تجهیزات الکترونیکی، رادارهای برد بلند و سامانه‌های موشکی، هر کدام مهر تاییدی است بر خودکفایی روزافزون سربازان گمنامی که علی‌رغم تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی، یک لحظه دست از انجام وظیفه خود یعنی حفظ عزت و استقلال نظام مقدس اسلامی برنمی‌دارند.

"بدانید مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگی عمر را بگذرانید قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد. "

این جمله برگرفته از وصیتنامه سیاسی الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش، نصب‌العین نیروهای مسلح در عرصه خودکفایی و استقلال می‌داند.

شاید تخصص و دانش بالا به همراه ظرفیت و پتانسیل جوانی بود که باعث شد تا فرمانده ارتش معاون سابق جهاد خودکفایی نیروی دریایی را به ستاد فرماندهی کل منتقل کند.

متن زیر گفتگوی تفصیلی خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس است با امیر دریادار فرهاد امیری معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

* تامین تجهیزات نظامی از خارج برای نیروهای مسلح عین ذلت است

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ابتدای این گفتگو با اشاره به شعار "هیهات من الذلة " امام حسین(ع) در روز عاشورا، آن را دکترین نیروهای مسلح کشورمان در امر خودکفایی دانست و افزود: اینکه ما به عنوان نیروهای مسلح بخواهیم تجهیزات خود را از دیگران تامین کنیم، عین ذلت است چراکه آنها نه تنها بابت این امر پول‌های گزافی از ما خواهند گرفت بلکه هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در بزنگاه‌های حساس، گرای این تجهیزات و بدل آن را در اختیار دشمن قرار ندهند.

امیری با بیان اینکه ما این خودکفایی و استقلال را مرهون تعالیم اسلامی و رهنمودهای رهبران بزرگ انقلاب اسلامی هستیم، تصریح کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب برای بازدید به مراکز علمی و پژوهشی کشور می‌روند برای ما یک قوت قلب، تشویق و انگیزه برای کار بیشتر است.

وی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولین فردی بودند که دستور تشکیل جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح را دادند، گفت: ایشان در 7 فروردین 62 یعنی زمانی ما از یک طرف به دلیل حضور در جبهه‌های جنگ و از طرف دیگر به خاطر اخراج مستشاران خارجی از کشور، با کمبود تجهیزات و قطعات روبرو بودیم، دستور دادند که نیروهای مسلح باید بر روی پای خود بایستند و نیازهای خود را در داخل برطرف کنند.

* اقدامات خودکفایی نیروهای مسلح ایران در دنیا شگفت‌انگیز است

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با اشاره به روند ساخت و تولید تجهیزات عمده در نیروی دریایی ارتش به پروژه شناورهای کلاس سینا و ناوشکن جماران اشاره کرد و گفت: تمامی این موارد با دستور مستقیم فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت و بر همین اساس ما شاهد ساخت اولین شناور کلاس سینا در سال 82، دومی در سال 84 و سومین شناور در سال 86 بودیم و در بهمن ماه 88 نیز ناوشکن جماران با حضور پربرکت ایشان عملیاتی شد و به ناوگان دریایی ارتش پیوست.

امیری در همین رابطه خاطر نشان کرد: اگر در ابتدای تشکیل جهادهای خودکفایی در نیروهای مسلح ما تنها توان ساخت قطعات کوچک و بردهای الکتریکی را داشتیم اما امروز به جایی رسیدیم که می‌توانیم دست به اقداماتی بزنیم که در دنیا شگفت‌انگیز است.

* توان ارتش جمهوری اسلامی ایران برای آموزش نیروهای مسلح دیگر کشورها

وی با اشاره به وابستگی ارتش در همه زمینه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: بعد از انقلاب و با همت و تلاش متخصصین مومن و انقلابی ارتش، امروز ما نه تنها در بحث‌های مختلف مانند تولید تجهیزات و یا آموزش نیروها مستقل شده‌ایم، بلکه توان آموزش نیروهای مسلح دیگر کشورها را نیز داریم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش یادآور شد: پیش از انقلاب این مستشاران کشورهای خارجی مانند امریکا و انگلیس بودند که تاکتیک و دشمن را برای ما تعیین می‌کردند و می‌گفتند برای مقابله با دشمن به تجهیزاتی نیاز دارید که باید آنها را از ما تهیه کنید و بر همین اساس بسیاری از تجهیزات مانند شناور و هواپیما و غیره را در قبال غارت ذخایر عظیم نفتی به ایران می‌دادند.

* مدتهاست که هیچ تجهیزات عمده نظامی از خارج تهیه نکرده‌ایم

امیری ادامه داد: امروز دیگر مدتهاست که ما هیچ تجهیزات عمده‌ای را از خارج کشور تهیه نکردیم و این حرف بر اساس سند گفته می‌شود چراکه اگر چنین چیزی بود حتما اخبار آن از رسانه‌ها پخش می‌شد.

وی مهمترین دستاورد این خودکفایی را احیای غرور ملی و روحیه خودباوری دانست و افزود: وقتی تجهیزات بزرگی مانند ناو و هواپیما در داخل ساخته می‌شود، این به معنی شکستن خطوط قرمزی است که کشورهای استعماری برای ما تعیین کردند و با دستیابی به این دانش و فناری، دیگر مشکلی برای ساخت سامانه‌های مهمتر و بزرگتر نیست.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش تصریح کرد: البته نباید تصور شود که یک سازمان به تنهایی این دستاوردها و افتخارات را آفریده بلکه این اقدامات با هماهنگی، همکاری و وحدت تمامی نهادهای مربوطه در نیروهای مسلح، بخش صنعت و بخش دانشگاهی به دست آمده است.

امیری در ادامه خاطر نشان کرد: البته گاهی خرید برخی تجهیزات به منظور آشنایی با تکنولوژی روز دنیا صورت می‌گیرد که برای مثال در قضیه خرید سامانه پدافندی اس 300 بعد از آنکه کشور روسیه از این کار خودداری کرد، باعث نشد تا ما دست روی دست بگذاریم بلکه تلاش برای ساخت این سامانه پدافند هوایی برد بلند در داخل کشور آغاز شد.

وی با اشاره به جمله حضرت امام(ره) که جنگ را برای کشور موجب رحمت دانستند، گفت: رهبری معظم انقلاب نیز همین دیدگاه را در مورد تحریم‌ها دارند چرا که اصولا این تحریم‌هاست که موجب تلاش برای خودکفایی در داخل شده است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه البته ما می‌بایست در خصوص طراحی و ساخت تجهیزات مهم در داخل با دقت و تدبیر بهتری عمل کنیم، افزود: وقتی معاونت عملیات از نیرو، سامانه‌ای را طلب می‌کند، نمی‌توان عملیات را معطل گذاشت و اگر زمان ساخت سامانه طولانی باشد، برای خرید اقدام می‌شود اما معمولا سامانه‌های مهم را به ما نمی‌فروشند و یا مبالغ بسیار گزافی را می‌خواهند.

امیری ادامه داد: در این صورت ما مجبور به ساخت سامانه در داخل هستیم اما همینکه اولین اخبار در رسانه‌ها منتشر می‌شود، آنها پیشنهاد فروش به کمترین قیمت را می‌دهند و این کار آنها برای این است که ما نتوانیم به فناوری و توان ساخت سامانه‌های مهم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در جریان ساخت ناوشکن جماران نیز با این موراد روبرو بودیم، گفت: آنها حاضرند ضرر بدهند ولی خطوط قرمزشان در زمینه فناوری توسط ما شکسته نشود.

* آقا فرمودند تجهیزاتی بسازید که نمونه آن وجود نداشته باشد

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با بیان اینکه ما باید تا پایان برنامه 5 ساله پنجم تمامی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کنیم، به تاکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: اخیرا در نمایشگاهی که در یکی از مراکز دفاعی کشور برگزار شد، فرمانده معظم کل قوا پس از بازدید و خسته نباشید به دست اندرکاران فرمودند: "بسیاری از اینها تکرار ساخت نمونه‌های قبلی بود که بعضا بهینه شده‌اند اما آنچه انتظار داریم ایجاد و اختراع سامانه‌هایی است که وجود ندارند. "

* بنا بر ابلاغ ستاد کل همه تجهیزات عمده باید دارای شبیه‌ساز باشند

امیری در ادامه به اهمیت موضوع طراحی و ساخت شبیه‌سازها در نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: پیرو ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، تمامی تجهیزات عمده باید دارای شبیه‌ساز باشند. نمی‌توان یک شناور، هواپیما یا تجهیزات مهم دیگر را دست افراد کم تجربه داد چراکه این اقدام مستلزم خسارات و خطرات فراوانی خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز قریب به اتفاق تجهیزات عمده در نیروهای مسلح یا دارای شبیه‌ساز است و یا شبیه‌ساز آنها در حال ساخت است که البته به دلیل پیچیدگی دانش ساخت شبیه‌سازها، این یک کار مهم، سخت و طاقت فرساست و ما گاهی شبیه‌ساز تجهیزاتی را می‌سازیم که سازنده خود تجهیزات ما نیستیم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش برای نمونه به زیردریایی کلاس طارق اشاره کرد و افزود: این زیر دریایی‌ها مدتها قبل از روسیه خریداری شدند اما شبیه‌ساز آن را خودمان با اتکا به دانش و فناوری بومی ساخته‌ایم.

* منتظر اخبار و اطلاعات جدید در خصوص جنگ امریکا در لیبی هستیم

امیری در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس به اهمیت موضوع جنگ الکترونیک در دنیا اشاره کرد و افزود: جنگال امروز در دنیا حرف اول را می‌زند و بررسی و مطالعه دو جنگ امریکا در عراق و افغانستان نیز مبین این موضوع است و احتمالا در آینده درخصوص جنگ امروز آنها در لیبی نیز به موضوعاتی از این دست بر خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه در جنگ الکترونیک ابتدا رادارها و سامانه‌های شنود از کار می‌افتند و پس از آن است که دشمن هجوم گسترده خود را از زمین و هوا آغاز خواهد کرد، گفت: جنگ الکترونیک دارای سه شاخه است که اولین قدم آن پشتیبانی و جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک از دشمن است که اصطلاحا به آن ESM گفته می‌شود.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش افزود: در قدم دوم (ECM) فریب الکترونیک و پارازیته کردن سامانه‌های دشمن مد نظر قرار می‌گیرد که از طریق آن می‌توان اهداف کاذب برای انحراف دشمن تعریف کرد.

امیری با بیان اینکه در مرحله سوم یعنی ECCM با این اقدام دشمن در قبال نیروهای خودی مقابله خواهد شد، افزود: بنده به عنوان معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش می‌گویم که ما در این زمینه‌ها که به شدت تحریمی هستند و سامانه‌های آن به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

* پیشرفت چشمگیر ارتش در خصوص رادارهای پیچیده جنگنده‌های اف14

وی برای مثال به رادار جنگنده اف 14 اشاره کرد و گفت: رادار این هواپیما از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است چراکه این رادار به صورت چند تکه برروی جنگنده نصب شده و باید این قطعات جدا از هم با یکدیگر لینک شوند که یک کار بسیار پیچیده از لحاظ علمی و فناوری است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش ادامه داد: در گذشته رادارهای ما عمدتا امریکایی و انگلیسی بود و آنها بودند که نقاط نصب رادارها را تعیین می‌کردند بنابراین علاوه بر توان و برد رادارها، به نقاط کور آنها نیر کاملا واقف بودند اما امروز با ساخت تمامی سامانه‌های راداری در کشور، این خودمان هستیم که نقاط نصب آنها را تعیین و کرده و نقاط کور را نیز با سامانه‌های دیگر پوشش می‌دهیم.

* توان زیردریایی‌های ارتش برای هدف قرار دادن شناورهای دشمن از عمق خلیج فارس

امیری با اشاره به توانمندی‌های ارتش در حوزه سطحی و زیر سطحی گفت: به دلیل پیچیدگی‌هایی که در آب وجود دارد، می‌توان زیرسطحی را در عمقی از دریا قرار دارد که علاوه بر پنهان ماندن از دید دشمن، بتواند آنها را به طور دائم زیر نظر داشته باشد.

وی افزود: ما در نیروی دریایی این توانایی را داریم که زیر سطحی‌های خود را در عمق خلیج فارس طوری به صورت کاملا خاموش قرار دهیم که هم از دید سامانه‌های کشف دشمن پنهان باشند و هم بتوانند در زمان تهدید، تمامی کشتی‌های عبوری دشمن را مورد تهاجم سنگین قرار دهند.

* شگفتی کشورهای مختلف از حضور مقتدر ناوهای قدیمی ارتش در خلیج عدن

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با اشاره به عمر بالای برخی تجهیزات در نیروهای مسلح تصریح کرد: نمی‌توان این تجهیزات را دور ریخت بلکه ما سعی داریم با تحقق تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر "عمردهی انقلابی " نهایت استفاده از این سامانه‌ها را داشته باشیم.

امیری در همین رابطه گفت: حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در ماموریت‌های مهم دوردست مانند خلیج عدن موجب تعجب کشورهای حاضر در این منطقه شده چراکه مثلا ناو شهید نقدی متعلق به چند دهه قبل است اما با تجهیز به سیستم‌ها و سامانه‌های مدرن دفاعی مانند موشک و توپ و ... برای انجام ماموریت آماده شده است.

وی همچنین به برخی ناوهای بازنشسته نیروی دریایی ارتش به نام "ببر "، "پلنگ " و "آرتیمیز " تصریح کرد: هرچند این ناوها از سازمان رزم ما کنار گذاشته شدند، اما ما بهترین استفاده را از دیگر تجهیزات و سامانه‌های آنها داشتیم.

* طراحی تاکتیک رزم متناسب با تجهیزات یکی از دلایل برتری حزب‌الله در جنگ 33روزه بود

امیری با تاکید بر اینکه البته در کنار این تجهیزات باید تاکتیک‌های صحیح و مناسب نیز مد نظر باشد، به تجربه حزب‌الله لبنان در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: هرچند ارتش رژیم صهیونیستی از لحاظ قدرت و امکانات بسیار بالاتر از توان و تجهیزات حزب‌الله بود اما با این وجود در طول جنگ نتوانست مثلا نحوه ارتباط نیروهای حزب‌الله را کشف کند.

وی یکی از دلایل برتری حزب‌الله در جنگ 33روزه را طراحی تاکتیک‌های متناسب با توان و تجهیزات خود دانست و خاطرنشان کرد: شاید این تجهیزات سامانهای بسیار ساده و معمولی بوده باشد ولی نوع تاکتیک و نحوه بکارگیری آن در کنار نیروی ایمان و اخلاص باعث پیروزی حزب‌الله در مقابل ارتش مجهز رژیم صهیونیستی شد.

* زیرسطحی‌های ارتش آماده اعزام به ماموریت‌های دوردست هستند

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص پشتیبانی از یگان‌های سطحی و زیرسطحی در ماموریت‌ها گفت: نیروی دریایی ارتش مجهز به زیردریایی‌های دیزل الکتریک پیشرفته است اما همانطور که در ماموریت‌های مختلف نیز دیده‌ایم، معمولا یک زیردریایی به همراه یک شناور دیگر جهت تامین مایحتاج آن به ماموریت اعزام می‌شود. حتی در ماموریت‌های شناورهای سطحی نیز یک ناو لجستیک برای پشتیبانی از آن اعزام می‌شود تا نیازهای آن یگان در خصوص آب، غذا، سوخت، تعمیر و .. را برآورده کند.

امیری ادامه داد: البته برخی زیرسطحی‌های ما مانند زیرسطحی‌های کلاس طارق توانایی حضور در ماموریت‌های راهبردی و دوردست را دارند و بدون پشتیبانی می‌توانند مدت 45 روز به انجام ماموریت بپردازند اما برخی زیرسطحی‌ها مانند کلاس غدیر نیز که یک زیردریایی کوچک محسوب می‌شوند و یا در شناورها، ناوچه‌های کلاس پیکان، برای انجام ماموریت‌های حفاظت از سواحل و آب‌های سرزمینی ساخته شده‌اند و باید در همین ماموریت‌ها بکار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه به هر حال محیط زیردریایی یک محیط کوچک است و برای تامین مایحتاج به یک شناور پشتیبانی نیاز دارد، افزود: ما زیرسطحی‌ها را با امکانات و تجهیزات مدرنی به‌روز کرده‌ایم و این سامانه‌ها برای انجام ماموریت‌های سازمانی خود در آمادگی کامل به سر می‌برند.

* تحقق نیروی هوایی راهبردی در قالب طرح "در مسیر ولایت "

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش در ادامه، نیروی دریایی راهبردی را نیازمند حضور یک نیروی هوایی مقتدر و راهبردی دانست و گفت: برادران ما در نیروی هوایی نیز در قالب طرح "در مسیر ولایت " به دنبال ایجاد یک قدرت هوایی راهبردی هستند.

امیری با اشاره به همکاری و هماهنگی این دو نیرو در عملیات مهم مروارید در هفتم آذر 59 خاطر نشان کرد: در این عملیات برای مثال شهید خلعتبری به عنوان خلبان جنگنده اف4 بیشترین سهم را در پشتیبانی از یگان‌های دریایی و مقابله با دشمن داشت.

* شلیک موفقیت‌آمیز برخی موشک‌های دریایی در رزمایش اخیر

وی در ادامه این گفتگو به توان ارتش در زمینه طراحی و ساخت، موشک، اژدر و هواپیماهای بدون سرنشین پرداخت و افزود: ما در زمینه ساخت اژدر و موشک پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم به طوری که امروز علاوه بر ساخت اژدرهای مورد نیاز در کشور، به عنوان صادر کننده سامانه‌های موشکی نیز شناخته می‌شویم و بسیاری از ناوهای ما نیز به سامانه اژدرافکن مجهز شده‌اند.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین با اشاره به همکاری مناسب نیروهای مسلح و سازمان صنایع دفاعی، افزود: اخیرا در رزمایشی که داشتیم ولی چندان رسانه‌ای نشد، برخی از موشک‌ها با موفقیت کامل شلیک و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

* زیرسطحی‌های ارتش به سامانه موشک انداز تجهیز می‌شوند

امیری در خصوص تجهیز زیردریایی‌های ارتش به سامانه شلیک موشک نیز گفت: سلاح سازمانی زیردریایی، مین و اژدر است که سلاح‌های مهم و مهلکی محسوب می‌شوند ولی استفاده از اژدر دارای محدودیت‌های خاص خود است که این محدودیت در تمام دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن این نقیصه، به سمت تجهیز زیردریایی‌ها به سامانه‌های پرتاب موشک رفته‌ایم که البته نیازمند یک فناوری و دانش بسیار پیچیده است.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش افزود: برای این کار باید اطلاعات موبوط به هدف و شلیک موشک را به سرعت به زیردریایی منتقل کرد که البته این کار در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک یعنی حدود دو سال دیگر پروژه تجهیز زیردریایی‌ها به سامانه موشکی به سرانجام برسد.

* توان شلیک موشک در سرعت بالا توسط شناورهای تندروی ارتش

امیری با بیان اینکه وقتی شما به تکنولوژی در هر زمینه‌ای دست پیدا کنید دیگر به عنوان صاحب آن علم شناخته خواهید شد، افزود: برخی کارهای صورت گرفته در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حتی در مخیله غربی‌ها هم نمی‌گنجید. برای مثلا برخی شناورهای تندروی ما می‌توانند در سرعت 50 تا 60 گره (حدود 100کیلومتر بر ساعت)، همزمان هدف را شناسایی و به سمت آن موشک شلیک کنند.

وی تصریح کرد: با این حال اگر ما بگوییم در زمینه موشکی تمامی آنچه که مورد نیاز است تامین کرده‌ایم، حرف اشتباهی است چون نیازها به سرعت تغییر کرده و ما هر روز با نیازهای جدید مواجه می‌شویم.

* برنامه ارتش برای طراحی و ساخت پهپادهای دوربرد

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین با اشاره به توان پهپادی ارتش گفت: پهپادها معمولا از نوع اطلاعاتی، شنود و فیلمبرداری هستند ولی می‌توان مطابق با ظرفیت و توان، این پهپادها را در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار داد.

امیری افزود: برای مثال در ماموریت‌های دوردست نیروی دریایی ما احتیاج به پهپادی با برد بلند داریم و یا ما نیازمند هواپیماهای بدون سرنشینی هستیم که قابلیت شلیک موشک را نیز داشته باشند که این موارد هرکدام فناوری خاص خود را احتیاج دارد که البته تمامی اینها در دستور کار ماست تا طی دو سال آینده این نیازمندی‌ها نیز برطرف شود.

* امیدواریم موج2 در شهریور 91 با حضور رهبر انقلاب عملیاتی شود

وی در بخش پایانی گفتگوی خود با فارس با اشاره به روند اجرایی پروژه موج2، گفت: فرمانده معظم کل قوا در مراسم الحاق ناوشکن جماران در بهمن 88 با اشاره به روند طولانی ساخت جماران فرمودند: "انتظار من نصف این زمان است " و در پی این سخن رهبری ما امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته، در شهریوز 91 که رهبر انقلاب برای مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) به نوشهر می‌آیند، شاهد عملیاتی شدن این پروژه در دریای خزر باشیم.

معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش همچنین درخصوص تجهیزات بکار گرفته شده در این پروژه و مقایسه آن با ناوشکن حماران افزود: رهبر انقلاب فرمودند من انتظار دارم موج2 از یک، پیشرفته‌تر باشد و بر همین اساس برای نمونه سیستم‌های هوایی و راداری این پروژه برای اولین بار به صورت کامل در داخل ساخته شده که دارای ویژگی های خاص خود است.

امیری با بیان اینکه در رادار این پروژه بجای لامپ از ترانزیستور و آی سی استفاده شده و صفحه آن نیز بجای شکل هذلولی، بصورت مسطح و تخت است، گفت: در بخش های دیگر مانند سیستم رانش و یا سامانه‌های موشکی و رزمی نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را به ملت شریف خود می‌دهیم که با قدرت، وظیفه اصلی‌مان یعنی حفظ عزت اسلامی و دفاع از آرمانهای انقلاب را دنبال خواهیم کرد و در این زمینه نه تنها تامین کننده نیازهای خودخواهیم بود، بلکه می‌خواهیم صادر کننده تجهیزات عمده به کشورهای دوست و همسایه باشیم.




      

 

یک فروند جنگنده اف-16 متعلق به امارات دیروز (پنجشنبه ) در پایگاه هوایی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ایتالیا سقوط کرد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از العالم، خبرگزاری دولتی امارات (وام) اعلام کرد: خلبان این جنگنده پیش از انفجار توانسته است خود را با چتر نجات به بیروت پرتاب کند.
جنگنده اماراتی هنگام فرود بر باند فرودگاه نظامی در جزیره سیسیل ایتالیا ، کنترل خود را از دست داده و سقوط کرده است.
باند فرودگاه نظامی سیسیل به دلیل سقوط این جنگنده موقتا تعطیل شده است .
پایگاه نظامی سیسیل ایتالیا یکی از مقرهای نظامی ناتو برای انجام عملیات نظامی علیه نیروهای به معمر قذافی در لیبی می باشد .
امارات به منظور کمک به نیروهای ناتو برای حمله به لیبی 12 فروند جنگنده از نوع اف 16 و (رافائل) در اختیار این نیروها قرار داده است .
قطر نیز شش فروند جنگنده نظامی برای کمک به نیروهای ناتو جهت حمله به لیبی در اختیار این سازمان قرار داده است .
مشرق




      















 





      

تصاویر جدید از جنگنده ناو نشین J-15









تصاویر جدید از جنگنده ناونشین چینی J-15، نمونه چینی سوخو-33. کارشناسان بر این باورند که این جنگنده مجهز به مونورها و سیستم های آویونیک ساخت چین میباشد.






_________________




      

نگاهی به ساخت موتور وانکل در کشور

 

موتورخاص/مجتبی خاجی

 

 

 

یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده هواپیماهای بدون سرنشین ایران، دستیابی به تکنولوژی طراحی و ساخت یک نوع موتور با نام وانکل است. اگرچه این نوع موتور سال هاست در اختیار صنایع دفاعی کشورهایی چون آمریکا قرار دارد، اما دستیابی متخصصان ایرانی به این توانمندی آن هم در شرایط سخت تحریم کشور، گویای رشد و ارتقاء بسیار خوب سطح تکنولوژی دفاعی کشور است.

نوشته زیر بررسی کوتاه نحوه عملکرد و تأثیر این موتور بر توان هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای مسلح کشورمان است.


موتورهای سری وانکل از انواع موتورهای احتراق داخلی و یا به عبارت دیگر درون سوز هستند. موتورهای درون سوز به موتورهایی گفته می شود که در آن ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (که معمولا اکسیژن یا هواست)، در داخل فضای بسته ای واکنش داده و محترق می‌شوند.


در اثر احتراق، گاز با دما و فشار بالا ایجاد می شود که باعث به حرکت درآمدن قطعات متحرک داخل موتور شده و باعث انجام کار می شود. موتورهای وانکل با استفاده از طراحی دورانی ساخته شده اند؛ موتورهای دورانی همانند موتورهای پیستونی، از انرژی فشار ایجاد شده به واسطه احتراق مخلوط سوخت و هوا، استفاده می کنند؛ در موتورهای پیستونی فشار ناشی از احتراق به پیستون ها نیرو وارد کرده و آن ها را به عقب و جلو می راند. شاتون و میل لنگ این حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی و قابل استفاده برای خودرو تبدیل می کنند. در صورتی که در موتورهای دورانی، فشار ناشی از احتراق، نیرویی را بر سطح یک روتور مثلث شکل که کاملا محفظه احتراق را نشت بندی کرده است، وارد می کند. این قطعه (روتور) همان چیزی است که به جای پیستون از آن استفاده می شود. روتور در مسیری بیضی شکل حرکت می کند؛ به گونه ای که همیشه سه رأس این روتور را در تماس با محفظه سیلندر نگه داشته و سه حجم جداگانه از گازها، بین سه سطح روتور و محفظه سیلندر ایجاد می کند.


هم چنان که روتور حرکت می کند، هر کدام از این سه حجم پی درپی منبسط و منقبض می شوند؛ و همین انقباض و انبساط است که مخلوط هوا و سوخت را به داخل سیلندر می کشد، آن را متراکم می کند، در طول فرآیند انبساط توان مفید تولید کرده و گازهای سوخته را بیرون می راند. موتورهای دورانی دارای سیستم جرقه و سوخت رسانی مشابه با موتورهای پیستونی هستند.


  تولید توان


موتورهای دورانی همانند موتورهای رایج پیستونی از سیکل چهار زمانه استفاده می کنند که به شکل کاملا متفاوتی به خدمت گرفته شده است. قلب یک موتور دورانی روتور آن است، که به‌صورت کلی معادل پیستون در موتورهای پیستونی است.


روتور روی یک بادامک دایروی بزرگ محور خروجی سوار شده است. این بادامک از خط مرکزی محور خروجی فاصله داشته و همانند یک میل لنگ عمل می کند. چرخش روتور نیروی لازم جهت چرخش محور خروجی را تأمین کرده و هم زمان با چرخش روتور در محفظه، این قطعه، بادامک را در یک مسیر دایروی به حرکت درمی آورد؛ به قسمی که هر دور کامل روتور، منجر به سه دور چرخش محور خروجی می شود.


هم چنان که روتور درون محفظه حرکت می کند، سه حجم جداگانه ایجاد شده توسط روتور، نیز تغییر می کند. این تغییر سایز، باعث ایجاد فرآیند پمپ کردن می شود.


 


  تفاوت ها با موتور معمولی


چند مورد زیر، موتورهای دورانی را از موتورهای پیستونی متمایز می کند:


1- قطعات متحرک کمتر:


موتورهای دورانی در مقایسه با موتورهای چهار زمانه پیستونی قطعات متحرک کمتری دارند. یک موتور دورانی دو روتوره، سه قطعه متحرک اصلی دارد: دو روتور و یک محور خروجی.


این در حالی ست که ساده ترین موتورهای پیستونی چهار سیلندر دست کم 40 قطعه متحرک دارند: پیستون ها، شاتون ها، میل لنگ، میل بادامک، سوپاپ ها، فنر سوپاپ ها، اسبک ها، تسمه تایمینگ و.... کم بودن قطعات متحرک می تواند دلیلی بر قابلیت اعتماد و اعتبار موتورهای دورانی باشد و به همین دلیل است که کارخانه های سازنده وسایل هوانوردی (هواپیما و کایت های با موتور احتراق داخلی) موتورهای دورانی را به موتورهای پیستونی ترجیح می دهند.


2- کارکرد نرم و بدون لرزش:


تمام قطعات موتور دورانی به طور پیوسته در حال چرخش، آن هم در یک جهت هستند که در مقایسه با تغییر جهت شدید قطعات متحرک در موتورهای پیستونی از ارجحیت خاصی برخوردارند.


موتورهای دورانی به دلیل تقارن خاص قطعات گردنده دارای بالانس داخلی است که هرگونه ارتعاشی را از بین می برد. همچنین انتقال قدرت در موتورهای دورانی نیز نرم تر است؛ زیرا هر احتراق در طول 90 درجه چرخش روتور حاصل می شود.


از آن جایی که چرخش محور خروجی سه برابر چرخش روتور است، پس هر احتراق در طول 270 درجه چرخش محورخروجی حاصل می شود. این یعنی یک موتور تک روتوره در سه ربع گردش محورخروجی خود، قدرت انتقال می دهد؛ اما در موتور تک سیلندر پیستونی احتراق در طول 180 درجه از دو دور گردش میل لنگ یا یک ربع گردش محور خروجی آن رخ می دهد.





      

تی-72 برای همه آنهایی که با تاریخ نبردهای دفاع مقدس آشنایی داشته باشند، نامی شناخته شده است. به خصوص بکارگیری این تانک در قالب راهبرد «دفاع متحرک» توسط دشمن نقش مهمی در برخی عملیات ها ایفا کرد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تی-72 برای همه آنهایی که با تاریخ نبردهای دفاع مقدس آشنایی داشته باشند، نامی شناخته شده است. پس از تجهیز ارتش بعثی عراق به نمونه های ابتدایی این تانک شرایط سخت تری برای رزمندگان اسلام پدید‌ آمد به خصوص بکارگیری این تانک در قالب راهبرد «دفاع متحرک» توسط دشمن. مهمترین ویژگیهایی که تی-72 به آن معروف بود، تحرک بالا، برجک کوچک و با شکلی که راکت های آرپیجی-7 بر آن سخت اثر می کرد بود. هر چند که ایمان و ابتکار دلاوران جبهه حق، بر این ابزار مادی نیز پیروز گشت اما یاد آن در ذهن فرماندهان باقی بود و با به غنیمت گرفته شدن تعدادی از این تانک مقدمه حضور آن در نیروهای مسلح کشورمان پیدا شد. پس از پایان جنگ تحمیلی و عملیات نظامی آمریکا بر ضد عراق در سال 1991 و مشخص شدن ایرادات نمونه های ابتدایی اقدام به خریداری نمونه های مناسبی از این تانک از خارج از کشور شد. پس از ورود این تانک به سازمان رزم، متخصصان توانمند کشورمان با بکارگیری آن در شرایط متنوع اقلیمی کشور و پیشرفت های فناوری در صنایع دفاعی بومی،‌ اقدام به بهینه سازی های مختلفی بر روی آن نمودند بطوریکه از نظر سامانه های داخلی، تی-72 های ایران تفاوت های محسوسی با همتایان خود در خدمت سایر کشورها پیدا کردند.
یکی از نمونه های موجود این تانک در ایران، تی-72-اس است. تی-72-اس یک خودروی رزمی زرهی تمام شنی دار مجهز به سلاح های قدرتمند، حفاظت زرهی قابل اطمینان و دارای تحرک بالا و دارای سه نفر خدمه است. این تانک به یک توپ 125 میلیمتری بدون خان که در راستای ارتفاع و سمت، پایدارسازی شده است، یک تیربار 7.62 میلیمتری PKT هم محور با توپ و یک تیربار 12.7 میلیمتری ضدهوایی مجهز می باشد.
تی-72-اس طولی برابر 9 متر و 53 سانتیمتر(در حالت رو به جلو بودن توپ)، عرض 3 متر و 37 سانتیمتر و ارتفاع تقریبی 2 متر و 23 سانتیمتر دارد.
این مدل از تانک تی-72، با ادوات ترازکننده و نشانه گیری ومسافت یابی لیزری بسیار دقیق تجهیز شده به علاوه یک سامانه بارگذاری خودکار که نرخ شلیک مؤثر بالایی را تضمین می کند.
سامانه کنترل آتش نصب شده در این تانک، هدف گیری اهداف ثابت و متحرک را در شرایط سکون و حرکت تانک، ‌بطور دقیقی ممکن می سازد. این سامانه با تمامی مهمات مصرفی در تانک تی-72-اس سازگار بوده و دقت شلیک و احتمال اصابت به هدف را برای این خودروی زرهی رزمی به نحو چشمگیری افزایش می دهد. توانایی شلیک در حال حرکت،‌ باعث کاهش آسیب پذیری تانک در حملات ضد تانک دشمن شده و ارزش رزمی و بقاپذیری این تانک را در میدان نبرد افزایش می دهد. قابلیت آسان انتخاب اهداف در شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین خط دید هدف، بطور مستقل از راستای سلاح نیز به مدد این سامانه کنترل آتش پیشرفته ممکن گردیده است.
همچنین بخش های دیگری نیز به این سامانه قابل الحاق است که موجب افزایش احتمال اصابت گلوله به هدف در اولین پرتاب می شود. از جمله سامانه هایی برای پایدار نمودن لوله توپ و دید توپچی.

 

برخی اجزای سامانه کنترل آتش

 

سلاح اصلی این تانک قدرتمند، یک قبضه توپ کالیبر 125 میلیمتری از نوع 2A46M است.(کالیبر به قطر داخلی لوله سلاح یا قطر خارجی گلوله گفته می شود) این توپ از مهمات متنوعی استفاده می کند که شامل گلوله های عادی، گلوله های پر سرعت نفوذگر و موشک زره است. نحوه تغذیه مهمات در این توپ به هر دو نوع دستی و خودکار است که نواخت تیر در این دو حالت 4 و 8 شلیک در دقیقه خواهد بود.
ساده ترین نوع مهمات این تانک از نوع انفجاری شدید است. این پرتابه با طول 677 میلیمتر و جرم 23 کیلوگرم، 3.4 کیلوگرم TNT حمل کرده و به نهایت برد 12200 متر می رسد. این پرتابه با سرعت 850 متر بر ثانیه از لوله توپ خارج شده و دارای پره های فولادی پایدار کننده در انتهای خود است.
دیگر مهمات توپ2A46M ، گلوله ضد زره می باشد. این پرتابه، در جلوی خود به یک میله پیزوالکتریک به عنوان حسگر برخورد و فعال کنند فیوز اصلی مجهز است و حدود 1.6 کیلوگرم از جرم 19.34 کیلوگرمی آن را ماده منفجره تشکیل می دهد. در انتهای این پرتابه شش پره فولادی نصب شده که پایداری مناسبی برای آن در حال پرواز به سوی هدف فراهم می آورد. مهمات ضد زره تانک تی-72 توان نفوذ در 550 میلیمتر زره را داشته با سرعت خروج 905 متر بر ثانیه از لوله به برد 4000 متر دست پیدا می کند که بردی مناسب برای صحنه نبردهای امروز است.
اما تانک پر قدرت تی-72، به یکی دیگر از مرگبارترین تسلیحات ضد زره از نوع APFSDS نیز مجهز است. این نوع مهمات که نام آنها برگرفته از ترجمه لاتین عبارتی معادل با پرتابه پایدار شده سوراخ کننده زره می باشد با بهره گیری از پدیده افزایش انرژی جنبشی در صورت کاهش وزن پرتابه(با انرژی ورودی یکسان) به سرعت فوق العاده بالای 1715 متر بر ثانیه در خروج از لوله توپ دست می یابد(بر مبنای اطلاعات مندرج در سایت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح). جرم این پرتابه 6.5 کیلوگرم بوده و توان نفوذ آن 470 میلیمتر بوده و به بیشینه برد 3000 متر دست می یابد. البته از شرایط عملیاتی این مهمات اطلاعی در دست نیست.
آخرین نمونه از مهمات تانک های ارتقاء داده شده تی-72 که به آن می پردازیم، موشک تندر است. این موشک برای انهدام زره پوشش ها، تأسیسات بتنی، هداف پروازی کم سرعت و با ارتفاع پروازی پایین و نیز اهداف دریایی ساخته شده است. با توجه به اینکه این پرتابه از نوع هدایت شونده است، قابلیت درگیر شدن با اهداف متحرک را داراست که در سه نمونه قبلی مهمات وجود نداشت. سامانه هدایت آن از نوع لیزری فرمان به خط دید نیمه خودکار(SACLOS) بوده و کاربر تنها نیاز به نگهداشتن نشانه موجود در سامانه هدفکیری روی هدف تا لحظه برخورد دارد. سرجنگی 3.5 کیلوگرمی، قابلیت نفوذ 700 میلیمتر سرعت خروج از دهانه لوله برابر با 370 متر بر ثانیه، کمینه و بیشینه برد 100 و 4000 متر و قابلیت کارکرد در دمای 50-/+ درجه سانتیگراد از ویژگیهای این موشک است.
به گزارش مشرق، تمامی مهمات فوق و حتی بسیاری از قطعات و سامانه های دیگر خود تانک، توسط صنایع دفاعی کشور تولید شده و در اختیار واحدهای عملیاتی در سراسر کشور قرار گرفته است. همین مشخصات مختصر از این مهمات،‌ توان بالای تانک تی-72 را که توسط متخصصان داخلی بهسازی شده و به این سطح از توانمندی رسانده است نشان می دهد. بنابراین این تانک در صحنه نبرد های امروز یه اهرم قدرت برای نیروهای دفاعی کشورمان خواهد بود.

 

 

ده ها دستگاه تانک تی-72 در تصویر بالا مشاهده می شوند

 

تیربار ضدهوایی با تجهیزات ترازکننده و نشانه گیری تجهیز شده است که شلیک به هر دو نوع اهداف هوایی و زمینی را ممکن می سازد. تی-72-اس به ادواتی مجهز شده که برای محافظت خدمه و تجهیزات داخلی از امواج شوک در صورت وقوع یک انفجار هسته ای طراحی شده اند به همان ترتیب که در برابر ذرات رادیواکتیو در هنگام عبور از یک ناحیه آلوده.
تانک تی-72-اس با توجه به جرم نچندان زیاد خود در بین تانک های اصلی میدان نبرد که به حدود 44.5 تن بالغ می شود و بکارگیری یک موتور خنک شوند با مایع با توان 840 اسب بخار از تحرک بالایی در صحنه نبرد برخوردار است. همچنین، سامانه جعبه دنده الکتروهیدرولیکی (TAG)نصب شده در این نمونه در برنامه به روزرسانی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان، رانندگی با این تانک را ساده تر و مانورپذیری آن را افزایش داده است. سامانه های مکانیکی در آن با نمونه الکتروهیدرولیکی جایگزین شده است. با بهره گیری از این جعبه دنده، امکان انتخاب هوشمندانه مناسب ترین نسبت دنده با توجه به دور موتور و شرایط مسیر حرکت فراهم شده است که به افزایش قابلیت های دینامیکی این تانک پرتحرک انجامیده است.
این تانک به لوله زیرآبی برای عبور از رودخانه، وسایل حفر خندق و نیز به وسایلی برای محافظت خود در برابر بمب های آتش زا و ناپالم مجهز شده است. تدابیری برای نصب آج های مینروبی برای ایجاد معابر در زمین های آلوده به مین اندیشیده شده است. برای تضمین پنهان شدن در مواقع لزوم، تانک به تجهیزات ایجاد دود و پرتاب نارنجک های دودزا و برای خاموش کردن آتش داخلی، سامانه اطفاء حریق مجهز به تانک افزوده شده است.
این تانک با یک سامانه حفاظتی فعال تجهیز شده است که محافظت آن را در برابر پرتابه های دارای خرج گود افزایش می دهد. در این تانک با بهره گیری از زره های واکنشی انفجاری، حفاظت بالایی در برابر پرتابه های ضد تانک پدید آمده است؛ حتی موشک های چند مرحله ای خرج گود نیز در برابر این نوع از زره ها، دچار افت کارایی می شوند. این زره ها از بسته های مواد منفجره غیر حساس(HMX) تشکیل شده که به طورت جعبه هایی بر روی نقاط مختلف تانک نصب شده اند از جمله پیشانی(جلو)، روی برجک تانک و همچنین طرفین آن. با برخورد سلاح های ضد تانک به این زره، ماده منفجره عمل کرده و با انفجار آن،‌ پرتابه ضد تانک منهدم شده و خود تانک از آسیب در امان می ماند. البته این زره ها به گلوله های 7.62 میلیمتری و برخی کالیبرهای بالاتر حساس نیستند تا دشمن با استفاده از آنها اقدام به انهدام این زره ها پیش از شلیک موشک ننماید. این جعبه های انفجاری با ویژگی هایی نظیر وزن سبک، عدم انفجار بسته های مجاور در صورت عمل کردن بسته مورد اصابت باعث افزایش حفاظت تانک با هزینه کم می شوند.
البته نمونه های دیگری از سامانه های دفاعی نیز بر روی تانک های تی-72 کشورمان دیده شده است از جمله حفاظ های قفس مانند(میله ای-شبکه ای) دور برجک و اطراف بدنه که این تانک را در برابر راکت های دوشپرتاب محافظت می نماید(تصویر زیر).

 

 

انواع سامانه های مدیریت صحنه نبرد، سامانه های مخابراتی پیشرفته دیجیتال با قابلیت کارکرد در شرایط جنگ الکترونیکی دشمن، سامانه های دید در شب با پهنه دید وسیع برای تمام خدمه تانک که باعث حفظ کارایی تی-72 های کشورمان در شب می گردد، توسط صنایع مختلف داخلی تولید شده و در این وسیله زرهی ارزشمند بکارگیری شده است.
به گزارش مشرق، امکان تمام تعمیرات و بهینه سازی های بومی مختلف در این تانک، با وجود اصل و نصب خارجی آن، از ارزش رزمی تی-72 های کشورمان در نبرد حتی در صورت عدم همکاری سازنده آن که شرح افتضاحات او در پیمان شکنی، امروزه مثنوی 70من یا بیشتر شده است، نمی کاهد بلکه تسلط متخصصان داخلی بر تمام زوایای عملکردی این وسیله و ارتقاهای مختلف آن به خصوص با در نظر گرفتن وقایع نبردهای زرهی خاورمیانه پس از جنگ تحمیلی که خود این تانک نیز در آنها حضور داشته، نشان از بومی سازی فناوری تانک های اصلی میدان نبرد در کشورمان دارد. در واقع خریداری و استفاده این تانک، بر مبنای مصلحت های دفاعی در سالهای پس از جنگ تحمیلی بوده و نیروهای مسلح کشورمان با نوسازی و بهسازی تانک ها و سایر ادوات زرهی پیشین خود به توان دفاعی کشور اعتلای دوچندان داده اند. بارز ترین نشانه در خودکفایی ایران در این رده از تسلیحات دفاعی، خانواده تانک های ذوالفقار است که به نظر کارشناسان برای ورود تمام عیار به خدمت فضای مدرن خودروهای زرهی توسط نیروهای داخلی طراحی و تولید شده و در آینده به یاری خدا به آنها خواهیم پرداخت.




      

شلیک موفق موشک‌های لیزری و تلویزیونی جنگنده سوخو24

 

 

 

 

 

 

امیر خلبان سید محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با اشاره به ارتقاء و بهینه‌سازی سامانه های جنگنده سوخو24 در این نیرو گفت: هواپیمای سوخو 24 یک هواپیمای راهبردی با توانمندی‌های بسیار زیاد است که متاسفانه در بدو ورود این هواپیما به نهاجا ما از توانایی‌های آن محروم بودیم و کشورهای دیگر نیز در این خصوص کمکی به ما نمی‌کردند.

علوی افزود: اما با همت کارکنان و تکیه و بر توان مختصصین معاونت جهاد خودکفایی نیرو توانستیم سیستم‌های مهمی مانند سامانه‌های جنگ الکترونیک آن را مجددا احیا کرده و این سامانه‌ها را با موفقیت بکارگیری کنیم.

وی در خصوص احیای تسلیحات و موشک‌های این جنگنده نیز اظهار داشت: متخصصین ما توانمندی‌های مهمی در زمینه موشک‌های لیزری، موشک های راداری هوا به زمین و موشک‌های دوربرد جنگنده سوخو24 را احیا کردند که اخیرا موشک‌های لیزری این جنگنده با موفقیت شلیک و به صورت zero-zero (با میزان خطای نزدیک به صفر) به اهداف اصابت کرد.

معاون عملیات نیروی هوایی همچنین از شلیک موشک‌های راداری برد بلند و نقطه‌زن جنگنده سوخو24 در آینده نزدیک خبر داد و افزود: چند فروند از موشک‌های تلویزیونی این جنگنده نیز که قابلیت نقطه‌زنی دارند تست شده و نتایج خوبی در این زمینه به دست ‌آمده است.

علوی در پایان به قابلیت سوختگیری هوایی جنگنده سوخو24 به عنوان یک هواپیمای راهبردی اشاره کرد و افزود: طی چندین سورتی پروازی که انجام شده، این قابلیت‌های جنگنده سوخو24 مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.





      

جنگنده استیلث J-20  دومین پرواز خود را انجام داد








جنگنده استیلث Chengdu J-20  دومین پرواز خود را در تاریخ 17 آوریل انجام داد. 3 ماه پس از اولین پرواز J-20  در 11 ژانویه که همه را غافلگیر کرد، این دومین پرواز این جنگنده میباشد. پرواز J-20 باعث این شد که دیگر کشورها نیز در راستای مدرنیزاسیون نیروی هوائی خود گامهای بیشتری بردارند. ژاپن علی رغم درگیر بودن با حادثه سونامی، اوایل ماه میلادی اعلام کرد که قصد دارد تا F-4 های قدیمی خود را با نمونه های جدیدتر از قبیل F/A-18E/F Super Hornet,، یوروفایتر و یا F-35 جایگزین نماید. تایوان نیز در تلاش است تا تائید دولت آمریکا را برای خریداری 66 فروند F-16C/D بدست آورد.




      

هوا کمی سرد و خشک***بخاری میسوزه با نفت توی بشکه

چراغای کلاس یه جوری بیتوانن*** ولی با همین امکانات هم بچه ها میتوانن

روی نمیکت های بیجون چوبی***میگردیم لا به لای کتاب ها پی یه حرف خوبی

رشد میکنیم ما چه سریع تو مدرسه***بین دیوارهای خاکستری

سرکوب شدن هر نوع نیاز***بدون سهم ما نسل سومی هاست

نقاشی های بد رنگ رو دیوار***شعار های کلیشه ای بیمار

ناظم عبوس به جایی ایستاده با یه چپق***اخم ها تو هم یه آدم پیر عنق

از زیر عینک همه رو زیر چشم داشت***بچه ها رو میزد بی هیچ مزد و چشم داشت

تق تق توی دستش یه خط کش بود***انگار نه انگار یه روزی خودش یه بچه بود

آرزوم قبل از اینکه درخنها بیشتر از اینها زردشه***عید بیاد و همه جا تو کوچمون سبزشه

تو حیاطیم همه تو توهم دشمن***داد میزدیم مرگ بر و همه رو کشتن

به ما یاد دادن کتاب دینی داره خیلی ارزش***واسش ذوق میکردیم حتی بیشتر از زنگ ورزش

و هر سال عید غدیر به علی میگفتن این جایزه ات***واسه همین همکلاسی ارمنیم خودش مسلمون جا میزد

یه مدرسه با یه مدیر دیوونه***که سعی داشت اعتقاداتش به ما بخورون

گرچه سخت بود همه چیز خیلی***من ولی داشتم به کلاسمون یه میلی

بجنگ تا تن نکنی لباس رنج***نوشته شده بود رو تخته سیاه کلاس پنجم

لی اگه کسی نفهمه،نوجه نداشت***کسی به سفیدی گچ رو تخته سیاه توجه نداشت

ولی معلم یه چیزی داشت که منو غرق میکرد***یه حس خاص توی چشماش برق میزد

زنگ خورده بچه ها بر پا***امروز میخوام بیدار شید شماها از خواب

بچه ها امروز میخوام ببینم درسش کی بلده***می خوام ببینم چی درست چی غلطه

امروز روز آزمون که***ذهن کی بسته ذهن کی باز بوده

شاید خوشتون بیادشاید بدتون***درس امروز درس کلاس اولتون

 کی میتونه بگه الف مثله***بچه ها قطع کردن حرفش نصفه

هر کی میدید خودش با خرد***جواب میداد آب ،آسمان ، آخرت

امید،آرزو،آبادی نه*** بچه ها الف همیشه مثل آزادیست...

مدرسه تموم شد با یه توشه ای ضمنا***حرف معلمم همیشه گوشه ذهنم

کاش تو زندگی ما نیست میشدیم***یا جای این همه درس؛درس آزادی بیست میشدیم

 

محمد بی باک





      
<      1   2   3      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی