سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر

ترکیه پهبادهای جاسوسی خود را در آینده ای نچندان دور از اسرائیل تحویل خواهد گرفت.
و عکسهایی از این پهباد های بدون سرنشین








 



      

به نظر می رسه این تصویر مربوط به گلوله ها هدایت لیزری Smelcheck  باشه

sdccrf.png





      

چوهدری شجاعت حسین عصرامروز(شنبه)درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه آزمایش موشکی اخیرایران به هیچ وجه برای سایرکشورها تهدیدنیست،افزود:‏توسعه سیستم موشکی ایران را می توان درراستای اهداف عمومی جمهوری اسلامی جهت بازدارندگی دربرابر تهدیدات ارزیابی کرد‏.‏
وی اظهارداشت:درحالی که برد موثرچنین موشک‎هایی در مقایسه با قابلیت‎های موشکی سایر کشورهای منطقه بسیار محدود است، گزارش های منتشر شده در رسانه های غربی، جنگ روانی علیه ایران است.
شجاعت حسین گفت:توسعه سیستم موشکی ایران رامی‎توان درراستای اهداف عمومی جمهوری اسلامی جهت بازدارندگی در برابر تهدیدات دانست.
سرپرست پیشین نخست وزیری پاکستان تاکید کرد:هرگاه محیط منطقه‎ای در شرایط ابهام و تعارض قرار گیرد، زمینه‎ای برای ظهور جدال‎های جدید امنیتی به‎وجود می‎آید و دراین شرایط لازم است تا اقداماتی انجام گیرد که "بازدارندگی" دربرابر "تهدیدات راهبردی"را فراهم سازد.
شجاعت حسین با اشاره به توانایی های تهاجمی اسراییل در منطقه تصریح کرد:فعالیت‎های نظامی ایران بیش از آن‎که ماهیت تعارضی یا تهاجمی داشته باشد، دارای رویکرد تدافعی و بازدارنده است و بازدارندگی تسلیحات ایران در واقع،انعکاسی از فضای امنیت منطقه‎ای است.
وی افزود:‏قابلیتهای تکنیکی وابزاری ایران به گونه ای است که می تواند ازتوانایی های خودبرای مقابله با تهدیدات استفاده کند‏.‏
شجاعت حسین اظهارداشت:‏برخی کشورها از جمله اسراییل و آمریکا ازتقویت روز افزون توان موشکی ایران هراس دارند و تلاش می کنند به انحای مختلف فعالیت وتلاش شبانه روزی متخصصین نظامی ایران راکم ارزش نشان دهنداما درنوبت که ایران به آزمایشی جدید مبادرت کرده،آنها تحقیرشده اند‏.‏
موشک بهینه شده سجیل ‏2‏، سه شنبه گذشته بارمز الله اکبروباحضور سردارسرتیپ پاسدار احمد وحیدی
وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان باموفقیت کامل آزمایش شد‏.‏
ویژگی بسیار مهم در موشک بهینه شده سجیل‏2‏ نسبت به نسلهای قبلی، با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا هنگام اصابت به زمین واستفاده ازپوششهای ضد راداری انهدام آن با موشکهای ضدموشک امکان پذیر نیست‏.‏
موشک بهینه شده سجیل ‏2‏، با داشتن سوخت جامد مرکب یک موشک دومرحله ای باقدرت مانور و توانمندی های بسیار عالی است که می توانددرقدرت تاکتیکی و تکنیکی نیروهای مسلح تحول بسیار عمده ای محسوب شود‏.‏
ازویژگی های دیگر موشک بهینه شده سجیل ‏2‏ و سامانه پرتاب آن سرعت عمل بسیاربالا برای استقرار، پرتاب وخروج از محل پرتاب است‏.‏
همه مراحل طراحی وساخت این موشک وسکوی پرتاب آن باتلاش محققان و متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع کشورمان طراحی و ساخته شده است‏.‏
پرتاب موشک بهینه شده سجیل ‏2‏ درچارچوب دکترین دفاعی و فعالیتهای متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است‏.‏





      

امیرسرتیپ کیومرث حیدری روز شنبه در همایش تقدیر از پیشکسوتان سال های دفاع مقدس و فرماندهان و کارکنان یگان های ترابری نیروی زمینی ارتش گفت: امروزه یکی از مولفه های آمادگی رزمی، تحرک و جابجایی سریع نیروها و ادوات وتجهیزات است و نقش وجایگاه ترابری درتحرک تاکتیکی بعنوان یکی از مولفه های بارز و اثرگذار از اهمیت بالایی برخوردار است .
به گزارش ایرنا به نقل ازروابط عمومی نیروی زمینی ارتش، امیر حیدری اظهارداشت : اگر امروز شاهدیم که آمریکای متجاوز داعیه سردمداری دنیا را دارد به واسطه نیروهای مسلح و ارتش قوی است که آن را برای تجاوز به دیگر کشورها آماده کرده است .
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مولفه ها و ویژگی های این ارتش، سرعت در
تحرک و جابجایی سریع نیروها، تجهیزات و ادوات است. این ویژگی و توانایی، اهمیت ترابری را بیش از پیش می سازد که امروز کشورهای پیشرفته، بحث ترابری و حمل و نقل را در بسیار جدی گرفته و برای آن برنامه های پیشرفته ای در نظر می گیرند .
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: باید اذعان کرد 70 درصد توان و قدرت ارتش های پیشرفته در تحرک و جابجایی سریع است که برای آن حساب ویژه ای باز کرده اند و سرمایه گذاری کلان و بودجه های فراوانی به این امر اختصاص داده اند.
امیر حیدری با اشاره به اینکه حمل و نقل و ترابری از جمله معیارها وملاک هایی است که در توانمندی و قدرت ارتش های دنیا سنجیده و در نظر گرفته می شود، تاکید کرد :به لطف خدا نیروی زمینی ارتش با تکیه برتوان و همت نیروهای متعهد انسانی وکارکنان پرتلاش خود در بحث تحرک و حمل و نقل چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در شرایط فعلی در سطح بسیار مطلوب و قابل قبولی قرار دارد .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پررنگ یگان های ترابری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران 8 سال دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ترابری نمی توانست به موقع ادوات، تجهیزات و مهمات را به مناطق عملیاتی و جبهه ها برساند ما نمی توانستیم شاهد پیروزی های چشم گیر و موفقیت هایی که به دست آوردیم، باشیم.
وی ادامه داد: امروز بخشی از بازدارندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به قدرت و توان نیروهای مسلح و آمادگی رزمی بر می گردد که ترابری و حمل و نقل بخشی از این توان را تشکیل می دهد .
درپایان مراسم از فرماندهان و پیشکسوتان یگان های ترابری در دوران دفاع مقدس و فرماندهان و کارکنان نمونه یگان های ترابری نیروی زمینی ارتش تقدیر و تجلیل شد .





      

آزمایش موشک جدید روسیه به نام بولاوا Bulava که قادر به حمل کلاهک های هسته ای است ، باردیگر به شکست انجامید.

واحد مرکزی خبر:روزنامه های کومرسانت و ودوموستی چاپ مسکو در شماره امروز با درج گزارشی در این باره نوشت موشک های جدید بولاوا که از عرشه زیردریایی پرتاب می شود ،صبح روزچهارشنبه از زیردریایی دمیتری دونسکوی پرتاب شد ولی در مرحله سوم عملیات پرتاب درست عمل نکرد و منهدم شد.
به نوشته روزنامه ها احتمالا منبع نور مشکوکی که بر آسمان نروژ مشاهده شده بود ،به انفجار این موشک مربوط می شود.
جزییات بیشتری از شرایط پرتاب این موشک منتشر نشده است.
ودوموستی نوشت :این سیزدهمین مورد پرتاب آزمایشی موشک بولاوا به شمار می رود که نه بار آن به شکست انجامیده است.
طرح توسعه موشک بولاوا از طرحهای اصلی روسیه برای بهینه سازی زرادخانه فرسوده این کشور محسوب می شود ولی مسکو در روند توسعه آن با مشکلاتی روبرو شده است.
وزارت دفاع روسیه ازهرگونه اظهارنظر درخصوص شکست آزمایش موشکی یا حتی تایید پرتاب آزمایشی آن خودداری می کند.
این درحالیست که انتشار تصاویری از منبع نورغیرعادی سفید رنگ بر فراز آسمان شهر ترومسو در نروژ ،گمانه زنیهایی در خصوص عبور شهاب سنگ گرفته تا حتی پرواز بشقاب پرنده در رسانه های گروهی برانگیخته بود.
ناکامی قبلی پرتاب ازمایشی موشک بولاوا در ژوییه گذشته ،استعفای یوری سولومونوف مدیر انستیتوی فناوری حرارتی مسکو که مسئولیت اجرای آزمایشهای موشکی را برعهده دارد ،به دنبال داشته است.
موشک بولاوا که قادر به حمل بیش از ده کلاهک هسته ای است ،حدود هشت هزار کیلومتر برد دارد




      

اسراییل برای انجام عملیات جاسوسی از ایران به توسعه توانمندی های خود در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین روی آورده است.اسراییل برای انجام عملیات جاسوسی از ایران به توسعه توانمندی های خود در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین روی آورده است.
به گزارش عصر ایران ،   نیروی هوایی اسراییل بدین منظور در حال توسعه قابلیت هواپیماهای بدون سرنشینی است که قابلیت پرواز و انجام ماموریت تا 1000 مایل را داشته باشند .
بدین منظور هواپیمای بدون سرنشین " Hermes 900 " که نوع پیشرفته هواپیمای بدون سرنشین (بهپاد) " هر مس 450 " است ، طراحی و ساخته شده است . این هواپیمای بدون سرنشین قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی را دارد .
بنا به گزارش خبرگزاری " یونایتد پرس " ، بهپاد " هرمس 900 "   از سیستم جدید ناوبری و داده پردازی استفاده می کندو از طریق دیتا لینک ماهواره ای قابل کنترل و ارتباط بوده و توانایی ارسال تصاویر آ نلاین را دارد. این پهباد  به یک دوربین بسیار قدرتمند الکترو اپتیک مجهز بوده و توانایی تشخیص مسیر و اصلاح ماموریت خود را بر اساس تهاجمات احتمالی را دارا می باشد.
موتور این پرنده ساخت شرکت روتاکس بوده و با قدرت 115 اسب بخار توان پرواز مداوم تا 40 ساعت را دارد؛در واقع مداومت بالای پرواز از اهداف اصلی طراحی و ساخت این پهباد بوده و آن را کاملا متمایز می کند.
دیگر سیستمهای قابل حمل توسط این پرنده می توان از سیستم عکس برداری و نقشه برداری از عوارض زمین - مسافت یاب و تعیین اهداف لیزری - دستگاههای جنگ الکترونیک ELINT و رادار SAR/GMTS نام برد. پوزه یا دماغه این پهباد طوری طراحی شده که قابلیت استفاده از چندین سنسور مختلف را داشته باشد و بطور هماهنک با بدنه اصلی عمل کند.
این هواپیمای بدون سرنشین که به بهپادی آمریکایی به نام " ام کیو وان " بسیار شبیه است ، قادر است دو موشک هوا به زمین  به نام " ای جی ام 114 " را حمل کرده و اهدافی را مورد حمله موشکی قرار دهد .
نکته بارز این هواپیمای بدون سرنشین مداومت پرواز  و ارتفاع پروازی آن است . این هواپیما ی بدون سرنشین ،  قادر است در ارتفاع 30 هزار پایی و بدون صدا حرکت کند .
این عامل باعث می شود که این هواپیمای بدون سرنشین حتی بتواند از ارتفاع در محل های مسکونی پرواز کرده و به جمع آوری و ارسال اطلاعات تصویری بپردازد .
مقامات نظامی اسراییل مشخصه اصلی این هواپیمای بدون سرنشین را پایین بودن ریسک انجام عملیات های خطرناک به ویژه انجام عملیات در عمق خاک ایران می دانند .
با توجه به مخالفت کشورهای همسایه ایران با استفاده از حریم هوایی آنها برای انجام عملیات بر ضد ایران و نیز احتمال وجود ریسک برای خلبان های هواپیماهای جنگنده در آسمان ایران ، این بهپاد با توجه به ارتفاع پروازی مناسب ، قابلیت های راداری و الکترونیک ، بدون صدا بودن و نیز مداومت بالای پروازی  از مزیت های بهینه ای برای نیروی هوایی اسراییل برخوردار است .
اسراییل بهپاد " هرمس 450 " را که مداومت  پرواز  آن حدود 20 ساعت از هرمس 900 کمتر است ، در جنگ 33 روزه با لبنان مورد استفاده قرار می داد .
در آن جنگ ، روزانه 20 هواپیمای بدون سرنشین هرمس 450 تمامی خاک لبنان را تحت پوشش قرار می دادند و اطلاعات مورد نیاز ارتش اسراییل را تهیه کرده   و تحرکات نیروهای مقاومت حزب الله لبنان را مورد رصد قرار می دادند .
قطعاً  نیروهای مسلح کشورمان که تا کنون در حراست از مرزها ، موفق عمل کرده اند ، برای مقابله با طرح های جدید اسرائیلی ها نیز برنامه هایی را در دفاع از حریم کشور دارند.
به گزارش عصر ایران ،   نیروی هوایی اسراییل بدین منظور در حال توسعه قابلیت هواپیماهای بدون سرنشینی است که قابلیت پرواز و انجام ماموریت تا 1000 مایل را داشته باشند .
بدین منظور هواپیمای بدون سرنشین " Hermes 900 " که نوع پیشرفته هواپیمای بدون سرنشین (بهپاد) " هر مس 450 " است ، طراحی و ساخته شده است . این هواپیمای بدون سرنشین قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی را دارد .
بنا به گزارش خبرگزاری " یونایتد پرس " ، بهپاد " هرمس 900 "   از سیستم جدید ناوبری و داده پردازی استفاده می کندو از طریق دیتا لینک ماهواره ای قابل کنترل و ارتباط بوده و توانایی ارسال تصاویر آ نلاین را دارد. این پهباد  به یک دوربین بسیار قدرتمند الکترو اپتیک مجهز بوده و توانایی تشخیص مسیر و اصلاح ماموریت خود را بر اساس تهاجمات احتمالی را دارا می باشد.
موتور این پرنده ساخت شرکت روتاکس بوده و با قدرت 115 اسب بخار توان پرواز مداوم تا 40 ساعت را دارد؛در واقع مداومت بالای پرواز از اهداف اصلی طراحی و ساخت این پهباد بوده و آن را کاملا متمایز می کند.
دیگر سیستمهای قابل حمل توسط این پرنده می توان از سیستم عکس برداری و نقشه برداری از عوارض زمین - مسافت یاب و تعیین اهداف لیزری - دستگاههای جنگ الکترونیک ELINT و رادار SAR/GMTS نام برد. پوزه یا دماغه این پهباد طوری طراحی شده که قابلیت استفاده از چندین سنسور مختلف را داشته باشد و بطور هماهنک با بدنه اصلی عمل کند.
این هواپیمای بدون سرنشین که به بهپادی آمریکایی به نام " ام کیو وان " بسیار شبیه است ، قادر است دو موشک هوا به زمین  به نام " ای جی ام 114 " را حمل کرده و اهدافی را مورد حمله موشکی قرار دهد .
نکته بارز این هواپیمای بدون سرنشین مداومت پرواز  و ارتفاع پروازی آن است . این هواپیما ی بدون سرنشین ،  قادر است در ارتفاع 30 هزار پایی و بدون صدا حرکت کند .
این عامل باعث می شود که این هواپیمای بدون سرنشین حتی بتواند از ارتفاع در محل های مسکونی پرواز کرده و به جمع آوری و ارسال اطلاعات تصویری بپردازد .
مقامات نظامی اسراییل مشخصه اصلی این هواپیمای بدون سرنشین را پایین بودن ریسک انجام عملیات های خطرناک به ویژه انجام عملیات در عمق خاک ایران می دانند .
با توجه به مخالفت کشورهای همسایه ایران با استفاده از حریم هوایی آنها برای انجام عملیات بر ضد ایران و نیز احتمال وجود ریسک برای خلبان های هواپیماهای جنگنده در آسمان ایران ، این بهپاد با توجه به ارتفاع پروازی مناسب ، قابلیت های راداری و الکترونیک ، بدون صدا بودن و نیز مداومت بالای پروازی  از مزیت های بهینه ای برای نیروی هوایی اسراییل برخوردار است .
اسراییل بهپاد " هرمس 450 " را که مداومت  پرواز  آن حدود 20 ساعت از هرمس 900 کمتر است ، در جنگ 33 روزه با لبنان مورد استفاده قرار می داد .
در آن جنگ ، روزانه 20 هواپیمای بدون سرنشین هرمس 450 تمامی خاک لبنان را تحت پوشش قرار می دادند و اطلاعات مورد نیاز ارتش اسراییل را تهیه کرده   و تحرکات نیروهای مقاومت حزب الله لبنان را مورد رصد قرار می دادند .
قطعاً  نیروهای مسلح کشورمان که تا کنون در حراست از مرزها ، موفق عمل کرده اند ، برای مقابله با طرح های جدید اسرائیلی ها نیز برنامه هایی را در دفاع از حریم کشور دارند.





      

3 ویژگی رادار گریزی موشک بالستیک سجیل 2

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع از 3 ویژگی رادارگریزی موشک سجیل 2 به عنوان یکی از دستاوردهای مهم متخصصان دفاعی کشورمان خبر داد و گفت: در هر 3 بخش، متخصصان ما توانسته‌اند به بالاترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنند و از ابتکارات خاصی نیز بهره گرفته‌اند.
سردار مهدی فرحی رئیس سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس به شلیک موفق موشک زمین به زمین سجیل 2 اشاره کرد و گفت: این موشک بهینه‌ شده یکی از دستاوردهای مهم متخصصان دفاعی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که نقش مهمی در افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح کشورمان دارد.
وی با اشاره به تاکید سردار وحیدی وزیر دفاع مبنی بر اینکه انهدام "سجیل " توسط موشک‌های ضدموشک امکان‌پذیر نیست، آنرا یک واقعیت مهم در ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشورمان توصیف کرد و افزود: استفاده از پوشش‌های ضد راداری در این موشک با تحقیق و پژوهش متخصصان دفاعی و کارشناسان دانشگاهی ایران میسر شده است.
فرحی با تشریح ویژگی رادارگریزی موشک سجیل گفت: 3 فاکتور شامل رنگ خاص، جنس بدنه موشک و استفاده از برخی سامانه‌های الکترونیکی ویژه، ارکان رادارگریزی این موشک را تشکیل می‌دهند که در هر بخش، متخصصان ما توانسته‌اند به بالاترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنند و از ابتکارات خاصی نیز بهره گرفته‌اند.

* سرعت بسیار بالای آماده سازی موشک سجیل

رئیس سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع با اشاره به دیگر ویژگی‌های موشک سجیل گفت: سرعت عمل بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب یکی از فاکتورهایی است که قابلیت‌های عملیاتی موشک سجیل را به نسبت دیگر موشک‌ها بسیار ارتقاء داده است. سجیل با داشتن سوخت جامد مرکب قدرت مانور بسیار خوبی را داراست.
وی سرعت آماده سازی و شلیک سجیل را یک دهم دیگر موشک‌های این نسل دانست و گفت: ساخت و ورود این سامانه به توان عملیاتی نیروهای مسلح، نشان از توجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشورمان دارد و ما این موفقیت را به فرمانده معظم کل قوا و ملت بزرگ ایران به عنوان رهروان همیشگی امام روح الله (ره) تبریک می گوئیم.
 
پ.ن
تا حالا دقت کردید به نوع بازتاب اخبار دفاعی ایران در رسانه های خارجی؟
گزارشگران ورسانه های خارجی در بازتاب این اخبار به دنبال ترکیبی از ایجاد ترس وهمچنین تحقیر ایران هستند وفقط به قسمتهائی از جهان اهمیت میدهند.
توضیح اینکه فاصله بین ایران واسرائیل 1100 کیلومتر است وبیشترین فاصله شرق به غرب اسرائیل 22 کیلومتر است .موشک شهاب 3 اولیه که در تیرماه 1377 آزمایش شد بردی بیش از 1300 کیلومتر داشت بعدها این برد به بیش از 2000 کیلومتر وبا کلاهک سبکتر به 2500 کیلومتر رسید که بعد از هیاهوی غربیها ایران هم روی برد 2000 کیلومتر صحبت کرد وموشک قدر 1 که 2 سال پیش از رونمائی از سوی ایران توسط فردی به نام جعفر زاده از منافقین نفوذی در صنایع موشکی که به غرب گریخت افشاء شد که برد آن را 3000 کیلومتر اعلان کرد .وحالا موشکهای سجیل هم داستان تازه ایست.
بعد از آزمایش موشک سجیل 1 یک به اصطلاح کارشناس امریکائی در یک برنامه تلوزیونی مدعی شد که این همان شهاب 3 است که با نام جدید آزمایش شده .البته این کارشناس توضیح نداد که با توجه به تصاویر موشک سجیل 1 هم بزرگتر بوده وهم دو مرحله ایست وتنها شباهت آن با شهاب 3 بدنه استوانه ای میباشد والبته موشک سه گوش یا مربعی هم نداریم .بعد یک کارشناس اسرائیلی که کمی عاقل تر بود اعلان کرد که سجیل یک موشک جدید است وبرد آن را حدود 4000 تا 4500 کیلومتر براورد کرد .پس از مدتی سجیل2 آزمایش شد وباز همان کارشناسان امریکائی مدعی شدند که نام جدیدی برای شهاب3 انتخاب شده وعده ای دیگر برد سجیل 2 را بیش از 6000 کیلومتر براورد کردند درحالی که ایران برد این موشک را اعلان نکرده است حالا برد سجیل 2 را هم 2000 کیلومتر دانسته واز همه مهمتر اینکه هر بار که ایران موشک جدیدی آزمایش میکند دو جمله تامل برانگیز در رسانه های دیگر منعکس میشود و آن این جملات
1-ایران برای نخستین بار موشکی را آزمایش کرد که میتواند اسرائیل را هدف قرار دهد
2-موشک جدید ایران سراسر خاک اسرائیل را در تیر رس ایران قرار میدهداین رسانه ها با این جملات از طرفی هر بار پیشرفتهای قبلی ایران را زیر سوال میبرند واز طرفی به مخاطب اینگونه القاءمیکنند که اسرائیل کشور بزرگ وپهناوریست .از طرف دیگر قرار گرفتن اروپا وبخش زیادی از خاک آسیا در تیررس ایران هیچ اهمیتی ندارد وتنها اسرائیل مهم است
مهم این است که دنیا بدانند اسرائیل در خطر قرار گرفته مهم این نیست که اگر اسرائیل با حمایت اروپا وامریکا به ایران حمله کند برخی کشورهای اروپائی مستقیما باید تاوان بدهند
فقط اسرائیل مهم است واسرائیل کشور بزرگیست




      

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از این‌که «چندان به نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی پرداخته نشده است» اشکال این امر را ابتدا متوجه اطلاع‌رسانی این نیرو و سپس رسانه‌ها دانست و گفت: یکی دیگر از دلایل پرداخته نشدن به این بحث، نبودن شناخت نسبت به کاری است که در دریا انجام می‌شود و به همین علت این بخش از جنگ ناشناخته مانده است.
وی درباره‌ دلایل حمله‌ عراق به ایران اظهار کرد: یکی از دلایل تجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران رفع خفگی ژئوپولتیکی عراق بود که در طول تاریخ با این مساله مواجه بوده است.
سیاری در تشریح این مطلب، افزود: عراق در شمال خلیج فارس و در منطقه «خور عبدالله» چهل کیلومتر ساحل دارد. این ساحل به گونه‌ای است که باید کیلومترها در خور عبدالله راه رفت تا به دریا راه پیدا کرد. علاوه بر این عراق 80 کیلومتر مرز در اروندرود دارد. عراق همیشه، یعنی از زمان تشکیل این کشور پس از سقوط امپراطوری عثمانی به دنبال رسیدن به خواسته‌ اساسی خود یعنی راه پیدا کردن به دریای آزاد بوده است که ما از آن به عنوان «خفگی ژئوپولتیکی» یاد می‌کنیم.
وی تصریح کرد: هر کشوری به میزانی که به دریای آزاد راه دارد، به همان میزان بیشتر نفس می‌کشد. به عبارت دیگر راه داشتن به دریای آزاد را به عنوان شش کشور حساب می‌کنیم که در تنفس بدن تاثیر دارد.
فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش، به حدود سه هزار کیلومتر مرز آبی ایران اشاره کرد و افزود: از این مقدار، 1000 کیلومتر به دریای آزاد راه دارد و مربوط به دریای عمان است. این شرایط ویژه ژئوپولتیکی هر کشوری با توجه به میزان دسترسی آن به آب‌های آزاد می‌تواند در همه‌ ابعاد حیات آن کشور تاثیر داشته باشد.
وی تجارت دریایی را یکی از دلایل حیاتی بودن ارتباط یک کشور با آب‌های آزاد عنوان کرد و افزود: بهترین تجارت در دنیا تجارت دریایی است. میزان باری که از طریق دریا حمل می‌شود، با میزان باری که از راه زمین یا هوا جابجا می‌شود قابل مقایسه نیست. مثلا یک کشتی 500 هزار تن را یکجا جابجا می‌کند که برای انجام این کار از راه‌های دیگر، چندین قطار، هواپیما یا کامیون لازم است.
سیاری استفاده از منابع کف دریا، منابع غنی غذایی، انرژی‌های فسیلی زیر بستر دریا و حتی انرژی ایجاد شده توسط جز و مد دریا را از جمله موارد مثبت راه داشتن به دریای آزاد برشمرد و گفت: زمانی که عراق به کویت حمله کرد فردی به نام "پریماکوف" از روسیه به عراق رفت تا در این مورد میانجی‌گری کند که عراق کویت را ترک کند. وقتی این مساله را به صدام گفت، صدام پاسخ داد «من در آگوست 1990 از تمامی نتایج جنگ هشت ساله با ایران صرفنظر کردم و اوضاع را به شرایط قبل از شروع جنگ برگرداندم ولی اگر نیروهای خود را از کویت عقب برانم، مردم عراق این گناه مرا نخواهند بخشید و از من سوال خواهند کرد برای گشودن دریچه‌ای به سوی دریا چه کرده‌ای؟» این مطلب نشان می‌دهد که از همان ابتدای تهاجم یکی از اهداف اصلی همین مساله بوده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، با بیان این‌که این نیرو از ابتدای جنگ در خرمشهر حضور فعال داشت؛ تاکید کرد: یکی از محوری‌ترین یگان‌های تاثیرگذار در نبرد 34 روزه‌ معروف خرمشهر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بود. بحث تکاوران دریایی حتی اگر چندان به آن پرداخته نشده باشد، چیزی نیست که از اذهان برود. همه در این نبرد زحمت کشیده‌اند و در صحنه بوده‌اند و یگان تکاور دریایی یک یگان محوری عمده‌ اثرگذار در نبرد 34 روزه خرمشهر و یکی از دلایل شکست عراق در خرمشهر بوده است.
وی استراتژی حمله‌ عراق به ایران را استراتژی حمله سریع دانست و خاطرنشان کرد: عراق می‌خواست سه روزه خرمشهر را تصرف کند ولی 34 روز مقاومت موجب شد نتوانند به اهداف خود برسند. شکست این استراتژی سریع آن هم فقط با نیروی کماندو و برخی کارهای ویژه، برای همه‌ آن‌هایی که در خرمشهر نقش داشتند یک پیروزی بزرگ بود.
امیر سیاری به سالروز شکست حصر آبادان نیز اشاره کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کوی ذوالفقاری آبادان ضربه‌ مهلکی به عراق وارد کرد و شاید دشمن طعم اولین شکست سنگین اینچنینی را در آن‌جا چشید و فکر نمی‌کرد با چنین مقاومتی مواجه شود.
وی اضافه کرد: ما خط تدارکاتی آبادان را برقرار کرده بودیم یعنی جابجایی سلاح، مهمات، غذا و نیروی انسانی را انجام دادیم. اگر تلاش نیروی دریایی با استفاده از هواناوها و بالگردهای آن نبود، مطمئنا حصر آبادان کامل می‌شد.
فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش، با بیان این‌که عراق در ابتدای کار تصور می‌کرد ایران آماده‌ دفاع نیست و از نظر خودشان بهترین زمان را برای حمله انتخاب کرده بود؛ تصریح کرد: آن‌ها بر روی نیروی دریایی هم به همین شکل حساب کرده بودند. به علاوه یک دلیل دیگر نیز تصور عراق مبنی بر ضعف نیروی دریایی ارتش ایران را تقویت می‌کرد. نیروی دریایی از تکنولوژی بالایی برخوردار است و تجهیزات فنی در اختیار دارد و نیاز به متخصص دارد، در عین حال پیش از انقلاب هم مستشاران زیادی در ارتش به ویژه نیروی دریایی بودند. بنابراین تصور عراق این بود که پس از انقلاب و خروج مستشاران خارجی از ایران توان بهره‌برداری از این تجهیزات وجود ندارد، بنابراین در صحنه‌ دریا حضور پیدا کرد.
سیاری در عین حال با تاکید بر این‌که نباید تصور کنیم نیروی دریایی و به طور کلی نیروهای عراق ضعیف بودند؛ گفت: در بسیاری مواقع این اشتباه را می‌کنیم و مثلا یک نفر را با یک مسلسل نشان می‌دهیم که حمله می‌کند و یک گردان عراق را از بین می‌برد در حالی که این‌طور نیست و دشمن ما بسیار قوی بود.
وی ادامه داد: چه نیروی هوایی و چه نیروهای دریایی و زمینی عراق خیلی از ما قوی‌تر بود. آن‌ها تجهیزات موثر داشتند و شرق و غرب به آن‌ها کمک می‌کردند و نیروهای بسیار قوی و ورزیده داشتند ولی این هنر مردان خدا بود که توانستند آن‌ها را شکست دهند.
فرمانده‌ نیروی دریایی ارتش، جنگ تحمیلی در دریا را به سه مقطع 67 روز ابتدایی جنگ، از آن زمان تا پایان عملیات بیت‌المقدس و از این عملیات تا پایان جنگ تقسیم کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرف 67 روز یعنی از ابتدای جنگ تا هفت آذر 1359 توانمندی مناسبی را در خور دید و با استفاده از تاکتیک و تکنیک مناسب و ایثارگری کارکنان این نیرو توانست کمر نیروی دریایی عراق را بشکند و نتایج مناسبی را به دست بیاورد از جمله این‌که ما مدعی هستیم که بیش از دو سوم نیروی دریایی عراق منهدم شد و مابقی نیز به بند «رام القصر» فرار کردند و تا پایان دفاع مقدس هم اجازه‌ بیرون آمدن پیدا نکردند؛ چرا که ما ورودی «خور عبدالله» را بسته بودیم.
سیاری بر اهمیت مسایل اقتصادی در کلیه‌ جنگ‌ها و نیز حفظ چرخه‌ اقتصادی کشور در زمان جنگ تحمیلی تاکید کرد و یادآور شد: صادرات نفت ایران در زمان جنگ حتی برای یک روز هم قطع نشد. جنگ حدود 2800 روز طول کشید و عراق در این مدت 2800 بار به جزیره‌ خارک حمله کرد؛ به طور متوسط در هر روز یکبار به این جزیره حمله‌ور شد. با این وجود توانستیم ترمینال نفتی خود را در جزیره خارک حفظ کنیم که بخشی از این مسوولیت به عهده‌ نیروی دریایی ارتش بود.
وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش، نیرویی بود که در سال 67 با استکبار جهانی روبه‌رو شد و مستقیما با آن‌ها جنگیدیم. اگرچه همه‌ کارکنان ناوشکن سهند و ناوچه جوشن ما در این نبرد شهید شدند ولی افتخار ما این است که رودرروی استکبار جهانی ایستادیم و واقعا نیروها دلاوری‌های زیادی را در آن زمان از خود نشان دادند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به ویژگی‌های نبردهای دریایی اشاره کرد و گفت: بخش اعظم کار نیروهای دریایی به تجهیزات مربوط می‌شود. یعنی باید محور تجهیزات خود را حفظ کنیم؛ چراکه اساسا اگر تجهیزات نداشته باشیم نمی‌توانیم به دریا برویم.
سیاری ویژگی اصلی نبردهای دریایی را لزوم کامل بودن تجهیزات عنوان کرد و افزود: این تجهیزات باید با گذشت زمان، پیشرفت کند و همواره به روز باشد در نبردهای زمینی می‌توان خود را همرنگ محیط کرد، سنگر تعبیه کرد و از زمین استفاده کرد ولی در دریا در پهنه‌ آب‌های دریا هستیم و ناچاریم فناوری و تجهیزات داشته باشیم.
وی ادامه داد: درست است که در خود دریا نبرد تن به تن نداریم ولی بطورکلی در نبردهای نیروی دریایی جنگ تن به تن وجود دارد؛ چراکه وقتی نیروهای ویژه ما به سواحل دشمن نفوذ می‌کنند چنین نبردی رخ می‌دهد، نیروهای ویژه نیروی دریایی باید از همه نیروهای ویژه دیگر قوی‌تر باشند؛ چراکه شنا کردن در دریا،‌رفتن به عمق آب، خدمت در شرایط سخت، نفوذ به سواحل دشمن و باقی ماندن به مدت طولانی بدون پشتیبانی از جمله ویژگی‌های آن‌هاست.
وی با تاکید بر لزوم هماهنگی نیروی دریایی و نیروی هوایی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های نیروهای دریایی این است که این نیرو در بسیاری مواقع به نیروی هوایی وابسته است و در بسیاری از عملیات‌ها نیاز است که نیروهای هوایی به کمک نیروهای دریایی بشتابند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که اگر در دریا دشمن از فناوری روز بهتر استفاده کرده باشد تسلط خواهد یافت؛ به نقش نبردهای دریایی در جنگ‌های امروز اشاره کرد و گفت: امروزه همه تهدیدات در همه جای دنیا «دریا پایه» است یعنی استکبار جهانی برای حفظ منافع نامشروع خود در همه جا با انواع و اقسام ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌های اتمی و امثالهم حضور پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: امروز اهمیت نبردهای دریایی برای هر کشوری که به دریا راه دارد حرف اول را میزند و مطمئنا برای ما هم که تمام استراتژی‌ و راهبردمان دفاع و بازدارندگی است، با توجه شناخت از دشمن که فرامنطقه‌ای و با تهدیدات "دریا پایه" است ، نبردهای دریایی نقش بسیار مهمی دارد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: تجهیزات مهم است ولی آن نیروی انسانی که قرار است از تجهیزات استفاده کند هم برای ما بسیار مهم است. نیروی انسانی که بتواند از حداقل تجهیزات و امکانات بهترین استفاده و بیشترین بهره‌برداری را کند مهم است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره توانمندی‌های این نیرو در عرصه تجهیزات و فناوری‌های جدید گفت: تجربه نشان داده است که در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیازمان باید روی پای خود بایستیم؛ چراکه هرچقدر به دیگران وصل باشیم، زمانی که بحران به وجود می‌آید کمک نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: بدین ترتیب تدبیر این است که تجهیزات‌مان را خودمان بسازیم. ما برای ساخت تجهیزات مورد نیازمان در دریا به کسی تکیه نمی‌کنیم. البته این مطلب بدین معنی نیست که در دنیا تجارت نمی‌کنیم. البته به ما که سلاح نمی‌دهند ولی با همه جای دنیا رابطه و رفت و آمد داریم و در عین حال به خرید سلاح و تجهیزات دریایی از دیگر کشورها تکیه نمی‌کنیم.
سیاری با بیان این‌که به دنبال این نیستیم که کسی تجهیزات دریایی را به ما بفروشد؛ یادآور شد: در دوران دفاع مقدس دیدیم که همه به دشمن ما کمک می‌کردند ولی به ما هیچ چیز نمی‌دادند و به تعبیر مقام معظم رهبری‌، آن همه سلاح استراتژیک به عراق می‌دادند ولی حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند؛ بنابراین ما متکی به هیچ‌کس نیستیم و کل مملکت یعنی ما، وزارت دفاع، بخش صنعت و دانشگاه‌های کشور در کنار هم قرار گرفته‌اند و کار به این‌جا رسیده است که ما الان در مسیری قرار داریم که نیازمندی‌های‌مان را تامین می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره سهم مهندسی معکوس در تولیدات این نیرو نیز گفت: مهندسی معکوس یعنی وسیله‌ای داشته باشیم و از روی بررسی اجرا آن، مشابه‌سازی کنیم. کسی که به ما تجهیزات جدیدی نداده است که بخواهیم روی آن مهندسی معکوس انجام دهیم. اگر هم مهندسی معکوسی کرده باشیم، از تجهیزات قدیمی استفاده کرده‌ایم و بیشترین کار ما، طراحی خودمان است.
وی درباره سیستم موشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان این‌که در حال حاضر به سیستم موشک مجهز هستیم؛ خاطرنشان کرد: چند نوع موشک را در جنگ‌ها استفاده می‌کنیم که یا موشک هوا به سطح یا ساحل به دریا و یا سطح به سطح هستند، امروزه توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده است که حتی موشک با برد 300 کیلومتر هم داشته باشد و الان جزو ناوگان موشکی ما محسوب می‌شود.
سیاری هم‌چنین به ساخت زیر دریایی سبک کلاس غدیر در داخل کشور اشاره کرد و گفت: ما در دوران دفاع مقدس از توان زیر دریایی و زیر سطحی برخوردار نبودیم و تقریبا 15 یا 16 سال است که علم زیر دریایی را داریم که این هم به همت انقلاب و مردم ما بوده است. در طول این 10- 15 سال اخیر توان فنی ما در علم زیر دریا، از بسیاری از کشورهایی که سابقه بیشتری در این زمینه نسبت به ما دارند بالاتر شده است.
وی با بیان این‌که تجهیزات تولید ما بعضا به مراتب بهتر از تجهیزات دیگر کشورهای باسابقه در بحث علم زیر دریا هستند؛ به کلاس‌های مختلف زیردریایی‌ها اشاره کرد و افزود: زیردریایی‌ها کلاس‌های مختلف دارند که با توجه به بزرگی، تناژ، سرعت و سلاح‌هایی که روی آن قرار می‌گیرد به سه کلاس سنگین، نیمه‌سنگین و سبک تقسیم می‌شود. زیردریایی غدیر که یک فروند دیگر از آن در عید نیمه شعبان به ناوگان نیروی دریایی اضافه شد از نوع زیر دریایی سبک است.
وی تصریح کرد: این زیردریایی به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است و قدرت مانور بسیار بالایی دارد که این مساله برای ما خیلی مهم است. سلاح‌ها و تجهیزات مناسبی نیز بر روی این زیردریایی کار گذاشته شده است و در حال حاضر در خط عملیاتی است.
سیاری در ادامه درباره مقابله با دشمنان فرامنطقه‌ای با بیان این‌که ما همیشه احساس می‌کنیم که دشمن ما دشمن فرامنطقه‌ای است؛ اظهار کرد: ما در حوزه مسوولیت‌مان در دریا مطمئنا هم به صورت همطراز و هم ناهمطراز می‌توانیم مقابله کنیم و فعالیتی که همواره داشته و داریم این است که تمامی حرکات دشمن را در حوزه مامورتی‌مان رصد می‌کنیم و به طور کامل می‌دانیم که این‌ها مشغول چه فعالیت‌هایی هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: تمام نقاط ضعف دشمن را می‌شناسیم؛ چراکه در طول دفاع مقدس و بعد از آن مسایل مختلفی را تجربه کرده‌ایم ما با استفاده از نقاط ضعف دشمن به توانمندی خود اضافه کرده‌ایم و در هر دو نوع عملیات همطراز و ناهمطراز توانمندی مقابله با دشمن را داریم.
سیاری همچنین به ویژگی‌های چهار نقطه آبی استراتژیک ایران؛ دریای خزر، دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس اشاره و عنوان کرد: هر کدام ازاین نقاط شرایط ویژه‌ای دارد. دریای خزر یک دریای بسته در شمال کشور است و ما هم مثل دیگران آن‌جا را دریای صلح و دوستی می‌دانیم. خلیج فارس هم دریای نیمه بسته‌ای است که کنترل آن به دست ماست و ما توانمندی دفاع از منطقه را داریم.
وی با بیان این‌که منطقه استراتژیک تنگه هرمز کاملا در اختیار ماست و بر آن تسلط کامل داریم؛ افزود: این مساله کاملا عینی و مشهود است و چیزی نیست که بشود انکار کرد. دریای عمان هم که دریای باز ماست به همین ترتیب است وما تسلط کافی و کامل را درحوزه ماموریت خود داریم. ما برای دفاع در هر کدام از این نقاط تدابیر خاصی اندیشیده‌ایم و عقل سلیم هم حکم می کند که برای هر منطقه تاکتیک جداگانه‌ای ترسیم شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ویژگی‌های خاص تنگه هرمز تصریح کرد: تنگه هرمز یک شاهراه تنگه استراتژیکی است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند و صادرات نفت بسیاری از کشورها از این تنگه صادر و تعداد زیادی از کشتی‌های تجاری به آن وارد و از آن خارج می‌شود. بدین ترتیب چرخه اقتصادی بزرگی در جنوب خلیج فارس به وجود آمده است و همه از این تنگه استفاده می‌کنند، ولی برای جمهوری اسلامی ایران مهم این است که ما تسلط کامل بر این تنگه داریم.
امیر سیاری درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاص اظهار کرد: ان‌شاءالله که چنین شرایطی پیش نیاید، کسی هم که چنین مساله‌ای را عنوان می‌کند درواقع اعلام می‌کند که ما این توانمندی را داریم، ما بر تنگه هرمز تسلط داریم و وقتی تسلط داریم می‌توانیم آن را ببندیم، ولی اگر تنگه هرمز بسته شد خیلی‌ها ضرر می‌کنند و این ضرر متوجه همه خواهد بود.
وی با بیان این‌که توان این کار را چه کوتاه مدت و چه بلند مدت داریم؛ درباره احتمال بستن تنگه هرمز در شرایط خیلی خاص تصریح کرد: وقتی شرایطی پیش بیاید که ممکن است مملکت منافع خود را از دست بدهد، ما موظفیم از منافع خود دفاع کنیم و تدبیر هرچه باشد همان اجرا می‌شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه درباره بحث‌های مطرح شده مبنی برسپردن حفظ امنیت خلیج فارس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حفظ امنیت دریای عمان و خزر به ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در کشور، هم ارتش داریم و هم سپاه و در برخی مواقع تقسیم ماموریت می‌کنیم. در بخش دریایی هم همین‌طور است، ولی هیچ‌کدام از این بحث‌ها به معنی جدایی نیروهای دریایی ارتش و سپاه از یکدیگر نیست.
سیاری اضافه کرد: ویژگی خاص نیروی دریایی ارتش این است که چون دارای یگان‌های بزرگ است و توانمندی ماندگاری در دریا را دارد،‌ باید به دریاهای آزاد بروند. دریای عمان هم یک دریای آزاد است و اهمیت ویژه دریای عمان هم به این است که اگر دشمن بخواهد بیاید باید از سمت دریای عمان وارد شود دشمن از هر جا که بیاید مسیرش معلوم است.
وی درباره زمان این تقسیم وظایف اظهار کرد: خیلی وقت است که این بحث‌ها مطرح است. تقسیم کار در زمین ، دریا و هوا وجود دارد و برای آن‌که کار بهتر پیش برود و تمرکز در مناطق بیشتر باشد، باید انجام شود. به هر حال پایگاه‌های ما از خرمشهر تا انتهای دریای عمان وجود دارد ولی در اجرای طرح‌های عملیاتی مناطق مخصوص مشخص می‌شوند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به تحریم برخی شرکت‌های کشتیرانی و ساخت تجهیزات دریایی اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها علیه ما همیشه بوده است و روز به روز هم اضافه می‌شود، این تحریم‌ها از قدیم بوده است و ما همیشه در تهیه وسایل نظامی خود تحریم داشته‌ایم و ساخت‌وسازهایی هم که اشاره کردم در همین شرایط تحریم انجام شده است.
سیاری با بیان این‌که نیاز، خلاقیت و ابتکار را رشد می‌دهد؛ تصریح کرد: وقتی انسان نیاز نداشته باشد به دنبال خلاقیت نمی‌رود ولی وقتی نیاز داشته باشد و به او ندهند، مجبور است راهی پیدا کند؛ این است که می‌گویند این حسن تحریم است و من فکر نمی‌کنم این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صنعت کشتی‌سازی و کشتیرانی ما داشته باشد.




      

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: صدا و سیما در حق ارتش و نیروی زمینی کم لطفی کرده است، هرچند معتقدم خودمان نیز در معرفی عملکردمان در جنگ بی‌تقصیر نیستیم.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی، معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تجلیل از پیشکسوتان جهاد و شهادت نیروی زمینی ارتش که شنبه شب برگزار شد با بیان این موضوع که نیروی زمینی از اولین روز پیروزی انقلاب تا 31 شهریور 59 در جبهه نبرد با اشرار و ضد انقلاب حضور داشت، گفت: با شروع جنگ نیز نیروی زمینی با تمام وجود و امکانات خود به دفاع از کشور اسلامی پرداخت و این دفاع در حالی بود که دو سوم نیروهای ما در کردستان زمین‌گیر بودند.
سرلشکر سعدی برخی انتقادهای بیجا از نیروی زمینی ارتش را ظلم در حق این نیرو دانست و ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما در ایام بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: صدا و سیما قدری در حق ارتش و نیروی زمینی کم لطفی کرد، هرچند معتقدم خودمان نیز در معرفی عملکردمان در جنگ بی‌تقصیر نیستیم.
فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: ما در زمان جنگ، تصویربرداری چندانی از عملکرد نیروهای ارتش نکردیم و حتی بعد از جلسات مهم نیز کاغذ یادداشت افراد را پاره کرده و از بین می‌بردیم و اصلا آن زمان گمان نمی‌کردیم که از جنگ زنده بیرون برویم که حالا بعد از نزدیک به سه دهه بخواهیم به بیان خاطرات آن سال‌ها بپردازیم.
معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تاکید بر لزوم ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان دفاع مقدس گفت: هنوز هم دیر نشده و باید تاریخ جنگ و خصوصا تاریخ جنگ نیروی زمینی ارتش را بنویسیم.
وی اظهار داشت: از همه یگان‌ها و تیپ‌ها و لشکرها خواستم تا هرکدام بنا بر خاطرات خود، تاریخ جنگ را بنویسند که این کار در حال انجام است.




      

موشک بهینه سازى شده سجیل 2 با موفقیت پرتاب شد

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، موشک بهینه شده سجیل2 با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رمز "الله اکبر" و با موفقیت کامل پرتاب و به هدف تعیین شده اصابت کرد.
سردار "احمد وحیدی" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قبل از پرتاب موشک بهینه شده سجیل 2 بیان داشت : ویژگی بسیار مهم در موشک بهینه شده سجیل2 نسبت به نسلهای قبلی، با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوششهای ضد راداری، انهدام آن توسط موشکهای ضدموشک امکانپذیر نمیباشد.
وی افزود: تست موشکی را که امروز شاهد آن هستیم، حلقهای از زنجیره توان و قدرت دفاعی کشورمان است که در راستای افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران میباشد.
وزیر دفاع با اشاره به بومی بودن این موشک خاطر نشان کرد: موشک سجیل 2 که به دست متخصصان، دانشمندان و پژوهشگران پرافتخار صنعت دفاعی طراحی و ساخته شده است، یک مرحله بهینه شده سجیل 2 است که زمان پرتاب را بسیار کاهش میدهد و این ویژگیها یک نقطه مهم در افزایش قدرت بازدارندگی تلقی میشود.
سردار احمد وحیدی در ادامه گفت: این موشک با داشتن سوخت جامد مرکب یک موشک دو مرحلهای با قدرت مانور و توانمندیهای بسیار عالی است که میتواند در قدرت تاکتیکی و تکنیکی نیروهای مسلح ما تحول بسیار عمدهای محسوب شود، دقت فوقالعاده و بسیار بالا از دیگر ویژگیهای این موشک بشمار میرود.
وی درباره ویژگی های این موشک اظهار داشت: از ویژگی دیگر موشک بهینه شده سجیل 2 و سیستم پرتاب آن، سرعت عمل بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب میباشد، کلیه مراحل طراحی و ساخت این موشک و سکوی پرتاب آن توسط محققین و متخصصیان سازمان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، افزود: پرتاب موشک بهینه شده سجیل 2 در چارچوب دکترین دفاعی و فعالیتهای متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. توان موشکی جمهوری اسلامی ایران صرفاً دفاعی و در خدمت صلح، ثبات و آرامش منطقه است و علیه هیچ کشوری بکار گرفته نخواهد شد.
سردار وحیدی در پایان، اظهار داشت: لازم میدانم این موفقیت بزرگ را به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا، ملت شریف و بزرگوار ایران و نیروهای مسلح و مدیران، کارکنان و متخصصان زبده و افتخار آفرین وزارت دفاع تبریک و تهنیت عرض نمایم.
ویژگی بسیار مهم در موشک بهینه شده سجیل2 نسبت به نسلهای قبلی این است که با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوششهای ضد راداری، انهدام آن توسط موشکهای ضدموشک امکانپذیر نمیباشد.
همچنین زمان پرتاب را بسیار کاهش داده شده که نقش مهمی در افزایش بازدارندگی دارد. از ذیگر ویژگی موشک سجیل 2 و سیستم پرتاب آن سرعت عمل بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج است.









      
<      1   2   3      >




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی