سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر


روسیه آماده می شود چهار فروند ناو جنگی میسترال از فرانسه بخرد
آناتولی سردیوکف وزیر دفاع روسیه دوشنبه اعلام کرد گفتگوهایی که مسکو با پاریس به منظور خرید چهار فروند ناو بالگردبر میتسرال انجام می دهد در آستانه به نتیجه رسیدن است. این وزیر روسی در سخنانی که در خبرگزاری ریانووستی منتشر شد گفت فعلا ما گفتگوهای پیش قرارداد را در خصوص ناوهای جنگی با سه کشور اسپانیا، هلند و فرانسه آغاز کرده ایم.
ما قصد داریم قراردادی را برای چهار فروند از این ناوها امضا کنیم. وی افزود یک فروند از این ناوهای جنگی در خارج ساخته خواهد شد در حالی که سه فروند دیگر با مشارکت شرکت های روسی تولید خواهد شد. این مقام روسی گفت یک فروند از این ناوها کاملا در روسیه ساخته خواهد شد. این ناوها قرار است در ناوگان روسی شمال و اقیانوس آرام بکارگیری شود. نیروی دریایی روسیه قصد دارد به منظور نوسازی ناوگان دریایی خود که از رده خارج محسوب می شود به ناوهای آبی خاکی از نوع میسترال مجهز شود. مسترال به ارزشی بالغ بر ششصد میلیون یورو( هشتصد و شانزده میلیون دلار ) با وزنی حدود بیست و سه تن و هفتصد کیلوگرم دومین ناو بزرگ جنگی نیروی دریایی فرانسه محسوب می شود. این ناو قادر است حدود شانزده فروند بالگرد و همچنین یک گردان پیاده نظام دریایی مجهز به خودرو زرهی حمل کند. ارکادی دورکوویچ دستیار رئیس جمهوری روسیه بیست مه(سی اردیبهشت) اعلام کرد دمیتری مدودف رئیس جمهوری این کشور و نیکولا سارکوزی همتای فرانسوی او احتمالا پرونده این ناوهای بالگردبر را در گفتگوهای دوجانبه خود در نشست اقتصادی بین المللی که برای روزهای هفده تا نوزده ژوئن(بیست وهفت تا بیست ونه خرداد) پیش بینی شده است بررسی خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، سردیوکوف همچنین دوشنبه گفت روسیه خودرو زرهی از خارج خریداری نخواهد کرد بلکه خود خواهد ساخت.



پایگاه اینترنتی روزنامه "گازیتا.رو" در مقاله ای عنوان کرد که برای اولین بار بعد از دوران فروپاشی شوروی سابق، در روسیه فرایند مونتاژ تجهیزات نظامی خارجی برپا می شود. قرار است که اولین تولید تجهیزات نظامی خارجی تحت مجوز در ماه ژائن سال جاری در" وُلاگدا" شروع گردد. در کارخانه ابزار اپتیکی-مکانیکی این شهر قرار است که ترموویژن (thermal imager) فرانسوی "کارتین" (دوربین هایی که توان دید در فرکانس های مادون قرمز را دارند) که تاکنون به صورت آماده برای تانک های "ت-90"از خارج خریداری شده است، مونتاژ شوند.
در آینده این سرنوشت برای هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و ناوهای بالگردبر مدل "میسترال" فرانسه تکرار خواهد شد.
بر اساس این مقاله، گزینه روسیه "کاترین" در حدود 5-10% ارزان تر از مشابه فرانسوی خواهد بود. در همین حال قرار نیست که این "ترموویژن" ها به خارج صادر شوند. مقرون به صرفه بودن تولید نیز کلا به سفارش های دولتی بستگی دارد. به همان اندازه که ارتش به تانک نیاز داشته باشد به همان اندازه نیز این دستگاه ها برای آنها تولید خواهد شد. استقرار کارخانه تولیدی برای خود کمپگانی فرانسوی جهت کاهش تعرفه های گمرکی لازم است.
در نهایت هم به نظر برخی از تحلیلگران نظامی اشاره شده که معتقدند، طی چند سال آینده مجتمع های صنایع دفاع روسیه از محل تولیدات تحت مجوز توسعه خواهند یافت. بر اساس اطلاعات موجود تا به امروز مذاکراتی در خصوص تولید تفنگ های "برتا" ایتالیا، هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و ناوهای بالگردبر فرانسوی در حال انجام است.
کارشناسان به عقب ماندگی فناوری ها نسبت به غرب اشاره می کنند و به همین خاطر ساده ترین راه حل آن را خرید فناوری بشمار می آورند تا ابداع و اختراع آن.




      

میگها از سوریه و ایران دفاع خواهند کرد

روسیه مشغول اجرای قراردادی است که به وسیلهء شرکت روزوبرون اکسپرت با سوریه امضا شده و قرار است پنج فروند جنگنده شکاری رهگیر MiG-31E به این کشور واگذار شود. این نشاندهنده به روزآوری جنگ افزارهای روسی فروخته شده به منطقه خاورمیانه، پس از وقفه ایست که در جریان جنگ سال 1982 لبنان پدید آمد. ممکن است ایران، بزرگترین برنده این معامله باشد، زیرا ایران و سوریه، توافقنامه دوطرفه دفاعی با یکدیگر دارند و ایران، عهده دار هزینه خریدهای نظامی دمشق است. چندین منبع در صنایع نظامی بیان داشتند که کار آماده سازی پنج جنگنده MiG-31E در تاسیسات Sokol (تاسیسات ساخت هواپیما موسوم به Nizhny Novgorod) آغاز شده است. این قرارداد با روزوبرون اکسپورت و سوریه به امضا رسیده است و چون ساخت جنگنده‏های میگ-31 از سال 1994 کنار گشته است؛ سوری ها، جنگنده‏های رزرو نیروی هوایی روسیه را پس از دگرگونی مطابق با قرارداد، (کاهش توانمندی به سطح E) دریافت خواهند کرد.
.
جنگنده‏های MiG-31E، همچون میگ-25، توانایی حمل و پرتاب موشکهای قدیمی R-40 را دارا هستند


ولادیمیر ویپریاخژین (Vladimir Vypryazhkin) جانشین ریاست کارخانجات هواپیماسازی میگ چنین اظهار داشت که: «سفارشهای صادرات با میگ-31 آغاز شده‏اند.» وی خریدار این میگها را مشخص نکرد اما یادآور شد که: «ما هواپیماهای MiG-31E را به عنوان پایه ای برای مبادلات تجاری با کشورهایی که پیشتر جنگنده‏های رهگیر میگ-25 را در خدمت داشتند، پیشنهاد می کنیم.» امروز در جهان، تنها کشورهای لیبی و سوریه دارای میگ-25 های شناسایی و رهگیر هستند. هندی ها نیز به تازگی میگ-25 های خود را بازنشست کرده اند. بوریس آلشین (Boris Aleshin) رئیس آژانس صنایع فدرال نیز قرارداد واگذاری MiG-31E را تایید نمود اما از افشای هویت خریدار خودداری کرد.
.
Pantsir-S1


به تازگی معلوم شده که شمار قابل توجهی از جنگنده‏های پیشرفته MiG-29M/M2 به سوریه فروخته شده اند. این میگهای29 که از نظر تکنولوژی بسیار شبیه به جنگنده‏های میگ-35 پیشنهاد شده به هند هستند، نخستین باریست که در چنین سطح گسترده ای صادر می شوند. گمان می رود کل ارزش قرارداد واگذاری MiG-31E  و MiG-29M/M2 به سوریه، یک میلیارد دلار باشد. چندین پرسش در پس این معامله شکل می‏گیرد. نخستین و مهمترین آنها این است که سوریه، اعتبار مالی خرید چنین جنگ افزارهای گراقیمتی را از کجا می خواهد تامین کند؟ در زمستان 2005، روسها 70 درصد بدهی خارجی سوریه به شوروی سابق را بخشیدند که در آن زمان، 13 میلیارد و 400 میلیون دلار بود. پس از این بذل و بخشش، بدهی سوریه به روسیه، به 3 میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش یافت.  در همان سال بخشش، روسها قرارداد همکاری تکنولوژیکی – نظامی خود با سوری ها را تجدید کردند. اخباری که جسته گریخته از ابتدای سال 2005 به گوش می رسد، دال بر آن است که سوریه در گفتگوهای خود با مقامات روس، سخت خواستار خریدار جنگ افزارهای تازه می باشد. موشکهای Iskander-E خریداری شده توسط سوریه، از آن جمله می باشند. حتا رئیس جمهور پیشین روسیه (ولادیمیر پوتین) نیز علاقمندی سوریه به دراختیارگیری جنگ افزارهای پیشرفته را تایید کرده بود، اما خود شخص وی، جلوی چنین معامله ای را گرفته بود. گزارشهای منابع غیررسمی حاکی از آن بودند که دوباره گفتگوهای معامله جنگ افزار بین دوطرف آغاز شده‏اند. در تازه ترین گفتگوها، سوری ها موشکهای پانتسیر (Pantsir)، استرلتز (Strelets) و ایگلا (Igla) را خریداری کردند و موشکهای بالستیک استرلتز در سال 2005 به سوریه تحویل گشتند. پیشتر و در زمان پوتین، سرگی چمزوو (Sergey Chemezov = رئیس روزوبرون اکسپورت) اظهار داشته بود که: «سوریه خواهان خریداری موشکهای ایگلا است، اما ما آنها را نمی دهیم.» در جریان آخرین سفر پرزیدنت بشار اسد به مسکو، وی به مقامات کرملین گفت که جهت جایگزینی هواپیماهای قدیمی میگ-25، قصد خریداری گونه های جدید میگ-29 یا میگ-31 را دارد.
.
پایگاههای نیروی هوایی سوریه


تحلیلگران غربی بر این باورند که یکی از دلایل مهم سرخوشی سوری ها برای چنین معاملاتی این باشد که آنها جنگ افزارها را تنها برای خودشان نمی خواهند یا اینکه اصلن برای خودشان نمی خواهند. پیشتر مسکو و دمشق قراردادی را برای دریافت 36 دستگاه سامانه ضدهوایی Pantsir-S1E به امضا رسانده بودند. در می 2008، هفته نامه معتبر جین دیفنس گزارش داد که از آن 36 دستگاه، دست کم 10 سامانه پانتسیر تا پایان سال 2008 قرار است به ایران برده شود. البته هنوز هیچ تاییدیه رسمی دال بر چنین معامله سوریه با ایران گزارش نشده، اما نقشه و برنامه چنین همکاری بین ایران و سوریه کاملن قابل باور است. تهران و دمشق بر طبق چندین توافقنامه نظامی، پیوندهای زیادی باهم دارند. پیوند استراتژیک ایران – سوریه از سال 1980 و در جریان جنگ ایران و عراق شکل گرفته است. در سالهای اخیر، سوریه و ایران قراردادهای کاملی جهت فعالیتهای نظامی مشترک به امضا رسانده اند. برای مثال در فوریه 2005، اندک مدتی پس از بخشش بدهی سوریه توسط روسها، نخست وزیر سوریه، ناجی قطری و معاون اول رئیس جمهور وقت ایران، محمدرضا عارف قرارداد دوطرفهء نظامی را امضا کردند و در جولای 2006، وزیران دفاع دو کشور، حسن ترکمانی و مصطفی محمدنجار، قراردادی را با یکدیگر جهت تشکیل کمیسیون عالی دفاعی به امضا رساند که یکی از مفاد آن، همکاری نظامی ایران با سوریه جهت تامین اعتبار مالی خرید جنگ افزار از روسیه، اوکراین و چین بود.

ایران همچون سوریه به خرید جنگ افزارهای ساخت روسیه بسیار علاقمند است و این امر نیز به دلیل دشمنی مقامات ایران با ایالات متحده به وجود آمده و شکل گرفته است. در دوران اتحاد شوروی، جنگنده‏های میگ-31 به عنوان کلیدیترین جنگ افزار دفاعی در برابر حمله احتمالی ایالات متحده در نظرگرفته می شدند. جنگنده های میگ-31 جهت نابودی موشکهای کروز آمریکایی که از سمت قطب شمال می آمدند منظور شده بودند. سودمندی این تکنولوژی شوروی در جریان کشمکش دائمی جمهوری اسلامی با ایالات متحده، قابل گفتگو است. اگر جنگی رخ دهد، شانس دستیابی به یک پیروزی هوایی برای ایران، بسیار اندک است و این امر به جنگ افزارهایی که ایرانیها می توانند بخرند بستگی ندارد.

جنگنده‏های میگ-31 می توانند برای سوری ها بسیار کارآمد باشند. رئیس برنامه تکنولوژی و امنیت ملی در انیستیتو تکنولوژی Holon و سرهنگ شموئیل گوردون (Col. Shmuel Gordon) از نیروی هوایی اسرائیل چنین می گویند: «این نخستین مدرنیزاسیون جدی در قسمت سیستمهای ضدهوایی و ضدموشکی سوریه در ده سال اخیر به شمار می آید. چنین جنگنده‏هایی احتمال دارد بتوانند آزادی عمل نیروی هوایی اسرایئل را محدود کنند. وجود چنین جنگ افزارهایی بدان معنی است که سوری ها قادرند هواپیماهای اسرائیلی بر فراز بلندیهای جولان یا لبنان را سرنگون سازند. گفته می‏شود چنین جهشی در زمینه توانمندیهای ارتش سوریه، آنها را به راه اندازی یک جنگ هوایی تشویق خواهد کرد.»

سرهنگ گوردون همچنین چنین تحلیل می‏کند که این پنج هواپیمای میگ-31 به ارتش سوریه وارد شده‏اند اما در نوک یک کوه یخی قرار گرفته اند. «وجود آنها چندان محسوس نخواهد بود، زیر تنها پنج فروند هستند. اما پنج فروند کجا بود؛ آنها به زودی 20 و شاید 24 فروند بشوند. هزینه های نگهداری این هواپیماها، بسیار گزاف است و سر به فلک می زند، اما از نظر تعمیر و نگهداری، تفاوت چندانی بین 5 یا 20 فروند وجود ندارد.» فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل ژنرال ایتان بن الیاهو (Maj. Gen. Eitan Ben-Eliahu) با این گفته ها موافق است. وی می گوید: «آنها بر توانایی عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل، می توانند تاثیرگذار باشند، اما این تاثیرگذاری چندان اهمیتی ندارد زیرا آنها اصلن قادر به دگرگونی برتری مطلق هوایی اسرائیل نیستند. با این حال اگر شمار این هواپیماها افزایش یابد، آنها قادر به تغییر این برتری خواهند شد. خطرناکترین مسئله برای امنیت ملی اسرائیل، تحویل این پنج هواپیما به سوریه نیست بلکه تجدید این فروشهاست.» عضو کنست (مجلس اسرائیل) و رئیس پیشین کمیته سیاست خارجی و دفاعی، آقای یووال استین یتز(Yuval Steinitz) چنین می گوید: «نمی شود گفت که آن معامله ویژه، بزرگترین تهدید امنیت اسرائیل است، اما خطر اصلی کل سامانه های مشمول معامله است که اندک اندک به سوریه تحویل داده می شوند.»
.
اسرائیل در جریان گفتگوهای محرمانه ای که شیمون پرز در مسکو با پوتین انجام داد، به روسها گفت که امکان دارد برخی از این جنگ افزارهای پیشرفته به دست حزب الله لبنان بیفتند و در جنگ بعدی حزب الله علیه اسرائیل بکار گرفته شوند.


فروش جنگنده‏های پیشرفته روسی به سوریه، بی شک واکنش روسها به غرب بود و روسها چندان علاقه ای به شنیدن اعتراضات آمریکایی ها نداشتند زیرا این قرارداد فروش زمانی بسته شد که مسئله اصلی بین روابط روسیه و ایالات متحده، سیستم دفاع موشکی آمریکایی ها در اروپایی شرقی بود. حال که این سیستمها برچیده شده‏اند، گفتگوهای دوطرف ممکن است آغاز گردند.



      

روسیه جنگنده و سیستم دفاع موشکی به سوریه می فروشد
مدیر سازمان فدرال همکاری های فنی نظامی روسیه از امضای قراردهایی برای فروش جنگنده، سلاح های ضد تانک و سیستم دفاع موشکی به سوریه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ایتارتاس در گزارشی به نقل از "میخائیل دیمیتریف" مدیر سازمان فدرال همکاری های فنی- نظامی روسیه نوشت که روسیه قراردادهایی را با سوریه به منظور فروش جنگنده، سلاح های ضد تانک و سیستم دفاع موشکی امضا کرده است.
مدیر سازمان فدرال همکاری های فنی نظامی روسیه گفت: روسیه جنگنده های MiG-29، موشک های کوتاه برد زمین به هوا "پانتسیر" و سیستم های دفاع موشکی به سوریه می فروشد.
وی البته هیچ اشاره ای به جزییات انواع سلاح های ضد تانکی که روسیه درصدد فروش آنها به سوریه است، نکرد.
مدودف اخیرا در سفر به سوریه بدون اشاره به گفتگوهای انجام شده در زمینه انرژی هسته ای بین دو طرف گفته بود: همکاری با سوریه در زمینه انرژی هسته ای می تواند وارد حلقه دوم شود.
خبرگزاری های روسیه به نقل از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نوشتند که وی با مدودف درباره امکان ساخت چند نیروگاه برق از جمله یک نیروگاه هسته ای در سوریه گفتگو کرده است.




      

آذربایجان و اسرائیل مشترکا هواپیماهای بی سرنشین تولید خواهند کرد
یاور جمالوف" وزیر صنایع دفاع آذربایجان اعلام کرد که قرارداد تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین توسط آذربایجان اسرائیل در مرحله امضا قرار دارد. این مطلب را روز چهارشنبه خبرگزاری " ???" آذربایجان گزارش داد.
در این گزارش به نقل از جمالوف آمده است:
"میان طرفین یک سری مسائل فنی وجود داشت که حل شده اند. سهم آذربایجان در این طرح ها 51% و کمپانی خارجی فناوری را ارائه خواهد داد".
وی همچنین گفت که
آذربایجان قصد دارد که هم هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی و هم جنگی تولید کند که برای نابودی اهداف دشمن بر روی آنها موشک ها و بمب های هدایت شونده از راه دور تعبیه خواهد شد.




      

امیر پوردستان در جمع خبرنگاران:

نیروی زمینی توانایی استقرار سلاح‌های هوشمند را در مرزها دارد
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی زمینی ارتش می‌تواند در زمان کمتری سلاح‌های هوشمند را در مرزها مستقر کند.



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس امیراحمدرضا پوردستان در حاشیه پنجمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای مسلح به ویژه نیروی زمینی ارتش، ارتباطات بسیار خوبی را با صنایع دفاعی برقرار کرده‌اند و این سبب شده تا نیازمندی‌های نیروهای مسلح در این بخش به صنعت معرفی شود و با توجه به توانمندی که در صنایع دفاعی ما وجود دارد در مدت زمان کوتاهی شاهد پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های ارتباطی خود بودیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: این نیرو در حوزه جنگال، رمز و جنگ الکترونیک توانسته به پیشرفت‌های خوبی نائل شود و امروز یگان‌های نیروی زمینی در مقیاس خیلی بالایی این تجهیزات را در اختیار دارند و می‌توانند برای مصارف عملیاتی از آنها استفاده کنند.
پوردستان ادامه داد:‌یکی از معضلات و مشکلات نیروی زمینی بی‌سیم‌های جهش فرکانس بود که توسط بخش صنعت تولید شد و در اختیار نیروها قرار گرفته است.
وی افزود: سیستم‌های رمزی که ما در اختیار داشتیم عمدتا وارداتی و مربوط به قبل از انقلاب بود و هیچ امنیتی را تضمین نمی‌کرد ولی امروز سیستم‌های رمز بومی را داریم و در حوزه جنگ الکترونیک هم دارای تجهیزات بسیار خوبی هستیم و لذا قابلیت نیروهای مسلح در این جنگ بسیار بالا است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکتیک زمین مسلح گفت: یکی از ویژگی‌هایی که نیروی زمینی می‌خواهد از آن استفاده کنند تاکتیک زمین مسلح است.
وی ادامه داد: پیروزی‌های دشمن زمانی به دست می‌آید که پای سربازانشان بر زمین باشد، شاید دشمنان ما نیروی هوایی، دریایی و موشک‌های پیش‌رفته خوبی داشته باشند اما زمانی پیروزی برایشان میسر است که پای سربازشان روی زمین باشد به همین دلیل ما تمامی زمین‌های مرزهای کشور را شناسایی کرده‌ایم و یک سری نیروهای استقراری در آن‌ها قرار داده‌ایم ولی در یک سری از زمین‌ها که امکان ورود نیروی انسانی وجود ندارد سلاح‌ها را با توجه به سنسورهای بسیار قوی که دارد به صورت کنترل از راه دور مسلح می‌کنیم.
پوردستان افزود: در این صورت دشمن به هر طریقی که وارد این مناطق می‌شود با یک نیرو برخورد می‌کند یا نیروی انسانی و یا سلاح‌های هوشمند که مانند انسان با آنها مقابله می‌کنند و آنها را مورد هدف قرار می‌دهند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان اظهار داشت: نفرات و سلاح‌هایی که برای این تاکتیک استفاده می‌شوند مشخص است و ما در یک زمان کوتاه که تهدیدی صورت می‌گیرد آماده هستیم تا تاکتیک زمین مسلح را به اجرا بگذاریم.



      

نمونه ارتقاء یافته تانک ذوالفقار خرداد‌ماه رونمایی می‌شود




خبرگزاری فارس:
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی نمونه ارتقاء یافته تانک ذوالفقار در خرداد‌ماه خبر داد.

امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس اظهار داشت: نیروی زمینی ارتش تحقیقات و بررسی‌های فراوانی در رابطه با ارتقای تکنولوژی و کاربردهای تانک ذوالفقار انجام داده است و نمونه به‌روز شده این تانک در خرداد‌ماه رونمایی می‌شود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به این تحقیقات و نتایج آن تصریح کرد: در نسل جدید تانک ذوالفقار، سیستم هدایت آتش به‌روز و سامانه‌های لیزری هم روی آن نصب شده است که این ارتقاء، توانمندی‌های عملیاتی این تانک را تا حد زیادی بالا برده است.
تانک ذوالفقار اولین تانک تماما ایرانی است که ساخت آن در داخل کشور در سال 1374 توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و با اتکا به توان متخصصان داخلی انجام شد. این تانک تاکنون چندین
مرحله ارتقاء یافته و نسل‌های مختلفی از آن تولید شده است.




      

یک ژنرال بازنشسته روسی گفت که سیستم دفاع هوایی اس 300 روسی با وجود کارا بودن ، از سیستم های دفاع ضد هوایی آمریکا 25 تا 30 سال عقب تر است .
به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس ژنرال " آناتولی کرنوکف " ژنرال بازنشسته روسی و فرمانده سابق نیروی هوایی روسیه با اشاره به سیستم دفاع ضد هوایی اس 300 و اس 400 روسی گفت که تکنولوژی مورد استفاده در این سیستم در مقایسه با سیستم های ضد هوایی آمریکا 25 تا 30 سال عقب تر است .
این ژنرال روسی دلیل این امر را برچیده شدن و محدود شدن صنایع نظامی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 دانست .
وی افزود که در حال حاضر روسیه دارای تکنولوژی های مربوط به یک سیستم دفاعی و صرفا برای مقابله با حمله دیگر طرف ها به خاک روسیه است .
سخنان این ژنرال روسی کاملا مغایر با ادعاهای مسکو در زمینه ارتقای قابلیت های دفاعی و نظامی روسیه در سال های اخیر است . در رژه اخیر نیروهای مسلح روسیه در میدان سرخ مسکو نیز روسیه با رونمایی سیستم دفاع ضد هوایی اس 400 تلاش کرد تا ارتقای قابلیت های نظامی و دفاعی خود را به رخ بکشد .
با این حال این ژنرال روسی با رد ادعاهای مقامات کرملین و وزارت دفاع روسیه در زمینه ارتقای توانمندی های نظامی روسیه در دهه گذشته می گوید که سیستم دفاع ضد هوایی اس 300 در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق طراحی شد و این سیستم تا حدودی کارایی های خود را حفظ کرده است اما این سیستم نمی تواند به طور نامحدود و بیش از این توسعه یابد .
از سوی دیگر این ژنرال روسی گفت که از منظر هواپیماهای جنگنده نیز روسیه فاقد توانایی هجومی گسترده است و توانایی موجود این کشور صرفا برای دفاع از حریم هوایی کشور است .
ژنرال کرنوکف در این باره افزود که در زمان اتحاد جماهیر شوروی قابلیت دفاع هوایی روسیه به گونه ای بود که قادر بود از هر 100 هواپیمای مهاجم 98 هواپیما را هدف قرار دهد اما در حال حاضر این قابلیت به 20 هواپیما از 100 هواپیما تنزل یافته است .( 20 درصد در برابر 98 درصد )
وی این وضعیت را یک فاجعه می داند .
ژنرال کرنوکف در پاسخ به سوالی درباره توانایی سیستم دفاع ضد موشکی روسیه برای مقابله با حملات موشکی احتمالی از جانب ایران یا کره شمالی گفت که روسیه در برابر موشک های کوتاه برد این دو کشور آسیب پذیر خواهد بود .
این ژنرال روسی جنگ 5 روزه روسیه و گرجستان را نمونه خوبی برای اثبات ناکارآمدی و ضعف نیروهای نظامی روسیه خواند و گفت در آن جنگ در اثر ناهماهنگی موجود بین واحدهای نظامی روسیه یک هواپیمای جنگنده روسی از سوی نیروهای خودی ساقط شد و این نشان از عمق ناهماهنگی و نابسامانی موجود در سیستم دفاعی و نظامی روسیه است .



      

پرتاب اولین اژدر از C295


Airbus Military  موفق شد برای اولین بار پرتاب موفقیت آمیز اژدر را از یک فروند هواپیمای گشت دریائی C295 به اجرا درآورد. این آزمایش گام مهمی در توسعه ورژن ضد زیردریائی C295 MPA محسوب میگردد. همچنین گام مهمی برای ورود Airbus Military  به بازار هواپیماهای ضد زیردریائی میباشد که تا قبل از این در اختیار هواپیماهای قدیمی P-3 Orion  و آتلانتیک بوده است. هواپیمای گشت دریائی/ ضد زیردریائی C295 مجهز به 2 مقر زیر بال برای حمل اژدر میباشد. همچنین مجهز به سیستمهای SMS وFITS برای شناسائی زیردریائی ها نیز میباشد.
هواپیمای گشت دریائی C295 با قابلیت بیش از 11 ساعت گشت هوائی، قادر به انجام طیف وسیعی از عملیات است: جستجو و نجات SAR، کنترل مناطق انحصاری اقتصادی EEZ، شناسائی نقاط آلوده دریائی و همچنین اجرای عملیات نظامی. پلتفورم هواپیمای چند منظوره حمل و نقل تاکتیکی برد کوتاه/ متوسط C295 این اجازه را میدهد تا این هواپیما بهترین عملیات در ارتفاع پائین با بهترین مانور انجام دهد.
تاکنون 82 فروند C295 به 12 اپراتور فروخته شده است. همچنین 9 کشور قراداد خرید فروند CN235/C295  را امضاء کرده اند. Airbus Military  تاکنون 800 فروند از انواع C295/CN235/C212  را به 120 مشتری به فروش رسانده است.




      

Pantsyr-S  به خدمت نیروی هوائی روسیه درآمد

هر سیستم S-400  توسط 3 دستگاه Pantsyr محافظت میشود



نیروی هوائی روسیه در ماه مارچ، اولین واحدهای سیستم دفاع ضدهوائی برد کوتاه Pantsyr-S را به خدمت درآورد. Pantsyr به تدریج جایگزین سیستمهای قدیمی تر Tunguskaخواهند شد. 10 سیستم مذکور از سایت مونتاژ دفتر طراحی KBP واقع در Tula به منطقه ای به نام Alabino, در نزدیکی مسکو منتقل شدند. (سیستمهای مذکور در رژه پیروزی 9 می در مسکو شرکت داشتند). آنچه که غیر عادی به نظر میرسد، این است که این اولین سیستمها برای محافظت از موشکهای دور برد سطح- به- هوا به کار گرفته شده اند.
به گفته ژنرال Sergey Razygraev, معاون فرمانده دفاع هوائی روسیه، آتشبارهای Pantsyr در هنگ دفاع هوائی  606 واقع در Elektrostal, در نزدیکی مسکو مستقر خواهند شد. ژنرال Sergey Razygraev می افزاید: چند سال قبل این منطقه به موشک های دوربرد S-400 Triumf  مجهز شد که اکنون توسط سیستم های Pantsyr محافظت میشود. به گفته معاون فرمانده دفاع هوائی روسیه،
هر سیستم S-400  توسط 3 دستگاه Pantsyr محافظت میشود.
KBP در دهه 90 کار توسعه سیستم های Pantsyr را بر اساس Tunguska آغاز نمود. این سیستم دفاع هوائی جدید کوتاه برد برای محافظت از واحدهای نظامی و سایت های استراتژیک نظامی و صنعتی طراحی شده است. اولین نمونه آزمایشی Pantsyr در سال 1994 تکمیل و یکسال بعد در نمایشگاه هوائی MAKS به نمایش عموم گذاشته شد اما سپس توسعه آن بدلیل کمبود بودجه دولتی به کلی متوقف گشت.
این برنامه در اوایل دهه 2000 احیاء شد. دلیل آن سفارش 50 سیستم Pantsyr-S1  (نمونه صادراتی) به ارزش 734 میلیون دلار با امکان افزایش 28 سیستم بیشتر  توسط امارات بود. Pantsyr بدینگونه اولین سیستم جدید تسلیحاتی روسیه بود که برای صادر ات طراحی میگشت. بر طبق قرارداد،‌ KBP باید کار توسعه را ظرف 2 سال به اتمام و سیستمها را در سال 2005 تحویل میداد. کار تحویل با تاخیر انجام پذیرفت زیرا طراحان در سال 2006 نمونه توسعه یافته را تکمیل کردند.
کار توسعه شامل افزایش قدرت آتش و سیستم  راداری جدید میشد. هر سیستم مجهز به 12موشک SA-22 Greyhound / 57E6 هدایت شونده با برد 20 کیلومتر به اضافه 2 توپ 30 م م با نواخت آتش بالا 2A38M  بود. طراحان رادار رهگیری ابتدائی Pantsyr را که توسط Phazatron-NIIR,  طراحی شده بود را با رادار رهگیری چندمنظوره آرایه فازی با برد شناسائی 28 کیلومتر که توسط  KBP طراحی شده بود را جایگزین کردند.این توسعه Pantsyr را قادر ساخت تا قادر به رهگیری و درگیری با 4 هدف (قبلا 2 هدف) و محیط رهگیری ابتدائی هدف از ارتفاع 10 کیلومتر به 15 کیلومتر افزایش پیدا کند.
این سیستم همچنین مجهز به ایستگاه رادار فرکانس فوق-بالا میباشد که قادر میسازد تا اهداف از 36 کیلومتری شناسائی شوند. طبق گزارشها ، سیستم جدید قادر است تا با اهدافی با سرعت Mach 3.5  در ارتفاع 15,000  متری و در برد 20,000  متری درگیر شود. کشور امارات برای این سیستم جدید، شاسی 8*8 MAN  آلمان را برگزید. از دیگر تجهیزات خارجی نصب شده بر روی سیستم Pantsyr-S1 ، سیستم تصویری حرارتی ساخت Sagem فرانسه بود. نیروی هوائی روسیه از وسیله نقلیه8*8   Kamaz-6350 استفاده میکند.
تست های Pantsyr برای نمونه صادراتی و نیروی هوائی روسیه در سال 2006 در میدان آتش Kapustin Yar  واقع در جنوب روسیه آغاز گشت. تست های  ارزیابی مشتری در سال 2007 در امارات آغاز شد. از آن زمان، KBP سفارشاتی از کشورهای سوریه و الجزایر دریافت کرده است. این دو کشور شاسی Kamaz را برای خود انتخاب کرده اند. تحویل سیستم به امارات از سال گذشته آغاز شده است. همچنین به نظر میرسد که سوریه اولین کشوری باشد که این سیستم را بدست آورده است.





      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی